Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

har ikke sett noen innlegg her som sier det.. Det jeg sa var at du kan glemme å komme inn uten å ha dokumenter på kvalifikasjonene dine.. men "enkelte her inne" leser alt i værste mening..

 

Grunnen til at jeg sa det rett ut var fordi det var en hel forumside her om hvordan du

jamret over hvordan du håpte på at det kanskje gikk likevel for de kunne jo være litt greie og at skolen var pripne og at det var ulogisk og kanskje det var kjønnskvotering og det ene og det andre, selv om det står ganske klart i utlysningen. da følte jeg at det var greit å si det som det er..

 

Men jeg kan svare på et av de andre ubesvarte spørsmålene dine for å være litt allright..

og i et håp om å avslutte diskusjonen..

Snittlønna til lokførere varierer fra selskap til selskap.

Den laveste snittlønna finner du hos nsb med rundt 45000 i måneden med tillegg uten overtid.

Den høyeste snittlønna finner du hos malmtrafikk AB på Ofotbanen med rundt 55000 i måneden med tillegg uten overtid.

 

Og hvis du vil forbrede deg litt på skolegangen så går det ann å begynne å lese allerede nå.. Disse må kunnes og blir pugget på skolen :

http://www.jernbaneverket.no/no/dokumenter/2012/Marked/Trafikkregler-JBVs-nett-09122012/

http://www.jernbaneverket.no/no/dokumenter/2012/Marked/Strekningsbeskrivelse-per-11122012/JBV-strekningsbeskrivelse-fom-0912-2012/

http://www.jernbaneverket.no/no/dokumenter/Marked/JD-dokumenter/JD-347-ATC-handbok/

Er man kjent med inneholdet i disse så er skolen endel enklere da man kan bruke tid på å pugge andre ting i stedet for å måtte pugge alt like hardt :)

Takk! Denne vil jeg lese igjennom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har sagt du kan ettersende dokumenter?

Rart vi som er inne på skolen, og for min del vært i samme situasjon fikk veldig klar beskjed om att det av flere grunner ikke var mulig.

Jeg fikk beskjed av rektor og inntakskoordinator Ane.

 

Fikk også samme beskjed fra begge to.

Merkelig om de godtar det nå om det blir for lite søkere, når de spesifikt har satt opp denne søknadsfristen fordi det ble for lite søkere når jeg søkte i mai.

Lenke til kommentar

Vekke opp litt liv i tråden igjen her da...

Et spørsmål, mente det stod et eller annet sted her som "gratis" billettern vi studenter vil få (billetten koster vist 15-1700kr i egenandel). Prøvde å lete, men å lese alle sidene vil ta hele natta.

 

Er det sølvbillett man får? Og er det noe begrensinger på det? Kun deg, eller familie også?

 

Leste på nett at som NSB ansatt kan få gull, sølv og bronsebillett. Men at din stilling avgjør hva slags billett man får.

Så litt nysgjerrig, hva er så spesielt med gullbillett?

 

Så husket jeg at noen nevnte forsikring i "jernbaneforsikring"? Kan vi som studenter få tilbud allerede nå?

 

Takker for svar!

Endret av Martin Logan
Lenke til kommentar

Vekke opp litt liv i tråden igjen her da...

Et spørsmål, mente det stod et eller annet sted her som "gratis" billettern vi studenter vil få (billetten koster vist 15-1700kr i egenandel). Prøvde å lete, men å lese alle sidene vil ta hele natta.

 

Er det sølvbillett man får? Og er det noe begrensinger på det? Kun deg, eller familie også?

 

Leste på nett at som NSB ansatt kan få gull, sølv og bronsebillett. Men at din stilling avgjør hva slags billett man får.

Så litt nysgjerrig, hva er så spesielt med gullbillett?

 

Så husket jeg at noen nevnte forsikring i "jernbaneforsikring"? Kan vi som studenter få tilbud allerede nå?

 

Takker for svar!

 

Du får vanlig bronsebillett, som gir deg fri reise på alle NSB tog, men egentlig ikke garantert sitteplass om du kjører i uniform. Sølvbillett er noe ansatte og familie av ansatte kan kjøpe for en ekstra pris. Litt usikker på fordelene der. Gullbilletten er det bare et par som har, og det er toppsjefene i NSB. Det gir vel tilgang til alt som du kanskje skjønte da.

 

Så lenge du har kontrakt så er du vel en del av jernbanefamilien, mente Yommt eller noen andre har svart på dette tidligere at du kan bli medlem i www.jbf.no om du har fått kontrakt fra skolen eller NSB, husker ikke hvilken som telte.

Lenke til kommentar

som student får man sølvbillet den betaler skolen og er ment for da man skal i praksis.

Den er personlig og gjelder bare for deg på nsb og gjøvikbanens tog.

med det kan man kjøre gratis så mye man vil.

 

skal man ha komfort eller sovekupe må man egentlig betale ekstra for det..

men konduktørene pleier å la deg sitte gratis på komfort og du får en neve med poletter til kaffemaskinen... om konduktøren er grei...

 

det er ingen egenandel og sovetillegget får man refundert av skolen om det er nødvendig.

 

med sølvkortet får man rabatter rundt omkring.. bla. upper crust på oslo s.

 

man kan få tilbud fra jbf når man har kontrakt med skolen

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Morn folkens. Har fulgt med på dette forumet siden vinter 2012. Sendte i den tiden inn søknad på denne skolen og søkte litt info.
Dette forumet dukket da opp som en gave med glorie på, for de som søker informasjon om skolen.

 

Denne siden har hjulpet meg veldig mye med info, så til alle aktive brukere her: Tusen takk !!

 

Jeg var på ferie når informasjonsmøtet gikk 25.august i år, så jeg fikk da naturligvis ikke deltatt :(

Fryktet at alt av testinger osv da skulle være til forgjeves.

 

Heldigvis fikk jeg en time med samtale, info, prøving av uniformer osv etter ferien min. :D

 

Fikk samme dag bekreftelse på at jeg har blitt tatt inn på skolen :D !

(dog ikke før sept 2014, da alle plasser før det var opptatt. Men det gir meg tid til å jobbe opp en egenkapital)

 

Er veldig glad og søker hit og dit etter informasjon/pensum/ andre ting jeg kan begynne å lese for å komme litt i gang med kunnskapen før skolen begynner for meg neste år.

 

Takk til den ellers friske Yommt for gode og informative poster. Spesielt en av de siste med linkene. Skal sette meg ned å lese godt igjennom dette.

 

Noen fler her som begynner i Sept 2014?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,hei :) !

 

Jeg ble nylig fortalt av en befal i HV at lokførere kan søke om å slippe HV-øvelser pga. de blir mobilsert i noe "annet". Kanskje dette var noe tidligere men ikke nå lenger? Noe som vet om dette stemmer, noe lokførere der ute som kan svare?

Er ikke noe militær hater eller noe, men det hadde vært fint å slippe det.

Førstegangstjenesten, to kontigenter i utenlandstjeneste og endel HV øvelser så syns jeg det holder for meg.

 

De som begynner til året, kan dere si når dere begynner?

Lenke til kommentar

Hei! Fint å se det fortsatt er liv i tråden :)

Har et spørsmål vedrørende disse "280 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk", som jeg håper noen her kanskje har svar på ...

Har både 2MX/3MX, og 2FY/3FY (Med forbehold om at jeg husker rette fagkoder, har i hvertfall all den matten og fysikken man kunne ha på vgs..). Men:

280årstimer matematikk, 140årstimer fysikk.. Hva tilsvarer egentlig det? Har jeg 280årstimer matematikk med 2MX? Har jeg 140 årstimer med fysikk med 2FY?

OG:

Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i fysikk 5 poeng
Generell studiekomp; Karakter 4 i fysikk 3 poeng
Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i matematikk 3 poeng
Videregående skole Vg3; Norsk muntlig karakter 4-6 3 poeng

Hvilke av matematikk/fysikkfagene er det da som er "tellende"? 2 eller 3 MX/FY? - Eller er det rett og slett det siste/høyeste faget som er tellende? (Altså 3MX/3FY om man har det ..?)

Spør da sisteåret mitt på vgs var heller, sløvt.. Og karakterene fra 2MX og 2FY er vesentlig bedre enn 3MX / 3FY.. :)

Endret av andjoha
Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt den matte og fysikk jeg ble anbefalt av de på skolen, og det var Fysikk 1 og mattematikk S1.

Du har nok matte regner jeg med, men inntaket skjer etter rangering i forhold til ekstrapoeng.

Send en mail til skola, så får du ett svar om 2 mx/fy holdet.

I og med att dette er ekstraordinært inntak, er sjangsene gode selv uten ekstrapoeng.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Greit å høre hva jernbaneskolen selv sier en må/bør ha for å oppfylle kravene.

 

I følge det jeg har lest meg frem til så tilsvarer dagens Fysikk 1 reform 94s 2FY, og matematikk S1 reform 94s 2MZ, som jo var det "lettere"/mer praktiske alternativet til 2MX. Men jeg har fortsatt en liten fornemmelse av at dersom man har 3MX/3FY så vil dette være de tellende fagene mtp. poengberegningen..

 

Jeg får sende jernbaneskolen en epost/ringe i morgen, så skal jeg poste svaret her, i tilfellet flere lurer! :)

Lenke til kommentar

Yommt, du nevnte tidligere om forsikring i Jernbanepersonalets bank og forsikring. Og at du som student fikk bytte dine forsikringer til dem.

Har du noen kontakt person?

 

For jeg ringte dem igår, jeg kom til to personer og ingen av dem kunne gi meg svar om jeg kunne bli kunde eller ikke. Jeg foklarte at jeg har skrevet kontrakt med skolen og at jeg begynner på skolen januar 2014.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Røyk du på testene forrige gang? Noen tips til oss andre? :D

 

Det er vel egentlig ikke så mye å forberede seg påVIktigste er å være godt uthvilt, ha spist en god frokost osv før man tar testene. Ja jeg røk og jeg vet så inderlig hva jeg røk på også. Så det er vel egentlig kanskje lite poeng.

Generelt så er det en somatisk del og en psykologisk del. Den somatiske delen er hørseltest, synstest, fargesynstest og ja det du ellers forventer deg, ingen blodprøver eller noe sånt heldigvis. Skal mye til å feile på den delen.

 

Den psykologiske delen består av en terningtest hvor man får terninger og skal forme figurer (denne røyk jeg på), en figurtest (typisk IQ tester, disse finnes mye på nettet), en strektest (sett strek fra 1-A-2-B-3-C osv), en ordtest (finne synonymer) og en personlighetstest med altfor mange spørsmål og tilslutt et klinisk intervju med en psykolog.

Edit: Glemte talltesten, hvor psykologen leser opp tall og man skal huske dem, det er også en del av den hvor du skal huske tallene baklengs.

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er den terningstesten sånn at man får se en "ferdigbygd" terning, så får man flere alternativer av en utbrettet terning, så skal man velge den som blir riktig om man hadde brettet den sammen?

Man får utdelt terninger også får man se tegninger av figurer fra en bok, disse figurene skal man da sette sammen med terningene. Alt går på tid og kortere tid jo høyere poengsum. Det var to figurer jeg bommet på og jeg innså i etterkant at her røyk det. Om man består de første får man flere terninger. Første nivå er 2X2.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...