Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Nå er jeg faktisk en 20-åring da, men har jobbet en del, også som leder.

Oppga e-postadresse, men fikk altså svar i brevs form

 

Men jeg har bare generell studiekompetanse og 2 års jobb i butikk. Så må jo være muligheter for mange :)

 

Men med så mange søkere, også vil de fortsatt kjøre på med forkurs, må det være en del dårlige søkere tenker jeg. Ellers blir veldig mange innkalt på intervju...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men med så mange søkere, også vil de fortsatt kjøre på med forkurs, må det være en del dårlige søkere tenker jeg. Ellers blir veldig mange innkalt på intervju...

 

Før har det jo vært sagt at intervju er bortimot en formalitet som alle normale folk klarer. Og at man da kommer videre til testene, og er garantert plass om man klarer dem+helsesjekken.

 

Så da har man følgende scenarioer:

  • Det er enormt mange dårlige søkere
  • Man vil sile mer på intervju slik at færre kommer igjennom
  • Ikke alle som klarer testene vil bli tilbudt plass (lite trolig)
  • Man fyller opp flere kull enn tidligere antatt og ikke kjører ny runde med søknad i år

Lenke til kommentar

Jeg er 24 år ,har både generell studiekompetanse og bakgrunn fra mekaniske fag/kjøretøy. I tillegg til det så har jeg 6 års erfaring fra service yrket (som 50% deltid) , og har også tatt religionsfag ved UiO - Jobber pr i dag som t-banefører. Men jeg har ikke sendt noe dokumentasjon på førerkortet for T-bane (klasse A) . Litt uheldig fordi det kan ha mye å si .

 

Men blir jeg ikke kalt inn i år så skal jeg søke til neste år og da skal jeg sende med bekreftelsen og kjøretillatelsen.

 

 

Karakterene mine er omtrent 4 i snitt på fagskolen , Og på universitet er de ganske så greie .

 

20 år og kalt inn ? Så heldig du er

Lenke til kommentar

Skal ikke si noe sikkert, men tror egentlig ikke at det er så avgjørende om du dokumenterte førerbevis for t-bane eller ikke. Selv om det kjøretekniske kanskje kan ligne litt, er det en ganske annen verden hva utdannelse angår. Det er i alle fall mitt inntrykk (har null snøring på t-bane selv, men sitter ved siden av en tidligere kolega av deg). Men det er klart, det er sikkert ikke negativt å ha hatt ansvaret for å transportere hauger av folk fra før heller. :)

 

Er forøverig studenter i kullet mitt på alt fra et par og tyve til godt over femti år. Som sagt med svært ulik bakgrunn. Er fire jenter og 18 gutter. Relativt stort spekter altså, men supert miljø.

Lenke til kommentar
JIPPI -- Da har jeg fått mail fra Jernbaneskolen .

 

Er blitt kalt til informasjonsmøte den 13-Mars kl.08:15 . Jeg begynner å glede meg men samtidig så gruer jeg meg noe sinnsykt til psykoprøven .

 

Yeeees!!!

Vært anonym leser på forumet her, men nå måtte jeg bare skaffe meg en konto. Jeg har fått svar og er innkalt til intervju 13 Mars!!!

 

WEEEE!

Lenke til kommentar
JIPPI -- Da har jeg fått mail fra Jernbaneskolen .

 

Er blitt kalt til informasjonsmøte den 13-Mars kl.08:15 . Jeg begynner å glede meg men samtidig så gruer jeg meg noe sinnsykt til psykoprøven .

 

Yeeees!!!

Vært anonym leser på forumet her, men nå måtte jeg bare skaffe meg en konto. Jeg har fått svar og er innkalt til intervju 13 Mars!!!

 

WEEEE!

 

Gratulerer begge to!

 

Ingen mail her foreløpig. Dårlig tegn :ermm: ?

 

Fikk dere mail tidlig på dagen, eller kom de utover kvelden ? (lurer på om dere fikk omtent samtidig, slik at alle er sendt ut i en sleng, eller om de kommer litt etter litt...)

Lenke til kommentar

Husk de har 300 (500?) søknader å gå igjennom.. kontortiden er vel 8-15, så du kan vel forvente mail/telefon i den tiden om du ikke får brev. Du vil uansett få et eller annet svar.

 

Og gratulerer til dere som går litt videre ;) Jeg er ute å har min første praksis den dagen

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Husk de har 300 (500?) søknader å gå igjennom.. kontortiden er vel 8-15, så du kan vel forvente mail/telefon i den tiden om du ikke får brev. Du vil uansett få et eller annet svar.

 

Sant nok, man får sikkert svar uansett ja. Tenkte ikke på det. Er bare litt nervøs fordi det på skolesidene sto "NB! Husk vedlegg. Søknader uten attester og vitnemål vil ikke bli behandlet".

 

Jeg har kun sendt med vitnemål da jeg ikke kan skaffe attest nå. Håper ikke det skaper problemer...

Lenke til kommentar
"NB! Husk vedlegg. Søknader uten attester og vitnemål vil ikke bli behandlet".

 

Jeg har kun sendt med vitnemål da jeg ikke kan skaffe attest nå. Håper ikke det skaper problemer...

 

Jeg sendte ikke med noen attester selv.. og det gikk bra med 'bare' skolepapirer :) Men det spørs kanskje litt på om du baserer ditt kandidatur på utdannelse eller arbeidserfaring.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Har med stor glede lest igjennom hele denne tråden, og melder min ankomst i på "diskusjon.no" ved å fortelle de glade nyheter: Jeg skal sende inn søknad til lokkførerskole til inntaksrunden 20februar.

 

Møysommelig fylt ut søknadskjemat og funnet alle relevante og irrelevante attester og karakterutskrifter som om ikke annet ihvertfall forteller at jeg er ganske ok og trivelig fyr. ;) - Karakterene fra videregående er gode, og i henhold til det som står oppført som krav. (Studiekompetanse og fordypning i 3mx, og har 2FY). Etter det har jeg forsøkt meg litt på NTNU, men det gikk ikke like bra. Håper likevel jeg kommer inn :)

 

Så, et teit spørsmål som ingen har spurt i tråden her tidligere. (En må jo være den første).

 

Når dere sitter alene forran i lokket/motorvogna, og dere kjenner at nå må du enormt på toalettet. Hva gjør man da? stopper ekstra lenge på neste stasjon? Er det tariffbestemte toalettbesøk? Og matpauser? (F.eks. dovrebanen, kjører man hele strekket på vell 6-7 timer, eller er det førerbytte underveis? For om man kjører hele strekket er det vell dårlig med "pauser".)

 

Må du så må du. Må du nr 2 tar det jo litt tid. Da kan man benytte seg av et krysningsopphold eller et lengre stasjonsopphold, hvis ruten tillater det. Blir behovet prekært, stopper man toget, går på do, kjører videre. Enkelt og greit.

 

Hilsen lokfører fra drm. Jobber på simulatoren i Sundland.

Lenke til kommentar

Jeg spurte også om hvor mange de skulle ta inn og fikk beskjed om at de tok inn de som var kvalifiserte. Så om veldig mange kommer igjennom arb.psyk.testen og helsesjekk vil de fylle opp flere kull (enn 3) og vente lenger til neste søknadsrunde. Dermed er det ikke sikkert det blir noen ny søknadsrunde i år, med så mange søkere holdere det kanskje med 1 runde pr. år. Glad jeg søkte nå :)

Lenke til kommentar

Heia alle sammen,

 

Som noen her vet holder jeg på med sluttfasen av forkurset. Er visse ting som har begynt å feste seg, men likevel så er det noe jeg føler for å spørre om - har nemlig ikke helt fått tak i forskjellen på y-kobling og d-kobling.

 

Føler det står litt rotete i læreboka nemlig...

 

Det jeg med sikkerhet vet, er at D-kobling bare brukes når vi har en symmetrisk belastning, dvs der hvor alle belastningsresistansene er like store.

 

Blir også forvirret av oppgaven i oppgaveheftet side 69(skjønner at ikke alle har tilgang til det, men skal forklare videre her...), hvor man skal tegne et tilkoblingsbrett for en asynkron motor samt hvordan tilførselsledningene og laskene må legges for at motoren skal være henholdsvis stjerne- og trekantkoblet. To tegninger altså.

 

Fant noen linker på nett men kan ikke si jeg forstår med 100% sikkerhet....håper noen kan forklare litt?

 

her er linkene:

3-kantkobling: http://www.elsiden.no/eltekn/Flerfas/81tref19.gif

*-kobling: http://www.elsiden.no/eltekn/Flerfas/81tref8.gif

 

PS: ser ut til at det er en skrivefeil i boka også.

 

"effekten i trefasekoblinger(uansett om det er stjerne eller trekant), kan du beregne med en av formlene:"

 

P = (kvadratrot av 3) * U * I

eller

P = 3 * Uf * If

 

noen som ser no muffens med noen av disse formlene?

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...