Gå til innhold

Slik er Vista SP1


Anbefalte innlegg

Jeg vil bare føye meg i rekken over folk som ikke har problemer med Vista.

 

Jeg har Vista Ultimate på to bærbare og en stasjonær, business på en bærbar og home premium på 2 stasjonære(alle lovlige, bla gjennom jobben). I tillegg har jeg ordnet et par PCer med vista home premium til foreldre og venner.

 

Alle disse maskinene fungerer ypperlig, spesielt etter de to "stand alone" oppdateringene som bla tok seg av filkopiering.

 

Jeg har til gode å oppleve blåskjerm på noen av dem, og har brukt det siden Beta 2...

 

Det eneste jeg kan være enig i at ikke funker helt er nettverksfilkopiering, den er treg og resurskrevende, men fant et "tips" i forrige Pc World's Vista guide, som faktisk hjalp ganske mye.

 

Jeg har kjørt både linux og Mac OS X, og jeg er faktisk mest fornøyd med Vista.

 

Spesielt for den jevne PC bruker er Vista faktisk meget bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper de gjør noe med nettverksytelsen, det som kommer fram i dagen feks her: http://blogs.technet.com/markrussinovich/a...27/1833290.aspx er jo så talentløst at jeg får helt vondt.

9391710[/snapback]

:p

 

Leste om det Her også.

9392344[/snapback]

 

Ja, saken har jo vært kjent en stund, men i bloggen forklares det tekniske bak, og i mine øyne setter ikke det våre venner i MS i et særlig godt lys.

 

AtW

9392360[/snapback]

 

Står en del om det her også:

http://blog.rlove.org/2007/08/those-dang-d...ging-mmcss.html

 

Håper ikke det var de smarteste ingeniørene de hadde som kom på å hardkode den grensen :p

Lenke til kommentar
Hva legger folk i å "ikke ha problemer"? Er det godt nok at OSet faktisk fungerer, så har man ikke problemer?

 

AtW

9397312[/snapback]

 

Det jeg legger i det er hvertfall: "Fungerer tilfredsstillende". Altså at jeg ikke har problemer, at det er raskt nok og at alt jeg trenger fungerer som det skal.

 

Rett etter at det kom ut hadde jeg også problemer med drivere ol, men det hadde jeg i XP også(for ikke å snakke om linux). Det ble også løst rimelig fort når 3. parts leverandørene fikk rævva i gir...

 

Jeg er faktisk mer fornøyd med Vista enn jeg har vært med noe annet OS før. Det samme gjelder mange av mine venner, for ikke å snakke om mine foreldre som synes det er mye lettere å bruke osv...

 

Jeg har faktisk ikke møtt et eneste stort problem med Vista, og det eneste jeg kan utsette på det er som sagt nettverksytelsen.

Lenke til kommentar
Hva legger folk i å "ikke ha problemer"? Er det godt nok at OSet faktisk fungerer, så har man ikke problemer?

 

AtW

9397312[/snapback]

 

Det jeg legger i det er hvertfall: "Fungerer tilfredsstillende". Altså at jeg ikke har problemer, at det er raskt nok og at alt jeg trenger fungerer som det skal.

 

Rett etter at det kom ut hadde jeg også problemer med drivere ol, men det hadde jeg i XP også(for ikke å snakke om linux). Det ble også løst rimelig fort når 3. parts leverandørene fikk rævva i gir...

 

Jeg er faktisk mer fornøyd med Vista enn jeg har vært med noe annet OS før. Det samme gjelder mange av mine venner, for ikke å snakke om mine foreldre som synes det er mye lettere å bruke osv...

 

Jeg har faktisk ikke møtt et eneste stort problem med Vista, og det eneste jeg kan utsette på det er som sagt nettverksytelsen.

9403222[/snapback]

 

 

Ok, om jeg forstår deg rett, så synes jeg det er litt ullene krav, så og si alle moderne OS har "få problemer" (med det mener jeg at ting fungerer, selv om det er implmentert på en dårlig måte), og er "raskt nok" (spesielt om vista er målestokken). Mao , sånn jeg ser det, om det er de eneste kravene man har, så ser jeg ikke helt poenget med å oppgradere til vista i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg kan klare å formulere meg på en måte som overbeviser deg uanset AtW, men jeg har ikke merket noe til "dårlig implementerte" ting bortsett fra filkopiering(som er fikset) og nettverksytelse(som nå er nesten like bra som på XP med en liten fiks)...

 

Jeg husker godt når XP kom, da var det faktisk langt flere problemer... Blåskjermer, plutselige reboots og merkelige feil!

 

Jeg har byttet til Vista bla pga den gode integreringen med Office 2007 og Windows mobile 6(som jeg har på tlf'en min). I tillegg synes jeg rett å slett Vista er bedre enn XP på mange andre plan. Det er definitivt penere, jeg synes "sidebar" er veldig praktisk(spesielt med 22"wide), for meg som ofte sitter i jobb med 20 forskjellige Excel ark oppe har den nye "windowstast-tab" switchingen blitt helt nødvendig for å være effektiv og windows media center har definitivt blitt bedre noe som er fint når man har PC i stua!

 

Jeg har ingen problemer med at folk ikke liker Vista, akkurat som jeg ikke kan fordra Apple sine OS(og jeg har brukt de mye). Men virker som om veldig mange har forhåndsdømt Vista utifra å ha prøvd en tidlig beta eller lignende(snakker ikke om deg AtW), og bare fordømmer det fullstendig. For veldig mange er faktisk Vista langt bedre enn XP, og for mange av de er både OS X og Linux rett å slett ikke aktuelt.

 

Jeg mener faktisk at Vista rett å slett er et meget godt OS, selv om det fortsatt ikke er alt det MS "lovet" det skulle være.

Lenke til kommentar
Tviler på at jeg kan klare å formulere meg på en måte som overbeviser deg uanset AtW, men jeg har ikke merket noe til "dårlig implementerte" ting bortsett fra filkopiering(som er fikset) og nettverksytelse(som nå er nesten like bra som på XP med en liten fiks)...

 

Jeg husker godt når XP kom, da var det faktisk langt flere problemer... Blåskjermer, plutselige reboots og merkelige feil!

 

Jeg har byttet til Vista bla pga den gode integreringen med Office 2007 og Windows mobile 6(som jeg har på tlf'en min). I tillegg synes jeg rett å slett Vista er bedre enn XP på mange andre plan. Det er definitivt penere, jeg synes "sidebar" er veldig praktisk(spesielt med 22"wide), for meg som ofte sitter i jobb med 20 forskjellige Excel ark oppe har den nye "windowstast-tab" switchingen blitt helt nødvendig for å være effektiv og windows media center har definitivt blitt bedre noe som er fint når man har PC i stua!

 

Jeg har ingen problemer med at folk ikke liker Vista, akkurat som jeg ikke kan fordra Apple sine OS(og jeg har brukt de mye). Men virker som om veldig mange har forhåndsdømt Vista utifra å ha prøvd en tidlig beta eller lignende(snakker ikke om deg AtW), og bare fordømmer det fullstendig. For veldig mange er faktisk Vista langt bedre enn XP, og for mange av de er både OS X og Linux rett å slett ikke aktuelt.

 

Jeg mener faktisk at Vista rett å slett er et meget godt OS, selv om det fortsatt ikke er alt det MS "lovet" det skulle være.

9403386[/snapback]

 

Du trenger ikke å overbevise meg :) At det er andre ting som gjør at du synes vista er bedre er jo bra. Og det forklarer jo hvorfor du er fornøyd med Vista. At XP var dårligere når det kom ser jeg ikke på som så relevant, det er dagens XP man sammenliknger med Vista.

 

Grunnen til at jeg spurte var egentlig at jeg synes det ikke sier så mye når folk sier at de kjører Vista "uten problmer", når det er så vansklig å vite hva folk mener med det. Vista har mye som jeg personlig vil kalle problemer, men som andre kanskje ikke vil kalle problemer, derfor kan man risikere å snakke litt forbi hverandre.

 

Misforstå meg rett, XP har også endel tåplig problemer, i mine øne er hovedproblemet med Vista at de etter mange år fortsatt ikek har ordnet mange grunnleggende problemer med XP, det er lite forbedring av grunnleggende funksjonalitet, og i tillegg er OSet på mange måter tregt. Sånn sett er jeg litt ambivalent til denne service-pakken, det er åpenbart mye problemer med Vista det er bra de fokuserer på, men det er også en mangel på saklig funksjonalitet, som også burde vært ordnet.

 

AtW

Lenke til kommentar

AtW har snakket ekstremt tåkete og i mine øyne villedende om Vista. Hva nøyaktig er så dårlig implementert? Søkefunksjonen er nydelig implementert, det samme er Kontrollpanelet og Hjelpesenteret som gjør hverdagen ekstremt mye lettere for folk som har lyst til å finne noe. Utseende er freskt, DX10 er en stor faktor - det samme er Media Center som snart også får en oppgradering fra veldig bra til enda bedre. Lydkontrollsenteret i Vista er det mest intuitive jeg har sett i et hvilket som helst OS. Det er ikke det at du kan styre alle programmers output, men det at du har enda bedre kontroll over tilkoblede lydenheter og at alt fungerer så sømløst opp mot Windows Update med tanke på drivere. Dessuten er Windows Explorer så kraftig forbedret at det gjør hele dagen min ekstremt lett å komme igjennom - jeg bruker minimal tid på å finne filer, enten det er gjennom klikking eller søking. Feilsøking og ytelsesovervåkning er også implementert på en god måte.

 

Hvis man skal snakke om negative ting med Vista;

- Små ytelsesproblemer i diverse sammenhenger.

- Dårlig utførelse av Gadgets i Windows Sidebar. OSX har mange flere nyttige gadgets/widgets.

- Brennefunksjonaliteten er forkrøplet.

- Små UI glitcher/inkonsistentheter.

- Ikke nok programmer som benytter seg av WPF-teknologien.

Lenke til kommentar

Tja her er bare ett eksempel på ting som burde være fikset fra XP -> Vista:

 

256character path limit - du kan ikke ha mer enn 256 tegn i mappestrukturern før windows begynner å oppføre seg særs merkelig.

 

Jeg er sikkre på at Andre kan komme på andre ting. Jeg VET det er diskutert tidligere :)

Lenke til kommentar
AtW har snakket ekstremt tåkete og i mine øyne villedende om Vista. Hva nøyaktig er så dårlig implementert? Søkefunksjonen er nydelig implementert, det samme er Kontrollpanelet og Hjelpesenteret som gjør hverdagen ekstremt mye lettere for folk som har lyst til å finne noe. Utseende er freskt, DX10 er en stor faktor - det samme er Media Center som snart også får en oppgradering fra veldig bra til enda bedre. Lydkontrollsenteret i Vista er det mest intuitive jeg har sett i et hvilket som helst OS. Det er ikke det at du kan styre alle programmers output, men det at du har enda bedre kontroll over tilkoblede lydenheter og at alt fungerer så sømløst opp mot Windows Update med tanke på drivere. Dessuten er Windows Explorer så kraftig forbedret at det gjør hele dagen min ekstremt lett å komme igjennom - jeg bruker minimal tid på å finne filer, enten det er gjennom klikking eller søking. Feilsøking og ytelsesovervåkning er også implementert på en god måte.

 

Hvis man skal snakke om negative ting med Vista;

- Små ytelsesproblemer i diverse sammenhenger.

- Dårlig utførelse av Gadgets i Windows Sidebar. OSX har mange flere nyttige gadgets/widgets.

- Brennefunksjonaliteten er forkrøplet.

- Små UI glitcher/inkonsistentheter.

- Ikke nok programmer som benytter seg av WPF-teknologien.

9403464[/snapback]

 

Jeg har nok formulert meg litt genrelt, for å slippe å være for detaljfokusert, men at det er villedene er jeg ikek enig i, det er flere problemer med Vista i grunnleggende funksjonalitet

 

- Filkopierng er dårlig implmentert, det er ekstremt primitivt, og dessuten ikke særlig raskt, det er for dårlig for en så grunnleggende del av funksjonaliteten i et OS.

- Nettverksytelsen er mildt sagt elendig, krever svært mye CPU, funker dårlig med søking, og har i tilegg dette problemet med musikkavspilling samtidig.

- Behandling av beskyttet materiale skaper unødvendig mye trøbbel med avspilling

- Man kan fortsatt ikke ha en path som er lengre enn latterlige 255 characthers.

- GUiet krever uforholdsmessig kraftig GPU om man har litt oppløsning.

- Oset er generelt ganske tregt på endel områder.

 

Mye av dette er viktig grunnleggende ting som blir benyttet hele tiden, og som burde vært ordnet, men som ikke er det.

 

Ellers er jeg enig i at både feilsøking og lyd er implementert på en bedre måte (lydeffektene i vista er også vesentlig mer behaglige enn de i XP).

 

AtW

Lenke til kommentar
256character path limit  - du kan ikke ha mer enn 256 tegn i mappestrukturern før windows begynner å oppføre seg særs merkelig.

Relatert til NTFS. Vista bruker fortsatt NTFS. Vista kan fortsatt velge å implementere et annet filsystem.

9403511[/snapback]

 

Såvidt jeg har fått meg fortalt så er det ikke et NTFS-problem, uten at jeg skal si det for sikkert. Uansett er det et problem når man bruker VIsta, som burde vært ordnet, om det så krever ett nytt filsystem.

 

AtW

Lenke til kommentar
- Filkopierng er dårlig implmentert, det er ekstremt primitivt, og dessuten ikke særlig raskt, det er for dårlig for en så grunnleggende del av funksjonaliteten i et OS.

- Nettverksytelsen er mildt sagt elendig, krever svært mye CPU, funker dårlig med søking, og har i tillegg dette problemet med musikkavspilling samtidig.

- Behandling av beskyttet materiale skaper unødvendig mye trøbbel med avspilling

- Man kan fortsatt ikke ha en path som er lengre enn latterlige 255 characthers.

- GUiet krever uforholdsmessig kraftig GPU om man har litt oppløsning.

- Oset er generelt ganske tregt på endel områder.

 

Mye av dette er viktig grunnleggende ting som blir benyttet hele tiden, og som burde vært ordnet, men som ikke er det.

 

Ellers er jeg enig i at både feilsøking og lyd er implementert på en bedre måte (lydeffektene i vista er også vesentlig mer behaglige enn de i XP).

 

AtW

9403502[/snapback]

- Filkopiering er raskt for meg. Hva er definisjonen av "ikke raskt" btw? At du ikke makser båndbredden? Det tror jeg nemlig du gjør.

- Dette vil forhåpentligvis bli fikset i SP1. Jeg har forresten beta-opsjon på dette, så da får vi se om det vil bli bedre.

- Den forstod jeg ikke helt? Ubeskyttet materiale fungerer på like måte som det alltid har gjort, og alltid vil gjøre.

- NTFS. http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS

- Det kan så være, men jeg vil gjerne se offisielle tester hvor de tester dette mot f.eks OSX.

- Du kan ikke ha en dårlig PC å kjøre Vista med. Min opplevelse er at PCen min yter helt likt som den gjorde i XP, men har også raskere søking. Min bærbare PC er ikke noe monster, men den støtter Aero og har en helt grei score i Vistas ytelsestest. Gi PCen masse ram, rask harddisk med NAND-minne, flerkjernersprosessor, DX10.1 grafikkort etc. - så tror jeg faktisk at PCen vil være raskere med Vista enn med XP.

Endret av iMono
Lenke til kommentar
- Filkopierng er dårlig implmentert, det er ekstremt primitivt, og dessuten ikke særlig raskt, det er for dårlig for en så grunnleggende del av funksjonaliteten i et OS.

- Nettverksytelsen er mildt sagt elendig, krever svært mye CPU, funker dårlig med søking, og har i tillegg dette problemet med musikkavspilling samtidig.

- Behandling av beskyttet materiale skaper unødvendig mye trøbbel med avspilling

- Man kan fortsatt ikke ha en path som er lengre enn latterlige 255 characthers.

- GUiet krever uforholdsmessig kraftig GPU om man har litt oppløsning.

- Oset er generelt ganske tregt på endel områder.

 

Mye av dette er viktig grunnleggende ting som blir benyttet hele tiden, og som burde vært ordnet, men som ikke er det.

 

Ellers er jeg enig i at både feilsøking og lyd er implementert på en bedre måte (lydeffektene i vista er også vesentlig mer behaglige enn de i XP).

 

AtW

9403502[/snapback]

- Filkopiering er raskt for meg. Hva er definisjonen av "ikke raskt" btw? At du ikke makser båndbredden? Det tror jeg nemlig du gjør.

- Dette vil forhåpentligvis fikset i SP1. Jeg har forresten beta-opsjon på dette, så da får vi se om det vil bli bedre.

- Den forstod jeg ikke helt? Ubeskyttet materiale fungerer på like måte som det alltid har gjort, og alltid vil gjøre.

- NTFS.

- Det kan så være, men jeg vil gjerne se offisielle tester hvor de tester dette mot f.eks OSX.

- Du kan ikke ha en dårlig PC å kjøre Vista med. Min opplevelse er at PCen min yter helt likt som den gjorde i XP, men har også raskere søking. Min bærbare PC er ikke noe monster, men den støtter Aero og har en helt grei score i Vistas ytelsestest. Gi PCen masse ram, rask harddisk med NAND-minne, flerkjernersprosessor, DX10.1 grafikkort etc. - så tror jeg faktisk at PCen vil være raskere med Vista enn med XP.

9403567[/snapback]

 

Fint for deg, når det gjelder filkopiering så var min påstand at det var ekstremt primitivt den viktigste hemskoen, og det er det. Kan man pause? Kan man legge ting i kø? Slipper man at en problemfil stopper hele driten til du svarer på et spørsmål? Filkopiering er noe man gjør hele tiden, det børde vært implmentert bedre. Men den er også tregere enn hva man kan oppnå med annen programvare.

- Vi får se hvorvidt ytelsen blir god, jeg har mine tvil, bedre blir den nok dog.

- Ikke om man kjører materiale med drm, ikek-krypterte utganger blir herpet til.

- Ikke såvidt jeg har hørt, og uansett irrelevant, det er endel av den samme MS-pakka, og like fullt et problem for brukeren.

- Jeg har ikke kjørt OSX på høy oppløsning, så jeg har ikke mulighet til å sammenlikne.

- Min PC er ikke dårlig, den har dobbeltkjerne og er ikke alt gammel, jeg hadde desktop-search på XP også, så søkingen går for min del ikke fortere. Flere ting går tregere med Vista, det er merkbart mindre snappy. Jeg har vel 3.9 i ytelsestesten om jeg ikke husker feil.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å diskutere det som uansett ikke vil komme noen vei enda (SP1 blant annet).

 

- Ikke om man kjører materiale med drm, ikek-krypterte utganger blir herpet til.

- Ikke såvidt jeg har hørt, og uansett irrelevant, det er endel av den samme MS-pakka, og like fullt et problem for brukeren.

- Min PC er ikke dårlig, den har dobbeltkjerne og er ikke alt gammel, jeg hadde desktop-search på XP også, så søkingen går for min del ikke fortere. Flere ting går tregere med Vista, det er merkbart mindre snappy. Jeg har vel 3.9 i ytelsestesten om jeg ikke husker feil.

 

AtW

9403598[/snapback]

- Dette er etter pålegg fra filmindustrien hvis du mener greien med HD DVD og Blu-ray?

- http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS - Edit: Kun filnavnlengden ja som er 255.

- Din PC er helt grei virker det som, men ikke det monsteret som jeg forespeilet. Jeg synes uansett at dette blir litt kål å diskutere. Jeg føler at det går raskere i Vista. Kanskje jeg er MS-fantast, får så være. Jeg føler at det er mer snappy enn XP på svært mange områder. Jeg hadde f.eks et problem med den eksterne harddisken min som gjorde at XP klikket hele dritten, mens Vista fint sa ifra til meg at filsystemet hadde problemer og derfor måtte repareres. Det er slike ting som gjør at jeg liker meg best i Vista. XP er der kun for spilling av CS:S - det skal snart vekk.

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke å diskutere det som uansett ikke vil komme noen vei enda (SP1 blant annet).

 

- Ikke om man kjører materiale med drm, ikek-krypterte utganger blir herpet til.

- Ikke såvidt jeg har hørt, og uansett irrelevant, det er endel av den samme MS-pakka, og like fullt et problem for brukeren.

- Min PC er ikke dårlig, den har dobbeltkjerne og er ikke alt gammel, jeg hadde desktop-search på XP også, så søkingen går for min del ikke fortere. Flere ting går tregere med Vista, det er merkbart mindre snappy. Jeg har vel 3.9 i ytelsestesten om jeg ikke husker feil.

 

AtW

9403598[/snapback]

- Dette er etter pålegg fra filmindustrien hvis du mener greien med HD DVD og Blu-ray?

- http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS

- Din PC er helt grei virker det som, men ikke det monsteret som jeg forespeilet. Jeg synes uansett at dette blir litt kål å diskutere. Jeg føler at det går raskere i Vista. Kanskje jeg er MS-fantast, får så være. Jeg føler at det er mer snappy enn XP på svært mange områder. Jeg hadde f.eks et problem med den eksterne harddisken min som gjorde at XP klikket hele dritten, mens Vista fint sa ifra til meg at filsystemet hadde problemer og derfor måtte repareres. Det er slike ting som gjør at jeg liker meg best i Vista. XP er der kun for spilling av CS:S - det skal snart vekk.

9403640[/snapback]

 

Pålegg eller ikke pålegg, de kunne latt være å følge dette pålegget, og det er uansett et problem med OSet, uansett hvem som fikk et pålegg eller ikke.

 

Kan du ikke henvise litt mer konkret i den artikkelen? SÅvidt jeg fikk med meg, støtter NTFS paths på 32000 characters.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...