Gå til innhold

Liten og lett maskin med bra batteritid, tips?


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en bærbar hvor batteritid og størrelse er meget viktig. Jeg vil ha den så liten og lett som mulig. Derfor ønsker jeg også en liten skjerm, men den må være god, og ha grei oppløsning (vet ikke helt hva som er standard for bærbart, men oppløsning bør være mer enn 1280x1024). Den skal ikke kjøre et eneste spill, men den vil bli brukt til skoleting, surfing, film og enkel bilderedigering. Har ikke helt bestemt meg for hvor mye jeg vil bruke enda, men vil i utgangspunktet ikke punge ut med mer enn 10000 kr. Den må være kjapp og responsiv. Hva anbefales det at jeg som er helt blank på bærbarmarkedet kikker på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så liten og lett som mulig (det vil si 12" maskin) får du ikke med:

a) Høyere oppløsning enn 1280*1024, derimot vil du kunne velge mellom 1280*800 (widescreen, nye modeller) og 1024*768 (4:3, gamle modeller).

b) god batteritid til under 10 000 (om jeg tar feil her får noen rette på meg).

 

Dersom du fortsatt ønsker liten og lett kan du kjapt bruke hardware.no sin prisguide, velge bærbar og sette skjermstørrelsen til 12" og 13", da får du fort oversikten over tilgjengelige modeller og cirka pris da det ikke er så mange.

 

Du kan også stikke innom Dell sine sider, men se opp for lang leveringstid..

 

(Sånn litt PS. Det er dessverre ikke mange små (12-13") bærbare til maks 10 000)

 

Dersom du da ønsker noe større (og mere ytelse for pengene stort sett) vokser jungelen seg fort mye større, men du kan sikkert få noen tips her om du presiserer hva du skal bruke den til o.l. (noen krav har du allerede, men de er vanskelige å oppfylle).

 

Håper dette gjorde deg litt mer informert om bærbarmarkedet..

 

Litt ekstra informasjon:

Vanlig skjermoppløsning på (rimelige) bærbare er (dessverre) 1280*800 (widescreen, også kjent som WXGA). Under 14" er det, eller gamle 1024*768 (XGA), eneste mulighet. På 14" kan du finne WXGA+ (1440*900), men det er dessverre litt sjeldent. PÅ 15"+ finner du også (faktisk litt enklere) hele WSXGA(+?) skjermer (1600*1050). Ankepunktet mot alt dette er dessverre at oppløsning på skjermer ofte koster litt ekstra, så du får se deg litt rundt.

 

Ting jeg vurderer ved laptop-kjøp:

Størrelse og vekt

Skjermoppløsning

Skal "jeg" spille? (I så fall trengs skjermkort)

Prosessor/minne/harddisk

Antall USB og andre porter

 

Sånn cirka i den rekkefølgen. I tillegg er det greit å vurdere ryktet til modellen/produsenten om den skal fraktes mye (solid er ikke så dumt) og pris teller selvfølgelig inn.

 

Håper det var noe her som hjalp..

Lenke til kommentar

Jepp, her var det mye nyttig informasjon. Takker for det. Skal se meg litt rundt, men nå virker det som om en svært liten maskin blir for dyr. Jeg så litt på macbook med 13" skjerm, men er usikker på batteritiden. Jeg skal vurdere 15" skjerm, men er kanskje redd for at den blir litt stor. Jeg vil ha et integrert skjermkort, siden jeg ikke kommer til å spiller, det vil vel påvirke batterilevetiden i positiv retning.

 

Hvis jeg setter følgende krav da:

 

Maks 15" skjerm med grei oppløsning, min WXGA+

Meget god batterilevetid.

Kompakt str. og design er et stort pluss.

DVD-brenner - ikke et helt ufravikelig krav.

Kjapp og responsiv til surfing og lett photoshop arbeid.

Minimum 60 gb harddisk

Minimun 1 gb minne.

Prisgrense rundt 10000, men kan gå noe over om nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg tenker å anskaffe en Lenovo T61, men den blir nok noe dyrere. Ellers er nok T60, den forrige modellen, mulig å anskaffe rimeligere, og den er rapportert med bedre batterilevetid enn T61.

 

Ellers kan det jo hende du finner X60 (12") noe rimeligere, og den skal ha ca 10 timers batteritid med det største batteriet.

Lenke til kommentar

Ville tro at en 14" med WXGA+ med integrert skjermkort ville passet deg bra..

 

Uten å ha 100% oversikt, burde en Dell Vostro 1400 kunne tilfredsstille alle dine nye krav, og også havne litt under 10 lapper. Batteritiden er jeg ikke 100% sikker på, men den bør være godkjent (men sørg for å skaffe deg et 9-cellers batteri, selv om det stikker ut..).

 

Du finner den på www.dell.no

 

Edit:

Siden dette i utgangspunktet er en bedriftsmodell må du nok ringe for å bestille, ikke glem å spesifiser at du skal ha WXGA+ oppløsningen (1440*900), og vær obs på leveringstid fra Dell om dagen :/ Skulle egentlig hatt en maskin fra dem allerede, men 8. oktober ble min nye dato.. (og er skjermen, type 14" WXGA+ de sliter med.. :( ).

Endret av Wetatron
Lenke til kommentar

Sjekk ut HP Compaq 6510b

 

Tror jeg går for den hvertfall. Matt skjerm og greier, perfekt på skolen. Er en mindre versjon enn den Hardware.no nettopp testa http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/h...paq_6715b/42421

 

Forresten den MPX rabatten er ganske slu iblant, noen maskiner er det slått av en del på, andre en hundrelapp. F.eks. denne maskina var over 1000 kroner billigere hos Amentio enn med MPX "nettopriser".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...