Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Min mor vil kreve leie av meg (under 18)


TSP

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 17 år, blir 18 år i April neste år. Fra og med September har min mor planlagt å ta leie fra meg. 1000 kroner måneden. Lurer på om hun har rett til å gjøre dette. Hun får tross alt penger som er beregnet på meg til jeg er fylte 18 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om hun er rett til det er en ting, men herlighet! Hun er moren din! Hva er problemet med at hun lar deg bo hjemme?

9371102[/snapback]

Det er flott å kunne bo hjemme med mor, men jeg har aldri fått ukelønn selv om jeg hjelper til i huset, og har verken penger eller lyst til å betale henne penger for å bo hjemme før hun faktisk kan kreve noe av meg.

 

 

Når du er under 18 kan hun ikke kreve husleie av deg, men ved fylte 18 kan hun gjøre det. Men nå er det noe i lovene som sier at foreldre har plikt til å forsørge sine barn mens de er under utdanning (herunder videregående skole).

9371110[/snapback]

Jepp, var det jeg trodde.

 

 

Herregud så latterlig.

Skaff deg bortebostipend og jobb også flytt ut. Så sier du eid

=)

9371111[/snapback]

Hehe, i så fall får jeg vel heller flytte til pappa som både bor nærmere skolen min og ikke vil kreve leie av meg ;)
Lenke til kommentar

Ok, det der hørtes ikke helt bra ut. Først av alt, som flere andre allerede har påpekt, kan hun ikke kreve husleie av deg så lenge du er under 18 år. For det andre, WTF? Hun er jo moren din for guds skyld. Det minste en mor kan gjøre er da faen meg å la sønnen bo hjemme mens han går på skole eller studerer. Om faren din lar deg bo gratis hos ham ville jeg flyttet først som sist. :)

Lenke til kommentar

Fra barneloven:

 

§ 66. Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet.

 

Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne.

Lenke til kommentar
Fra barneloven:

 

§ 66. Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet.

 

      Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne.

9373482[/snapback]

 

 

Nettopp, og det innebærer at barn som har midler til det må finne seg i å dekke noe av utgiftene selv. Fra norsk lovkommentar:

 

"Ev. egne midler som barnet har, både formue og inntekt, må tas i betraktning ved vurderingen av foreldrenes underholdsplikt. Formuleringen i § 66 første punktum innebærer likevel ikke at barnets midler må brukes fullt ut før foreldrenes plikt blir aktuell. Barnet har krav på å beholde noen midler til eget bruk, også med sikte på å spare, og følgelig er det bare inntekt over 30 ganger forskutteringssatsen som skal regnes med i den forholdsmessige fordelingen, jf. bidragsforskriften 15. januar. 2003 nr. 123 § 5. Den går ikke til fratrekk i underholdskostnaden, men legges til foreldrenes inntekt før bidragspliktige andel av totalinntekten beregnes. Barnet regnes som selvforsørget når det har en inntekt på over 100 ganger forskutteringsbeløpet, se Ot.prp. nr. 43 (2000-2001) s. 71 og bidragsforskriften § 5. De må akseptere å betale for seg hjemme fullt ut."

 

Dersom trådstarter ikke har midler selv, så er det likevel klart at moren ikke kan kreve at han skal betale husleie så lenge han er under 18 år. Hun kan heller ikke kreve at han skal ta seg jobb for å få råd til å betale for seg.

Lenke til kommentar
Hei jeg er 17 år, blir 18 år i April neste år. Fra og med September har min mor planlagt å ta leie fra meg. 1000 kroner måneden. Lurer på om hun har rett til å gjøre dette. Hun får tross alt penger som er beregnet på meg til jeg er fylte 18 år.

9371091[/snapback]

 

Makan til ansvarsløs mor da. Borteboerstipend høres ut som tingen, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...