Gå til innhold

Windows Vista - gjenbruk?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg skal gå til innskaffelse av en ny bærbar pc. Har sett på noen av de konfigurerbare modellene hos multicom. Her har man jo også muligheten til å velge bort/unnlate å velge Windows. Det jeg lurer på da er om det er mulig/lov å bruke samme Windows Vista-cd/versjon på to maskiner. Søsteren min skal nemlig kjøpe en bærbar med ferdig installert Vista. Noen som vet? Hvis dette i såfall er mulig/lov, vil det også fungere hvis Vista allerede er installert på hennes maskin og at cden ikke følger med, slik at jeg må brenne den ut på backup?

 

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enhver Vista-installasjon må aktiveres. Du har derfor ikke lov til å bruke din søsters lisens-nøkkel og installere og aktivere Vista på en annen maskin. Eller, hvis du aktiverer på din maskin før henne, så får ikke hun aktivert ...

 

Det finnes sikkert mange måter å omgå dette aktiveringsproblemet på, men jeg har ikke satt meg noe inn i det når det gjelder Vista.

Lenke til kommentar
Og en lisens koster det samme som en dvd med lisens?

9370036[/snapback]

Ja.

 

Men det finnes to hovedgrupper av lisenser:

1) Retail. Pen boks med DVD + booklet inni + lisens.

Denne kan du flytte med deg fra PC til PC, så lenge den bare er installert på en PC av gangen.

 

2) OEM. Pappeske med innhold. Billigere enn Retail. Denne er ment å skulle installeres på en bestemt maskin og følge denne gjennom hele dens levetid. Du kan ikke flytte en OEM-lisens over til en ny PC. De fleste PC'er som selges med Vista ferdig installert, har en lisens av denne typen.

 

Apropos 32 vs. 64:

Min PC har 4GB med RAM, men det er bare Vista64 som ser dem. Vista32 ser bare 3GB RAM. (Jeg dual-booter begge på samme PC.)

Ingen driver-problemer for meg, og jeg har vel også bare truffet på ett program som nekter å kjøre på Vista64. (WHS Connector.) Men min hovedmaskin er fortsatt WinXP-basert, så jeg har ikke kjørt så mye rart på Vista ennå.

 

edit: Jeg kan vel ta med et par andre lisenstyper også:

 

3) Piratert Vista. (Videre ferdsel skjer på eget ansvar. Microsoft blir sure.)

 

4) Linux :hmm: (Videre ferdsel skjer uten å måtte betale noe til Microsoft.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Hva er forresten forskjellen mellom 64 og 32-bits OS? Bortsett fra at 64-bits støtter mer RAM? Er det noen grunn til å ikke velge 64 fremfor 32? Har hørt noe om at enkelte drivere ikke funker i 64, noen som har eksempler?

9370064[/snapback]

 

Dersom du har en 32-bit prosessor er det ingen vits i å installere et 64-bits OS. Ikke at jeg har prøvd, men jeg tror ikke det går an en gang... :ermm:

 

Har du en 64-bits prosessor vil du i enkelte situasjoner merke at du får mer ytelse dersom kjernen i operativsystemet ditt støtter dette.

Lenke til kommentar
Et spørsmål til:

Visst jeg har en orginal cd-key til vista, men ingen vista cd, kan jeg da få tak i en instalasjonscd en plass?

9387871[/snapback]

Ikke fra "offisielle" kilder (Microsoft, etc.) , så vidt jeg vet.

Og de DVD-images som man av og til kan finne i mørke kroker på Internet kan man vel ikke nødvendigvigvis bruke lovlige "cd-keys" på. (Jeg vet ikke.)

 

Det enkleste er nok å låne en original-DVD eller å få laget en kopi. Så lenge du skal bruke en original "cd-key", så burde du være på tørt land. Din egen original-DVD ble sikkert borte under flommen nå nylig, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Last den ned fra en eller annen piratside. Du har lisens og har dermed et visst krav på programvaren.

9390032[/snapback]

 

Forsiktig med det. Du har lisens på å ha Vista, men ikke på å dele det. Om du bruker torrents, som de fleste gjør i dag, så laster du opp samtidig som du laster ned. Du har definitivt ikke lisens til å dele ut Vista :p

 

 

DC++, derimot... :whistle:

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Jeg har hørt  at buisness-utgavene av Vista kan tas med og brukes på neste pc når den gamle går ad dundas. Fremdeles 1 lisens til 1 pc av gangen, men at den altså ikke krever det gamle hovedkortet. Noen som vet noe om dette?

9390166[/snapback]

Hvis PC'en blir ødelagt og hovedkortet (f.eks.) må erstattes, så har du lov til å reinstallere med din Vista-lisens, uavhengig av om det er Retail- eller OEM-lisens.

 

Dette gjelder altså både Business, Home, Ultimate, ...

 

edit: Ideelt sett skal hovedkortet erstattes med et av samme type, men finnes ikke det lenger, så kan man bruke et tilsvarende kort.

 

Og det er vel sannsynlig at man ikke kan re-aktivere Vista-installasjonen automatisk over nettet, men man må ringe Microsoft, forklare situasjonen, og motta en aktiveringskode som skal knottes inn. (Slik var det på XP også.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...