Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sulte seg selv?


Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Om jeg venter så lenge så får jeg hud hengene på meg! æsj da.. sånn løshud på kroppen..

9366121[/snapback]

 

Å ikke slanke seg betyr ikke at du ikke kan holde en sunn livsstil, spise sunt og godt og unngå "dårlig" mat samtidig som du holder deg aktiv.

 

Unngå potetgull, brus, sjokolade, pizza, burger, etc og spis sunne, regelmessige måltid og husk, spis det mett men ikke stappmet. Unn deg litt ekstra på lørdagskveldene :)

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra at du er jente? Jeg vil anbefaledeg dette programmet:

 

Tren enkelt (lett jogging/gå en tur) hver dag. Ha en regel på det! Og en eller to eller tre dager i uka (kommer ann på hvordan du føler deg) trener du litt mer heavy, dvs enten hard jogging eller sykling (men skjønner at du ikke liker det) eller styrketrenging. Hvis det er mage du er spesielt missfornøyd med kan du ihvertfall ta situps osv. Gjør dette i intervaller, dvs f.eks 50 situps, en liten pause med hviling (f.eks 30 sekunder) og 50 situps igjen. Kanskje 4 ganger. Når det gjelder spising: Spis regelmessig, aldri småspis utenfor måltider, spis ordentlig mat (kjøtt, fullkorn og masse grønnsaker og frukt), drit i slankemat o.l. det er bare tull. Ikke tenk på dette som slanking, tenk på det som å bli sunn og få et sunt liv/kosthold. Lykke til!

Lenke til kommentar
Ikke tenk på dette som slanking, tenk på det som å bli sunn og få et sunt liv/kosthold. Lykke til!

9366213[/snapback]

 

Enig, de som tenker slanking tenker også at det er over når man når målet sitt. Det er feil for det er da det begynner, å holde vekt er faktisk vanskeligere enn å slanke seg :thumbup:

Lenke til kommentar

Ingen vits å:

- Sulte seg selv

- Bruke slankeplaster(!)

- Drikke slankemilkshake

- Følge "spis så mye du vil" slankeguider

 

Kast potetgull og søtsaker, spis sunnere, det vil si grovbrød med godt pålegg, ikke hiv i deg maten du spiser til middag, da får ikke magen tid nok til å si ifra når den er full. Spis maten din rolig, blir du mett så stopp.

 

Spis frokost, du legger ikke på deg bare fordi du spiser frokost, det er ingen vits å skippe frokosten. Tving i deg 1-2 skiver.

 

Ikke kjøp godteri på skolen, blir du sulten på skolen tar du med deg brødskiver.

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du er jente?

 

Jeg går ut ifra at jeg er en gutt!

Åja... gutter kan være fete da!:å vil kanskje bli lettere!

9366615[/snapback]

Ok, da må du virkelig bare vite at dette ikke er unormale tall, og at du garantert kommer til å vokse mye veldig snart! Men trengingstipsene mine gjelder fullt og helt! Det er ingenting bedre enn å få en sunn livsstil! jeg har selv hatt spiseforstyrrelser, og ble frisk av å bli sunn. Vet ikke om du syns du har spiseforstyrrelser, men som sagt, å bli sunn er ikke dumt uansett hvordan du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Jeg veier nå 76kg og er 15 år!

Jeg vil så gjerne gå ned i vekt så jeg går på Reduxin å et sånn slanke plaster men jeg synes ikke det virker! føler meg så feit!

Er det lurt å sulte seg selv? hvor lenge kan jeg gå uten mat uten å dø?

Kan jeg småspise litt i sultingen?

9364070[/snapback]

 

Sulter du deg selv går du heller først kanskje litt ned i vekt, men har det samtidig forj*****, så går du OPP igjen. Poenget med å gå ned i vekt, som dessverre aaaltfor få vet, er at du må trene og spise MER. For mange høres dette rart ut, men faktisk om du spiser mer (og rimelig sunt selvsagt) øker du kroppens forbrenning. Kroppen vil hele tiden ha noe å jobbe med, og dette er positivt!

 

De som spiser f.eks. 2-3 måltider om dagen går utrolig mange timer med NULL forbrenning i løpet av dagen. Spiser du derimot 5-7 måltid om dagen forbrenner du noe hele dagen lang. Fantastisk, hæ!? Kan høres mye ut, men er bare snakk om å spise frokost, lunch, mellommåltid, middag, mellommåltid, kveldsmat.

 

Så altså;

 

* Tren - Spill fotball, håndball, gå på treningsstudio, jogg eller bare gå turer

* Vær aktiv til daglig - Gå eller bruk sykkelen i stedet for å ta buss eller kjøre bil.

* Spis masse frukt og grønt, hold deg unna godteri og søtsaker. Spis mørk sjokolade med minst 70% kakao hvis du mååå ha noe, men begrens det.

* Spis riktige porsjoner (F.eks. del opp tallerkenen i tre deler - En del til kjøtt, en til f.eks. ris og en til grønnsaker til middag. Bare et eksempel, men poenget er at du skal spise like mye av alt. Ikke masse kjøtt, litt ris og null grønnsaker.), og ikke for mye - Det tar 20 minutter for hjernen å registrere metthetsfølelsen.

 

Ikke vær for opphengt i hvor mye du veier. Om du følger disse rådene vil du HELT SIKKERT gå ned i vekt og være sunn og frisk. For all del, kutt ikke ut å spis eller gå på piller eller slankekurer. Det er snakk om livsstil når det kommer til vekt. Forandrer du livsstil og følger mine forslag forandrer du også vekten din.

Lenke til kommentar
De som spiser f.eks. 2-3 måltider om dagen går utrolig mange timer med NULL forbrenning i løpet av dagen. Spiser du derimot 5-7 måltid om dagen forbrenner du noe hele dagen lang. Fantastisk, hæ!?

9373014[/snapback]

Bullshit. Foreløpig har jeg kun fått lenka til dagbladet til å virke, som ilpostino kom med lengre oppe på siden. Jeg kan ta for meg den:

 

330 menn i alderen 45 til 64 år har deltatt i undersøkelsen. Mennenes spisevaner ble kartlagt, og de ble så delt inn i grupper etter hvor ofte de spiste.

 

De ulike gruppene fikk i seg like mange kalorier daglig, og mosjonerte like mye. Likevel var forskjellene store.

Pussig at man baserer seg på faktiske tidligere livsstilsvaner fremfor et eksperiment hvor man har kontroll over rammebetingelsene. Allerede nå begynner troverdigheten å falle om man skal ta artikkelen seriøst.

 

De mennene som bare spiste en til to ganger om dagen var tjukkest. Disse var så overvektige at de var i risikosonen for hjerteinfarkt.

 

De som spiste tre eller fire ganger om dagen var lett overvektige.

 

De som spiste fem eller flere ganger om dagen var normalvektige.

Som jeg påpekte ovenfor, dette vil mest sannsynlig ha utallige andre grunner.

 

For en mann med høyde 180 cm skilte det 12 kilo mellom gruppa som spiste sjelden og ofte. Vekta på mennene som spiste få og mange måltider var henholdsvis 91 kilo og 79 kilo.
Nok en artig sak, de bruker vekt fremfor fettprosent. På forholdsvis likt trente menn skiller det neppe mye, men det er verdt å nevne.

 

- Hvis vår studie er riktig er det hverken energiinntaket eller den fysiske aktiviteten som er bestemmende for overvekta, men hvor ofte man spiser, sier Jean Ferrières. Forskerne har også en hypotese om at det er bedre å spise langsomt enn fort.
Jeg skulle like å sett at de forklarte det der fysiologisk. Artig hypotese, forresten, håper vi ser noe mer konkret der ved en senere anledning.

 

Lagrer fett

- Når man spiser et tungt måltid, lagres en større del av energien for å klare senere energibehov. Da skaper kroppen fett.

 

Dersom man spiser flere små måltider blir det en jevnere energitilførsel til kroppen, sier Ferrières.

Aha! Endelig noen konkrete teorier hvertfall. Problemet ligger i den første delen av sitatet her; hvor tungt måltidet er, har lite å si. Kroppen begynner å lagre fett av én hovedgrunn; man forbruker mindre energi enn man tilfører ! Et annet punkt som er verdt å nevne, er at om man spiser for _lite_ (særlig karbohydrater) over en lengre periode, så går kroppen over på sparemodus. Ref. "spisedag", "oppkarbing" hos fitness-folk og kroppsbyggere.

Maten blir liggende i tarmene lenge nok i løpet av en dag uansett; om man sulter seg over lengre tid begynner dog disse teoriene dagbladet siterer å stemme.

 

De som spiser sjelden velger også ofte feit mat som pommes frites og biff, mens de som spiser ofte velger magrere mat, ifølge de franske forskerne.
Håhå, så mye bullshit tidligere i teksten når han kunne kommet til dette poenget med én gang. Spiser du drittmat, så skaffer du deg problemer. Insulin-nivåer som kjører beg-og-dalbane, samt en ellers ustabil hormonbalanse, kombinert med for mye av feil typer mettede fettsyrer og for mye sukker = mye lettere for å bli feit.

 

 

Hele spis-ofte-hysteriet er noe som har startet når helsemagasiner har kommet med (ganske fornuftige) tips om at man kan spise oftere for å holde sultene nede når man er på slankern og lavt kaloriantall. Dessverre har dette tatt helt av, og aviser/ukeblader har helt ukritisk begynt å si at man får bedre forbrenning av økt måltidsfrekvens.

 

Får jeg en gang se et lukket eksperiment med et greit konfidensintervall som bekrefter forbrenningsøkningen spiser jeg gladelig i meg mine ord, frem til den tid stoler jeg på sunn fornuft.

Lenke til kommentar
For all del! Ikke sult deg. Hvis du ikke får i deg nok kommer du til å slutte å fungere. Da yter du ikke ditt beste på skole/trening.

9373582[/snapback]

For ikke å nevne at langvarig sult (flere dager) setter ned forbrenninga. Dette gjelder utrolig mange flere ungdommer enn de selv vet.
Lenke til kommentar
De som spiser f.eks. 2-3 måltider om dagen går utrolig mange timer med NULL forbrenning i løpet av dagen. Spiser du derimot 5-7 måltid om dagen forbrenner du noe hele dagen lang. Fantastisk, hæ!?

9373014[/snapback]

Bullshit. Foreløpig har jeg kun fått lenka til dagbladet til å virke, som ilpostino kom med lengre oppe på siden.

 

Hva er det du mener er bullshit? Det STÅR jo i det du quoter at det lønner seg å spise ofte, eller leser jeg HELT feil? Jeg setter det selvsagt på spissen ved å si at 2-3 måltider tilsvarer NULL forbrenning, det må du vel skjønne? Prøver å understreke poenget mitt ved å si det slik.

 

Jeg snakker fra egne erfaringer over 6-7 år. Kom ikke her å si at dette er bullshit :)

 

Og for å gjøre det HELT klart, jeg snakker om trening sammen med kosthold. Du spiser deg ikke slank, du må være i aktivitet.

Endret av lupah
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...