Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren koker - hva kan være galt?


laabak

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en 93-modell Passat, som bare koker og koker.

Etter ca. 15 minutter i drift er temperaturen på rundt 100 grader.

Vifta starter som den skal på noen-og-nitti grader, og hjelper en stund, men etter ca 30 minutter i drift klarer ikke vifta ta unna lenger heller..

 

Jeg har byttet termostat, og kjørt radiatorrens igjennom radiatoren, samt spylet vann inn i ekspansjonstanken og radiatoren og ser at alt vannet går igjennom.

 

Olja er helt fin, og eksosen er ikke hvit, så jeg tror(og håper) at det _ikke_ er gåen topp-pakning. Kjølesystemet er tett, det lekker ikke fra det..

 

Hva annet kan det være som er galt? Kanskje bare radiatoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har bytta temostat, og lufta systemet, og ikke lekker noe kjølevæske noe sted, så kan det jo være vannpumpa di som ikke gjør jobben sikkelig.

 

Selv om du har flyt i radiatoren så kan den allikevel være delvis blokkert slik at den ikke kjøler nok, men jeg holder en knapp på at det er vannpumpa.

 

Går den varm om du starter bilen og bare lar den stå på tomgang?

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

 

Jeg glemte å skrive det, men jeg har bytta vannpumpa så den er det ikke.

 

Om radiatoren blir varm, vet jeg ikke.

 

Bilen blir varm hvis den bare står på tomgang i løpet av 10-15 minutter, da slår vifta inn (til rett tid).....

 

Hjeeelp :cry:

Lenke til kommentar
Hei, takk for svar.

 

Jeg glemte å skrive det, men jeg har bytta vannpumpa så den er det ikke.

 

Om radiatoren blir  varm, vet jeg ikke.

 

Bilen blir varm hvis den bare står på tomgang i løpet av 10-15 minutter, da slår vifta inn (til rett tid).....

 

Hjeeelp  :cry:

9363586[/snapback]

 

Ok, hvis du bare lar den fortsette å gå på tomgang, går temperaturen helt opp eller klarer vifta å holde den stabil?

 

Det er jo ikke så mange flere ting ved kjøleanlegget det kan være da. Tror jeg ville ha forsikra meg om at radiatoren fungerer slik den skal.

 

Sikker på at vanpumpe og termostat fungerer skikkelig?

 

Om du har luft i systemet så er det ofte en lufteskrue som du kan åpne, men vet ikke hvor den sitter på en passat.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar
Hei, takk for svar.

 

Jeg glemte å skrive det, men jeg har bytta vannpumpa så den er det ikke.

 

Om radiatoren blir  varm, vet jeg ikke.

 

Bilen blir varm hvis den bare står på tomgang i løpet av 10-15 minutter, da slår vifta inn (til rett tid).....

 

Hjeeelp  :cry:

9363586[/snapback]

 

Ok, hvis du bare lar den fortsette å gå på tomgang, går temperaturen helt opp eller klarer vifta å holde den stabil?

 

Det er jo ikke så mange flere ting ved kjøleanlegget det kan være da. Tror jeg ville ha forsikra meg om at radiatoren fungerer slik den skal.

 

Sikker på at vanpumpe og termostat fungerer skikkelig?

 

Om du har luft i systemet så er det ofte en lufteskrue som du kan åpne, men vet ikke hvor den sitter på en passat.

9363678[/snapback]

 

 

Vifta holder den stabil en stund, men så virker det som det blir for mye, selv for vifta. Tidligere var driftstemperaturen på ca 80 grader, nå blir den liggende på 100 i ca 30 minutter, før den stiger til 110, og da begynner <<rødlampa>> å blinke.

 

Jeg får lete etter lufteskrua da... Jeg er overbevist om at termostat (som er helt ny) og vannpumpa (som er helt ny) fungerer slik den skal.

Lenke til kommentar

hmm.... På denne er det vel mulig og sette viftereima på feil vei så pumpa pumper veska feil vei i systemet.. Da blir motoren vanskelig og lufte, men det skal funke når du først har fått lufta den. sjekk dette evt prøv og sett reima på andre siden av hjulet.

 

Du kan jo ta ut den øverste temp-føleren og fylle veske ned der... det kan også hjelpe.

 

Ellers så skal den motoren være selvluftende...

 

Hvis alt er i orden kan det høres ut som om termostaten ikke åpner skikkelig eller at den sitter feil vei ellernosånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...