Gå til innhold

Bioshock installerer rootkit - discuss!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kom over en interessant Slashdot-artikkel som sikkert andre også har sett, men så ikke det nevnt i noen Bioshock-tråder, så lager en ny tråd her.

BioShock Installs a Rootkit

Utdrag:

Facts have surfaced that show that the recently released PC game BioShock installs a rootkit, which embeds itself into Explorer, as part of its SecureROM copy-protection scheme. Not only that, but just installing the demo infects your system with the rootkit.

Jeg vet ikke hva dere andre mener, men dette setter en effektiv stopper for at jeg noengang kommer til å skaffe meg en lovlig kopi av Bioshock.

EDIT: Oops, la merke til at det allerede blir diskutert i denne tråden, men om folk ønsker en spesifikk tråd til å diskutere dette kan vel denne brukes =P

Endret av Xoduz
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har blitt diskutert mye i en annen tråd, men allikevel. Hvis det blir standard på PC spill med så mye kopibeskyttelse at det faktisk hindrer folk i å spille produktet de har kjøpt ordentlig så kan det bety starten på slutten for ordentlig PC gaming. Kanskje det egentlig er beskjeden de prøver å gi? Kjøp en konsoll så vi slipper alt dette?

Greit nok at det er enklere for pirater å skaffe seg spillet gratis på PC i forhold til konsoll, men om man har litt peiling whatsoever så er det null stress å fikse en xbox360 så den spiller brente spill selv, hjemme i stua.

Piratkopiering på PC har alltid vært et problem for singleplayerspill, men jeg trodde litt av poenget var å utgi det multiplatform, for å satse på å tjene mest penger på konsollutgaven. Vi som har vært trofaste PC spillere i alle år får kjeppen når man ikke lenger eier sitt eget produkt og de faktisk lurer inn malware sammen med spillet.

Skrevet (endret)

"From Wikipedia, the free encyclopedia

A rootkit is a set of software tools intended to conceal running processes, files or system data from the operating system. Rootkits have their origin in benign applications, but in recent years have been used increasingly by malware to help intruders maintain access to systems while avoiding detection. Rootkits exist for a variety of operating systems, such as Microsoft Windows, Mac OS X[1] [2] , Linux and Solaris. Rootkits often modify parts of the operating system or install themselves as drivers or kernel modules."

Endret av Jext
Skrevet
Men er denne spesifikke rootkit skadelig for systemet?

Eller er det mere en prinsippiell sak?

9357757[/snapback]

Nei det er ikke skadelig, bare noen som henger seg opp i litt for mange ting.

Skrevet

Det er like ille som spillene som installerer StarForce, slik som f.eks. Colin McRae DIRT.

Jeg kjøper ikke/installerer ikke slike spill av prinsipp.

Skrevet

Er det noen her som har avinstallert demoen/spillet, så søkt etter rootkits og deretter fått fjernet det som Bioshock har installert av svineri?

Skrevet

SECUROM har alltid vært slikt. Det har aldri vært et rootkit. Den eneste endringen i den nye versjonen av SECUROM er at det nå er blitt innført begrenset antall med aktiveringer. Blir glad jeg slipper SECUROMsmiley17_pirate.gif

Skrevet

Hvis det ikke skader meg eller gir ut uønsket informasjon om meg så tror jeg at jeg bare fortsetter og spille Bioshock. For et bra spill er det. Men jeg er enig i at og installere hemmelige filer på en maskin uten at eieren av maskin vet om det er ikke særlig ærlig eller bra. Jeg tror mye dumt har blitt gjort av forskjellige deler av spillbransjen for og beskytte mot pirater. Problemet er vel bare at de har alltid gjort feil etter feil. Det eneste jeg kan tenke meg som er en god eller ihvertfall bedre løsning på det er Steam. Bakdelen der blir jo igjen at man må ha internett.

Skrevet
Hvis det ikke skader meg eller gir ut uønsket informasjon om meg så tror jeg at jeg bare fortsetter og spille Bioshock. For et bra spill er det. Men jeg er enig i at og installere hemmelige filer på en maskin uten at eieren av maskin vet om det er ikke særlig ærlig eller bra. Jeg tror mye dumt har blitt gjort av forskjellige deler av spillbransjen for og beskytte mot pirater. Problemet er vel bare at de har alltid gjort feil etter feil. Det eneste jeg kan tenke meg som er en god eller ihvertfall bedre løsning på det er Steam. Bakdelen der blir jo igjen at man må ha internett.

1. Det er dessverre ikke 2K som bestemmer kopi-beskyttelsen. Det er utgiver som bestemmer hvilken beskyttelse som skal brukes, og det er produsenten av beskyttelsen som bestemmer hvordan de skal oppfylle utgivers ønsker. Derfor blir det ofte brukt beskyttelser som enten fungerer dårlig eller er unødvendig agressive. Dette er et tilfelle av sistnevnte.

Det blir heller ikke installert noen "hemmelige" filer på maskinen. SECUROM hat blitt brukt i milliardvis av spill gjennom tidene, og har først nå på uforklarlig vis blitt utpekt som synderen her, når det i virkeligheten er utgiver som har tvunget inn et begrenset antall aktiveringer. Jeg ser ikke sammenhengen.

2. Det blir heller ikke løst med Steam, siden SECUROM også blir brukt der. Eneste forskjellen er at du slipper DVD i Steam og må bruke Steam til å starte spillet. Foretrekker fysisk medie og en snarvei i start-menyen jeg.

Skrevet

Windows kan du bare installere så å så mange ganger før du ikke får lov mere, da må du ringe til Microsoft for å få en nøkkel.

Ingen som har gått bananas over dette, folk henger seg opp i så forbanna mye uvesentlige ting.

Skrevet (endret)

Hva er denne "MICROSOFT VISUAL C++ 2005 RUNTIME LIBRARIES"-skiten når jeg starter en installasjon av Bioshock. Er dette en del av rootkit-greia?!

Endret av überGoliath
Skrevet
Hva er denne "MICROSOFT VISUAL C++ 2005 RUNTIME LIBRARIES"-skiten når jeg starter en installasjon av Bioshock. Er dette en del av rootkit-greia?!

9364941[/snapback]

The Microsoft Visual C++ 2005 Redistributable Package (x86) installs runtime components of Visual C++ Libraries required to run applications developed with Visual C++ on a computer that does not have Visual C++ 2005 installed.

Det blir altså et nei... :rofl:

Skrevet (endret)
Mao. jeg må ha dette for å iheletatt installere Bioshock fra STEAM?!

9365002[/snapback]

Nei, steam laster ned den også hvis du ikke har det.

Edit: Er rootkit, vil egentlig bare si kode som ligger i kernel-delen av minnet.

Nettopp fordi at denne koden må befinne seg i kernel-minne for å kunne endre "stuff" for å skjule prosesser.

Jeg har brukt rootkit for å skjule bf2 hack, det fungerer helt fint.

Endret av Frysning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...