Gå til innhold

Hva er best, Mac eller PC?


Hva er best til bilderedigering, Mac eller PC?  

2 stemmer

  1. 1. Hva er best til bilderedigering, Mac eller PC?

    • Mac
      8
    • Vet ikke
      6
    • PC
      29


Anbefalte innlegg

det viktigste for meg er at operativsystemet er behagelig å bruke. Og der mener jeg at MacOS X er overlegent, om en pc har noe megahertz ekstra spiller ingen rolle.

 

Denne diskusjonen burde ikke minst ta hensyn til dette og jeg tar nok ikke feil hvis jeg sier at de fleste pc brukere her aldri har brukt mac.

Kanskje endel har brukt Mac før i tida, og windows har vel igrunnen "tatt igjen" Mac's nivå for 5 år siden så de føler kanskje at Windows har blitt like brukervennlig. Selv har jeg ikke brukt Mac på 3 år og savner den ikke så mye, men en ny Mac hadde sikkert ikke vært så ille :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan nok være at noen tenker sånn ja. Synd egentlig for dagens macos har gått igjennom en meget stor forandring. Har også hørt at mange synes macen mangler muligheten til å tilpasses slik de vil ha det, skins etc Og da bør man sjekke litt dypere før man uttaler seg. Nå som macos X også er unix basert gir det jo også mulighet for at man kan "leke" med terminalen i tillegg til at mange unix applikasjoner er på vei.

 

Det må jo også nevnes at macos X kommer med iPhoto til enkel importering/organiserig av bilder med mulighet for å eksportere til cd, hjemmesider mm. iMovie for videoredigering, iTunes for mp3 filer og iDVD for å lage DVDer.

Lenke til kommentar

Jeg syns personlig at windows er ett bedre system og bruke, og jeg brukt mac i 4 år før jeg begynte og bruke windows, som jeg har brukt i 8 år nå, på den tiden jeg brukte mac, var mac forresten bedre enn den tidlige windows som fantes på det tidspunktet.

 

Når jeg bruker noens mac, er det jeg savner mest kjapp skifting mellom programmer, svært tungvindt og gå helt opp til finderen, skifting mellom forskjellige browser vinduer, 2 klikks mus med scroll, effektiv høyreklikking, veldig kjedelig og holde museknappen nede og vente på at menyen skal komme opp. Nå er jeg sikker på at ting som muligjør alt dette på mac, kan etter-innstalleres, startmenyen i windows er ett savn. Sånn rett fra boksen, er ikke mac like effektiv synes jeg.

 

Jeg er forresten overbevist om at det krever mere energi og fulldt ut beherske windows. Og jeg har intrykk av at mac entusiaster liker ting så enkelt og intuitivt som mulig, og dermed gir bort en masse kontroll, mens pc entusiaster har litt mere sans for detaljer, og liker at det er litt komplisert (kjempe enkelt når en kan det), og gir desto større muligheter for og manipulere tilpasse, og trikse med systemet, forskjellig hardware og tonnevis av "gratis" :rofl: software osv...

 

Det blir fort en belastning for lommeboka, om en bruker mac, og skal ha alt av software :google:

Lenke til kommentar

for å si det sånn kunne jeg sagt akkurat det samme om mac. Det finnes tonnevis av shareware osv Bare sjekk www.versiontracker.com Jeg vet at alle mac brukere kjenner til denne siden, og den er et meget bra oppslagsverk hvis man leter etter programvare. Fungerer for pc også.

 

Og ja det finnes muligheter til å skifte mellom programvare ved bruk alt og tab eller de tastene man måtte ønske. MacOS X likner faktisk litt mer på windows når du tenker på taskbar, der har vi fått noe som heter "dock"

Lenke til kommentar

Det er liksom typisk at hvis det er noe sær software, f.eks til og kommunisere med diagnose kontakten i bilen, så er det kun for PC

en finner programvare, rett og slett fordi det hverken betaler seg og lage noe program for mac til akkurat det formålet fordi dem har så liten markeds andel.

 

Det var forresten ikke shareware eller freeware jeg tenkte på. :evil:

Lenke til kommentar
Jeg syns personlig at windows  er ett bedre system og bruke, og jeg brukt mac i 4 år før jeg begynte og bruke windows, som jeg har brukt i 8 år nå, på den tiden jeg brukte mac, var mac forresten bedre enn den tidlige windows som fantes på det tidspunktet.

Dersom du ikke har brukt mac spesielt mye på 8 år må jeg jo si at det har forandret seg -kraftig- siden den gang. Jeg skal svare litt på de tingene du har skrevet kommentar på:

 

Når jeg bruker noens mac, er det jeg savner mest kjapp skifting mellom programmer, svært tungvindt og gå helt opp til finderen

Dock'en i OS X, og command-tab for bytting har funket siden os9.

 

skifting mellom forskjellige browser vinduer

command-< på norsk tastatur, eventuelt windows-menyen i browseren, eventuelt høyreklikke på ikonet i docken.

 

2 klikks mus med scroll, effektiv høyreklikking, veldig kjedelig og holde museknappen nede og vente på at menyen skal komme opp.  

Det går an å koble på hvilken som helst flerknapps USB-mus. Jeg har selv en MX700. Alle knappene gjør forskjellige ting (programmerte sådan).

 

Nå er jeg sikker på at ting som muligjør alt dette på mac, kan etter-innstalleres, startmenyen i windows er ett savn. Sånn rett fra boksen, er ikke mac like effektiv synes jeg.

Vanesak. Startmenyen synes jeg likevel var en kopi av eple-menyen, bare flytta ned i "feil hjørne". Dock'en i OS X er en fin erstatning, og i den har jeg liggende alle programmer og enkelte mapper jeg bruker ofte (dokumentmappa etc).

 

Jeg er forresten overbevist om at det krever mere energi og fulldt ut beherske windows. Og jeg har intrykk av at mac entusiaster liker ting så enkelt og intuitivt som mulig, og dermed gir bort en masse kontroll, mens pc entusiaster har litt mere sans for detaljer, og liker at det er litt komplisert (kjempe enkelt når en kan det), og gir desto større muligheter for og manipulere tilpasse, og trikse med systemet, forskjellig hardware og tonnevis av "gratis"  :rofl:    software osv...

Jeg er ikke helt enig med deg her. Det er ikke mindre vanskelig å gjøre ting avansert og manipulere systemet. Jeg så for eksempel skinning på mac/amiga/beos lenge før jeg så det på pc. Dessuten er Mac unix nå. -ALT- du kan gjøre på en linux-box kan du gjøre på mac. Alle programmer for unix/xwin kan med letthet kompileres for macos x også. Det eneste jeg ser som en fordel på pc siden er hardware-pris og letthet for bygging. Windows har jeg ikke så mye til overs for, selv om XP er ganske dugelig.

 

Arbeidsmessig er systemene relativt like, men jeg foretrekker åpen-landskap designet mac har. Windows-programmer har i stor grad behov for å ta over hele skjermen, med falskt eget skrivebord. Eks: Jeg skriver et dokument i Word og vil ha et bilde fra photoshop. I photoshop velger jeg ut det området jeg vil ha, og drar det rett til word-dokumentet som ligger rett under dokumentet jeg har brukt i photoshop, som jeg selvsagt ser. Dessuten bryter windows med mange GUI-regler som det er bevist at de taper verdifull tid på (1 sekund hver gang du skal i en meny blir mye til slutt). Feks at menyen ikke er på topp (da kan man abre slenge musa opp) men en linje -under- program-identifikator-linja. da må man sikte så veldig mye bedre..

 

Det blir fort en belastning for lommeboka, om en bruker mac, og skal ha alt av software :google:

Om en først har en mac er det ikke nødvendigvis vanskelig å få tak i programvare pirat om det virkelig er det man vil. Det finnes, i likhet som på pc, store mengder irc-kanaler og p2p software hvor en kan laste ned det meste (hotline/carracho). Noe vanskeligere, selvsagt, men vil man så får man til. Jeg har aldri lidd noen programnød.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...