Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Jeg har sent mitt JP-innkjøpte EU-modell D200 (ute av garanti, men innenfor reklamasjon) direkte til Nikon uten problem.

 

Jeg fikk både reparert det og dekket feilen på reklamasjon.

Du vet vel ikke sikkert hvorvidt Nikon sendte regningen til Japan Photo eller ikke?

 

Ingen idé dessverre. Jeg spurte naturlig nok ikke.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kun eg som synest at det rundet øyeokularet på D3-en er litt merkelig?

men det er vel det einaste eg kan utsette på det, og prisen da selfølgelig :p

 

Kun jeg som synes denne uttalelsen er litt merkelig?

Jeg synes de firkantede okularene som man klistrer på nå er forferdelig dårlige ergonomisk. Om du enda ikke har tittet inn i en Nikon F2 søker med antiduggokular og sirkulær gummiskjerm har du i alle fall fremdeles litt igjen på å åpne opp horisonten din.

Lenke til kommentar
kun eg som synest at det rundet øyeokularet på D3-en er litt merkelig?

men det er vel det einaste eg kan utsette på det, og prisen da selfølgelig :p

 

Kun jeg som synes denne uttalelsen er litt merkelig?

Jeg synes de firkantede okularene som man klistrer på nå er forferdelig dårlige ergonomisk. Om du enda ikke har tittet inn i en Nikon F2 søker med antiduggokular og sirkulær gummiskjerm har du i alle fall fremdeles litt igjen på å åpne opp horisonten din.

 

Nå skal man heller ikke si at 1D-seriens- (Som er Canons konkurrent til Nikons Dx-serie, og dermed også den vi sammenligner med, ikke sant? ;) ) og Olympus' D-3-okular er dårlig ergonomisk utført og dermed ikke gode å bruke fordi de er rektangulært utformet. Tvert om, de dekker øyehulen svært godt! Forøvrig så tenker man ikke på "Næmen, så godt dette okularet passet til øyet mitt! For en fryd det er å kjenne gummien rundt øyelokkene mi..." når man vipper opp en speilrefleks for å ta bilder. Da er det helst det som vises inni rammen som burde ha oppmerksomheten din, og ikke hvor godt kameraet føles på de forskjellige kroppsdelene dine. (Dog er det selvfølgelig et minuspoeng om det "skurrer" en eller annen plass.)

 

Forøvrig synes jeg ikke uttalelsen til Turnipkongen var merkelig. Jeg la også merke til samme detaljen, og tenkte "Gosh, har Nikon ikke beveget seg fremover i okular-design siden syttitallet?!". ;)

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
And again, before anyone disses the D300, I have been doing quite a few ISO 1600 and ISO 3200 images during the week prior to writing this article, and find them to be more than acceptable. If you're a Nikon user, or thinking of becoming one and don't have the budget for a D3, the D300 is an extremely capable camera, as will be seen in my forthcoming review.

 

Weee

Lenke til kommentar

Jaja endte opp med å kjøpe meg en D300 her i Singapore, og sandisk 8GB IV for ca 11500,-

 

Sålangt veldig fornøyd, har også kjøpt meg en 70-200 f2.8 VR, kombinasjonen er i alle fall fantastisk, men så er jeg sikkert grepet av øyeblikket........

 

Dette kameraet erstatter nå en D80, og jeg må si at jeg liker mye bedre brukergrensesnittet til D300, den er mye bedre og raskere/intuativ om man kan si det slik, liker virkelig layouten, som er ganske lik D200 slik jeg forstår det.

 

Skal se om jeg kansje kommer med noen brukererfaringer når jeg får kommet litt til hektene......

Lenke til kommentar
Det ville være trist om bevisførsel skulle være

kriterien for å ha lov til å si sin mening. Bransjefolk kan også ta feil.

Ikke sikker på at Nikon Norge setter pris på dine påstander om dem.

Fikk en helt annen oppfatning av Nikon Norge etter å ha snakket med en hyggelig annsatt.

Jeg ble meget beroliget med at det skulle ikke være noe problem med reklamasjon og garanti.

Martinz fortjener å høre hva jeg har funnet ut, og hvem vet kanskje har Nikon Norge endret sitt syn

på denne saken nylig. Var rimelig presis i mine spørsmål til Nikon Norge, og fikk svar som ikke var til

å missforstå. Ellers tror jeg orjankar89 har et poeng.

 

mvh

digim

Jeg drar opp akkurat denne delen av diskusjonen igjen, for å legge frem bevis for at Nikon Norge ikke er spesielt glade for såkalt "gråimport", eller EU modeller om du vil. Du, eller den du snakket med hos Nikon, må ha misforstått ett eller annet.

 

For Nikon sendte nemlig fredag ut en e-post til forhandlere (har fjernet butikkjedens navn for det er ikke selve kjeden dette omhandler).

 

<E-post fjernet>

 

Kanskje greit å holde seg til norske modeller, for å unngå å havne i problemer om man trenger å benytte seg av reklamasjonsretten og butikken enten nekter, eller har forsvunnet. Man vil muligens også kunne møte på problemer om man trenger support via Nikon Norge, når man har en EU modell.

 

Om Nikon Norge ikke mener at denne e-posten skal bli distribuert på et nettforum, kan dere sende meg en PM så skal jeg fjerne den.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Henviser til overnevnte innlegg fra Super8 med kopi av brev fra Nikon Norge.

 

Dette beskriver det som jeg personlig mener om Nikon Norge. Føler at Nikon Norge er ett ledd i kjeden som ikke er til kundenes fordel. Nikon Norge har glemt å sette de Norske kundene/forbrukerene i fokus. Hvor er prioriteten til Nikon Norge?

 

Nikon Norge må vise meg, som kunde, at det lønner seg for meg å handle varer som er distribuert via dem. Det å henvise til fordelen vedrørende reklamasjoner og garantier er for meg svada. For meg personlig går det raskere å sende et kamera direkte til utlandet for reparasjon i stedet for å vente i flere uker på en reparasjon via Nikon Norge.

 

Jeg synes det er meget bra, for meg som kunde, at noen "By-passer" Nikon Norge. Dersom jeg som kunde kunne være sikker på at min lokale forhandler ville ha modellen klar for salg samtidig som en forhandler i England ville jeg selvsagt kjøpt lokalt dersom priseforskjellen ikke ble for stor.

 

Hva taper de Norske forhandlerene som er tro mot Nikon Norge på at kundene av nye modeller ikke vil sitte på gjerdet å se at andre får levert sine nye modeller?

Behovet for gråsone import bør forhandlerene selv ta opp med Nikon Norge. Når noen forhandlere må importere fra andre leverandører beviser det at Nikon Norge ikke har gjordt jobben sin. Hvordan kan der være 500 stk. tilgjengelig i et annet land når Norge har 500 på venteliste? Dersom Nikon Norge skylder på at Nikon Europa ikke greier å levere nye modeller til Norge bør Nikon Norge ta et oppgjør med Nikon Europa.

 

Edit:

Får håpe at denne forhandleren som blir omtalt var "tøff" nok til å be Nikon Norge "Reis og Ryk". Nikon Norge er avhengig av forhandlere. Når denne forhandleren har greid å skaffe varer som Nikon Norge ikke har greid, så beviser det hvem som tar kunden seriøst og har livets rett. Det er kunden som holder liv i alle ledd.

 

Hvorfor skal jeg som Norsk kunde sitte med foldede hender å se på at andre har fått leketøyet sitt?

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Henviser til overnevnte innlegg fra Super8 med kopi av brev fra Nikon Norge.

 

Dette beskriver det som jeg personlig mener om Nikon Norge. Føler at Nikon Norge er ett ledd i kjeden som ikke er til kundenes fordel. Nikon Norge har glemt å sette de Norske kundene/forbrukerene i fokus. Hvor er prioriteten til Nikon Norge?

 

Nikon Norge må vise meg, som kunde, at det lønner seg for meg å handle varer som er distribuert via dem. Det å henvise til fordelen vedrørende reklamasjoner og garantier er for meg svada. For meg personlig går det raskere å sende et kamera direkte til utlandet for reparasjon i stedet for å vente i flere uker på en reparasjon via Nikon Norge.

 

Jeg synes det er meget bra, for meg som kunde, at noen "By-passer" Nikon Norge. Dersom jeg som kunde kunne være sikker på at min lokale forhandler ville ha modellen klar for salg samtidig som en forhandler i England ville jeg selvsagt kjøpt lokalt dersom priseforskjellen ikke ble for stor.

 

Hva taper de Norske forhandlerene som er tro mot Nikon Norge på at kundene av nye modeller ikke vil sitte på gjerdet å se at andre får levert sine nye modeller?

Behovet for gråsone import bør forhandlerene selv ta opp med Nikon Norge. Når noen forhandlere må importere fra andre leverandører beviser det at Nikon Norge ikke har gjordt jobben sin. Hvordan kan der være 500 stk. tilgjengelig i et annet land når Norge har 500 på venteliste? Dersom Nikon Norge skylder på at Nikon Europa ikke greier å levere nye modeller til Norge bør Nikon Norge ta et oppgjør med Nikon Europa.

 

Edit:

Får håpe at denne forhandleren som blir omtalt var "tøff" nok til å be Nikon Norge "Reis og Ryk". Nikon Norge er avhengig av forhandlere. Når denne forhandleren har greid å skaffe varer som Nikon Norge ikke har greid, så beviser det hvem som tar kunden seriøst og har livets rett. Det er kunden som holder liv i alle ledd.

 

Hvorfor skal jeg som Norsk kunde sitte med foldede hender å se på at andre har fått leketøyet sitt?

 

Hei Jamm,

 

thanks a lot for your support. Be sure that we will be "tøff" nok til å be Nikon Norge "Reis og Ryk". Nikon Norge is playing a bad game with our customers. First they deliver high numbers only to VG and Dagbladet, eventhough other customers were earlyer on the waiting list. Secondly, they chose to deliver only to Shops that always follow Nikon Norges policy and "behave". This is both, a discrimination of our customers and a clear intervention against lower sales prices and sufficient supply for Norwegian consumers. The letter that Super8 published, proves that they protect the Norwegian market and thus a shortage of supply leads to higher sales prices. We will do our best and will not only get the products somewhere else, but also lower the price to other countries level. Except of this case, we have a very good relationship with Nikon Norge. We buy there whatever is available, we even have already overfullfilled our buying targets for 2007. But in the case of D3 their policy is so wrong that we could not close our eyes and ears.

 

As Nikon Norge has obviously chosen the public way of escalation (we were not informed about the letter at all) instead of cooperation, we are preparing an official press release about this case and also a note to konkurransetilsynet because of practical attempt to install import barriers.

 

Thanks again and have a nice "evening"

 

Stephan

Lenke til kommentar
Flott - der har Nikon diskvalisert seg fra kjøp fra meg i mange år fremover. Det er synd, ettersom D300 er fristende nok til at jeg kan vurdere systembytte.

 

Jeg kommer heller ikke til å anbefale Nikon til andre inntil dette er ryddet opp i.

 

Tom

I tilfellet her er det ikke produktet, men importør som er problemet. Dessverre så er importøren en del av det totale produktet.

 

Nikon Norge ignorerer oss som er "konsumers" av produktene. Muligens Nikon Norge stiller opp for "Pro" kundene.

Nikon Norge bør ta en "vareopptelling" for å se om de har råd til å miste "konsumer" kundene som kjøper D300/D3. Japan Photo med sine kunder er vinnerene her på berget. De som sitter med foldede hender og håper på nytt Nikon kamera før jul er taperene.

 

Personlig kommer jeg til å la min bestilling stå frem til den 11/12-07, dersom mitt kamera da ikke er ekspedert blir det kanselering av nåværende bestilling, og med ny bestilling til Japan Photo.

Lenke til kommentar
Flott - der har Nikon diskvalisert seg fra kjøp fra meg i mange år fremover. Det er synd, ettersom D300 er fristende nok til at jeg kan vurdere systembytte.

 

Jeg kommer heller ikke til å anbefale Nikon til andre inntil dette er ryddet opp i.

 

Tom

I tilfellet her er det ikke produktet, men importør som er problemet. Dessverre så er importøren en del av det totale produktet.

Jeg har ikke problemer med Nikon som produkt; men importøren er klart et problem her. Når man også ser på hvordan et par av representantene oppførte seg på electroworld messa; så blir man ikke mindre skeptisk. Vi var flere som hadde lyst til å få litt info om D300/D3, men ble glatt ignorert da vi tydeligvis ikke var "fotografer".

Nikon Norge ignorerer oss som er "konsumers" av produktene. Muligens Nikon Norge stiller opp for "Pro" kundene.

Nikon Norge bør ta en "vareopptelling" for å se om de har råd til å miste "konsumer" kundene som kjøper D300/D3. Japan Photo med sine kunder er vinnerene her på berget. De som sitter med foldede hender og håper på nytt Nikon kamera før jul er taperene.

Hvis de ikke bryr seg om oss i mellomskiktet (prosumers= avanserte brukere), så kan det bli dyrt for dem. Dette er fordi vi da velger andre merker, eller handler kun i utlandet (f.eks USA). Og da anbefaler vi heller ikke Nikon.

Personlig kommer jeg til å la min bestilling stå frem til den 11/12-07, dersom mitt kamera da ikke er ekspedert blir det kanselering av nåværende bestilling, og med ny bestilling til Japan Photo.

Jeg anbefaler deg da å si ifra til butikken der du har den opprinnelige bestillingen; så de igjen kan utøve press på Nikon.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg da å si ifra til butikken der du har den opprinnelige bestillingen; så de igjen kan utøve press på Nikon.

 

Tom

Jeg har min bestilling hos Amentio, datert 18/9-07. Om Amentio får fra Nikon Norge eller andre distributører aner jeg ikke. Ser bare at Japan Photo har 50+ på lager av D300.

Lenke til kommentar

<--- OBS Nikon Fanboy alert

 

Det er vel ikke helt uvanlig at Norge blir nedprioritert av større utenlanske selskaper når det gjelder levering av nye produkter?

At Nikon Norge ikke får nok produkter til å levere til alle i første runde er vel ikke noe Nikon Norge har skyld i, de må nok ta til takke med det de får tildelt.

 

 

At JP har 50+ på lager betyr vel enten:

1 - De har bestilt en stor beholdning og fått dem levert fra Nikon (noe som da medfører at det blir flere andre butikker som ikke får kameraer lenger ned på listene)

2 - De har importert selv fra det store utland og fått tak i en god bunke kameraer til en grei pris.

 

 

At Nikon Norge gir goder til sine store kunder er vel noe de fleste selskaper driver med, hvis man MÅ velge mellom å levere produkt til en storkunde som kanskje kjøper mye fra deg iløpet av året, eller levere til 5 andre kunder som kanskje kjøper svært lite fra deg så gjør man en prioritering for å beholde den største kunden/inntektskilden?

Lenke til kommentar
At Nikon Norge gir goder til sine store kunder er vel noe de fleste selskaper driver med, hvis man MÅ velge mellom å levere produkt til en storkunde som kanskje kjøper mye fra deg iløpet av året, eller levere til 5 andre kunder som kanskje kjøper svært lite fra deg så gjør man en prioritering for å beholde den største kunden/inntektskilden?

Her er det vel heller en storkunde som måtte gå omveier for å få nok? Og det er vel en smule uprofesjonelt å sende ut det brevet som det referet til tidligere i tråden?

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...