Gå til innhold

Oppløsning fra kamera


Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg ikke skjønner helt.

Når jeg åpner bilder fra kameraet Kodak Easy Share V530 har bildene jeg åpner i Psp eller Photshop en oppløsning på 230 ppi og en dimensjon på 2576x1932 pixler men...

når jeg åpner bilder fra Canon EOS 400D er oppløsningen på bare 72 ppi mens dimensjonen er 3888x2592

Jeg finner ikke ut hvordan jeg kan ha større ppi fra Canon kameraet?

 

Vet ikke om spørsmålet hører hjemme her eller under fotografering men om noen kan gi meg en enkel og god forklaring?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akam har en del fine artikler under "Guider", der finner du f.eks Oppløsning - hva er det?

 

Les den og se om du finner ut av det.

9332286[/snapback]

 

Jeg har lest denne før, mange ganger, men jeg skjønner fortsatt ikke helt, mulig jeg fortsatt tenker feil?

Eksempel:

Si at jeg tar bilde av det samme motivet med de 2 kameraene, da har jeg 2 ulike bilder både i ppi og dimensjon. Jeg skal ende opp med dette bildet i 500x333 pixler for å legge det ut på en nettside. Som jeg har lært fra denne artikkelen bryr jeg meg ikke om ppi slik som vi gjorde før og satte all webgrafikk på 72ppi.

Slik det ser ut får jeg to like bilder i filstørrelse men litt ulik kvalitet.

 

Om jeg vil ta utskrift av de samme 2 bildene - hva blir forskjellen da?

Hvorfor er ikke ppi fra canon cameraet større når jeg åpner det?

 

Mulig jeg er treg nå eller bare har vanskelig for å snu tidligere lærdom?

 

Kunne du gi meg det med teskje?

 

:blush:

Lenke til kommentar

Problemet her er vel at Photoshop ikke uten videre lar deg skalere bildet til ønsket størrelse angitt i piksler. Men hvis du velger save for web - så får du en mulighet skalere.

 

Jeg bruker Photoshop Elements og blir stadig forundret over at man ikke kan velge å bare jobbe i piksler...

 

Tom

Lenke til kommentar
Problemet her er vel at Photoshop ikke uten videre lar deg skalere bildet til ønsket størrelse angitt i piksler. Men hvis du velger save for web - så får du en mulighet skalere.

 

Jeg bruker Photoshop Elements og blir stadig forundret over at man ikke kan velge å bare jobbe i piksler...

 

Tom

9333649[/snapback]

 

Jo både Psp og Photoshop lar meg resize bilder etter pixelstørrelse om jeg vil, det er vel egentlig ikke det som er mitt problem.

Det er dette med forskjell på oppløsning i kameraet og på PC'n... og hva og hvordan... :hmm:

Lenke til kommentar
Det er en ting jeg ikke skjønner helt.

Når jeg åpner bilder fra kameraet Kodak Easy Share V530 har bildene jeg åpner i Psp eller Photshop en oppløsning på 230 ppi og en dimensjon på 2576x1932 pixler men...

når jeg åpner bilder fra Canon EOS 400D er oppløsningen på bare 72 ppi mens dimensjonen er 3888x2592

Jeg finner ikke ut hvordan jeg kan ha større  ppi fra Canon kameraet?

Oppløsningen er bare et relativt tall, noe må de velge som standard, Kodak har valgt 230PPI (pixels per inch) og Canon har valgt 72PPI. Det er et tall som skal gjøre det lettere for deg å få tilstrekkelig kvalitet på en evt. utskrift, ppi gir overhodet ingen mening før man har en konkret utskrift(-sjobb). Disse tallene kan du endre i Photoshop om du vil, du får da en indikasjon på hvor stort bildet vil bli rent fysisk når du skriver det ut.

 

Skal du legge det ut på en webside, kan du glemme absolutt alt som heter PPI, det er en enhet som utelukkende gir mening på trykk.

 

Hvis du skal skrive ut noe fra Photoshop, vil den muligens (muligens fordi printer/drivere kan noen ganger overstyre) ta hensyn til innstillingen for PPI, så et bilde på 3000x2000 pixler med 200PPI vil bli 15x10 inches på trykk, mens samme bilde med 500PPI vil bli 6x4 inches (15x10 cm). Før du trykker det, og for all webbruk, vil bildet være på 3000x2000 pixler, verken mer eller mindre. PPI får ingen betydning, fordi du vet ikke hvor stort bildet blir vist (om det blir skalert, vist på stor eller liten skjerm etc, det gir ganske enkelt ikke mening).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

I jpg produsere Canon kun 72 ppi, fordi det er standarden på nettet. Det er fordi de ikke anser de som tar bilder i jpg som seriøse, som også den harde komprimeringen til Canon antyder. For å ta seriøse bilder til trykk mener Canon at man skal bruke raw. Da får du bilder i 300 ppi.

At det ikke gjør så mye (du kan likevel sette opp ppi i et egnet program), er en annen sak. Selv bruker jeg kun raw, som alle andre fotografer som aspirerer til å få sine bilder på trykk.

Lenke til kommentar

OK kanskje skjønner jeg litt mer nå. :roll:

Siden jeg stort sett tar bilder for web er det jo ok da og så skal jeg huske å bruke raw om jeg en gang kanskje ønsker å skrive ut/ trykke noe.

Er jo ikke fotograf, bare en vanlig amatør som liker å ta bilder av det jeg ser med mine øyne og kanskje gjøre noe ut av det på PC.

 

Tusen takk

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Kort svar - PPI er helt irrelevant. Du setter den for å spesifisere størrelse på utskrifter, ellers har den ingenting å si.

 

PMnormal: RAW vs JPEG er en helt annen debatt. Anbefaler egentlig JPEG til alle som ikke akkurat liker å prosessere tusenvis av bilder - selv bruker jeg RAW til mesteparten, med mindre jeg trenger lengre burst på full FPS.

Lenke til kommentar
Kort svar - PPI er helt irrelevant. Du setter den for å spesifisere størrelse på utskrifter, ellers har den ingenting å si.

 

PMnormal: RAW vs JPEG er en helt annen debatt. Anbefaler egentlig JPEG til alle som ikke akkurat liker å prosessere tusenvis av bilder - selv bruker jeg RAW til mesteparten, med mindre jeg trenger lengre burst på full FPS.

9337967[/snapback]

 

og hva betyr det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...