Gå til innhold

Gratis XP SP2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo nesten verdiløst å virtualisere ett OS på et nesten likt OS.

9331133[/snapback]

Modig utsagn.

 

Antivirus benytter seg av virtualisering, å si at man ikke vil ha bruk for dette er latskap og naivitet. Eneste måten å være sikker på når man sjekker nettbank er å kjøre en virtuell maskin.

Lenke til kommentar
Jeg savner heller .torrent -formatet. Det er jo så teknisk overlegent direkte linker.

 

Også savner jeg muligheten for å kunne kjøre det fra Linux/MacOS/BSD/Solaris osv. Det er jo nesten verdiløst å virtualisere ett OS på et nesten likt OS.

9331133[/snapback]

 

Verdiløst? Glimrende å emulere XP i Vista/2000.

Dessuten minst like glimrende å kunne slenge opp en ekstra maskin når det er noe man vil teste.

Lenke til kommentar
Antivirus benytter seg av virtualisering, å si at man ikke vil ha bruk for dette er latskap og naivitet. Eneste måten å være sikker på når man sjekker nettbank er å kjøre en virtuell maskin.

9335160[/snapback]

Okay? Hva slags oppsett tenker du på nå - care to elaborate?

 

Scenario 1 (som jeg antar du sikter til): Du kjører wintendo full av virus og spyware, og starter opp en ny virtuell wintendo for å aksessere nettbanken. Dette funker dårlig fordi en keylogger i host-OS selvsagt også kan logge keys fra guest-OS, i tillegg til alle mulige andre teknikker som grabbing av screenshots osv.

 

 

Scenario 2 (som jeg benytter :) ): Denne funker langt bedre, for jeg kjører en godt sikret GNU/Linux burk som primært OS, men jeg har også en virtuell WinXP som jeg kan starte opp ved behov (eller hvis jeg trenger noe å le av :p ). Her kan jeg leke meg og installere alt jeg vil av IE-toolbars og trojaner uten at det påvirker mitt host-OS. Men da må jeg såklart bruke host-OSet (linux) til å aksessere nettbanken min, og ikke den virtuelle maskinen.

 

 

Det fins en tredje mulighet som enkelte benytter, som også er verdt å nevne selv om den ikke involverer virtualisering. Isteden bruker man f.eks. en linux-liveCD til å aksessere nettbank eller andre kritiske tjenester. En veldig sikker løsning, men også tungvint fordi man må reboote PCen for å kunne bruke banken.

 

 

EDIT: Du sier antivirus benytter virtualisering. Det stemmer at enkelte AV-programmer (Norman, Bitdefender....) emulerer kode i forsøk på å oppdage ukjent malware, men her snakker om vi en spesial-løsning, og ikke generell virtualisering ala VPC og VMware. Og det var jo nettopp dette som var poenget til Simen1, at det er lite vits i å virtualisere identiske OS inni hverandre. Jeg er fullt klar over det fins folk som benytter det, men det medfører mye overhead, og jeg ser normalt på det som en dårlig løsning - og ekstra ille i dette tilfelle, hvis det primære målet er å kunne kjøre IE6 og IE7 samtidig. Snakk om sløsing med ressurser!

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Er det i det hele tatt vits i å kjøre IE? :p

9336771[/snapback]

Selv gidder jeg ikke - jeg tester websidene jeg lager med Firefox (gecko), Opera og Konqueror. Ser de fine ut i alle browserne er jeg fornøyd :)

 

Men jeg skjønner jo at mange må teste sider i IE også, siden disse browserne har såpass mange brukere, og i tillegg funker dårlig i forhold til standarder slik at webutviklere må bruke masse ekstra tid på tweaking :thumbdown:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...