Gå til innhold

Anbefalte innlegg

NB: Flytt denne tråden til Språkspalten dersom dere synes den hører til der.

 

Jeg har tenkt til å lage et dataprogram som jeg kan prate med, på norsk. Det skal bli en slags interpreter (som den i python), bare at den skal bruke en menneskelig syntaks, sånn som norsk, istedenfor et programmeringsspråk. Jeg kan fortelle den faktainformasjon, spørre om ting og gi den kommandoer. Jeg vet at dette vil ta lang tid, men jeg har skrevet ned en slags skisse av hvordan programmet skal fungere. Den vil ha en slags database i form av en tekstfil der den lagrer all informasjonen den får etterhvert, men jeg driver å tenker ut hvordan informasjonen skal settes i system. Jeg tenkte å bruke objekter (substantiver) som kan ha forskjellige handlinger (verb).

 

Hvis jeg sier "Jeg heter Per", skjekker den opp hvert ord i en ordbok for å finne ut hva slags type ordet er. Da finner den ut at:

"Jeg" = Personlig pronomen 1. person entall subjektform

"heter" = Verb presens

"Per" = Substantiv egennavn

 

Så lager den objektet "Jeg" og "Per" i databasen, og "heter (objektet "Per")" som handling i objektet "Jeg".

 

Hvis jeg da spør "Hva heter jeg?" finner den det samme som over, bare i omvent rekkefølge. Så skjekker den i databasen hvilket objekt som kommer etter verbet "heter" i objektet "Jeg", og returnerer svaret.

 

Jeg skal senere gjøre programmet mer avansert med leddsetninger, logiske konklusjoner osv.

 

Nå er programmet i planleggingsfasen. Jeg vil ikke starte programmeringen før jeg er ferdig med å tenke ut de viktigste aspektene ved programmet, så alle forslag tas imot med takk! :thumbup:

Endret av elbeem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette blir litt som smarterchild dette. :D

9323803[/snapback]

 

Tja. Det blir noe liknende, men jeg har en følelse av at slike bot-er ikke er helt gjennomførte. Mange av svarene den gir er forhåndsdefinerte og de har begrensede muligheter for å lære av seg selv. De husker vanligvis ikke det du har fortalt den tidligere, og de har en irriterende evne til å irritere deg. :p Mitt program svarer kun på det den blir spurt om (om det vet det selvsagt) og ikke noe annet. Det skal også ha så få forhåndsdefinerte svar som mulig, og det skal ha evnen til å lære / huske hva som er blitt sagt tidligere. Man kan sammenlikne det med en kompilator, bare at den kompilerer språket "Norsk".

Endret av elbeem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...