Gå til innhold

Dansband vs Hip-hop


Leeland

Hva kan denne nye sjangeren kalles?  

170 stemmer

  1. 1. Hva kan denne nye sjangeren kalles?

    • Dangsta
      78
    • Dans-hop
      18
    • Dans-rap
      11
    • Shizzle-swing
      50
    • Swing-Rap
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Shizzle-swing utentvil. Dangsta er for de som ikke vet bedre.

9482511[/snapback]

Men argumenter mot hvorfor det ikke er swing er det ikke mange som tør å komme med.

 

Problemet med "dangsta" er at det ikke bare er, som påpekt, gangstarap inne i (lyd)bildet. Det mest korrekte ville vel ha vært "dans-rap" (eller "danserap"), men dangsta høres så mye artigere ut :D

Lenke til kommentar
Ved bruk at ordet "dangsta" ser man at det er blandet inn to forskjellig sjangre, mens med "shizzle swing" så har man skapt en helt ny sjanger. Dessuten må ikke swing være swing.

9482574[/snapback]

Heh, det ser man da like mye med "shizzle swing"? Swing må ikke være swing på samme måte som trance ikke må være trance og metal ikke må være metal, eller? :ermm:

 

Skjønte ikke helt logikken der.

 

Eneste måten "shizzle swing" kan ha "skapt" en ny sjanger er pga ordet shizzle, som ingen sjanger har fra før, såvidt jeg veit. Dette er derimot usammensatte ord, mens "dangsta" er sammensatt og mer kreativt, samt lettere å uttale/skrive (og mer korrekt, i og med at det blander inn danseband i prefiksen :)

Lenke til kommentar
Eneste måten "shizzle swing" kan ha "skapt" en ny sjanger er pga ordet shizzle, som ingen sjanger har fra før, såvidt jeg veit. Dette er derimot usammensatte ord, mens "dangsta" er sammensatt og mer kreativt, samt lettere å uttale/skrive (og mer korrekt, i og med at det blander inn danseband i prefiksen :)

9482624[/snapback]

 

Som utrykkets Far (shizzle-swing) ser jeg meg nødt til å ta ett oppgjør med de vrangforestillinger og den vranglære enkelte brukere (hvis navn ikke nevnes, men han er brukermoderator og quotet :tease: ) farer med.

 

Slår man opp "shizzle" på wikipedia (som antagelig er det eneste lexica som har en artikkel om dette) får man følgende svar:

Shizzle is a rap slang word for "sure", coined by E-40 and popularized by rap star Snoop Dogg. It has been adopted by several rappers and reggae deejays and is commonly used as: "fo' shizzle" as in, "for sure", often paired with "my nizzle" as in, "my nigga". This pairing became popular after Snoop Dogg used it in his song, "What's My Name (Part 2)" on his Album Tha Last Meal.

 

Med andre ord, Shizzle kan man si at shizzle-swing kan bety: "for sure swing", eller oversatt til norsk; "for visst swing" - eller i en bredere forståelse "det er swing".

 

Dette gir mening, da det gjenspeiler, og beskriver, reaksjonen lytteren får i møte med Per-Arnez i langt større grad en Dangsta gjør. " Jammen, atte - det er jo "rap" (shizzle - tha shit) blandet med swing! (Det er swing :love: )

 

Graver man dypere i materien oppdager man mer:

 

Litt lenger nede i samme avsnitt kan man lese følgende:

It is also commonly accepted that shizzle can be inserted anywhere in a sentence and it can still make sense (i.e. "That Chocolate Hernandez in the shizzle was pretty shizzle wadn't he?" to which the proper response would be, "Fo shizzle, my Nizzle!").

 

Altså; er det ikke nødvendig, selv om vi i vårt tilfelle faktisk kan, gi ordet en spesifikk betydning. Vi kan velge å bruke ordet som en henvisning til den delen av musikken rappen er / representerer, dersom vi ønsker det. Eller bare lat det være ett fristtående ord som skaper assosiasjoner...

 

Slår man opp utrykket "swing" på wikipedia får man følgende svar:

Swing er eit samnamn på fleire dansar som alle har røter i dansen lindy hop, og som til vanleg vert dansa til rock 'n' roll eller danseband-musikk.

 

På grunn av swingdansen si sterke stilling i danse-Noreg, vert musikksjangrane rock'n'roll, rockabilly, boogie-woogie og danseband-musikk i Noreg ofte kalla swing-musikk, noko som ikkje bør forvekslast med den musikksjangeren som internasjonalt går under namnet swing, som det slett ikkje går an å dansa «norsk» swing til. Dette fører ofte til mistydingar når gjestar på dansegolvet bed DJ-en eller bandet om å «spela nokre swing-låtar».

 

Det er en utbredt (mis)forståelse :no: at dansband er "swing" musikk, og den norske definisjonen av swing har på grunn av denne (mis)forsåtelsen i stor grad blitt forstått å være den musikken man danser "swing" til. I norge er dette altså primært dansband musikk.

Vi kan derfor slå fast, at i det norske folks oppfatning, ER dansband swing.

 

Summen av dette tilsier at "shizzle-swing" ikke bare er det utrykket som definerer sjangeren best, men det er også det utrykket som beskriver sjangeren, og lytterens møte med sjangeren best. At utrykket kan virke fremmed ved første øyekast har jeg full forståelse for. Utrykket "metal" var jo i seg selv heller ikke det åpenbare valg for en musikalsk sjanger, og mange slet med å forstå "meningen" med utrykket i begynnelsen. Slik er det også med shizzle-swing,- men - når man har blivet forklaret den delikate og intrikate siden ved navnevalget er det ikke lenger noe grunnlag for å stemme på noe annet en shizzle-swing. :tease:

 

 

*nå kommer de snart og tvangsinlegger meg på psykiatrisk avdeling, mest sansynlig for å ha postet tidenes mest "seriøse" inlegg, i en helt uviktig sak...*

 

 

:w00t:Shizzle-swing - fizzle tha wizzle - fo shizzle, my Nizzle! :w00t:

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Som utrykkets Far (shizzle-swing) ser jeg meg nødt til å ta ett oppgjør med de vrangforestillinger og den vranglære enkelte brukere (hvis navn ikke nevnes, men han er brukermoderator og quotet  :tease: ) farer med.

Brukermoderator? Pfføy!

 

Slår man opp "shizzle" på wikipedia (som antagelig er det eneste lexica som har en artikkel om dette) får man følgende svar:
Shizzle is a rap slang word for "sure", coined by E-40 and popularized by rap star Snoop Dogg. It has been adopted by several rappers and reggae deejays and is commonly used as: "fo' shizzle" as in, "for sure", often paired with "my nizzle" as in, "my nigga". This pairing became popular after Snoop Dogg used it in his song, "What's My Name (Part 2)" on his Album Tha Last Meal.

Jeg har ingenting i mot ordet "shizzle". Jeg digger det, faktisk. Men noen ganger må man se realiteten i øynene og ikke la seg farge av sitt eget påfunn. Jeg "fant opp" "dans-hop", men jeg har innsett at "dangsta" klinger bedre og er beskrivende på en tilfredsstillende måte.

 

Med andre ord, Shizzle kan man si at shizzle-swing kan bety: "for sure swing", eller oversatt til norsk; "for visst swing" - eller i en bredere forståelse "det er swing".

Men danseband er jo en degenerert avart av ordentlig swing. Sjekk ut Big Bad Voodoo Daddy, dét er ordentlig swing!

 

Dette gir mening, da det gjenspeiler, og beskriver, reaksjonen lytteren får i møte med Per-Arnez i langt større grad en Dangsta gjør. " Jammen, atte - det er jo "rap" (shizzle - tha shit) blandet med swing! (Det er swing  :love: )

Ganske brutalt å komme med utsagn som vitner om forskning innen kognitive reaksjoner på møtet med (den geniale) musikken. Jeg tror ærlig talt ikke de fleste tenker "shizzle" når de hører rap. Jeg vil påstå at "gangsta" er mye mer utbredt enn "shizzle" når det gjelder å beskrive rap og hip hop. Og når "dangsta" i tillegg inneholder den mest korrekte prefiksen, blandet med et ord sterkere forbundet med rap enn "shizzle", vil jeg si at det ikke bare klinger bedre, det er også en mer beskrivende form for musikken: Mens "shizzle-swing" er delt opp, er "dangsta" slått sammen, en mash-up, akkurat som musikken.

 

Graver man dypere i materien oppdager man mer:

 

Litt lenger nede i samme avsnitt kan man lese følgende:

It is also commonly accepted that shizzle can be inserted anywhere in a sentence and it can still make sense (i.e. "That Chocolate Hernandez in the shizzle was pretty shizzle wadn't he?" to which the proper response would be, "Fo shizzle, my Nizzle!").

 

Altså; er det ikke nødvendig, selv om vi i vårt tilfelle faktisk kan, gi ordet en spesifikk betydning. Vi kan velge å bruke ordet som en henvisning til den delen av musikken rappen er / representerer, dersom vi ønsker det. Eller bare lat det være ett fristtående ord som skaper assosiasjoner...

Men disse assosiasjonene er ikke klart for flertallet. Allikevel gir kanskje "shizzle-swing" en viss sterkere pekepinn enn det noe mer abstrakte "dangsta". På den annen side vil man gjerne tenke "gangsta" når man hører "dangsta", og assosiasjonene er der allerede. Blir uansett for mye synsing, dette :p

 

Slår man opp utrykket "swing" på wikipedia får man følgende svar:
Swing er eit samnamn på fleire dansar som alle har røter i dansen lindy hop, og som til vanleg vert dansa til rock 'n' roll eller danseband-musikk.

 

På grunn av swingdansen si sterke stilling i danse-Noreg, vert musikksjangrane rock'n'roll, rockabilly, boogie-woogie og danseband-musikk i Noreg ofte kalla swing-musikk, noko som ikkje bør forvekslast med den musikksjangeren som internasjonalt går under namnet swing, som det slett ikkje går an å dansa «norsk» swing til. Dette fører ofte til mistydingar når gjestar på dansegolvet bed DJ-en eller bandet om å «spela nokre swing-låtar».

Her motsier Wikipedia deg, visst :p

 

Det er en utbredt (mis)forståelse :no:  at dansband er "swing" musikk, og den norske definisjonen av swing har på grunn av denne (mis)forsåtelsen i stor grad blitt forstått å være den musikken man danser "swing" til. I norge er dette altså primært dansband musikk.

Vi kan derfor slå fast, at i det norske folks oppfatning, ER dansband swing.

Det gir jo ikke mening. En feilaktig oppfatning skal diktere realiteten? Det hører ingensteds hjemme. Dette ødelegger dessuten identiteten til vår kjære skandinaviske musikkform. Engelsk Wikipedia om swing:

 

Swing music, also known as swing jazz, is a form of jazz music that developed during the 1920s and had solidified as a distinctive style by 1935 in the United States. Swing is distinguished primarily by a strong rhythm section, usually including double bass and drums, medium to fast tempo, and the distinctive swing time rhythm that is common to many forms of jazz.

Det gir ikke mange assosiasjoner til danseband, akkurat (men danseband er inspirert av swing).

 

Summen av dette tilsier at "shizzle-swing" ikke bare er det utrykket som definerer sjangeren best, men det er også det utrykket som beskriver sjangeren, og lytterens møte med sjangeren best. At utrykket kan virke fremmed ved første øyekast har jeg full forståelse for. Utrykket "metal" var jo  i seg selv heller ikke det åpenbare valg for en musikalsk sjanger, og mange slet med å forstå "meningen" med utrykket i begynnelsen. Slik er det også med shizzle-swing,- men - når man har blivet forklaret den delikate og intrikate siden ved navnevalget er det ikke lenger noe grunnlag for å stemme på noe annet en shizzle-swing.  :tease:

9483685[/snapback]

Vil gjerne ha kilder på metalpåstanden din :p

 

Mine motargumenter motbeviser eventuelle vrangforestillinger man måtte ha om at shizzle-swing er korrekt. For det første, så destruerer det identiteten til den særskandinaviske avarten av swing, som heter danseband. Det første man tenker på når man hører Per-Arnez, er "blanding av rap og danseband", det er et faktum vanskelig å komme utenom.

Lenke til kommentar

Hva gjør deg til en talsmann for et (fiktivt?) hip hop-språk? Har dere mange konvensjoner og sånt, eller? The Annual Hip Hop Language Convention osv? :)

 

Danseband er en særegen sjanger med røtter fra swing. Musikken i Per-Arnez er ikke swing, men danseband. Derfor er alle de andre alternativene enn de som inneholder "swing" mer beskrivende og korrekte.

 

shizz(le) kebab: Danseband kan også spille country og gammaldans, men de gjør det på sin helt særegne dansebandmessige måte. Man hører klart og tydelig forskjell på swing framført av danseband og swing framført av swingband. Danseband er mest beskrivende for musikken som faktisk blir spilt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...