Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bilforsterker til hjemme bruk


Kuuket

Anbefalte innlegg

Hei, som tropic sier så skal jeg som sagt kjøpe bilforsterker.

men jeg lurer på det ang. jording, starting av forsterker, lader til bilbateriet og hvor bra bateri jeg burde kjøpe.

Skal kjøpe 1500 watts forsterker til subwoofer.

Det skal kobles opp til datan min

 

Mvh Stefan

 

EDIT: Retting

Endret av PoWerRaZer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du bilforsterker fordi du får flere watt for pengene? Vel, det gjør du ikke, de er ikke noe kraftigere enn inneforsterkere, hvertfall ikke etter det jeg har erfart. Inneforsterkere har jo bedre lydkvalitet også er det mye mer praktisk enn å stresse med batteri og lader og greier.

 

Skal du ha til subwoofer, så fins det monoforsterkere til denne bruken som er beregnet på montere inni subkasser for å lage aktiv subwoofer.

Lenke til kommentar

Det stemmer, du finner dem bland annet her.

 

Men noe jeg har lurt litt på en stund, er Watt og Watt det samme?

Jeg mener, bilstereo for eksempel, bruker 12V, mens man i norske hjemm har 230V.

Så vil 200W være det samme for en høyttaler bådde i hus og i bilen?

For 200W med 230V er bare 0,87A, mens det med 12V er 16,7A.

Lenke til kommentar

Watt er watt ja, men det er forskjellig hvordan produsentene måler effekten, noen bruker strengere standarder, mens andre liker å trikse med målingene.

 

THD (Total Harmonisk Forvrengning), har mye å si, jo mer forvrenging, jo "svakere" watt. Er det 10% THD så man altså vri opp så mye at lyden blir 10% forvrengt, altså ganske mye skurring, for å få oppgitt effekt. Alt under 1% er vel regnet som bra.

 

Er hvertfall slik jeg har forstått det.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Ja, det er noe voldsomt som de blåser opp tallene.

Er riktignok ikke tusenvis av Watt, men "bare" 505W på toppmodellen Z-5500.

RMS opgis ved 10% harmonisk forvrengning, og da er sattelittene 62W, mens subben er 188W.

"Spisseffekten" som de kaller den, er på 1010W.

 

Til sammenligning kan du ta en rørforsterker på noen få watt og koble den på høyttalere som kanskje er spesifisert til 40W, og de spiller like høyt, og tusen ganger bedre.

Maksimalt lydtrykk var ganske imponerende til å være PC-anlegg, så mye som 115dB SPL skal det prestere.

 

 

EDIT: noen få betyr ikke 1 eller 2, snakker om 15-20Watt.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Om du skal bruke en 12V-forsterker på 230V nett må du ha en batteribank og en lader som klarer å lade batteriene underveis. Jo flere watt du trenger, jo større og ikke minst dyrere vil dette bli Så selv om ikke du har så mye penger vil det faktisk bli billigst å kjøpe noe i retning av en Hypex subforsterker nå og en 12V-forsterker senere :)

Lenke til kommentar
Kobler man på en kondensator, så burde jo det kverke mesteparten av støyen.

9329660[/snapback]

Nja, ekke alltid like lett å kverke støyen.. Samt at kondensatoren også koster penger.

 

For ett knirkefritt system som du egentlig bør ha til innebruk så koster det fort 7000kr bare for batteri og lader. (da snakker vi om støyfri ladekilde)

 

Så kan ikke helt se det lønnsomme i dette.

 

Kjøp en brukt monoblokk til innebruk på finn.no eller noe sånt istedet, har du mye mer glede av.

Lenke til kommentar

Hmm, tenkte på og ha lader og sånn ute da, men kan vell bare drite i det.

Kjøper heller Hypex DS 1.2 Subforsterker eller Hypex DS 2.0 Subforsterker, tenker jeg.

Så lenge dere anbefaler det.

Kommer det til og bli bra lyd så lenge jeg har en bilbasskasse da?

Endret av PoWerRaZer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...