Gå til innhold

Canon EOS 40D og 1Ds Mark III


Anbefalte innlegg

Jeg håper de har fikset et par av de vesentligste manglene i den gamle 55-200mm!

De må jo ha modifisert den optiske konstruksjonen betraktelig, da de har lagt til 50mm og dyttet på IS, så det er lov å håpe... Men samtidig er det ikke alltid jeg har følelsen av Canon egentlig bryr seg så veldig om amatørene på DSLR-fronten. Har mange ganger følelsen av at "de vet best hva amatørene trenger", og setter listen uforholdsmessig lavt. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På dpreview kan man finne fullstendig spesifikasjoner på 40D: http://www.dpreview.com/news/0708/07082010canoneos40d.asp

 

Canon har også sendt ut pressemelding på 40D og EOS-1Ds MARK III:

http://www.usa.canon.com/html/templatedata...070820_40d.html

http://www.usa.canon.com/html/templatedata...820_1dsmk3.html

 

Det skuffer meg at det ikke har klart å få en custom function knapp på huset. I stedet ser det ut som de har døtta på enda en ubrukelig knapp(første knapp til venstre for on/off velgeren).

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Merkelig nok tar den ikke opp film!

Øh, det er et speilreflekskamera. Nei, det er ikke merkelig.

9322418[/snapback]

Ehh, det ER faktisk ikke så dumt spørsmål som man kunne tro... En av grunnene til at video ikke har vært mulig på DSLR er speilet. Nå når man har LiveView, så er ikke speilet lenger problemet, men hastigheten man kan lese ut bilder fra sensoren. Det er selvfølgelig andre problemer også, bl.a lysmåling og fokusering (som skjer via speilet), men hvis man legger til kontrastbasert fokusering som på kompaktkameraer, så kunne faktisk video være mulig....

Lenke til kommentar
Ehh, det ER faktisk ikke så dumt spørsmål som man kunne tro... En av grunnene til at video ikke har vært mulig på DSLR er speilet. Nå når man har LiveView, så er ikke speilet lenger problemet, men hastigheten man kan lese ut bilder fra sensoren. Det er selvfølgelig andre problemer også, bl.a lysmåling og fokusering (som skjer via speilet), men hvis man legger til kontrastbasert fokusering som på kompaktkameraer, så kunne faktisk video være mulig....
Det er mulig, men jeg vil fremdeles si at det ikke er noe merkelig over at det ikke er implementert.

 

For å gjøre video brukbart på et speilreflekskamera så må man først gjøre noe med autofokus og lysmåling slik at du slipper å vippe ned speilet. I tillegg må antagelig sensoren og kjølingen av denne redesignes. EOS 1D mk III kan vel bare vise live view i ett minutt eller så før sensoren stenges av på grunn av varmgang. Jeg vil tippe 40D gir noe tilsvarende, kanskje litt mer på grunn av at det er en mindre sensor.

 

Og det spørs om en sensor som gir god videoytelse er optimal for å ta gode stillbilder. At noe er teknisk mulig er ikke en god grunn til å gjøre det... skal du ta video med et speilreflekskamera, så må det gjøres på en måte som ikke går ut over stillbildekvaliteten. Jeg tror ikke noen har funnet tekniske løsninger som muliggjør det ennå.

Lenke til kommentar

Synes 40D ser spennende ut og kunne tenkt meg å oppgradere 30D'en, men veiledende pris på 13499,- for kun 40D huset syntes jeg var litt drøy pris. Dette tilsvarer $2250. Amazon.com selger dette for $1299. Dvs veiledende pris i Norge er ~73.2% høyere enn prisen Amazon selger for!

 

Da blir det heller en tur til statene, så kan man handle noen billige L-objektiver samtidig :)

Lenke til kommentar
Jeg er spent på ytelsen ved høye ISO-verdier - resten ser greit ut.

 

Tom

9329636[/snapback]

 

ISO 800 eksempel. Vanskelig å bedømme enkeltbilde opp mot tidligere modeller, men på meg virker dette veldig så rent og pent.

 

http://web.canon.jp/imaging/eosd/eos40d/html/sample3_e.html

9330386[/snapback]

Skal ikke krangle på på dette bildet - hvis det er representativt for ISO 800.

 

Det er vel bare å begynne og spare da. Men først skal jeg noe skikkelig glass.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det var spennende å forløsende å se at den forventede lanseringen endelig kom.

Ser ut som også 40D blir et kjempekamera og lysten i meg er absolutt til stede. Men som da jeg oppgraderte fra min 10D , så hadde jeg satt som krav å hoppe over en modelloppgradering før bytte.

Derfor ble det 30D på meg i stedet for å velge 20D når den ble lansert.

Jeg følte ikke at jeg fikk gåsehud med de foreløpige beskrivelser av 40D på samme måten som da jeg leste om 1D Mark III , så derfor blir det nok å "hoppe over" 40D for min del.

Kanskje når en 50D kommer , hvis jeg ikke blir galen og slår til på en 1D Mark III når prisen får stabilisert seg. :love:

Men uansett skal det bli artig å lese testene og erfaringene med nykommerne i tiden som kommer.

Lenke til kommentar

Et spørsmål til de kyndige her:

 

Autofokusmodulen er byttet ut, men det snakkes om fordel at kameraet kan fokusere helt opp til blender 5.6.

Jeg har 350D nå og har et objektiv med 1.8 blender. Problemet her er at kamera sliter med å fokusere på blender 1.8, hvorfor skal det være noe fordel å kunne fokusere på blender 5.6?

 

Kan noen forklare dette?

 

Og hva med autofokusen på blendere UNDER 2.5?

Lenke til kommentar
Et spørsmål til de kyndige her:

 

Autofokusmodulen er byttet ut, men det snakkes om fordel at kameraet kan fokusere helt opp til blender 5.6.

Jeg har 350D nå og har et objektiv med 1.8 blender. Problemet her er at kamera sliter med å fokusere på blender 1.8, hvorfor skal det være noe fordel å kunne fokusere på blender 5.6?

 

Kan noen forklare dette?

 

Og hva med autofokusen på blendere UNDER 2.5?

9332269[/snapback]

 

 

Dersom kameraet ikke kunne fokusere på blender 5.6, men f.eks. bare opp til blender 4, ville du ikke få brukt autofokus på objektiver med dårligere lysstyrke enn 4.

 

Det er altså en fordel jo mindre lys (større blendertall) autofokus kan klare seg med. Jo dårligere lys, jo større problemer vil autofokus ha med å finne nok kontrast i motivet til å fokusere. I noen kameraer kan den innebygde blitzen fungere som hjelpelys for autofokusen.

 

Andre kan sikkert utdype dette og korrigere meg om jeg har skrevet noe feil.

Lenke til kommentar
Et spørsmål til de kyndige her:

 

Autofokusmodulen er byttet ut, men det snakkes om fordel at kameraet kan fokusere helt opp til blender 5.6.

Jeg har 350D nå og har et objektiv med 1.8 blender. Problemet her er at kamera sliter med å fokusere på blender 1.8, hvorfor skal det være noe fordel å kunne fokusere på blender 5.6?

 

Kan noen forklare dette?

 

Og hva med autofokusen på blendere UNDER 2.5?

9332269[/snapback]

 

Dersom kameraet ikke kunne fokusere på blender 5.6, men f.eks. bare opp til blender 4, ville du ikke få brukt autofokus på objektiver med dårligere lysstyrke enn 4.

 

9333024[/snapback]

 

Forsåvidt rett det du skriver fishlake, men det er ikke noe nytt som sådan. Slik har det alltid vært. Alle Canons dSLR (alle EOS for den del, regner jeg med) har hatt AF på objektiv med største blender minst lik 5.6 eller større. 1D-serien fikser større eller lik f/8 også.

 

Det som er nytt med 40D er at AF-sensoren også detekterer vertikale bevegelser med objektiv som har største blender lik f/5.6 eller større. I praksis betyr det mer treffiskker autofokus på bevegelige motiv..

Lenke til kommentar
Et spørsmål til de kyndige her:

 

Autofokusmodulen er byttet ut, men det snakkes om fordel at kameraet kan fokusere helt opp til blender 5.6.

Jeg har 350D nå og har et objektiv med 1.8 blender. Problemet her er at kamera sliter med å fokusere på blender 1.8, hvorfor skal det være noe fordel å kunne fokusere på blender 5.6?

 

Kan noen forklare dette?

 

Og hva med autofokusen på blendere UNDER 2.5?

9332269[/snapback]

 

 

Dersom kameraet ikke kunne fokusere på blender 5.6, men f.eks. bare opp til blender 4, ville du ikke få brukt autofokus på objektiver med dårligere lysstyrke enn 4.

 

Det er altså en fordel jo mindre lys (større blendertall) autofokus kan klare seg med. Jo dårligere lys, jo større problemer vil autofokus ha med å finne nok kontrast i motivet til å fokusere. I noen kameraer kan den innebygde blitzen fungere som hjelpelys for autofokusen.

 

Andre kan sikkert utdype dette og korrigere meg om jeg har skrevet noe feil.

9333024[/snapback]

 

 

Ok, så 5.6 er øvre begrensning men hva er da nedre?

 

Jeg ønsker et kamera som kan fokusere i minst mulig lys, og jeg ønsker å få bedre nytte av f/1.8 objektivet mitt enn det jeg har nå på 350D. 350D sliter skikkelig med å fokusere her spesielt i litt mørke forhold, vil 40D være bedre?

 

Jeg har lest at 40D virker i svakt lys fra -0,5EV mens 350D virker fra 0,5EV. Slik jeg leser dette kan 40D fokusere i en blender mindre lys enn 350D. Men hva måles EV i? Hvilket forhold?

 

Mister man all autofokus med blender lavere enn 5.6? Hva om man bruker blender 6, 7, 8.. Kamera klarer å fokusere da også, hva skjer med autofokusen?

Endret av hendelsesløysa
Lenke til kommentar
Mister man all autofokus med blender lavere enn 5.6? Hva om man bruker blender 6, 7, 8.. Kamera klarer å fokusere da også, hva skjer med autofokusen?

9334514[/snapback]

Poenget er at man må ha et objektiv med største blender mindre enn eller lik 5,6. Hadde du for eksempel hatt et objektiv med største blender 8, som for eksempel kan være tilfellet ved bruk av telekonverter på lyssvak optikk, ville du ikke fått autofokus.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...