Gå til innhold

Canon EOS 40D og 1Ds Mark III


Anbefalte innlegg

Jeg har sittet og studert litt oppstusset rundt de nye kameraene som kommer nå og har funnet ut at kanskje både Canon og Nikon har et lite tomrom i sine modellrekker.

Dette virker tydeligere med de nye lanseringene til Nikon.

Slik jeg nå ser det så kommer jeg til følgende plasseringer:

Canon 400D v.s Nikon D40X

Canon 40D v.s Nikon D80

Ingen Canonmodell v.s Nikon D300

Canon 5D v.s Ingen Nikonmodell

Canon 1D Mark III v.s Nikon D3

Canon 1Ds Mark III v.s Ingen Nikonmodell

 

Dvs at Canon skulle hatt et Canon 3D med helt værtett hus , kanskje 12mp og enda bedre autofokus enn 30D(40D)

Nikon skulle hatt enda et fullformatskamera til en rimeligere penge enn D3.

Og Nikon kommer kanskje med enda et fullformatskamera med oppløsning lik Canon 1Ds Mark III nå når Nikon får smaken av fullformatet.

 

Canon vil jo komme med en oppgradering av 5D men om det blir en 3D vil jo tiden vise.

Blir den det kan den jo lett bli en 1D Mark III light , og det blir sikkert ikke helt riktig.

Og blir den mer lik Nikon D300 , så vil jo det bli fullformat mot cropformat og det blir heller ikke riktig.

Nei dette er ikke lett å forstå deg på.

Kan nok ikke kaste meg inn i en oppgradering slik det ligger an nå i allefall.

Canon 1D Mark III blir for dyrt og 40D blir en forliten forbedring i forhold til 30Den min.

Men en "Canon D300" :!: det hadde gjort saken anderledes.

 

Dette blir jo bare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes 40D ser spennende ut og kunne tenkt meg å oppgradere 30D'en,  men veiledende pris på 13499,- for kun 40D huset syntes jeg var litt drøy pris. Dette tilsvarer $2250. Amazon.com selger dette for $1299.  Dvs veiledende pris i Norge er ~73.2% høyere enn prisen Amazon selger for!

 

Da blir det heller en tur til statene, så kan man handle noen billige L-objektiver samtidig :)

9329372[/snapback]

 

Har selv nylig bestilt et 40D.

 

Varene som er bestilt:

 

1,00 stk 112897 Canon EOS 40D kamerahus

 

Ordretotal:

 

Ordresum ekskl. mva: 7559,00

Frakt: 165,00

 

Mva: 1890,00

Ordresum inkl.mva: 9614,00

 

FotoVideo er dyre, det finnes flere steder på nettet som selger 40D for mellom 11 og 12K. Du må bare lete litt!

 

Kjell

Endret av Kjarnesen
Lenke til kommentar
Synes 40D ser spennende ut og kunne tenkt meg å oppgradere 30D'en,  men veiledende pris på 13499,- for kun 40D huset syntes jeg var litt drøy pris. Dette tilsvarer $2250. Amazon.com selger dette for $1299.  Dvs veiledende pris i Norge er ~73.2% høyere enn prisen Amazon selger for!

 

Da blir det heller en tur til statene, så kan man handle noen billige L-objektiver samtidig :)

9329372[/snapback]

 

Har selv nylig bestilt et 40D.

 

Varene som er bestilt:

 

1,00 stk 112897 Canon EOS 40D kamerahus

 

Ordretotal:

 

Ordresum ekskl. mva: 7559,00

Frakt: 165,00

 

Mva: 1890,00

Ordresum inkl.mva: 9614,00

 

FotoVideo er dyre, det finnes flere steder på nettet som selger 40D for mellom 11 og 12K. Du må bare lete litt!

 

Kjell

9364373[/snapback]

 

Hvor fant du til den prisen? Ser at de fleste har priset seg opp nå til over 11000 inkl. mva.

Lenke til kommentar
Jeg har sittet og studert litt oppstusset rundt de nye kameraene som kommer nå og har funnet ut at kanskje både Canon og Nikon har et lite tomrom i sine modellrekker.

Dette virker tydeligere med de nye lanseringene til Nikon.

Slik jeg nå ser det så kommer jeg til følgende plasseringer:

Canon 400D v.s Nikon D40X

Canon 40D v.s Nikon D80

Ingen Canonmodell v.s Nikon D300

Canon 5D v.s Ingen Nikonmodell

Canon 1D Mark III v.s Nikon D3

Canon 1Ds Mark III v.s Ingen Nikonmodell

 

 

Dette er nok ganske så beviste tomrom, Nikon har de siste årene konsekvent valgt å lage kameraer som legger seg elegant midt i mellom to av Canons produkstserier for dermed å unngå direkte konkuranse. Nikon billigste kameraer (d40/d40x) forsøker de å plasere i markedsegmentet under D400, D80 må sies å være midt i mellom 400d og 40d, videre ligger D300 seg midt i mellom 40d og Canons dyrere kameraer og nå lanserer de D3 som legger seg elegant midt i mellom Canons to proffhus og henter egenskaper fra begge to.

 

Dette er nok ikke en glipp men derimot et svært bevist valg av Nikon, det viser også at Canon og Nikon har et litt annet syn på konkuranse enn hva mange vestlige selskaper har, da vestlige selskaper som regel forsøker å skape likest mulig produkter som konkurentene lager. Forsøker derimot Nikon å lete etter markedsegmenter hvor Canon ikke er sterke.

Lenke til kommentar

Kan forøvrig opplyse om at Fotohuset på Karl Johan i Oslo selger kameraet for kr 9950. Kan være aktuelt for de i Osloområdet, men det er godt mulig at de også kan sende utstyr. Jeg har kjøpt det meste av mitt fotoutstyr der og har kun godord å si om denne butikken. God service og priser som ofte er på nivå med nettbutikkene. Er du heldig treffer du en kjenning fra forumet her også! :)

Lenke til kommentar
Jeg har sittet og studert litt oppstusset rundt de nye kameraene som kommer nå og har funnet ut at kanskje både Canon og Nikon har et lite tomrom i sine modellrekker.

Dette virker tydeligere med de nye lanseringene til Nikon.

Slik jeg nå ser det så kommer jeg til følgende plasseringer:

Canon 400D v.s Nikon D40X

Canon 40D v.s Nikon D80

Ingen Canonmodell v.s Nikon D300

Canon 5D v.s Ingen Nikonmodell

Canon 1D Mark III v.s Nikon D3

Canon 1Ds Mark III v.s Ingen Nikonmodell

Ikke helt enig, synes det er enda mer trappemodell enn dette.

 

Ville plassert dem slik:

Nikon D40

Nikon D40x Canon 400D

Nikon D80

Canon 40D

Nikon D300

Canon 5D

Canon 1D Mark III

Nikon D3

Canon 1Ds Mark III

 

Nikon trenger en skikkelig 5D-killer, og når den evt. kommer vil den nok være plassert midt i mellom 5D og 1D Mark III spesifikasjonsmessig. Ser på mange måter for meg en D300 med fullformatsensor, og praktisk talt like spesifikasjoner ellers (inkl. værtetting og seriehastighet).

 

De eneste modellene Nikon og Canon har nesten helt ved siden av hverandre, er D40x og 400D. De er veldig like på de fleste områder, inkl. pris.

Lenke til kommentar
De eneste modellene Nikon og Canon har nesten helt ved siden av hverandre, er D40x og 400D. De er veldig like på de fleste områder, inkl. pris.

9377134[/snapback]

 

D40x er jo bare en en d40 med flere megapixler, sånn sett matcher den nok ikke helt 400d. Den har feks mye fære AF felter, og mangler vel også funksjoner som dybdeskarphetskontroll osv. Prisene er nok lik, men Nikon ser ut til å bevist ha designet den for å treffe mindre tekniske brukergrupper. Da slike ting som LCD informasjon og lignende på D40 serien, ser ut til å være rettet mot kvinner, også markedsføringen til en hvis grad (skal være enkel å bruke og lettfattelig). Husk på at Nikon D40 tok over for D50 uten at det var snakk om noe særlig tekniske forbedringer, snarere bare en forenkling, og designer grep for å rette kameraet mot kvinner.

 

Sånn sett kan lanseringen av Nikon D40 sies å være et digitalt motstykke til lanseringen av Nikon EM, som også var lettfattelig, og ble designet av Guigaro (som forøvrig fortsatt designer Nikons proffkameraer D3 bla., og også har designet biler som VW golf 1 :) ) spesielt rettet mot kvinner. Framtil da hadde Nikon bare laget proffkameraer, og amatørkameraer av svært høy kvalitet og relativt stor størelse som ofte ble brukt som backup hus av proffer.

Endret av modin
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...