Gå til innhold

Prisdropp etter lansering?


Framerate

Anbefalte innlegg

Nvidia er i ferd med å lansere en ny generasjon grafikkort som etter sigende skal bli tilgjengelig fra November.

Det er flere forumbrukere som snakker om at disse kortene vil falle i pris etter en kort stund etter lanseringen, og velger derfor å vente med en evt. oppgradering.

Spørsmålet mitt er derfor som følger: hvor mye vil et slikt prisdropp utgjøre, og når vil det evt. finne sted?

 

Tok en tur i prisguiden og fant hvordan 8800gtx prisene har endret seg siden det kom på markedet, uten å finne den helt store endringen i prisen månedene etter lansering.

Jeg vurderer nemlig å bygge ny pc da min snart 4år gamle arbeidshest ble liggende hjemme da jeg flyttet på hybel.

Spørsmålet er derfor om jeg skal bygge nå med et billigere skjermkort (eks 8800gts 320mb) for så å oppgradere til 9800 serien etter et evt. prisdropp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene er helt avhengig av hva ATI kommer opp med av konkurrentkort og hvilken pris de legger seg på.

 

Nvidia hadde monopol lenge på toppkortene i 8800 serien og kortene selger bra. Da var det liten grunn til å sette ned prisen.

 

Så kom HD2900XT som liksom skulle ta opp kampen med 8800GTX. Det skjedde heller ikke. Kortet konkurrerte mot 8800GTS. ATI la seg på omtrent samme pris som 8800GTS 640MB utgaven. Så konkurrentene driver ikke prisene ned.

 

Når G92 kortene kommer i november vil de atter en gang være kongen på haugen og de kan ta den prisen de vil inntil ATI kommer med likeverdige kort. 8800 serien vil nok kunne gå ned i pris når G92 kortene kommer, men den nye serien vil holde seg høyt i pris lenge.

 

Dette er en av de viktigste grunnene til at vi trenger BÅDE Nvidia og ATI. I 2007 har Nvidia fått dominere og det er ikke bra på sikt. Så selv alle Nvidia fans bør håpe på at ATI klarer å produsere raske og konkurransedyktige kort.

Lenke til kommentar
Men det er grafen for et kort fra Asus.  Ikke hele 8800GTX-serien i seg selv.

9313905[/snapback]

 

Joa, sant det...

Men nå er det ikke minsteprisen på kortet i dag jeg er ute etter men hovedtrekkene i prisendringene siden kortet ble lansert (spessielt de første mnd i mitt tilfelle).

 

Det er vanskelig å si når ting skjer.

Jeg f.eks kjøpte min AMD 4200+ for 2800kr, ikke lenge etter, helt uforventet

så falt den noe kraftig i pris.. sånn kan det gå, og jeg har lært nå.

 

https://prisguiden.no/product.php?p...805&view=prices

9313928[/snapback]

 

Ja, det eksempelet der er vel av de ekstreme...

Dette beviser jo også at prisene er helt avhengig av konkurranse...

AMD satt vel ned prisene såpass kraftig fordi Intel sine C2D lå så mye foran på ytelsesfronten(?)

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg iallefall, for de som tenker å kjøpe noe nå...

 

Det ser ut til å være en trend, at prisene faller endel sent i august eller i begynnelsen av september.

 

Jeg sjekket nettopp flere ting som skjermkort og andre prossesorer, det er bare å sjekke selv, jeg har ikke henta ting i løse luften.

 

Tipper de fleste visste dette uansett... Men det spørs om vi får noe ras nå, siden det allerede har vært noen prissenkninger allerede.

 

Edit: retting

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...