Gå til innhold

Tips til bra Negativscanner?


Anbefalte innlegg

Når det gjelder Kodachrome så fungerer LS-2000 helt OK, men ikke hvis man bruker ICE.

..

Nikon LS-4000: Har ikke brukt denne selv, men den ligger et sted mellom LS-2000 og LS-5000.

..

Har også brukt en Epson ...

 

Ja, jeg skrev jo ikke at Kodachrome ikke kan scannes på LS2000, men det krever mer arbeid og særlig tette lysbilder og høy kontrast kan være vanskelig. Men på LS40 LS4000 og med NikonScan4 er det eget modus for Kodachrome som synes å virke mye bedre. Og det er ikke bare programmet som gjør forskjellen, men hardwaren.

 

LS-4000 til LS 5000, tviler på at det er noen særlig synlig forskjell å se på scannekvaliteten som kan fåes ut. Det betyr at mange bør foretrekke å kjøpe LS 4000 brukt.

 

Hvis man skal ha filmscanner uansett faller vitsen med mange av de dyre Epson flatbedmodellene bort. Vi har både Epson (opptil V700) og Canonscannere i familien og hvis man ikke scanner storformat eller stiller veldig strenge krav til scanning av kopier og kunstverk vil f eks Canon 8800F til 15-1600 kroner være et bedre valg for lommeboka. Den klarer også 120 mm film (mellomformat)og vil antakelig dekke behovet hvis man har en del gamle filmer i 4x4 cm , 6 x6 cm eller 6 x9 cm. Men den har altså ikke holdere og baklys for større film, neppe alternativ for proffer som trenger det.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg skrev jo ikke at Kodachrome ikke kan scannes på LS2000, men det krever mer arbeid og særlig tette lysbilder og høy kontrast kan være vanskelig. Men på LS40 LS4000 og med NikonScan4 er det eget modus for Kodachrome som synes å virke mye bedre. Og det er ikke bare programmet som gjør forskjellen, men hardwaren.

 

Men så skrev ikke jeg at du skrev at LS-2000 ikke kan scanne Kodachrome heller. Og helt enig i at Kodachrome er et problem for scannere med begrenset DMAX og at Nikon Scan er bedre (i hvert fall på dette området) i siste versjon. Men synes likevel at det er riktig å kommentere at LS-2000 kan gjøre en grei jobb med Kodachrome. Det er mye rar info om scanning av Kodachrome rundt på nettet hvis man begynner å søke, og da tenker jeg ikke spesielt på denne tråden.

 

Men et spørsmål angående LS-4000, har den DDE-funksjonen eller kom den med LS-5000? DDE er en utrolig nyttig funksjon for tette slides. Du kan sikkert oppnå det samme ved bruke analog gain og flere scan som merges og/eller ved litt heftig justering av kurver i Photoshop, men å ha det som en egen funksjon er veldig mye raskere selv om den øker scantiden en del.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Men et spørsmål angående LS-4000, har den DDE-funksjonen eller kom den med LS-5000? DDE er en utrolig nyttig funksjon for tette slides. Du kan sikkert oppnå det samme ved bruke analog gain og flere scan som merges og/eller ved litt heftig justering av kurver i Photoshop, men å ha det som en egen funksjon er veldig mye raskere selv om den øker scantiden en del.

 

Tror du satte meg fast der, husker faktisk ikke, en tid siden jeg brukte scannerne. Men DDE er vel en del av ICE-4 så da er det vel det nye med LS5000, jeg husker iallfall at jeg stusset på at det kom en ny serie mens LS4000 var ganske ny og jeg lurte på hva de kunne gjøre bedre. Det å hente ut mer detaljer i skyggepartier var jo ganske smart. Tidligere måtte man helst scanne to ganger og kombinere i Photoshop for å få det til skikkelig. Nikon har vel implementert noe lignenede i enkelte kameraer også? Høres avgjort ut som en god ting, neste nye scanner for meg blir nok LS 5000 også pga magasinløsningene.

Lenke til kommentar
Noen LS-4000 har det gamle problemet (spesielt LS-2000) med at stegmotoren kiler seg. Det er ikke så lenge siden jeg reparerte en LS-4000 med det problemet og da fant jeg mange personer med samme problem når jeg søkte etter løsningen. Så hvis man kjøper brukt så må man ha det i tankene.

 

Er det bare å bytte stepmotoren da? Hva er symptomene om det samme skulle skje meg?

Lenke til kommentar
Er det bare å bytte stepmotoren da? Hva er symptomene om det samme skulle skje meg?
Problemet er at akslingen til motoren står i spenn og den ikke er kraftig nok til å dra den rundt. Ofte kan det være bare på noen oppløsninger siden motoren da går med forskjellig fart. Da kan man ende opp med at man enten ikke får noe bilde i det hele tatt eller at bare deler av bildet blir scannet.

 

Det jeg gjorde var å løsne skruene på motoren sånn at motoren var litt løs og scanne et bilde sånn at motoren ble stående på rett plass også meget forsiktig teite skruene uten at motoren flyttet seg før skruene var teitet skikkelig. Etter det fungerte den perfekt.

 

Man kan i noen tilfeller prøve seg fram med tynne avstandsskiver, eventuelt mykere pakninger som gjør at motoren ikke blir stående i spenn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva slags filmscanner anbefales for mellomformatfilm? Noen gode som kan scanne 35mm og 120-film? Har prøvd epson v700 og den er jo rimelig treig til den type bruk.

Alle dedikerte filmscannere for mellomformat kan anbefales, men de koster. Sist gang jeg sjekket (for ca 10 år siden) kostet Minoltas billigste til det bruket rundt 30k.

Lenke til kommentar
Da har jeg mottat scanneren og testet såvidt. Resultatet ser meget bra ut! Bra oppløsning og god skarphet.

 

Et lite minus for brukervennlighet på programvaren, men det går seg nok til.

 

Noen som har tips ang. innstillinger? Bør oppskarpning gjøres i Nikon Scan, eller i ettertid?

Anbefaler sterkt at du prøver Vuescan fra Hamrick.com, gratis å teste (programmet er ikke så dyrt heller). Mye lettere å få konsistente og bra resultater enn Nikon Scan i hvert fall...Den støtter det meste av scannere direkte, også på Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...