Gå til innhold

På tide å slutte med øre? (penger)


Hva bør gjøres med pengeenheten øre?  

201 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med pengeenheten øre?

    • Ingenting. Den bør beholdes som i dag.
      27
    • 50-øringen bør fjernes men varer bør fortsatt kunne prises med øre, f.eks kr 99,95
      44
    • 50-øringen bør fjernes og prising med øre bør avsluttes/forbys
      130


Anbefalte innlegg

Har ikke lest hele debatten men jeg har dette å si:

Å fjerne femtiøringen kan vi gjøre, men å fjerne ørene totalt blir feil. Hva da med storkjøp hvor noen skal handle inn flere tusen enheter av noe. Hvordan skal vi da løse det når de faktisk av og til er noen øre på enhetsprisen som avgjør?

9326487[/snapback]

 

Det er vel ingenting i dag som hindrer noen i å prise noe til f.eks. 45.7 øre, og så runde til nærmeste øre. Samme ting kan gjøres om du fjerner øre: du kan fortsatt prise noe til så og så mange hundredeler av en krone, selv om du når du skal ta deg betalt er nødt til å runde av. I den store sammenhenger er det ingen forskjell på om du betaler 456 019.57 eller 456 020 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke lest hele debatten men jeg har dette å si:

Å fjerne femtiøringen kan vi gjøre, men å fjerne ørene totalt blir feil. Hva da med storkjøp hvor noen skal handle inn flere tusen enheter av noe. Hvordan skal vi da løse det når de faktisk av og til er noen øre på enhetsprisen som avgjør?

9326487[/snapback]

 

Det er vel ingenting i dag som hindrer noen i å prise noe til f.eks. 45.7 øre, og så runde til nærmeste øre. Samme ting kan gjøres om du fjerner øre: du kan fortsatt prise noe til så og så mange hundredeler av en krone, selv om du når du skal ta deg betalt er nødt til å runde av. I den store sammenhenger er det ingen forskjell på om du betaler 456 019.57 eller 456 020 kroner.

9326623[/snapback]

Forskjellen blir litt større om en ting koster 1.50 eller 2 kr når man skal kjøpe 10 mill stk av den tingen....

Lenke til kommentar
Forskjellen blir litt større om en ting koster 1.50 eller 2 kr når man skal kjøpe 10 mill stk av den tingen....

9326704[/snapback]

Tja, hvis du tenker på f.eks en storbruker som sender 10 millioner MMS til 1,5 kr eller 2 kr så blir det jo en del. Men så lenge man ikke forbyr prising i øre så er det jo ikke noe i veien for å holde en pris på 1,5 kr selv om det ikke finnes femtiøringer.

 

Det er i så fall kun når man skal betale et oddetalls antall av de at det må rundes hele 50 øre opp på sluttregninga. F.eks 1234567 MMS til 1,5 kr vil da koste 1851850,5 kr og man må runde opp til 1851851 kroner om man betaler regninga kontant.

_______________________

 

Apropos avrunding så har jeg en morsom/snedig kort historie: Butikker MÅ runde til NÆRMESTE fremtiøre nå for tida, akkurat som for 10 år siden. Da portoen på A-post 20gram gikk opp fra 4,30 kr til 4,50 kr på 90-tallet en gang så hadde jeg et frimerke med meg og gikk på posten for å betale mellomlegget for å være sikker på at brevet kom av gårde. Mellomlegget ble jo 20 øre og avrundingsregelen sier da at man må runde ned til null øre. Mellomlegget ble slått inn på kassa og kasseapparatet rundet ned til null øre og jeg slapp å betale, mens brevet ble stemplet. Jeg synes det var ganske så snodig :wee:

Lenke til kommentar
Forskjellen blir litt større om en ting koster 1.50 eller 2 kr når man skal kjøpe 10 mill stk av den tingen....

9326704[/snapback]

Tja, hvis du tenker på f.eks en storbruker som sender 10 millioner MMS til 1,5 kr eller 2 kr så blir det jo en del. Men så lenge man ikke forbyr prising i øre så er det jo ikke noe i veien for å holde en pris på 1,5 kr selv om det ikke finnes femtiøringer.

 

Det er i så fall kun når man skal betale et oddetalls antall av de at det må rundes hele 50 øre opp på sluttregninga. F.eks 1234567 MMS til 1,5 kr vil da koste 1851850,5 kr og man må runde opp til 1851851 kroner om man betaler regninga kontant.

9326751[/snapback]

Det er ingenting i veien for det, men jeg tror aldri det kommer til å bli gjort....

En vare til 29.50 kommer til å bli kostende 30 kr.....

Grunnen de kommer til å gi på det er enkelt å greit at øre ikke eksisterer :)

Lenke til kommentar

Jaytee71: Det ligger en psykologisk faktor i det å holde prisene like under et rundt tall. Det er hele grunnen til at det er så mange priser på 9,90 19,90 29,90 osv. Hvis de vil beholde den psykologiske faktoren som gjør at folk tenker "Oi, billig, jeg kjøper en sånn også selv om jeg ikke hadde planlagt det" så vil de sette ned prisene i håp om at det skal selge mer enn om de setter opp prisene til noe som får folk til å tenke "Hmm.. ikke så billig. Det begynner jo med et 3-tall, ikke et 2-tall som hos konkurrenten (30 kr vs. 29,90 eller 29,-)"

 

Rema og Ikea har jo vært flinke til å kutte ut øre på prisene sine. Der er det veldig mye som koster 9 kroner, 19 kroner, 29 kroner, 99 kroner osv. Uten øre. Andre kjeder sverger til å slenge på ,90 på alle prisene.

Lenke til kommentar

Rema 1000 nær der jeg bor har kun noen veldig få priser som ikke er rundet opp til en rund pris eller ned til nærmeste 50-øre

 

La reglene gjelde for privatkunder i butikker; alle andre kan ta så mye eller lite de vil for varer som selges til bedrifter, i brøkdel av kroner per vare -- ikke i kroner og øre.

 

 

Så blir minimalt med penger tapt.

Lenke til kommentar
Har ikke lest hele debatten men jeg har dette å si:

Å fjerne femtiøringen kan vi gjøre, men å fjerne ørene totalt blir feil. Hva da med storkjøp hvor noen skal handle inn flere tusen enheter av noe. Hvordan skal vi da løse det når de faktisk av og til er noen øre på enhetsprisen som avgjør?

9326487[/snapback]

 

Det er vel ingenting i dag som hindrer noen i å prise noe til f.eks. 45.7 øre, og så runde til nærmeste øre. Samme ting kan gjøres om du fjerner øre: du kan fortsatt prise noe til så og så mange hundredeler av en krone, selv om du når du skal ta deg betalt er nødt til å runde av. I den store sammenhenger er det ingen forskjell på om du betaler 456 019.57 eller 456 020 kroner.

9326623[/snapback]

Forskjellen blir litt større om en ting koster 1.50 eller 2 kr når man skal kjøpe 10 mill stk av den tingen....

9326704[/snapback]

 

Det er jo akkurat det jeg snakker om! Si at noe koster 1.50. Så kjøper du 10 millioner stykker. Det blir 1.50 * 10 000 000 = 15 000 000.

 

Eller, bedre eksempel: av en eller annen grunn vil du kjøpe 786 921 av noe som koster 1.43 kroner. Så, det blir 1 125 297.03 kroner. Det går ikke an under et nytt system som bare har hele kroner, så vi runder av de tre ørene og det blir 1 125 297 kroner.

 

Tre øre er ingenting for vanlige folk, og slett ikke for bedrifter.

 

Som sagt så tror jeg ikke det er noen lov som forbyr deg å oppgi priser i fraksjoner av øre, så lenge du tar deg betalt i hele kroner og øre. Med en slik forandring kan samme ordning funke, bare at det ikke lenge heter øre, det heter 100-deler av en krone, og når du skal betale så må du runde til en hel krone.

 

Jeg kan nærmest garantere deg at ingen butikker vil begynne å prise varer i fraksjoner av kroner og så runde. De vil nesten helt sikkert holde seg til hele priser, på samme måte som ingen matbutikker selger melk til 9 kroner, 50 og 1/4 øre i dag.

 

Som jeg har vist er det heller ikke noe problem for store bedrifter som gjør store kjøp, da de om nødvendig kan gjøre opp seg i mellom etter hvilke priser som helst, så lenge betalingen foregår i hele kroner (det er forsåvidt ikke sikkert betalingen foregår med norsk valuta en gang for mange slike selskaper; jeg aner ærlig talt ikke).

 

Uansett hvordan du snur og vender på det så er det argumentet ikke et godt argument for å beholde øre.

Lenke til kommentar

Fjern femtiøringen, behold mulighet til å prise med øre. Det er vi faktisk nødt til å kunne gjere. Alt du betalar f. eks. per tid eller småting som bedrifter kjøper i store kvanta hadde blitt alt for dyrt om det skulle ha blitt runda oppover, og kanskje eit tapsprosjekt for selgar om det skulle ha blitt runda nedover. Som mynt er den stygg og avleggs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...