Gå til innhold

hjelp en jente som er forvirra


mona_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg sitter her med en ny harddisk... Maxtor IDE ATA-133 120GB

jeg har Win me.

jeg har en 20 gb disk fra før...

vil bruke begge

 

hva må jeg gjøre for å få den til å virke?

 

jeg vet ingenting....

 

hjelp meg er dere snill! :oops:

 

Jente i nød :D

glem alle bekymringer :)

her kommer redningsmannen :woot:

 

Ja Det er ikkeno problem , du gir den bare til meg så skal jeg få den til å virke...

så bruker jeg den ene å du den andre dermed blir begge brukt... :rofl:

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt forvirret her asså...

Først sier du dette:

Det er lang tid siden hovedkort kunne kjøre enhetene på forskjellig hastigheter.

Og senere dette:

Selvsagt står det ATA33 / UDMA33 bak CD/DVD'ene, de er jo ATA33 enheter og kan følgelig ikke operere på ATA66/100/133 hastighet.

Er mulig jeg er stokk dum :( , men her ser det ut som om du skriver to motsatte ting.

Lenke til kommentar

Den grå kabelen har 3 plugger , en blå som skal i hovedkortet , en grå den kobler du til den disken som skal være slave og en svart den kobler du til disken som skal være master. Anbefaler Maxtor disken som master.

Skaff deg en oppstart disk med msdos. Kan hentes fra,

http://www.bootdisk.de

Start maskinen med denne. Kjør så fdisk , opprett primary disk , bruk gjerne all plass når den spør om det.

Restart , fremdeles med oppstartsdisken i. Formater den nye disken.

Boot så fra cdrom for å legge inn ditt operativsystem.

Lenke til kommentar

 

Er mulig jeg er stokk dum :( , men her ser det ut som om du skriver to motsatte ting.

 

Du har to enheter, en harddisk og en CD-ROM. Disse skal plasseres på samme IDE kanal. Harddisken er ATA100, mens CD-ROMen er ATA33. Alle enheter kan kjøres på treigere hastigheter enn maks, men ikke raskere. Det vil si at harddisken godt kan kjøre på ATA33, men CD-ROMen kan ikke kjøre på ATA100

 

På et gammelt hovedkort så ville da harddisken bli kjørt på ATA33 hastighet pga dette er maks CD-ROMen takler og fordi hovedkortet ikke støtter å kjøre 2 enheter på samme IDE kanal på 2 forskjellige hastigheter. CD-ROMen sinker altså harddisken ved å tvinge harddisken til å kjøre på ATA33.

 

På nyere hovedkort så vil harddisken bli kjørt på ATA100 fordi dette er maks for harddisken og CD-ROMen vil bli kjørt på ATA33 fordi dette er maks for den. Hver enhet får altså maks hastighet enheten klarer fordi hovedkortet kan kjøre 2 enheter på 1 IDE kanal på 2 forskjellige hastigheter.

 

var det bedre forklart? :)

Lenke til kommentar
var det bedre forklart? :)

Jepp, tenkte faktisk at det var litt merkelig at dette problemet ikke var løst før.

 

Men tror ikke det er så veldig lenge siden vi hadde dette problemet. Fikk nemlig en bok som heter "Bygg en datamaskin" av Komputer for alle for ca et år siden. Det er der jeg har det fra. Men det kan godt hende at de har tatt litt feil der :yes:

 

Én ting mindre å tenke på ved PC-bygging... :wink:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...