Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseiers rettigheter, leier hybel


Khaya Ivorensis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huseier har IKKE tilgang til ditt område, det står 100% fastlagt i husleieloven. Med mindre han informerer om det på forhånd og det er en saklig grun for det.

 

På det andre punktet er jeg ikke helt sikker, men jeg mener bestemt at så lenge du ikke ødelegger noe eller bråker o.l. så kan han ikke nekte besøk? Så lenge det ikke sjenerer liksom.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
....

På det andre punktet er jeg ikke helt sikker, men jeg mener bestemt at så lenge du ikke ødelegger noe eller bråker o.l. så kan han ikke nekte besøk? Så lenge det ikke sjenerer liksom.

9295480[/snapback]

 

Takker for svar.

 

I dette tilfellet er det ikke snakk om bråk eller utagerende oppførsel, men det kan hende jeg får folk på besøk som kunne tenke seg å ligge over på sofaen en natt.

 

I praksis så blir det uansett svært vanskelig for huseier å kontrollere dette- han må isåfall enten holde øye med hvem som kommer på besøk til meg, og når de drar, eller bryte seg inn hos meg på kveldstid for å se om jeg er alene :ph34r:

Lenke til kommentar

Husleieloven kapittel 5:

 

Kapittel 5. Partenes plikter i leietiden

 

 

§ 5-1. Leierens bruk m.v.

 

      Utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen.

 

      Leieren plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen.

 

      Leieren kan ikke bruke husrommet til annet formål enn avtalt. Leier av lokale kan likevel drive annen beslektet virksomhet, forutsatt at dette ikke er til vesentlig ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

 

      Leier av lokale for butikk eller serveringssted plikter å holde virksomheten åpen og i vanlig daglig drift unntatt når midlertidig stenging er nødvendig.

 

 

 

§ 5-2. Ro og orden

 

      Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

 

      Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

 

 

 

§ 5-3. Vedlikehold

 

      Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

 

      Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

 

      Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

 

 

 

§ 5-4. Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig

 

      Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke.

 

      Leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig.

 

      Leier av bolig kan med utleierens godkjenning gjennomføre tiltak på eiendommen som er nødvendige på grunn av leierens eller husstandsmedlemmers funksjonshemming. Leier av lokale kan med utleierens godkjenning sette opp vanlige skilter, markiser o.l. Godkjenning etter første og annet punktum kan ikke nektes uten saklig grunn.

 

      Om leierens plikt til å sette husrommet tilbake i opprinnelig stand gjelder § 10-2.

 

 

 

§ 5-5. Skade på husrommet

 

      Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid.

 

      Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid.

 

 

 

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

 

      Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

 

      Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

 

      Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

 

 

 

§ 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden

 

      Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

 

      Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først.

 

      Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk.

 

      Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7.

 

 

 

§ 5-8. Leierens erstatningsansvar

 

      Utleieren kan kreve erstatning for tap som følge av at leieren ikke oppfyller sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll som leieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.

 

      Skyldes misligholdet en tredjemann, som leieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle leieavtalen, er leieren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter regelen i første ledd.

 

      Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom leieren da plikter å oppfylle men ikke gjør dette.

 

      Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 2-14 annet ledd, likevel slik at tap som følge av skade på husrommet med tilbehør regnes som direkte tap.

 

      Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side. For utmålingen av erstatningen gjelder bestemmelsene i § 2-14 første, fjerde, femte og sjette ledd tilsvarende.

 

Din plikt er å opprettholde "vanlig ro og orden". Du plikter å følge vanlige ordensregler og "rimelige" påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Jeg har vanskelig for å se at det er et rimelig påbud å nekte deg overnattingsgjester. Han kan i alle fall ikke nekte dette fordi han ikke liker det. Men dersom disse overnattingsgjestene innebærer at det til stadighet er bråk og spetakkel til langt på natt, så utelukker jeg ikke at et slikt påbud likevel kan anses å være rimelig.

 

Når det gjelder adkomst til hybelen, så plikter du i "nødvendig" utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Les reglene i § 5-6. Legg merke til at du har krav på melding i rimelig tid.

Lenke til kommentar

Husverten min skal selge huset hvor jeg leier hybel. Det er en liten hybel i huset hvor han bor. Hva skjer med meg da? Må jeg og flytte? Det eneste jeg fant i husleieloven var dette:

 

§ 8-6 - Eierskifte

 

Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen.

 

Gir erververens forhold saklig grunn til det, kan leieren kreve at avhenderen er ansvarlig sammen med erververen for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter avtalen, med mindre det stilles betryggende sikkerhet. Leierens krav om at avhenderen skal hefte for oppfyllelsen, må settes fram overfor avhenderen innen seks måneder etter at leieren fikk eller burde ha fått kjennskap til eierskiftet.

 

 

men dette er gresk for meg

Lenke til kommentar
Radial: Takker for svar. Skal ta vare på lovene i en tekstfil, slik at jeg har dem som referanse i tilfelle det skulle bli noe trøbbel i ettertid. Er dog bare bekymret for at huseier kan "kaste meg ut" hvis jeg ikke følger hans personlige regler (utenom lovene).

9298629[/snapback]

Du finner den også på nettet:

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

 

Huseier har ikke anledning til å kaste deg ut selv om du ikke følger hans personlige regler, dersom disse går på tvers av husleieloven.

 

At huseier spankulerer rundt i din hybel etter eget forgodtfinnende synes jeg er uhørt. Når man leier noe, så overtar man den hele og fulle bruksretten midlertidig. Utleier har ikke adgang til ditt husrom (med unntak av de relativt strenge bestemmelsene i loven)!

Lenke til kommentar

Huseier kan nekte deg å ha besøk på hybelen, helt klart. - Men er usikker på hvordan saken står hvis du ikke ble gjort oppmerksom på dette når du leide hybelen, da kan du kanskje gjøre gjeldende at du har fått mangelfull informasjon ....

 

Men for å snu litt på saken, - hvis du gjør noe som fører til at huseieren ikke vil ha deg der - vil du virkelig bo der da? - du vet jo om dette på forhånd - du får heller ta en prat med han og finne ut hvorfor han ikke vil dette, hvis du kommer i diskusjon i forhold til et konkret besøk blir dere sikkert enige ..

Lenke til kommentar
hvem svarte dere nå?

(kanskje jeg skal starte en egen tråd)

 

jeg lurte på om jeg blir automatisk kastet ut når huseieren selger huset sitt hvor jeg leier hybel

9303587[/snapback]

Kommer vel helt ann på om de som kjøper huset har tenkt å leie ut hybelen.

Hvis du blir kasta ut har du vel 1-2 mnd på deg(tror jeg)

 

Når slekta mi kjøpte hus, bodde det en alkis på hybelen, de kasta han ut og leide den så ut til studenter.

Vet dog ikke hvor lang tid etc han hadde på å flytte ut.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Nye huseiere overtar forpliktelsene til de "gamle" huseierene. Dvs, de overtar kontrakten dersom denne ikke er sagt opp av en av partene.

 

Dvs, dersom den nye eieren ikke ønsker å leie ut leiligheten må de si opp avtalen med deg i henhold til lovverket. Som regel gir det deg 3 måneders oppsigelsestid.

Lenke til kommentar
Huseier kan nekte deg å ha besøk på hybelen, helt klart.

9303351[/snapback]

 

Dette var nytt for meg. Hjemmel?

 

Tror jeg skal stikke ned og jage kompisen som min leietaker har på besøk nå. Gidder ikke ha han der! :roll:

9304238[/snapback]

 

Som jeg nevte over, det er selvsagt avhengig at dette er en del av leieavtalen, noe som ikke gikk klart frem av det opprinnelige spørsmålet :-)

 

Men, det som var poenget mitt vil du (leietaker) virkelig bo der hvis du gjør noe som fører til at huseier ikke vil ha deg der?

 

Og Alastor; Det er full anledning til å avtale avvikende betingelser så lenge disse ikke kommer i konflikt med lovfestede rettigheter eller er diskriminerende f.eks, og jeg vil anta at leietaker også vil stå svakere hvis hybelen fremstår som en del av utleiers "boområde" (typisk soverom med adgang bad/kjøkken) uten at jeg vet hvordan dette ville gå hvis det endte opp i rettsapparatet.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Huseier kan nekte deg å ha besøk på hybelen, helt klart.

9303351[/snapback]

 

Dette var nytt for meg. Hjemmel?

 

Tror jeg skal stikke ned og jage kompisen som min leietaker har på besøk nå. Gidder ikke ha han der! :roll:

9304238[/snapback]

 

Jeg tviler sterkt på at huseier kan nekte deg å ha besøk på rommet. Han kan vel derimot nekte deg å ha overnattingsbesøk (i det minste uten at det er avtalt med huseier at overnattingen er OK).

 

Huseier har ikke rett til å gå som han vil på de områdene som er dine. Hvis du fersker ham i det ville jeg ha gjort ham oppmerksom på det. Selv om det er en privatperson som leier ut har du rett på varsel i rimelig tid dersom utleier ønsker og låse seg inn. Dette gjelder også dersom du er i ferd med å flytte og han "bare vil vise hybelen til andre". Du har fremdeles rett på varsel, evt. at du ønsker å være til stede selv.

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at huseier kan nekte deg å ha besøk på rommet. Han kan vel derimot nekte deg å ha overnattingsbesøk (i det minste uten at det er avtalt med huseier at overnattingen er OK).

9321860[/snapback]

 

Det blir bakvendt juss i mine øyne. Det må fremgå av avtalen at han kan nekte leietaker å ha overnattingsgjester. Dersom avtalen er taus om dette, så må man legge til grunn at overnattingsgjester er greit.

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at huseier kan nekte deg å ha besøk på rommet. Han kan vel derimot nekte deg å ha overnattingsbesøk (i det minste uten at det er avtalt med huseier at overnattingen er OK).

9321860[/snapback]

 

Det blir bakvendt juss i mine øyne. Det må fremgå av avtalen at han kan nekte leietaker å ha overnattingsgjester. Dersom avtalen er taus om dette, så må man legge til grunn at overnattingsgjester er greit.

9333508[/snapback]

 

Jepp, enig. Jeg tenkte på dette siden det i min forrige kontrakt faktisk var oppført at overnattingsgjester ikke var OK uten eksplisitt tillatelse fra utleier (som var Studentsamskipnaden). Når det er sagt sier de sjelden nei dersom du ber om lov til å ha gjester en dag eller tre. Du får til og med lånt madrass til dem. :thumbup:

Endret av stonebro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...