Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Umoralsk å ha sex med en hore ?


Anarkist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Gjest vanlig mann 39

Ser ikke noe prinsipiellt galt med å kjøpe sexuelle tjenester, men jeg vet ikke om jeg hadde turt å gjøre det dersom jeg var singel og hadde behov for det. Er ikke redd for den eventuelle boten man hadde fått, men mer redd for sykdommer

Lenke til kommentar

Så lenge hun får hver eneste krone, og ikke er tilknyttet noen bakmenn, er det helt greit. Også viktig at hun ikke er narkoman, eller gjør det kun for å betale noe hun MÅ betale...

 

Akkurat, ja. Så hvis h*n må betale en andel til lokalleie, sikkerhetsvakter, lege i staben så er det plutselig ikke "helt greit"?

 

Hva "MÅ betale" angår, så må de aller fleste av oss tjene penger til livets opphold (mat, husly, klær, legetilsyn, osv). At noen er tvunget til å selge sex er ikke et større eller mindre moralsk problem enn at noen er tvunget til å ha en "McJob" eller være tilsatt i en stilling som vedkommende egentlig ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Vel, en vanlig jobb krever ikke å selge seg selv, men selge sin arbeidskraft.

 

Hvem gidder vel å ligge med ei som ikke finner deg det minste tiltrekkende, er kald som en potet og tørr som Sahara. Gi dama noe vaselin om hun ikke har det selv, i det minste.

 

Ja, det er umoralsk. Jeg ser horekundene med ugleøye. Verste sort.

Lenke til kommentar

Vel, en vanlig jobb krever ikke å selge seg selv, men selge sin arbeidskraft.

 

Absolutt alle jobber beslaglegger den mest dyrebare ressursen en person har -- tid. Prostitusjon er fantastisk godt betalt per tidsenhet, når man medregner investert utdannelse. Man selger seg selv i like stor grad på McDonalds, i kullgruven eller, i grunn, en vilkårlig annen fysisk krevende jobb. Forskjellen er at horene får mye bedre betalt enn McDonalds-ansatte, enda utdanningskrav er omtrent like. Samt at de selvsagt ikke er blitt stemplet som "drittjobber" av Thorbjørn Jagland.

 

Hvem gidder vel å ligge med ei som ikke finner deg det minste tiltrekkende, er kald som en potet og tørr som Sahara. Gi dama noe vaselin om hun ikke har det selv, i det minste.

 

Tja, som med så mangt trenger man ikke å gå for "Euroshopper"-utgaven. Det finnes horer som er både pene og simulerer at de liker en veldig godt. At du har dårlige erfaringer på den fronten betyr ikke at alle har det (hvis du ikke har noen erfaringer på denne fronten, så burde du kanskje la være å uttale deg om ting du ikke har prøvd).

 

Ja, det er umoralsk. Jeg ser horekundene med ugleøye. Verste sort.

 

Og nettopp slike som deg skaper et lovverk som forverrer situasjonen til en allerede en nokså vanskelig arbeidsplass, og en samfunnsstigma som ikke akkurat gjør det yrkesvalget enklere. <sarkasme>Veldig moralsk</sarkasme>.

 

Jeg har betalt for den type tjenester. Sexen var annerledes enn med en som gjør det fordi h*n vil, heller enn at h*n får betalt, men moralen min ble omtrent like mye svekket som etter en tur på Rimi. Ej heller forstår jeg den moralen som synes det er greit å bruke et menneskekropp som kleshenger, men ikke greit som sexleketøy (skal man tro at dagens lovverk representerer samfunnets moralske verdier, så er det tilfellet) -- jeg ser ikke helt forskjellen. I begge tilfeller får man godtgjørelse for at andre bruker ens kropp.

 

Jeg liker også "verste sort". Horekundene (essensielt, folk som kjøper en tjeneste som ikke er annerledes enn, si, aktmodell for fotoseanse/tegnetime) er altså verre enn, tja, si, mordere og voldtektsmenn. Du har jaggu meg en pussig moral.

Lenke til kommentar

Tja, som med så mangt trenger man ikke å gå for "Euroshopper"-utgaven. Det finnes horer som er både pene og simulerer at de liker en veldig godt. At du har dårlige erfaringer på den fronten betyr ikke at alle har det (hvis du ikke har noen erfaringer på denne fronten, så burde du kanskje la være å uttale deg om ting du ikke har prøvd).

Om de er vakre eller ikke ser jeg ikke som så relevant. Ok, kan hende noen av dem er flinkere enn andre til å simulere at de liker det. Kan til og med hende noen av dem liker det. Faktum er at jobben deres gjør at de 'plikter' å ligge med hvem som helst, enten de liker det eller ei. Om jeg har erfaringer på den fronten? Heldigvis ikke.

Og nettopp slike som deg skaper et lovverk som forverrer situasjonen til en allerede en nokså vanskelig arbeidsplass, og en samfunnsstigma som ikke akkurat gjør det yrkesvalget enklere. <sarkasme>Veldig moralsk</sarkasme>.

Ok, la meg moderere meg selv litt. Faren er dessverre stor for å støtte oppunder organisert kriminalitet hver gang noen betaler for et ligg. Er nok flere prostituerte som underlagt "arbeidsgivere" enn de som opererer for seg selv.

Jeg har betalt for den type tjenester. Sexen var annerledes enn med en som gjør det fordi h*n vil, heller enn at h*n får betalt, men moralen min ble omtrent like mye svekket som etter en tur på Rimi. Ej heller forstår jeg den moralen som synes det er greit å bruke et menneskekropp som kleshenger, men ikke greit som sexleketøy (skal man tro at dagens lovverk representerer samfunnets moralske verdier, så er det tilfellet) -- jeg ser ikke helt forskjellen. I begge tilfeller får man godtgjørelse for at andre bruker ens kropp.

Relativt sett så er dette sant nok, men likevel... Det er nok av dem som faktisk liker å vise seg frem og sin (forhåpentligvis) pene kropp for betaling, men forskjellen er at du rører dem ikke. Tror de fleste opplever det som mindre krenkende å bli knipset et bilde av for betaling enn å bli pult for betaling.

Jeg liker også "verste sort". Horekundene (essensielt, folk som kjøper en tjeneste som ikke er annerledes enn, si, aktmodell for fotoseanse/tegnetime) er altså verre enn, tja, si, mordere og voldtektsmenn. Du har jaggu meg en pussig moral.

Jeg hadde en litt dårlig dag i går når jeg skrev 'verste sort'. Nei, mordere og voldtektsmenn er mye verre.

Lenke til kommentar

Faktum er at jobben deres gjør at de 'plikter' å ligge med hvem som helst, enten de liker det eller ei.

 

Mmm, nei. Det er faktisk ikke tilfellet.

 

Om jeg har erfaringer på den fronten? Heldigvis ikke.

 

Da burde du kanskje la være å lire av deg "(...) er kald som en potet og tørr som Sahara", f.eks.? Inntil du har fått slike erfaringer, i det minste.

 

Faren er dessverre stor for å støtte oppunder organisert kriminalitet hver gang noen betaler for et ligg.

 

Faren er dessverre stor for at neste gang noen betaler for et brett med sjokolade, støtter de barnearbeid i ofte ganske tøffe kår (ingenting er som å rope "think of the children")

 

Hva er begrunnelsen for "stor fare"? Ja, trafikking er et problem, akkurat som sexslaveriet. Og så? Hvor stor andel av prostituerte er sexslaver? "Lilja 4-ever" er *ikke* livshistorien til en "stor" andel av prostituerte.

 

Er nok flere prostituerte som underlagt "arbeidsgivere" enn de som opererer for seg selv.

 

Du baserer dette utsagnet på hvilket statistisk grunnlag? Dessuten, hva legger du i "arbeidsgivere"?

 

Relativt sett så er dette sant nok, (...)

 

Så hva, de som bestiller mennskelige kleshenger er da umoralske (ihht din moral)?

 

men likevel... Det er nok av dem som faktisk liker å vise seg frem (...)

 

... eller har funnet ut at 0 utdannelse og det å vrikke med rompa på kommando er meget godt betalt. Forskjellig fra prostitusjon? Nei, ikke akkurat det.

 

(...) og sin (forhåpentligvis) pene kropp for betaling, men forskjellen er at du rører dem ikke.

 

Akkurat, ja. Hva med sparringpartnere som blir leid inn for boksere/kampsportutøvere? De får jaggu meg betalt for å ta i mot juling. Men det er da vitterlig ikke forbudt. Hvor er det blitt av moralens voktere her, tro? Eller er slike kontrakter, ifølge din moral, like umoralske som kjøp av seksuelle tjenester?

 

Tror de fleste opplever det som mindre krenkende å bli knipset et bilde av for betaling enn å bli pult for betaling.

 

De fleste (ihht den samme "jeg-finner-det-opp-på-stedet"-statistikken) opplever det nokså krenkende å vaske opp etter andre. Uten at det plutselig gjør de som bestiller hushjelp og flytterengjøring umoralsk.

 

Jeg hadde en litt dårlig dag i går når jeg skrev 'verste sort'. Nei, mordere og voldtektsmenn er mye verre.

 

Ah, det var da i det minste noe. *Shrug*

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri sagt at jeg mener alle andre måter å tjene penger på kroppen sin er helt greit.

 

Men sidestilling med andre 9 til 4-drittjobber holder ikke mål. Greit nok at de er fornedrende for vedkommende som utfører dem. Men dette er i det minste jobber som noen må gjøre for at hjula skal gå rundt. Om ingen jobbet innenfor renovasjon, f.eks. hvem skulle da ta seg av all søpla? Typiske drittjobber er i det minste samfunnsnyttige, som er mer enn hva kan sies om prostitusjon. Noen må gjøre dem.

 

Med "arbeidsgivere" mener jeg halliker, bakmenn, alle andre som gjør en fortjeneste på de prostituerte.

 

Nei, vi trenger ikke å være enige. Jeg trenger heller ikke å legge fram noen statistikk for deg. Det kan du bare glemme.

 

Om du føler for å forsvare deg selv og ditt valg ved å trekke stråmenn, så greit for meg. Samstilling av prostitusjon på lik linje med andre yrker som ikke har noe med sex å gjøre, blir i tynneste laget. Det gjør ikke prostitusjon mer moralskt av den grunn.

 

Hva du synes om meg, er opplagt. Hva jeg synes om deg? Jeg tror vi forstår hverandre utmerket.

 

Nuff said.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Men sidestilling med andre 9 til 4-drittjobber holder ikke mål.

 

Jeg foreslo ikke det heller. De er ikke likestilt -- prostitusjon er *mye* bedre betalt per time.

 

Greit nok at de er fornedrende for vedkommende som utfører dem. Men dette er i det minste jobber som noen må gjøre for at hjula skal gå rundt. Om ingen jobbet innenfor renovasjon, f.eks. hvem skulle da ta seg av all søpla?

 

Ah, så definisjonen av en umoralsk kunde innbefatter altså kjøp av tjenester hvis nytteverdi underlegges ditt samfunnsnyttebegrep? Holy crap on a cracker.

 

Typiske drittjobber er i det minste samfunnsnyttige, som er mer enn hva kan sies om prostitusjon.

 

Prostitusjon er opplagt samfunnsnyttig (tenk litt over hvilken nytte tjenester-for-penger medfører).

 

Med "arbeidsgivere" mener jeg halliker, bakmenn, alle andre som gjør en fortjeneste på de prostituerte.

 

Det var i sin tid en fin dokumentar på tv om akkurat bordeller i Nevada. Der de bl.a. hadde sikkerhetsvakter, lege i staben, profilering av stedet (både online og i trykne media). Jentene hadde mulighet til å nekte å betjene en spesifikk person, naturligvis, og alle rom hadde en "panic button". Ja, jøss, slike *bakmenn* kan jo ikke moralen din tillate. Jaggu som de utnyttet kvinner. Rene slavedrivere. *Shrug*.

 

Jeg trenger heller ikke å legge fram noen statistikk for deg. Det kan du bare glemme.

 

Ah, så du finner på tall underveis og antar at folk vil bare akseptere dem uten videre? Ser du selv hvor tåpelig dette er, eller skal jeg forklare det med store fargerike klosser?

 

Om du føler for å forsvare deg selv og ditt valg ved å trekke stråmenn, så greit for meg.

 

Behovet for å forsvare mitt valg har ikke meldt seg -- jeg ser ikke noe trussel å måtte forsvare mot. Men jeg synes det er nokså unødvendig å stigmatisere et yrke, og da spesielt på et fullstendig fraværende grunnlag.

 

Samstilling av prostitusjon på lik linje med andre yrker som ikke har noe med sex å gjøre, blir i tynneste laget.

 

Hadde du hatt et objektivt argument for hvorfor det blir i det tynneste laget, så ville utsagnet hatt en verdi. Kom tilbake når du har funnet noen.

Lenke til kommentar

Synes denne debatten er veldig viktig og ikke minst er det interessant å lese forskjellige folks meninger. Selv om tråden er gammel er den veldig aktuell.

 

Noen viktige elementer folk må være klar over med diskusjonen i tråden:

 

Vet dere hva dere snakker om?

A) Mange her kommer med veldig bombastiske meninger og "fakta" om dette med prostitusjon samtidig som de runder av innlegget med ting som "jeg ville aldri ha rørt i en hore med ildtang" osv osv. Dere diskuterer hardt om ting dere vet 0% om. Dette er jo rett og slett dårlig debattering. Forhold dere til dette, og skriv deretter.

 

Ikke slå alle under en kam

B) Ikke generaliser prostituerte og kjøpere av sex. Det finnes mange forskjellige grupper i begge leire. Eks: Nigerianske gate horer kontra luksus prostituerte. Eks: Menn som aldri får seg noe kontra veldig populære menn som har "dame-tekke" men alikevel benytter seg av sex kjøp.

 

For å få debatten litt videre her tenkte jeg å komme med følgende to scenario:

 

Eksempel 1: Monifa fra Nigeria

Monifa, en 19 år gammel jente fra Nigeria kommer til Norge og Oslo via smugling og blir tvunget til prostitusjon. Hun må tjene summen X for å komme seg ut av dette. Summen X er prisen hun betaler for å komme fra elendige kår i et krigsherjet land til det vestlige europa. Hun blir styrt av bakmenn mens hun "jobber" som hore. Hun vil bruke 2 år der hun jobber 6 kvelder/netter i uken med rundt 3 "ligg" pr dag for å betale ned "gjelden". Hennes fritid på dagtid og Søndager gjør hun som hun selv vil. 2 år senere:

 

Etter dette står hun 21 åring, fri fra bakmennene, men som ulovlig innvandrer i EU/EØS og med 25.000kr i lomma. Hennes muligheter i livet er dramatisk forbedret fra hennes liv på den Nigerianske landsbygda.

 

spm 1: Er det umoralsk å kjøpe sex av denne nigerianske jenta?

 

Eksempel 2: Charlotte fra Bergen

Møt Charlotte fra Bergen. En veldreid og vakker jente (19 år) fra Norge. Hun bestemmer seg på egenhånd å bruke 1 år av livet sitt til å selge sex i Oslo via kontaktannonser på internett. Hun velger helt selv hvem hun vil ha som kunde og velger helt sine egne "grenser" for hva hun vil gjøre av seksuelle tjenester.

 

Hun "jobber" to kvelder i ukedagene + Fre & Lørdag. Arbeidstiden hennes er rundt 1 time tur/retur i transport + 1 time hos kunden. Eventuelt 1 time hjemme hos seg selv.

 

Hun tar 4000kr timen og har en kunde pr. ukedag (to dager) og to kunder pr. helgedag (2 dager). Hun har dermed helt fri 3 dager i uken og "jobber" rundt 12-14 timer i uken.

Dette blir 6 kunder/ligg i uka. Iløpet av et år har hun en kundekrets på rundt 30 menn.

 

Hun jobber fra August 2010 og ut Mai 2011 med 2 ukers pause i slutten av Desember da hun reiser hjem og er med sin familie for jul/nyttårs feiring.

 

Trekker vi ifra utgifter for leilighet og diverse utstyr som kondomer og etc (7500kr i mnd) sitter hun igjen med:

 

6 ligg x 4000kr x 42 uker = 1 008 000 kr (1 million kroner)

Utgifter = 7500kr x 10 mnd = 75.000kr

 

Resultat: 993.000kr.

 

Etter utgifter til mat og andre diverse ting sitter jenta igjen med 900.000kr som hun setter av 300.000 til studier og 500.000 i sparing til leilighet. For 100.000kr reiser hun jorda rundt i et år før hun begynner i studiene. Hun betaler ikke skatt, men klarer å hvitvaske pengene så de kan brukes til de formål hun selv vil.

 

spm 2: Er det umoralsk å kjøpe sex av den norske jenta?

 

Håper at begge "leire" kan svare på disse spørsmålene.

Endret av YNWA32
Lenke til kommentar

For å få debatten litt videre her tenkte jeg å komme med følgende to scenario:

 

Eksempel 1: Monifa fra Nigeria

Monifa, en 19 år gammel jente fra Nigeria kommer til Norge og Oslo via smugling og blir tvunget til prostitusjon. (...)

 

spm 1: Er det umoralsk å kjøpe sex av denne nigerianske jenta?

 

Tja, jeg synes ikke det er helt klart i hvilken grad hun blir "tvunget" til prostitusjon. Har hun med viten og vilje akseptert vilkår for smuglingen til Europa? Det er vesensforskjell om hun fikk beskjed om at joda, det er bare å hoppe i denne bilen, så står du i en blomsterbutikk i Oslo 2 uker etterpå med arbeidstillatelse og transportøren tilbyr denne tjenesten fordi h*n er snill og så få beskjed i Oslo at vet du hva, prislappen på dette er er egentlig 100KNOK, så hvordan du ordner dette driter transportøren i, men h*n skal ha 100KNOK og nåde deg om du nekter; kontra det å få beskjed om at du har et valg -- trekke på gaten i 2 år for transportøren for deretter å gjøre hva pokker du vil, eller bli igjen i Nigeria. I siste tilfellet er det snakk om velinformert valg, og jeg ikke ville ha noen baktanker med å betale for sex med vedkommende. At valget i realiteten er fremprovosert av elendige bokår er helt uinteressant i dette tilfellet (*ingen* velger med viten og vilje en "karriere" innad renhold, burgerflipping eller en rekke andre langt i fra glamorøse yrker. Det er drittjobber, alle sammen, uansett hvor lite politisk korrekt det er å omtale dem som slike. Men folk ser rundt seg, ser på kompetansen de besitter og innser at markedet er villig til å betale kun for vasking, burgerflipping, klåing på ymse kroppsdeler og folk innretter seg deretter).

 

I første tilfellet ligner det litt vel mye på "Lilja 4-ever" for at jeg ville føle meg komfortabel.

 

Eksempel 2: Charlotte fra Bergen

Møt Charlotte fra Bergen. En veldreid og vakker jente (19 år) fra Norge. Hun bestemmer seg på egenhånd å bruke 1 år av livet sitt til å selge sex i Oslo via kontaktannonser på internett. (...)

 

Ytterligere resonnement er unødvendig. Det alene er tilstrekkelig -- hun tar eget valg. Hun velger å tjene med kroppen heller enn på/med en McJob. Jeg kan ikke forstå hvordan det skulle kunne være umoralsk.

 

Og det er essensielt kjernen i argumentasjonen min -- det handler om velinformert valg. Såfremt et slik valg foreligger, er ikke prostitusjon annerledes enn noe annet yrke.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Jeg foreslo ikke det heller. De er ikke likestilt -- prostitusjon er *mye* bedre betalt per time.

Det gjør det ikke ok.

Ah, så definisjonen av en umoralsk kunde innbefatter altså kjøp av tjenester hvis nytteverdi underlegges ditt samfunnsnyttebegrep? Holy crap on a cracker.

Ikke nødvendigvis, men hvis den kunden betaler for sex med en prostituert er det det etter min mening, ja. Det er slettes ikke samfunnsnyttig å f.eks. booke et band for kvelden e.l. uten at akkurat det er umoralsk, er det vel?

Prostitusjon er opplagt samfunnsnyttig (tenk litt over hvilken nytte tjenester-for-penger medfører).

Hora tjener noen kroner på det, ja. Kanskje "nyttig" for kunden òg, som hadde en trang til å tømme seg. Samfunnsnyttig? Neppe.

Det var i sin tid en fin dokumentar på tv om akkurat bordeller i Nevada. Der de bl.a. hadde sikkerhetsvakter, lege i staben, profilering av stedet (både online og i trykne media). Jentene hadde mulighet til å nekte å betjene en spesifikk person, naturligvis, og alle rom hadde en "panic button". Ja, jøss, slike *bakmenn* kan jo ikke moralen din tillate. Jaggu som de utnyttet kvinner. Rene slavedrivere. *Shrug*.

Å drive prostitusjon under luksuriøse forhold er vel de få forunt. Vi er vel ikke i Nevada, er vi vel?

Ah, så du finner på tall underveis og antar at folk vil bare akseptere dem uten videre? Ser du selv hvor tåpelig dette er, eller skal jeg forklare det med store fargerike klosser?

At prostitusjon uakseptabelt, er noe anstendige folk kan si seg enige i. Hva slags "tall"? De fleste prostituerte gjør det fordi de må, ikke fordi de vil. Mange tvinges ut i prostitusjon, det trengs det ingen statistikker og tall på. Jeg trenger ihvertfall ikke lete dem fram for deg.

Behovet for å forsvare mitt valg har ikke meldt seg -- jeg ser ikke noe trussel å måtte forsvare mot. Men jeg synes det er nokså unødvendig å stigmatisere et yrke, og da spesielt på et fullstendig fraværende grunnlag.

Du har tidligere betalt for sex. Du synes egentlig prostitusjon er greit, om jeg forstår deg rett. Er det ikke det du sier? Ergo, du forsvarer deg selv og du forsvarer prostitusjon. Fraværende grunnlag? Er vel heller du som står på fallende grunn.

 

Jeg sa:

Samstilling av prostitusjon på lik linje med andre yrker som ikke har noe med sex å gjøre, blir i tynneste laget.
Hadde du hatt et objektivt argument for hvorfor det blir i det tynneste laget, så ville utsagnet hatt en verdi. Kom tilbake når du har funnet noen.

Det der holder ikke.

 

Prostitusjon er en uting. Det er holdninger som vi ser fra sånne som deg som bidrar til å holde prostitusjonen i live. At det liksom er helt greit å kjøpe sex. Ikke faen om det er. Jeg kjenner en ringeakt når jeg tenker på sånne som deg. Bah!

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Prostitusjon er opplagt samfunnsnyttig (tenk litt over hvilken nytte tjenester-for-penger medfører).

Hora tjener noen kroner på det, ja. Kanskje "nyttig" for kunden òg, som hadde en trang til å tømme seg. Samfunnsnyttig? Neppe.

 

Jo, det er opplagt samfunnsnyttig, som enhver annen tjenester-for-penger. Hvis du greier å fjerne det moralske bindet for øyne, greier du å se at prostitusjon er en mangemillionindustri som kan beskattes og kontrolleres av staten, både som et inntektsledd og som et sikkerhetsnett for de som jobber i industrien.

 

Å drive prostitusjon under luksuriøse forhold er vel de få forunt. Vi er vel ikke i Nevada, er vi vel?

 

Jeg aner ikke hvor du er. Men det er direkte tåpelig å anta at slike forhold ikke kan skapes om ikke for alle prostituerte, så iallfall for de som vil være med på en slik ordning.

 

Ah, så du finner på tall underveis og antar at folk vil bare akseptere dem uten videre? Ser du selv hvor tåpelig dette er, eller skal jeg forklare det med store fargerike klosser?

At prostitusjon uakseptabelt, er noe anstendige folk kan si seg enige i.

 

Whoa. Den var drøy. Du har altså stemplet en hel industri som ikke samfunnsnyttig og nå presterer du å lire denne dritten av deg? Vis meg en eneste troverdig og etterprøvbar kilde som beviser at "anstendige folk" (hva faen er det, forresten? Har du begynt å utstede "anstendighetssertifikater" nå?) synes prostitusjon er uaksetabelt? Nettopp dette var poenget i innvendingen -- du kan ikke finne på slikt vås uten noe som helst etterprøvbar dokumentasjon.

 

Hva slags "tall"?

 

Leser ikke du dine egne innlegg? Skal jeg peke deg nok en gang til dine egne utsagn som ble fremstilt uten noe verifiserbart grunnlag?

 

De fleste prostituerte gjør det fordi de må, ikke fordi de vil.

 

De fleste i renhold, avislevering, hjelpepleier og andre fysisk utmattende yrker gjør det fordi de må, ikke fordi de vil. Dette er ikke et argument for hvorfor en tjeneste for penger er umoralsk.

 

Mange tvinges ut i prostitusjon, det trengs det ingen statistikker og tall på.

 

Ah, så du forventer at folk skal bare akseptere denne påstanden uten videre? Hva pokker er dette -- en ny vri på "proof by intimidation"?

 

Men la oss anta, for argumentets skyld at "mange" tvinges ut i prostitusjon. Hva så? Slike situasjoner har vi en straffelov og et maktapparat til å håndtere. Jeg snakket om en frivillig utveksling av tjenester. Hvordan er det at noen bryter loven svekkende for moralen til de som benytter seg av tjenestekjøp? Jeg kunne ha forstått argumentet "Kjøp av en tjeneste basert på et lovbrudd er uønskelig" (kvier meg til å bruke "umoralsk", siden ethvert forsøk på å definere "moralsk" feiler så å si med en gang). Men det er jo intet lovbrudd med i bildet! Vi har en person A som bytter en ferdighet mot penger med person B når begge er enige i å gjennomføre transaksjonen. Hvilken hinsides definisjon av "moral" skulle resultere i denne handlingen som ikke akseptabel?

 

Jeg trenger ihvertfall ikke lete dem fram for deg.

 

Vel, siden du lar være å begrunne dine standpunkter, trenger jeg hverken å akseptere eller ta dem på alvor. Veldig enkelt, dette her. Enklere debatt blir det ej.

 

Du har tidligere betalt for sex. Du synes egentlig prostitusjon er greit, om jeg forstår deg rett. Er det ikke det du sier? Ergo, du forsvarer deg selv og du forsvarer prostitusjon.

 

Forsvare prostitusjon og betale for sex er to ortogonale handlinger. Trenger du hjelp til å finne ut hvorfor?

 

Fraværende grunnlag? Er vel heller du som står på fallende grunn.

 

Dette kommer fra en som ikke engang greier å begrunne standpunktet sitt? Jeg skulle ønske det var en tag for å ape Sheldons latter (fra "Big bang theory").

 

Jeg sa:

Samstilling av prostitusjon på lik linje med andre yrker som ikke har noe med sex å gjøre, blir i tynneste laget.
Hadde du hatt et objektivt argument for hvorfor det blir i det tynneste laget, så ville utsagnet hatt en verdi. Kom tilbake når du har funnet noen.

Det der holder ikke.

 

Jovisst.

 

Prostitusjon er en uting.

 

Hahahaha. Si meg en ting, du tuller nå, ikke sant? Hvilken del av et objektivt argument finner du intellektuelt utfordrende? For ordens skyld -- "Prostitusjon er en uting" er ikke et objektivt argument (med mindre man, selvsagt, antar det våset om anstendige folk som du kom med, som en objektiv premiss).

 

Det er holdninger som vi ser fra sånne som deg som bidrar til å holde prostitusjonen i live. At det liksom er helt greit å kjøpe sex. Ikke faen om det er. Jeg kjenner en ringeakt når jeg tenker på sånne som deg. Bah!

 

ditt bidrag er å stigmatisere yrket videre. Flott levert. Og veldig i stil med "anstendige folk"-våset du serverte.

 

Problemet med slike "ringeakt"-menneskene er at konsekvensen av deres ytringer er en forverring av situasjonen til de som er i industrien. F.eks. konsekvensen av denne "ringeakten" i dagens lovverk er at kundene har fått et insentiv til å ikke rapportere forhold som man ellers ville muligens ha meldt om som mistenkelige. Istedenfor å tilby et sikkerhetsnett, der prostituerte kunne ha fått et støtteapparat, pensjonsordning, sikkerhetstiltak i yrkesutøvelse, er den tilbudte løsningen "la oss forby dette". Og denne forakten skulle hva, gjøre at en tidligere lovlig industri til 300MNOK forsvinner over natten?

 

Jovisst ønsker jeg å holde prostitusjon i livet, da jeg ikke forstår hvorfor man skal hindre en person råderett over sin egen kropp. Surrogatmødre er moralsk forsvarlig, men suging er ikke det? Sparringpartnere (med påfølgende *alvorlige* medisinske komplikasjoner) er moralsk forsvarlig, men analsex for penger er ikke det? Komplett utmattende og de de grader leddbelastende og elendig betalt tjeneste som hjelpepleier er forsvarlig (og etterspurt) men at noen heller vil tjene 4-siffrede beløp per time med minimal utdannelse er moralsk forkastelig? Enda det er fri vilje både på kunde- og tjenestetilbydersiden (i tilfellet det var uklart -- jeg ønsker å holde en tjeneste basert på fri vilje i livet. Det er ikke det samme som å holde trafficking i livet). Disse ikke-eksisterende grensene blir enda mer utvasket når vi nærmer oss slike diffuse ting som "kunst". "Irreversible" fikk flere priser. "America's next top model" er i sin sesong nummer hva-for-noe? De pikene får opplagt betalt kun for tits'n'ass. Nå, moralens vokter, skal du ut i fakkeltog og mase på at TVNorge skal skrinlegge fremvisningen av det showet? Norge så forøvrig heller ikke ut til å mange fileten til et tilsvarende tiltak. Pikene på strippebarene tjener på eksakt og kun kroppen sin (og 50USD kjøper en såpass tett kontakt med menneskekroppen, at forskjellen til penetrering blir rent symbolsk. Ja, det helt lovlig og i en stat i USA der prostitusjon er forbudt. Jeg har ikke hatt anledning til å teste de norske strippebulene).

 

Selvsagt ønsker jeg å holde prostitusjonen i livet; og jeg prøver heller ikke å la mine moralske briller hindre andre fra å gjøre det de vil, såfremt deres handlinger ikke påvirker en tredjepart.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Zotbar1234, må si du virker veldig naiv.

 

Du sier at alle burgerflipper og lignende jobber er drittjobber og ingen velger de om de ikke må osv. Hva vet du om dette?

 

Har en kamerat som begynte å jobbe på McDonalds da han var ferdig med VGS. Idag, 5 år senere jobber han der fortsatt og stortrives. Han er nå daglig leder og tjener mer en meg selv som har utdannelse for den jobben jeg er ansatt til å gjøre. Ikke tro at drittjobber for deg er drittjobber for alle andre.

 

Også er det dette med fru Nigeria som du klarer å vri til at henne faktisk velger ting selv. Trodde jeg var rimelig klar på at dette var 100% menneskehandel og jenta fra Norge var det rake motsetningen.

 

For å sette ting heeelt på spissen som du tydligvis må ha for å ikke vri og vende på ting;

 

Møt Li Lu fra Vietnam:

Som 12 åring blir hun solgt for 250kr av sine foreldre til en menneskesmugler. Hun blir sendt til Europa der hun blir holdt som sexslave i 8 år. Som 20 åring blir hun solgt videre til en hallik i Norge. Hun tvinges nå til å jobbe som Hore, men får beholde 10% av lønnen sin som hun får spart opp og vil få utbetalt 15 år senere, hun tvinges til å jobbe i 15 år mot sin vilje.

 

Da spør jeg deg, er det umoralsk å kjøpe sex av denne jenta hvis du vet om situasjonen hennes? JA eller NEI?

 

En ting som du helt klart bare ser glatt forbi er at ikke all prostitusjon er frivillig. Verden er ikke svart/hvit.

Endret av YNWA32
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...