Gå til innhold

[LØST] DVD- og CDbrenning fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat innstallert Vista 64bit, og alt har fungert knirkefritt.

 

Inntil jeg prøvde å brenne filer til en DVD-R med Vistas "native" brenning. Ikke spratt menyen hvor du velger hva du vil gjøre med skiva du akkurat satte inn opp, og ikke kunne jeg dobbeltklikke på skiva i explorer, da fikk jeg bare beskjed om at jeg måtte formatere den først og det er jo bare tull. Prøvde også med en annen type skive (DVD-R dual layer) med samme resultat.

 

Jeg har et p5k deluxe hovedkort, og en Nec DVD-RW brenner som er koblet til hovedkortets JBmicron raid-kontroller, men denne kjører i IDE-modus (satt i BIOS) og fungerer helt utmerket til å lese CDer og DVDer.

 

Noen som har vært borti problemet før? (jeg er rimelig sikker på at dette er Vistas feil, hardware´n min er ikke defekt hvertfall, brukte brenneren i XP før uten problemer).

Endret av whertigo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat innstallert Vista 64bit, og alt har fungert knirkefritt.

 

Inntil jeg prøvde å brenne filer til en DVD-R med Vistas "native" brenning. Ikke spratt menyen hvor du velger hva du vil gjøre med skiva du akkurat satte inn opp, og ikke kunne jeg dobbeltklikke på skiva i explorer, da fikk jeg bare beskjed om at jeg måtte formatere den først og det er jo bare tull. Prøvde også med en annen type skive (DVD-R dual layer) med samme resultat.

 

Jeg har et p5k deluxe hovedkort, og en Nec DVD-RW brenner som er koblet til hovedkortets JBmicron raid-kontroller, men denne kjører i IDE-modus (satt i BIOS) og fungerer helt utmerket til å lese CDer og DVDer.

 

Noen som har vært borti problemet før? (jeg er rimelig sikker på at dette er Vistas feil, hardware´n min er ikke defekt hvertfall, brukte brenneren i XP før uten problemer).

9239710[/snapback]

 

Det innebygde brennerprogrammet i Windows (generelt) suger elefant***, ligg unna. Gode freewarealternativer er programmer som feks DeepBurner eller InfraRecorder som du finner med en en kjapp googling.

 

/DFN

Endret av DFN
Lenke til kommentar
Jeg har akkurat innstallert Vista 64bit, og alt har fungert knirkefritt.

 

Inntil jeg prøvde å brenne filer til en DVD-R med Vistas "native" brenning. Ikke spratt menyen hvor du velger hva du vil gjøre med skiva du akkurat satte inn opp, og ikke kunne jeg dobbeltklikke på skiva i explorer, da fikk jeg bare beskjed om at jeg måtte formatere den først og det er jo bare tull. Prøvde også med en annen type skive (DVD-R dual layer) med samme resultat.

 

Jeg har et p5k deluxe hovedkort, og en Nec DVD-RW brenner som er koblet til hovedkortets JBmicron raid-kontroller, men denne kjører i IDE-modus (satt i BIOS) og fungerer helt utmerket til å lese CDer og DVDer.

 

Noen som har vært borti problemet før? (jeg er rimelig sikker på at dette er Vistas feil, hardware´n min er ikke defekt hvertfall, brukte brenneren i XP før uten problemer).

9239710[/snapback]

 

Det innebygde brennerprogrammet i Windows (generelt) suger elefant***, ligg unna. Gode freewarealternativer er programmer som feks DeepBurner eller InfraRecorder som du finner med en en kjapp googling.

 

/DFN

9240118[/snapback]

 

Regnet egentlig med at det var svaret jeg skulle få, men jeg skulle gjerne likt at det fungerte likevel, selv om jeg er klar over at det finnes noen gratisalternativer også.

 

Når man først har begynt å bruke "send to>DVD-rw" på høyreklikkmenyen, så er det en kjapp måte å jobbe på og vanskelig å venne seg av med :)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle poste en liten update, om andre skulle kommer over dette problemet senere.

 

Det ser ut til at problemet er SATA-kontrollleren, som ikke rapporterer drevet riktig til Vista, som igjen ikke gjenkjenner brenne-egenskapene. En mulig fiks er å bruke MS´ egne drivere for SATA-kontrolleren (som i mitt tilfelle er JBMicron) eller forandre modus i BIOS fra IDE til RAID. Skal teste så fort det lar seg gjøre og fortelle om fremdriften :)

Lenke til kommentar

Da var problemet løst!

 

Som jeg mistenkte, så var det JMicron PATA-kontrolleren som ikke gjorde jobben sin ordentlig. Det vil si, den offisielle driveren gjør det ikke.

 

Jeg gikk inn på enhetsbehandlig, fant frem til JMicron-enheten og valgte "rull driver tilbake" til microsoft´s originale driver (et tips jeg fant frem til ved litt googling).

 

En restart og vips så funket CD og DVD-brenning igjen.

 

Og til syar2003; Har aldri hørt om at man skal formatere noe annet enn hardisker og minnepinner, så det tipset du kom med i denne tråden om å formatere DVD/CDen før du brenner, mener jeg er feil. Men tanken var sikkert god :)

Lenke til kommentar

Det gjelder kun hvis du skal brenne til "live filsystem" , drag and drop/cut&paste .

Eller bruke CD/DVD'n som floppy disk om vi kan si det slik.

Samme greia som tidligere "live-cd/InCd" i Roxio og Nero . Såkalt packet writing.

 

Har selv Vista og dette dukker opp som default når jeg setter inn en blank DVD disk.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...