Gå til innhold

Hjelp! Formatert ved feil


Anbefalte innlegg

Hjeeelp! Jeg trodde at jeg hadde lagt flyttet bildene fra minnekortet til datamaskinen før jeg formaterte kortet. men det har jeg altså ikke gjort. Etter at jeg formaterte kortet har jeg tatt noen bilder. Fins det noen måter jeg kan få tilbake bikdene mine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, jeg må ha misforstått noe her.

 

Når man formaterer minnekortet så sletter man alt på det, ikke sant?

Nei, du skriver ny filtabell (som er tom). Når du sletter alle filene, tømmer du den eksisterende filtabellen. I begge tilfeller er det bare referansene til filene som er borte, ikke selve filene, derfor kan de gjenopprettes med egnet software.
Lenke til kommentar
Ok, jeg må ha misforstått noe her.

 

Når man formaterer minnekortet så sletter man alt på det, ikke sant?

Nei, du skriver ny filtabell (som er tom). Når du sletter alle filene, tømmer du den eksisterende filtabellen. I begge tilfeller er det bare referansene til filene som er borte, ikke selve filene, derfor kan de gjenopprettes med egnet software.

9239463[/snapback]

 

Stemmer. Desverre har trådstarter lagret bilder på kortet etter formateringen, noe som meget godt kan bety at noen bilder kan ha blitt helt eller delvis overskrevet. Flash-baserte minnekort, dvs så godt som alle, har innebygget prosedyrer for å skrive til tilfeldige områder i minnet, for ikke å belaste samme område hver gang.

 

Punkt en er å ikke skrive mer til kortet overhodet.

 

Punkt to er å prøve diverse gjenopprettingsprogrammer.

 

Punkt tre, hvis ikke punkt to fører frem, er enten IBAS eller å gi opp.

Lenke til kommentar
Punkt tre, hvis ikke punkt to fører frem, er enten IBAS eller å gi opp.

Og er det viktige bilder, hopper man rett til dette punktet, da er sjansen for at IBAS får det til også mye større.

9239521[/snapback]

 

Så lenge man ikke skriver noe til kortet, så forringes ikke sjangsene til IBAS.

Lenke til kommentar
Så lenge man ikke skriver noe til kortet, så forringes ikke sjangsene til IBAS.

Nei, men du vet ikke hva programmene du prøver gjør. Mislykkes de i å finne data på kortene, kan du ha gjort jobben verre for IBAS også. I de fleste tilfeller er det ikke kritisk å miste bildene, eller i hvert fall noen av dem, det er bare ufattelig surt. Men i de situasjonene der det står om store summer eller helt ugjenkallelige situasjoner (bedriftshemmeligheter, eget bryllup etc) ville jeg ikke tatt sjansen på å gjøre det på egenhånd...
Lenke til kommentar
jeg gir faen i å formatere kortet og knipser i vei.... :D

Det lønner seg å formattere kortet en gang i blant, nettopp for å nullstille filtabellen. Det hender at det legger seg data i tabellen som ikke er synlig ved browsing, men som kan med føre ustabilitet eller tap av kapasitet på kortet over tid. Når du formatterer kortet, overskriver du disse dataene også.
Lenke til kommentar
jeg gir faen i å formatere kortet og knipser i vei.... :D

Det lønner seg å formattere kortet en gang i blant, nettopp for å nullstille filtabellen. Det hender at det legger seg data i tabellen som ikke er synlig ved browsing, men som kan med føre ustabilitet eller tap av kapasitet på kortet over tid. Når du formatterer kortet, overskriver du disse dataene også.

9240111[/snapback]

 

Jajaja, tar'e neste skuddår...

Lenke til kommentar
jeg gir faen i å formatere kortet og knipser i vei.... :D

Det lønner seg å formattere kortet en gang i blant, nettopp for å nullstille filtabellen. Det hender at det legger seg data i tabellen som ikke er synlig ved browsing, men som kan med føre ustabilitet eller tap av kapasitet på kortet over tid. Når du formatterer kortet, overskriver du disse dataene også.

9240111[/snapback]

 

Jeg formaterer etter hver overføring til PC. Går fort på ett 4GB Sandisk Extreme III kort og som flere nevner så resetter man filtabeller etc og dermed unngår ustabilitet etc.

 

Riktig at man kan fint prøve å lese fra kortet før man overlater jobben til IBAS f.eks. Bare sørg for at ingenting lagres på kortet etter man oppdager ulykken.

Lenke til kommentar
jeg gir faen i å formatere kortet og knipser i vei.... :D

9240004[/snapback]

Når du sletter kun bildene, så blir katalogene liggende. Nå vet jeg ikke hvorda Nikon gjør det, men vi som bruker Canon får fort en haug med tomme kataloger - og de tar plass. Riktignok bare noen få k, men de tar plass.

 

Det er derfor lurt å formatere i ny og ne.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...