Gå til innhold

Korsfestelsen av Reinås


Anbefalte innlegg

Dette er bare nok et eksempel på hvordan statlig eierskap fører til totalt kaos pga vekslende politiske regimer. Snakk om å kjøre skittentøyvask i media, og samtidig slå mest mulig politisk mynt i prosessen! Tøft gjort av Reiten & co å i det hele tatt sette sin fot i en statlig kontrollert bedrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss ta hele historien fra starten av.

 

Styret vedtok i 2001 en opsjonsordning for ledelsen. Regjeringens representant (AP) hadde ingen innvendinger, og opsjonspakken gikk gjennom.

9225209[/snapback]

Det var vel under Bondevik-regjeringen?

 

"Avtalen som sikret 35 ledere i Hydro til sammen 210 millioner kroner ble inngått under Bondevik-regjeringen, med Børge Brende fra Høyre som næringsminister."

 

http://www.na24.no/naeringsliv/article1271771.ece

 

 

Tøft gjort av Reiten & co å i det hele tatt sette sin fot i en statlig kontrollert bedrift.

9227407[/snapback]

Når vi ser hvilken grådighetkultur som råder, synes ikke jeg det er spesiellt heltemodig eller tøft. ;)

 

"Mens Jan Reinås (63) planla den enorme opsjonsutbetalingen til Hydro-ledelsen, vedtok en splittet bedriftsforsamling å gi ham en voldsom lønnsøkning."

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/03/507861.html

 

Jeg for min del er glad vi har ei regjering som tør signalisere at de vil ha slutt på grådigheten og ukulturen. Forhåpentlig slipper vi også å se særlig mere til de beryktede "fallskjermene" (sluttpakker) i million-klassen som enkelte ledere stakk av med.

 

Er forresten kanskje mer bråk i vente? :roll:

 

"Dagbladet.no skrev fredag at delvis statseide Telenor har utestående opsjonsavtaler verdt rundt 160 millioner kroner. Av disse har Telenorsjef Jon Fredrik Baksaas over 21 millioner kroner til gode i opsjonsutbetalinger, forutsatt torsdagens aksjekurs."

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/06/508058.html

Lenke til kommentar

Det var vel under Bondevik-regjeringen?

 

"Avtalen som sikret 35 ledere i Hydro til sammen 210 millioner kroner ble inngått under Bondevik-regjeringen, med Børge Brende fra Høyre som næringsminister."

 

http://www.na24.no/naeringsliv/article1271771.ece

 

Det stemmer ikke, saksopplysningen om at det var Børge Brende som var næringsminister er det en overivrig rød journalist som har lagt til. Dette ble besluttet i mai/juni med en næringsminister fra AP, Børge Brende tok ikke over før i Oktober. Ikke at han hadde gjort noe annerledes, men poenget var at opsjoner ikke var omstridte på den tiden.

 

 

Når vi ser hvilken grådighetkultur som råder, synes ikke jeg det er spesiellt heltemodig eller tøft.  ;)

 

"Mens Jan Reinås (63) planla den enorme opsjonsutbetalingen til Hydro-ledelsen, vedtok en splittet bedriftsforsamling å gi ham en voldsom lønnsøkning."

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/03/507861.html

 

Jeg for min del er glad vi har ei regjering som tør signalisere at de vil ha slutt på grådigheten og ukulturen. Forhåpentlig slipper vi også å se særlig mere til de beryktede "fallskjermene" (sluttpakker) i million-klassen som enkelte ledere stakk av med.

 

Jan Reinås planla ikke enorme opsjonsutbetalinger, han hadde en avtale å forholde seg til og som Hydro ikke kunne bryte. Det styret imidlertid gjorde var å forhandle seg ned fra noen og seksti millioner til 28 millioner (Reiten). Når tabloidhorene i dagbladet lukter direktørblod bruker de gjerne slike negativt ladde formuleringer for å skape inntrykk av at her er det noen som har urent mel i posen. Så er ikke tilfelle. Avtaler må holdes. Skal man kritisere noen får det være Reiten, men å kvitte seg med Reinås som bare gjør jobben sin er under enhver kritikk.

Lenke til kommentar
Det styret imidlertid gjorde var å forhandle seg ned fra noen og seksti millioner til 28 millioner (Reiten)

9228216[/snapback]

Hvis han hadde krav på det, -hvorfor ga man ikke noen-og-seksti millioner da? Beviser ikke dette i såfall at styret allerede hadde en dårlig magefølelse for det de var i ferd med å gjøre?

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Det styret imidlertid gjorde var å forhandle seg ned fra noen og seksti millioner til 28 millioner (Reiten)

9228216[/snapback]

Hvis han hadde krav på det, -hvorfor ga man ikke noen-og-seksti millioner da? Beviser ikke dette i såfall at styret allerede hadde en dårlig magefølelse for det de var i ferd med å gjøre?

9228300[/snapback]

 

Jo selvsagt, og det er også grunnen til at de velger å avslutte opsjonsprogrammet (som medfører at de må kjøpe ut Reiten og co).

 

Problemet er bare at dette er en lønnsavtale. Reiten kan, med loven i hånd, kreve å få utbetalt alle 60 millionene. Dette er ikke noe Reinås og styret har valgt å bevilge ledelsen, det er det de må betale for å kjøpe ledelsen ut av opsjonsprogrammet. Dette er avtalemessige forhold som er forankret i arbeidsmiljøloven og i avtaleloven, og jeg synes de fortjener skryt for å ha hatt såppas vett i skallen at de tok jobben med å forhandle ned summen til 28, som jo er milevis under det opsjonene egentlig er verd.

 

Hvorfor man angriper Reinås og ikke Reiten er helt uforståelig. Reinås og styret har en ansatt med en lønnsavtale. Den er hamret i stein og kan ikke endres, men likevel makter de å avslutte opsjonsprogrammet til langt under reell verdi. I den grad noen har vært griske her er det Reiten, mens styret bare har gjort det beste ut av en lønnsavtale signert i 2001 (da ingen trodde den ville bli så lukrativ som den ble).

Lenke til kommentar
Dette er bare nok et eksempel på hvordan statlig eierskap fører til totalt kaos pga vekslende politiske regimer. Snakk om å kjøre skittentøyvask i media, og samtidig slå mest mulig politisk mynt i prosessen! Tøft gjort av Reiten & co å i det hele tatt sette sin fot i en statlig kontrollert bedrift.

9227407[/snapback]

 

Det er jo grunnen til at de gjør det så bra, at Staten er med som anstand når de reiser utenlands på jakt etter nye oppdrag.

 

http://www.hydro.com/no/press_room/news/ar...6/mioge_no.html

 

Oljen i Nordsjøen hadde de jo fortrinnsrett på. Igjen takket være Staten Norge. Men nå skal de berike seg selv og drite i vanlige folks lave lønninger.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Det er jo grunnen til at de gjør det så bra, at Staten er med som anstand når de reiser utenlands på jakt etter nye oppdrag. Oljen i Nordsjøen hadde de jo fortrinnsrett på. Igjen takket være Staten Norge. Men nå skal de berike seg selv og drite i vanlige folks lave lønninger.

9228392[/snapback]

 

Jeg synes det er en unyansert og i overkant populistisk påstand. Det er vel ingen eiere som er så passive som staten, i hvertfall i det daglige - det eneste de bryr seg om er symbolsaker som lederlønninger. Røkke eier for eksempel rundt 40% av de fleste av selskapene under Røkke-paraplyen, og han utøver sitt eierskap mye mer aktivt enn det staten gjør i sine. Hydro trenger ingen hjelp fra staten, og de får det heller ikke. Hydros fantastiske verdiutvikling, også når man ser bort fra råvarepriser, kan på ingen måte forklares av at de har staten som stor eier.

 

Jeg misliker også insinuasjonen om at ledelsen har beriket seg på vanlige folks bekostning. Det norske folk har gjennom statens eierandel tjent milliarder, og de ansatte i Hydro, også gutta på gølvet, har hatt en meget god lønnsutvikling. Man kan diskutere lederlønninger, men i første omgang er det ikke det denne saken handler om. Mannen man har avskjediget er mannen som tok ansvaret for at lønnspakken ble for god og dermed tok initiativ til å få den avsluttet. Regjeringen har skutt feil mann, og gjort det på en tvers igjennom uprofesjonell og panisk måte. Det er ikke den norske stat verdig.

Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet det, så gav Reiten fra seg ~8 mill kroner. Det var ifølge VG ca. halvparten av hva opsjonsavtalen til Reiten var verdt for øyeblikket. M.a.o. opsjonavtalen var for øyeblikket verdt ~16 mill.

 

Hvorfor fikk han da tilbud om 28 mill? Opsjonsavtalen kunne innløses i 2008 og 2009. Var det forventet at verdien skulle øke så mye i løpet av dette og neste år?

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg her, siden det snakkes om en verdi på 60 mill?

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Opsjonspakken var opprinnelig verd ca 60 mill for Reitens del, dels pga. dagens verdi på aksjene og dels fordi det forelå en klausul i opsjonsavtalen om at ved en oppdeling av selskapet videreføres ordningen i det nye selskapet, her HydroStatoil.

 

Til tross for dette endte man til slutt opp med en avtale om 28 millioner, hvoran Reiten gir fra seg 8. Han står da igjen med 20.

Endret av Pjotrik
Lenke til kommentar
Det stemmer ikke. Opsjonspakken var opprinnelig verd ca 60 mill for Reitens del, dels pga. dagens verdi på aksjene og dels fordi det forelå en klausul i opsjonsavtalen om at ved en oppdeling av selskapet videreføres ordningen i det nye selskapet, her HydroStatoil.

 

Til tross for dette endte man til slutt opp med en avtale om 28 millioner, hvoran Reiten gir fra seg 8. Han står da igjen med 20.

9229466[/snapback]

Det er ikke akkurat småpenger det heller.. Spesielt ikke når det kommer i tillegg til ekstremt høy lønn. Jeg skjønner faktisk ikke at folk har samvittighet til å holde på sånn som det der. Ingen fortjener mer lønn enn rundt 10 x medianfulltidslønnen i bedriften dem styrer (inkl. smarte avtaler) -- noe som vel blir noen få millioner. Spesielt ikke når dem er satt til å forvalte et stort sett statlig eid selskap.

Lenke til kommentar
Ingen fortjener mer lønn enn rundt 10 x medianfulltidslønnen i bedriften dem styrer (inkl. smarte avtaler) -- noe som vel blir noen få millioner.

Hva noen "fortjener" er relativt. Lønnsnivå er forøvrig ikke basert på hva enkeltpersoner mener hva man "fortjener".

 

Spesielt ikke når dem er satt til å forvalte et stort sett statlig eid selskap.

9229601[/snapback]

Da er det jo ganske stupido av arbeidsgiver å tilby slike gode betingelser?

Lenke til kommentar
Ingen fortjener mer lønn enn rundt 10 x medianfulltidslønnen i bedriften dem styrer (inkl. smarte avtaler) -- noe som vel blir noen få millioner.

Hva noen "fortjener" er relativt. Lønnsnivå er forøvrig ikke basert på hva enkeltpersoner mener hva man "fortjener".

Det er sant ja.. Men det bør i det minste stå i samsvar med hva det er mulig å prestere for et menneske. Ingen klarer å jobbe så mye, eller gjøre så mye nyttig, at titalls millioner som lønn/opsjoner kan forsvares. En lederstilling av typen i Hydro tilsier selvsagt at man bør få godt betalt, men det finnes grenser for hva man kan sitte og se på.

 

Da er det jo ganske stupido av arbeidsgiver å tilby slike gode betingelser?

9229693[/snapback]

Det kan man trygt si.. Men det er tydeligvis ikke alltid de mest kompetente folkene som sitter på den siden av forhandlingsbordet.

Lenke til kommentar
Det kan man trygt si.. Men det er tydeligvis ikke alltid de mest kompetente folkene som sitter på den siden av forhandlingsbordet.

9229764[/snapback]

Åpenbart. Slik jeg ser det er denne smørja i det store og hele Statens egen feil. Å klage på Reiten & co for at de ønsker seg mest mulig betalt er bare dustete - hvem ønsker vel ikke mest mulig lønn? Nei, Staten er en elendig eier.. De burde overlate business til private, og heller skumme skatteinntekter.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Dag Terje Andersen fremstår som en grunn og inkompetent mediaklovn. Reinås hadde et samlet styre bak seg, inkludert de ansattes representanter, og han varslet regjeringen flere ganger. Likevel sitter Dag Terje Andersen helt i ro inntil saken dukker opp i media. Da rykker han ut og gjør Reinås til syndebukk. Hva i alle dager skulle Reinås gjort forskjellig?

 

Jeg håper virkelig noen i styret setter foten ned og sier at en avtale er en avtale og nekter å gi fra seg millioner bare for å tilfredsstille tufteregjeringen.

 

Om ledelsen ikke hadde ledet en stor internasjonal bedrift, men hadde vært fotballspillere så hadde faktisk ingen klaget på summene. Til og med fotballtrenere kan tjene mer enn det bedriftsledere blir hengt ut i media for å tjene.

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat småpenger det heller.. Spesielt ikke når det kommer i tillegg til ekstremt høy lønn. Jeg skjønner faktisk ikke at folk har samvittighet til å holde på sånn som det der.

Hva synes du maxlønnen bør være for en fotballspiller? La oss si 18 år uten utdanning som kun er flink til å sparke en lærkule? Er 30 millioner greit?

 

Hva synes du maxlønnen bør være for en fotballtrener? Er det greit for deg at han tjener mer enn en som leder en stor internasjonal bedrift med flere 10.000 ansatte?

Lenke til kommentar

Jeg misliker også insinuasjonen om at ledelsen har beriket seg på vanlige folks bekostning. Det norske folk har gjennom statens eierandel tjent milliarder, og de ansatte i Hydro, også gutta på gølvet, har hatt en meget god lønnsutvikling. Man kan diskutere lederlønninger, men i første omgang er det ikke det denne saken handler om. Mannen man har avskjediget er mannen som tok ansvaret for at lønnspakken ble for god og dermed tok initiativ til å få den avsluttet. Regjeringen har skutt feil mann, og gjort det på en tvers igjennom uprofesjonell og panisk måte. Det er ikke den norske stat verdig.

9229163[/snapback]

 

Som om det er ledelsens fortjeneste alene at hydro tjener penger... Personlig ser jeg ikke på det som bra for samfunnet at folk på toppen skal tjene så mye mer, av flere grunner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Som om det er ledelsens fortjeneste alene at hydro tjener penger... Personlig ser jeg ikke på det som bra for samfunnet at folk på toppen skal tjene så mye mer, av flere grunner.

 

AtW

9230986[/snapback]

 

Høye lederlønninger er strengt tatt en pareto-optimal løsning så lenge de ikke går på bekostning av andre, og for samfunnets del er dette inntektsgivende. En høy lederlønn går på bekostning av eiers overskudd, og lønn beskattes som kjent høyere. Reiten selv synes ikke det er for mye. 28 millioner over seks år er litt over fire millioner per år, over en periode hvor verdien på Hydro har økt med mange milliarder. Han tjener også en brøkdel av det toppledere i lignende utenlandske selskaper tjener.

 

Du må gjerne mene at det ble for mye, det synes jo Hydro selv også - det var nettopp derfor de valgte å avslutte opsjonsprogrammet. Når de velger å gjøre det er de jo likevel nødt til å holde lønnsavtalen som foreligger, den kan jo ikke brytes.

 

Det slår meg at ingen ser ut til å bry seg om fakta i denne saken. De tar kun hensyn til om hvorvidt 28 millioner er for mye eller ei, og overser glatt sakens fakta som er mye mer nyansert og som viser hvor groteske statens handlinger har vært i saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...