mystix Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 Hei, Sliter med korrupte disker på filserveren min som har et A8N-VM CSM hovedkort, Athlon 3000, 1.5GB minne. 4 ganger har jeg opplevd at disker plutselig blir uleselig i Windows, restarter manuelt og den kjører chkdisk og retter masse feil, men avslutter med at MFT er korrupt og avbryter. Recovery av innholdet med 3.partsprogram går greit, får tilbake cirka 99% av innholdet hver gang, men alltid noe som blir ødelagt. Av 16 disker i maskinen så har problemet kun skjedd på 3 disker som er på samme kontroller, SATA kontrolleren på hovedkortet. Problemet oppstår alt fra et dager dager mellom hver gang og til et par måneder... Har reinstallert Windows 2003 og sjekket at driverne til SATA kontrolleren er WHQL, drivere til alt annet i maskinen er også up-to-date. Antivirus(NOD32) er på plass og oppdatert, alle kritiske oppdateringer fra Windows Update er lagt inn. Kjørt Spyware sjekk med Spybot uten å ha funnet noe. PCen fungerte problemfritt i 8mnd, eneste hardware endring siden start var utbytting av en disk, Seagate 750GB, men denne står ikke på den mistenkte kontrolleren. Mistenker SATA kontrolleren på hovedkortet siden alle 4 problemene/de 3 diskene hvor det har skjedd sitter på samme kontroller... Noen tips? Siden det kan ta så lang tid mellom hver gang problemet oppstår så tviler jeg at nettbutikken der jeg kjøpte det(shg.no) klarer å gjenskape problemet i løpet av hva de anser som fornuftig tid
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 Det virker veldig som SATA kontrolleren - som du sier, og før du evt. prøver en annen SATA kontroller / bytter hovedkort, så sjekk gjerne at du har oppdatert BIOS. Du kan også prøve oppdaterte drivere til hovedkortet (kanskje er det noen nyere WHQL drivere?), og se litt på produsentens hjemmesider/søke etter lignende problemer på nettet. Om du ikke kommer noen vei kontakter du forhandleren, overleverer en logg på hva du har gjort/testet/fremprovosert, så får de ta steget videre. Om de ikke finner feilen umiddelbart, men det er grunn til å tro det er feil (flere returer/kjent problem), så bør de kunne bytte hovedkortet eller løse problemet raskt. Om det tar tid å gjenskape (kanskje det bare blir feil om du har akkurat dine deler i maskinen?) så blir det mer opp til forhandleren hvordan de skal løse dette. Uansett har de noen tidsfrister å forholde seg til. For ordens skyld bør du prøve maskinen med et minimum av setup - reinstallert med et minimum av programvare. Dette for å utelukke at det er andre elementer som skaper problemet.
mystix Skrevet 6. august 2007 Forfatter Skrevet 6. august 2007 Takk BIOS er allerede oppdatert, lastet ned siste driverpakke fra Nvidia, men kom ingen ny versjon av SATA drivere. Søkt på nett, men finner ikke noe som virker helt som samme problem som meg, fant noe om korrupt raid, men ingen løsning i den saken. Optimalt sett så burde jeg nappe ut de to andre diskkontrollerene og la den surre og gå med en helt fresh installasjon, men siden det kan ta et par måneder før det kommer feil så er det heller uaktuelt for min del... Av programvare så har jeg "minimum" installert, må tross alt kunne bruke den mens jeg venter så lenge på feil =/ En PCIe x4 kontroller vil fungere i PCIe x16 spor? Det må ikke være et skjermkort i x16 sporet? Har integrert skjermkort. Vurderer å bare kjøpe en ekstra kontroller som "løsning" på problemet. Selv om jeg sender butikken en mail først.
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 En PCIe x4 kontroller vil fungere i PCIe x16 spor? Det må ikke være et skjermkort i x16 sporet? Har integrert skjermkort.9217062[/snapback] Det er samme sporet - så kortet vil passe. Men om den vil fungere kjenner jeg ikke til. Dette kan du evt. høre med butikken om, eller sjekke hovedkortprodusentens nettsider. Det er sannsynligvis noen der ute som har kjennskap til om dette fungerer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå