Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kommer ikke inn på pc'en


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en kamerat som sliter veldig med å komme inn på pc'en sin.

Han har nettopp kjøpt seg ny pc, den fungerte helt fint. Til han fant ut at prossessoren var lavere clock hastighet enn det som stod på boksen, og da gikk han inn i bios.

Der gikk han inn i cpu clock menyen, og der hvor det står hvor høy hastighet prossessoren.

 

Der gikk han i fra 266, til 400.

Prossessoren heter E6850 3,0Ghz, og da han satt isammen pc'en var den på 2,66ghz.

Hovedkortet er det nyeste shuttle hovedkortet.

 

Og nå starter nesten ikke pc'en i det hele tatt, det eneste som går er lysene og viftene.

Han kommer ikke inn i bios overhodet.

 

Og da lurer han på hva i all verden han skal gjøre? Er det noe nullstill knapp på hovedkortet, eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke last ned BIOS updates iaf, da ble iallefall jeg ganske fucked en gang tilbake i tid.

 

Men altså, du tar enten ut batteriet på hovedkortet, eller så flytter du pinsa fra 1og2 til 3og4 eller noe i den duren(lenge siden sist). Da resetter du CMOS, og BIOS instillingene dine går tilbake til de opprinnelige.

 

Hvis du ikke greier dette selv, kan du jo spørre en som kan mer enn deg om hjelp! Du har vel en datakyndig venn å spørre? Kan også hende at en og annen kabel har detti ut når du har prøvd å resette CMOS aleine også, og at noe ikke er på den plassen det skal være.

 

Hadde det vært meg hadde jeg gjerne stukket innom og tatt en kikk på pc'n din. Synd jeg bor for langt vekke.

 

Lykke til

Hilsen etreX:D

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar
Der gikk han inn i cpu clock menyen, og der hvor det står hvor høy hastighet prossessoren.

 

Der gikk han i fra 266, til 400.

9195349[/snapback]

 

dæven, så ikke dette før nå. Håper han ikke har samme BIOS-type som meg, for fy faen så mye han har klokka prosessoren da. De tallene der står ikke for ghz hvis det er frekvenstall, da er 10 stykk MYE mer enn 100 hz!

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Altså det der er FSB'en. No veit ikkje eg kva multiplier denne prosessoren bruker, men heilt sikkert noko allà 10 ?

 

266 * 10 = 2660 Hz

400 *10 = 4000 Hz

 

Jo, er nok "frekvens" klokking han har prøvd på, der du eigentleg berre skal gå opp forsiktig med 10 og 10 Hz, har guten hoppa rett opp på nesten ei dobling. Men etter mi erfaring skal ikkje noko slikt ta knekken på ein CPU. Eller tar eg feil? Då ville eg tru pc'n berre ikkje ville ha boota, men å resette CMOS så ville alt ha funka på default igjen. Er vel her problemet ligg? At han ikkje får resetta CMOS?

Endret av aspic
Lenke til kommentar

ja du står fast på det aspic, men jeg mener jeg har vært grundig nok. vi får se når batteriet har fått stått ute i 10min om det har hjulpet noe!

 

grunnen til at jeg satte 400 var fordi jeg hadde en forestilling om at man bare kunne justere i hele 133 ;x da 133 var minimum og 400 var max. men hvorfor har hovedkortet en bios som støtter det om det skulle ødelagt hardwaren??

Lenke til kommentar

He ja 400fsb,var vel litt ute på jordet det.

Måtte hvertall senke multiper.

 

Så var satt til 10x266=2.66ghz skulle ha satt 10x300=3ghz

Lære seg litt om oc,så går vel 8x375=3ghz

Bedere med høy fsb.

 

Det går bra,reset må prøve flere ganger.

Snu bios batteri 180 grader sett det inn.

Snu det riktig vei sett det inn.

Dette kan du prøve viss ingen ting går.

En minnebrikke.

 

Det var jo greit det som sto her.

------------------------------------------------------------

 

Please remove all non essential components (hard drives, disk drives, card reader, etc...) The CPU and memory, along with the video card if required, can be left in place at this stage.

Please erase the CMOS by following this procedure:

- Remove the electrical cord

- Remove the CMOS battery

- Press the CMOS button / Place the jumper in the reset position (10-20 seconds)

- Reinstall the battery, electrical cord and try again.

Inspect the motherboard as much as possible for signs of damage.

Test the CPU in another system or another CPU in the current XPC.

Test the memory in another system, or different memory in the current XPC. We recommend the use of brand name memory for testing purposes.

Test the video card in a new system or another video card in the current XPC.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

<V`Sossheim> aaah, kjipt det der

<V`Sossheim> hovedkortet : Supports 1066/800 MHz FSB

<V`Sossheim> cpuen: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

<V`Sossheim> hovedkortet er for tregt

 

så der har vi altså grunnen til at den klokket ned prosessoren til 2,4! helvette heller, jeg skulle bestilt den quad coren til samme pris...

Lenke til kommentar

1. Unplug the power supply cable and short the proper jumper on the motherboard. Most of the times this jumper is near the battery.

Or if you can't locate the jumper,

2. Unplug the power supply cable, take the battery out and wait for a few minutes. Then put it back on. Some times, it may take from a couple of minutes to a couple of hours to clear the CMOS that way, so I'd suggest you use the jumper instead. If you can't find it look at the manual of the motherboard.

Lenke til kommentar

det funket ikke å la batteriet stå ute i 10 min. eneste som skjer når jeg skrur på pc'n er at vitene går og lysene lyser. men etter å ha resatt så stopper viftene en liten stund i starten og så starter de igjen.

Endret av skug
Lenke til kommentar

her er shuttle sin egen fremgangsmåte, som jeg har nå fulgt mange mange ganger:

 

Q: My XPC no longer boots up or there is no picture displayed on the monitor. Is the motherboard defective?

 

A: The problem does not lie with the motherboard in 90% of such cases. Please follow these steps to isolate the problem:

 

Please remove all non essential components (hard drives, disk drives, card reader, etc...) The CPU and memory, along with the video card if required, can be left in place at this stage.

Please erase the CMOS by following this procedure:

- Remove the electrical cord

- Remove the CMOS battery

- Press the CMOS button / Place the jumper in the reset position (10-20 seconds)

- Reinstall the battery, electrical cord and try again.

 

og så kommer tingene som jeg hverken har gjort eller heller ikke har noen direkte mulighet for å gjøre...

 

Inspect the motherboard as much as possible for signs of damage.

Test the CPU in another system or another CPU in the current XPC.

Test the memory in another system, or different memory in the current XPC. We recommend the use of brand name memory for testing purposes.

Test the video card in a new system or another video card in the current XPC.

Lenke til kommentar
Altså det der er FSB'en. No veit ikkje eg kva multiplier denne prosessoren bruker, men heilt sikkert noko allà 10 ?

 

266 * 10 = 2660 Hz

400 *10 = 4000 Hz

 

Jo, er nok "frekvens" klokking han har prøvd på, der du eigentleg berre skal gå opp forsiktig med 10 og 10 Hz, har guten hoppa rett opp på nesten ei dobling. Men etter mi erfaring skal ikkje noko slikt ta knekken på ein CPU. Eller tar eg feil? Då ville eg tru pc'n berre ikkje ville ha boota, men å resette CMOS så ville alt ha funka på default igjen. Er vel her problemet ligg? At han ikkje får resetta CMOS?

9196578[/snapback]

 

Den sto på 266, og det var 2,4 GHz, så multiplier var vel på 9?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...