Gå til innhold

Det harde valget. D40 - D50 - D70


Anbefalte innlegg

Heppsann!

Kor mykje betre er eigenteleg Nikon d50 i forhold til d40? Har fått tilbod om eit lite brukt (litt over ein månad gammalt) d50 til 3800,- men d40 havnar jo omtrent på det same med cashback-ordninga.

Så er spørsmålet: Nytt d40 eller nesten nytt d50 til omtrent samme pris?

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ganske så like! Prøv begge og se hvilken som ligger best i hånda. Det har mye å si for fotoopplevelsen.

 

D50 har fem fokuspunkter (D40 har tre) og innebygd autofokusmotor i huset, det gjør at du kan benytte deg av eldre objektiver. Ellers har D40 noen ting bedre enn D50 og, uten at jeg husker hva det er i farten.

Lenke til kommentar
Hvilket objektiv følger med D50'en?

9189454[/snapback]

Det er kit-objektiv 18-55mm.

 

Men no dukka det opp det som verkar som nokre gode tilbod på D70/s òg. Er det verdt dei 3 gode lappane ekstra? Eit D70s er vel òg ein smule meir framtidsretta, dvs at eg kan ha kameraet lenger før det blir "nødvendig" å bytte det ut?

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...689&WT.svl=Link

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...689&WT.svl=Link

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...449&WT.svl=Link

Lenke til kommentar
Men no dukka det opp det som verkar som nokre gode tilbod på D70/s òg. Er det verdt dei 3 gode lappane ekstra? Eit D70s er vel òg ein smule meir framtidsretta, dvs at eg kan ha kameraet lenger før det blir "nødvendig" å bytte det ut.

D70s er verdt de ekstra kronene, men du skal ikke trenge å gi mer enn 5000 kr for et kit. Det burde være absolutt overkommelig å finne et pent brukt eksemplar til 4000-4500 kr, hvis du har litt tid til å lete. Bruktmarkedet til Foto.no er ett stikkord...

 

Jeg ville ikke kjøpt D70(s) med noe annet enn 18-70-objektivet, evt. Nikon 18-200VR dersom noen er villige til å selge det (da kan prisen gå opp mot 8000-9000 kr uten at det er overpris). Original fastoptikk er også greit, men da bør du regne 1500 kr ekstra for 18-70-kitobjektivet brukt, eller 3500 for et nytt Tamron 17-50 f/2.8.

 

Noen av de kameraene du linket til hadde litt utstyr med, men jeg ville ikke sett meg blind på det. Det er mye dårlig rask som folk slenger med for å få pakken mer attraktiv. Svært få selger et stativ de er fornøyd med, eller en kameraveske de trives godt med, så du bør ikke være interessert i å betale noe ekstra for det.

Lenke til kommentar

Sant nok, men stativ, veske osv. er jo slikt eg treng uansett. Og det eg hadde gjort/kjem til å gjere hvis det ikkje føl med er å gå rett ned i butikken og kjøpe det første og beste eg finn som passar den slanke lommeboka mi best. =P Sidan eg ikkje er så erfaren krev eg sikkert ikkje så mye ut av eit stativ og ei veske som det flere av de drevne fotografar gjer.

Men kvifor vil du ikkje anbefale Nikkor-objektiva som var med i 2 av annonsene framfor 18-70 objektivet? Er det ikkje 18-77mm som er stock? Eg har eigenteleg slått frå meg det med Tamron-objektiv då eeg helst prioriterar god vidvinkel.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Mens infoskjermen på D50/D70(s) er utrolig kjekk å ha...

 

 

K-Ryeng: Du har selvsagt rett- i praktisk bruk er dette selvsagt meget mye viktigere. Jeg merker at jeg glemmer at det å faktisk ta bilder betyr noe på dette forumet muahaha. På tide å komme seg ut.

 

 

Jeg holder nok en knapp på D70s jeg også.

Lenke til kommentar

Det er brukt D70s som ser ut til å gå av med seieren, ja.

Gjeld berre å finne det dette. :)

 

Fleire som har kommentarar til dei eg linka til over?

 

Og forresten nokon som kan tipse om ein god fotobutikk med bra utvalg her i Bergen, så eg får sett litt nærare på kamera før eg bestemmer meg heilt?

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Det er brukt D70s som ser ut til å gå av med seieren, ja.

Gjeld berre å finne det dette. :)

 

Fleire som har kommentarar til dei eg linka til over?

 

Og forresten nokon som kan tipse om ein god fotobutikk med bra utvalg her i Bergen, så eg får sett litt nærare på kamera før eg bestemmer meg heilt?

9190679[/snapback]

 

 

Japan Photo liker jeg, du finner de på Øvre Ole Bulls Plass, masse utstyr og greie priser.

Lenke til kommentar

Ja, har vel eigenteleg bestemt meg. I morgon spring eg ned på Japan Photo før frokost og tek med meg eit D40 heim. :)

 

Edit: Finst det faste vidvinkelobjektiv (17mm eller mindre) som passar til D40 (m. AF-S) til ein "rimeleg" penge?

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Det virka slettes ikkje dumt. Var ein god tusenlapp meir enn eg hadde tenkt meg, men å ha litt brennvidde å gå på er jo ikkje ei ulempe heller.

 

Edit: Var forresten nede og kjøpe D40 før i dag - med idiotforsikring - så no håpar eg at eg er trygg. =P

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...