Gå til innhold

Hvordan jeg senket tempen på Q6600 (B3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå tatt av platen, og her kan dere se resultatene av før/etter:

 

MED cpu-festet:

Idle: 45*C Load: 71*C

 

UTEN cpu-festet:

Idle: 38*C Load: 62*C

 

Gikk i gjennomsnitt ned 7-8 grader, noe som jeg er fornøyd med. Blir bra når Thermalrigheten kommer, forhåpentligvis mandag :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har E6850 montert på EVGA 680i SLI med stock kjøler.

 

Everest gir meg dette idle:

 

 

everestdg2.png

 

 

Er dette mer eller mindre normale idletemperaturer eller kan jeg tjene noen grader på å fjerne festerammen?

 

Har selvfølgelig tenkt å overklokke denne maskina men har ikke kommet igang med det enda.

 

Edit:

Load temp (Orthos)

 

orthosuo1.png

 

Endret av eriks4
Lenke til kommentar
Har E6850 montert på EVGA 680i SLI med stock kjøler.

 

Everest gir meg dette idle:

 

 

everestdg2.png

 

 

Er dette mer eller mindre normale idletemperaturer eller kan jeg tjene noen grader på å fjerne festerammen?

 

Har selvfølgelig tenkt å overklokke denne maskina men har ikke kommet igang med det enda.

 

Edit:

Load temp (Orthos)

 

orthosuo1.png

 

9291369[/snapback]

 

Den der temp´en er IKKE riktig :nei: Last ned feks coretemp og sjekk der.

Lenke til kommentar
Har E6850 montert på EVGA 680i SLI med stock kjøler.

 

Everest gir meg dette idle:

 

 

everestdg2.png

 

 

Er dette mer eller mindre normale idletemperaturer eller kan jeg tjene noen grader på å fjerne festerammen?

 

Har selvfølgelig tenkt å overklokke denne maskina men har ikke kommet igang med det enda.

 

Edit:

Load temp (Orthos)

 

orthosuo1.png

 

9291369[/snapback]

 

Den der temp´en er IKKE riktig :nei: Last ned feks coretemp og sjekk der.

9291716[/snapback]

'

 

Det rare er at jeg får akkurat de samme temperaturene på min e6850. Luftkjølt + (åpent kabinett) på p5k dlx. Mulig at templeseren er feil, men cpuen klokker iallefall bra :) 3,9 ghz er jo bedre enn ingen ting :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei.

 

Å fjerne festeramma er et godt råd. I tillegg burde "alle" (i hvertfall de som skal klokke) sjekke hvor skjev HS er. Vet det er flere her på forumet som har planslipt HS pga. skjevhet.

 

På min gamle E6400@3400 Med TT Big Typhoon gikk jeg ned ca. 10c på å fjerne ramma samt slipe HS (som var litt skjev).

 

På Q6600 som jeg nettopp har bygd (TT Big T VX120) vet jeg ikke hvor mye jeg tjente, da dette ble gjort før maskina ble montert. :) HS var utrolig skjev. Hadde jeg montert denne prosessoren uten å slipe, ville kjøleren kun ha ligget rundt kanten. Kjører nå på [email protected] (PcProbe)

 

Så til temperaturer:

 

52-58c på kjernene

40c på diode

(Målt med Everest)

23.5c romtemp

@100%load (FAH + Prime95)

 

Edit: lagt til litt info om kjøler.

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Har nå tatt av platen, og her kan dere se resultatene av før/etter:

 

MED cpu-festet:

Idle: 45*C Load: 71*C

 

UTEN cpu-festet:

Idle: 38*C Load: 62*C

 

Gikk i gjennomsnitt ned 7-8 grader, noe som jeg er fornøyd med. Blir bra når Thermalrigheten kommer, forhåpentligvis mandag :)

9290196[/snapback]

 

Min ligger på 38C idle med stock kjøler og Arctic Silver 5 uten å ha fjernet rammen. Rammen min var forøvrig helt rett slik at kjøler får god kontakt med CPU.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en E6600 for en stund tilbake. Jeg hadde også fjernet ramma som holder på plass CPU'en, slik som tråden i post nr 2(3) viser. Fikk ikke noe bedre temps i det hele tatt.

 

Satte på ramma, fjernet vifta på min Scytje Ninja+, byttet om plasseringene av de andre viftene i kabinettet samt flyttet litt på kabelrotet.

 

Resultatet ble en mye kjøligere PC totalt. CPU har sunket fra 45 til 35-38 grader. Største forskjellen jeg har merket er med diskene mine som nå lever et 10 grader kaldere miljø enn tidligere.

 

Til alle som holder på med å fjerne ramma:

Sjekk heller oppsettet ditt totalt sett. Du kan tjene mye på å få riktig airflow i kabinettet. Også mye å tjene hvis du sørger for å ha det ryddig. Da finner luften riktig vei. Jeg kunne ikke se at det var så mye å tjene på å fjerne ramma.

 

Det du derimot kan tjene voldsomt på, er å planslipe CPU, kjøler, fjerne ramma og sette på en Delta Vifte ;)

Lenke til kommentar
Negllakkfjerner skal ikke brukes på CPU, da dette etterlater oljer osv. Gå på en bensinstasjon og kjøp deg kondensfjerner, koster ca 15 kroner. Jeg har også gjort slik som du har nevnt i første post, bare jeg brukte arctict silver 5. Festerammen skal være litt bøyd, men ikke så mye at du må slite med å lukke den. Før var min idle temp på 65 grader, nå ligger jeg på 40 grader LOAD.

9190066[/snapback]

 

Du får også kjøpt ren aceton på jernvarebutikker. Det er det samme som neglelakkfjerner, men uten oljene.

 

CD

Lenke til kommentar

Har p5k deluxe, q6600(b3) og Noctua kjølern, ingenting er modda eller planslipt. Ville bare si at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsene om at dette er for varmt.. Kjører per nå på 8*400, 3,2 Ghz med volt på 1.32. (ta volt med en klype salt, må kanskje økes litt for stabilitet på alle 4 kjernene, og da vil nødvendigvis kanskje tempen gå opp litt). Etter etpar runder i 3dmark og en kveld med wow ligger cpu på ca. 60 grader. (ja, jeg vet det ikke er stresstest, men verktøyene funker dårlig i vista64).

 

sof

 

edit : (la til denne posten for å vise andre som kanskje har samme oppsett at man ikke _må_ gjøre tiltakene...)

Endret av sof
Lenke til kommentar
Kjøpte meg en E6600 for en stund tilbake. Jeg hadde også fjernet ramma som holder på plass CPU'en, slik som tråden i post nr 2(3) viser. Fikk ikke noe bedre temps i det hele tatt.

 

Satte på ramma, fjernet vifta på min Scytje Ninja+, byttet om plasseringene av de andre viftene i kabinettet samt flyttet litt på kabelrotet.

 

Resultatet ble en mye kjøligere PC totalt. CPU har sunket fra 45 til 35-38 grader. Største forskjellen jeg har merket er med diskene mine som nå lever et 10 grader kaldere miljø enn tidligere.

 

Til alle som holder på med å fjerne ramma:

Sjekk heller oppsettet ditt totalt sett. Du kan tjene mye på å få riktig airflow i kabinettet. Også mye å tjene hvis du sørger for å ha det ryddig. Da finner luften riktig vei. Jeg kunne ikke se at det var så mye å tjene på å fjerne ramma.

 

Det du derimot kan tjene voldsomt på, er å planslipe CPU, kjøler, fjerne ramma og sette på en Delta Vifte ;)

9300057[/snapback]

Festeramma mi var så bøyd at når jeg pressa originalkjøleren ned på, ble den skrapet opp på den ene siden av festeklemma. Med andre ord så kom ikke kjøleren helt inntil cpu pga. festeklemma. Så uansett kan det være greit å fjerne den :)

Lenke til kommentar
Etter et par runder i 3dmark og en kveld med wow ligger cpu på ca. 60 grader.

Det kan lang ifra ses på som ordentlig load ......

9301284[/snapback]

 

Fullstendig klar over det...Og jeg nevnte vel noe om det. :-)

 

_Poenget_ var at den som kanskje er litt mindre kyndig enn flesteparten som har svart i denne tråden (deriblant meg selv(n00b)), feilaktig kan tenke at "oi...dette har ikke jeg gjort..kanskje pc'en min brenner opp" ikke nødvendigvis må begi seg ut på modding av det utstyret de har fått levert.

Jeg skal hjem og prøve å brenne opp mitt utstyr, så får vi se om jeg kanskje må gå til det steget å ta av "holderen" jeg og...

 

ikke noe annet enn en digresjon ift. trådstarter... :)

 

sof

 

edit: har du tips til et stress-test-verktøy som faktisk funker i vista64, så er jeg evig takksam for det...

Endret av sof
Lenke til kommentar
Etter et par runder i 3dmark og en kveld med wow ligger cpu på ca. 60 grader.

Det kan lang ifra ses på som ordentlig load ......

9301284[/snapback]

 

Vel, det kan faktisk det. For stresser du din CPU så sykt hver gang du bruker maskinen? Hvis man spiller generelt og bruker maskina til pr0nsurfing, skriver her på forumet og chatter, hva er da vanlig load på maskina?

 

Vi kan godt være enige om å være uenige ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...