Gå til innhold

Hvordan jeg senket tempen på Q6600 (B3)


Anbefalte innlegg

Vel, det kan faktisk det. For stresser du din CPU så sykt hver gang du bruker maskinen? Hvis man spiller generelt og bruker maskina til pr0nsurfing, skriver her på forumet og chatter, hva er da vanlig load på maskina?

Vi kan godt være enige om å være uenige ;)

9301405[/snapback]

 

Godt poeng. Hvis jeg bare skal kjøre 3dmark og wow på min maskin... Så kan jeg skrive under på at både klokk, volt og kjøling fungerer utmerket :-)

 

sof

 

(ps. jeg skal også kjøre crysis og sikkert hellgate:london på den, så jeg må uansett stress-teste :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har p5k deluxe, q6600(b3) og Noctua kjølern, ingenting er modda eller planslipt. Ville bare si at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsene om at dette er for varmt.. Kjører per nå på 8*400, 3,2 Ghz med volt på 1.32. (ta volt med en klype salt, må kanskje økes litt for stabilitet på alle 4 kjernene, og da vil nødvendigvis kanskje tempen gå opp litt). Etter etpar runder i 3dmark og en kveld med wow ligger cpu på ca. 60 grader. (ja, jeg vet det ikke er stresstest, men verktøyene funker dårlig i vista64).

 

sof

 

Edit : (la til denne posten for å vise andre som kanskje har samme oppsett at man ikke _må_ gjøre tiltakene...)

9300656[/snapback]

Vil bare si at jeg kjørte 3DMark06 i stad, og da lå jeg på 62*C på det høyeste. Dette er 10-15 grader under det jeg har med full load (Prime95/Orthos).

 

Så du kan nok legge på minst 10 grader til 3DMark-temperaturen.

 

Dette er ikke en fasit såklart, men bare en liten hjelp siden du ikke finner stresstestprogram til Vista64.

Lenke til kommentar

jaja...vet ikke helt hva jeg skal tro eller mene, n00b som jeg er:)

 

Anyway... Kjørte Prime95 en stund,err...20 minutt...ca., så begynte det å pipe litt, først på temp (65C i probe2 og fanspeed) og deretter på vCore (står på 1.375 i Bios). Kjører fortsatt 3200; 400*8/800/1600 @1:1 4-4-4-12. Vet ikke helt om jeg skal bry meg med alarmene, kan man skru dem av? (se spec i signatur).

 

se vedlagte bilde (hvis det funker...)

 

Noen som har tips, spes til de alarmene...? :-)

 

sof

post-2245-1187380643_thumb.jpg

Endret av sof
Lenke til kommentar

Hei.

 

Tror ikke du skal bekymre deg så mye over disse alarmene. Jeg ville ikke blitt nervøs før tempen på kjernene passerte 80c, selv om jeg foretrekker å ligge på undersiden av 60c på 24/7 oppsettet (kjører 100% belastning 24/7 pga. FAH).

 

Voltalarmen er ikke noe å bry seg om så lenge den ikke kommer pga. varierende Vcore. 1.375 er ikke høyt.

 

Peis på og se hvor stabilt det er, men hold et øye med temp slik at den ikke bygger seg opp.

Lenke til kommentar

Reagerer litt på at CPU og CORE1-4 har ca samme temp. Vet ikke helt på dette programmet, men vanligvis så er CPU-temp dioden under CPUen og CORE er målt inne i kjernen. Ved 100% belastning har jeg vanligvis 10-15 grader høyere temp på core enn på CPU. Probe måler dioden. Dette er noe jeg har sett på både P5BDLX og P5N32E.

 

Ville testet andre program, feks everest ultimate eller Intel TAT for å verifisere målingene dine.

Lenke til kommentar
Reagerer litt på at CPU og CORE1-4 har ca samme temp. Vet ikke helt på dette programmet, men vanligvis så er CPU-temp dioden under CPUen og CORE er målt inne i kjernen. Ved 100% belastning har jeg vanligvis 10-15 grader høyere temp på core enn på CPU. Probe måler dioden. Dette er noe jeg har sett på både P5BDLX og P5N32E.

 

Ville testet andre program, feks everest ultimate eller Intel TAT for å verifisere målingene dine.

9306868[/snapback]

 

Sorry... men de programmene har jeg testa, og de funker ikke i Vista64...

 

sof

Lenke til kommentar

Tenkte det var på sin plass å minne alle på om at romtemperaturen faktisk har mye å si. I tillegg kommer luftflyten i kabinettet i forhold til andre komponenter. Det som også varierer veldig på forskjellige poster i denne tråden er spenningen på CPU. Spenningen er kanskje den aller viktigste faktoren for CPU temperatur.

 

Eksempel:

Under skrivebordet mitt blir det veldig varmt. med 3.375GHz (9x375MHz) ved 1.5 volt på min E6600 under skrivebordet, lukket kabinett med full load (Orthos) øker CPU temp til 76 grader i begynnelsen av 8k testen (etter ca 15 minutter). Da stopper jeg testen så max CPU temp under disse forholdene er sannsynlighvis høyere.

 

Oppå skrivebordet med god utlufting av leiligheten, og åpent kabinett synker max temperaturen til ca. 62 grader og jeg har kjørt Orthos stabilt i 3 timer slik.

 

Andre faktorer

Det er allerede nevnt i tråden at luftflyten internt i kabinettet er viktig. De fleste har et innsug over/igjennom harddisken(e). Personlig har jeg 4 harddisker og en vifte som suger inn luft over disse. Den luften blir varmet opp ganske mye før den slipper inn i kabinettet. Jeg har snudd viften og da gikk temperaturen på hovedkortet ned fra ca 44 grader til rundt 39, men CPU temp gikk faktisk en anelse opp. Trolig på grunn av undertrykk i kabinettet. Det er jo klart at lufttemperaturen har mindre å si dersom det er mindre luft totalt. Jeg skal eksperimentere mer med dette. Jeg tror jeg kan flytte på harddiskene litt og forbedre frisk luftflyt over til CPU kjøler.

 

Konklusjon

Ingen av sammenligningene gjort her er i nærheten av å være gyldig med mindre spenningen, samt FSB er ganske lik (0.1 volt kan bety en grad eller to). 5 grader forskjell i rom temperatur (dvs. luften ved innsuget til kabinettet) er også signifikant samt med mengden luft som passerer over CPU.

 

så det så :)

Lenke til kommentar
@ sof

Ser at 12V railen din er på 11.35V under load. Tyder på at din strømforsyning sliter. Da jeg hadde en Q6600 i maskina. Selv ved 3.33 Ghz og masse volt, så var min 12V rail stabil på 12.04V hele tida.

9319446[/snapback]

 

hm. Corsair 620, 2 disker, dvd-brenner, skjermkort og det vanlige... Kan det være noe galt med den?

 

sof

Lenke til kommentar
@ sof

Ser at 12V railen din er på 11.35V under load. Tyder på at din strømforsyning sliter. Da jeg hadde en Q6600 i maskina. Selv ved 3.33 Ghz og masse volt, så var min 12V rail stabil på 12.04V hele tida.

9319446[/snapback]

 

hm. Corsair 620, 2 disker, dvd-brenner, skjermkort og det vanlige... Kan det være noe galt med den?

 

sof

9320157[/snapback]

Samme PSU som meg det....hmmm merklig :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...