Bruktbilen Skrevet 31. juli 2007 Skrevet 31. juli 2007 Gameplay er hvordan spilleopplevelsen og spillestilen er. Baldurs gate har et flott gameplay for eksempel, men det har elendig grafikk.
slash Skrevet 31. juli 2007 Skrevet 31. juli 2007 I beg to differ, Baldur's gate var et utrolig vakkert spill da det kom ut, og jeg mener det har holdt seg utmerket imot tidens tann. Det er ikke helt riktig at grafikk og lyd ikke påvirker gameplay. Det kan faktisk være en del av gameplayet. De fleste skytespill lar deg høre hvor fiender befinner seg lenge før du ser de, og dette er en del av gameplayet. Grafikk er litt vanskeligere å si at det påvirker gameplay, men om en grafikkmotor tillater store sømløse områder og tusener av karakterer så vil dette naturlig nok påvirke gameplayet. Enkelte typer spill fungerer ikke like bra i 3d som i 2d, og gameplayet må forandres for å tilpasses 3d. (for eksempel monkey island serien.)
Bruktbilen Skrevet 31. juli 2007 Skrevet 31. juli 2007 Synes også grafikken er god, måtte bare vise at jeg synes det blir feil å inkludere grafikken i gameplayet, men på en måte så blir det ikke feil på enkelte spill. Hvis jeg fikk prøve en beta av Crysis og sagt til deg at Crysis har bra gameplay, da hadde du trodd at jeg snakket om spillestilen og spilleopplevelsen, siden du vet at spillet har sykt bra grafikk. Baldur's Gate har f.eks ganske dårlig grafikk, men gameplayet gjør opp for det. Det er ikke grafikken som gjør et spill til et godt eller dårlig spill.
Gormers Skrevet 31. juli 2007 Skrevet 31. juli 2007 Hvis du tar bort lyd, grafikk, hvor lenge spillet varer og slikt og fokuserer på akkurat når du spiller så tror jeg det kalles gameplayet. hvis et gameplay er kjedelig, for eksempel at du bare kjører en bil rett fram ved å holde en piltast inne, så er vel gameplayet at du må holde en pil inne. Tror jeg...
SideburnsKongen Skrevet 31. juli 2007 Skrevet 31. juli 2007 Jeg ser på ordet gameplay som spillbarhet.. Et spill med dårlig grafikk (feks Diablo 2 ) kan fortsatt ha bra gameplay, bra historie, bra quest.. Selv om grafikk i spill er viktig, syns jeg gameplayet er viktigere, kan godt være dårligere grafikk og bedre gameplay for min del.. Selv om det er morsommere på en måte å spille med bra grafikk og bra lyd effekter da..
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 31. juli 2007 Skrevet 31. juli 2007 (endret) Som ei oppsummering kan ein seie at eit spel med godt gameplay er eit spel du sett deg ned for å spele fordi det er morosamt, ikkje fordi det ser så fint ut. Endret 2. august 2007 av Slettet+9871234
KayAU Skrevet 1. august 2007 Skrevet 1. august 2007 (endret) "Gameplay" er eit engelsk ord, der det so vidt eg veit ikkje eksisterar ei fullgod norsk oversetting. Det nærmaste blir vel "spelbarheit". Eller kanskje "det spelet går ut på". "Gameplay" er sjølve interaktiviteten med spelet, dvs. det spelaren gjer, og korleis spelet reagerar på det. Grafikk og lyd kan vere ein del av "gameplayet", men kvalitet på grafikk og lyd er det vanlegvis ikkje. Dersom ein til dømes har eit spel der målet er å trykke på ein knapp so raskt som mogleg etter eit lydsignal, og der det blir spelt av ein liten filmsnutt dersom du gjer det raskt nok, vil du ha samme "gameplay", uavhengig av om lyden er eit enkelt "pip" eller ein akkord frå eit verk av Bach, og om filmen er enkle strekfigurar eller høg-kvalitets dataanimasjon. EDIT: For å svare på første spørsmål: "Gameplay" er definitivt eit ord, men det er kanskje ikkje eit veldig bra eit. Når eg ser kor mange vage og til dels motstridande definisjonar der er, hadde det kanskje vore betre å bruke meir presise og allment forståtte ord som "spelmekanismar", "kontrollar" og liknande. Kay Endret 1. august 2007 av KayAU
Enigma123 Skrevet 1. august 2007 Skrevet 1. august 2007 En fin norsk oversettelse er? Bortsett fra spilleglede. 9170016[/snapback] Hva med spillbarhet?
Civilix Skrevet 1. august 2007 Skrevet 1. august 2007 her på gamer.no(og sikkert andre steder også) brukes vel ordet 'spillmekanikk' som oversettelse som gameplay, og det norske ordet spillmekanikk er det vel ganske klart hva man mener med.
ladden87 Skrevet 1. august 2007 Skrevet 1. august 2007 (endret) hahaha ... neineinei Gameplay betyr rett og slett , Kor lenge har du lyst til og spille dette spillet før det blir kjedelig vis gameplayer er bra , ja da spiller du det mye Endret 1. august 2007 av ladden87
Bebeluv Skrevet 1. august 2007 Skrevet 1. august 2007 Gameplayet er vell åsn spillet er satt opp. Har ikke noe med grafikk å gjøre. Kanskje litt fysikk og flyt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå