Gå til innhold

Gameplay - Ord? Forklaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og noen kompiser er på LAN og har startet en liten diskusjon om ordet (?) gameplay.

Første spørsmål:

Er det et ord?

Andre spørsmål:

Kan noen gi han en seriøs forklaring, fordi han nekter å høre på meg. Jeg har vist han linker til wikipedia etc.

Så kan noen forklare meg/han hva ordet betyr.

Mvh. Stones

PS: Jeg ønsker ikke en link, men en seriøs forklaring. :)

Endret av Stones_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gameplay? Ett ord? Ja, selvfølgelig. :roll:

Hva det står for?

Min oppfatning er at "Gameplay" er hvorvidt spillet er morsomt/underholdende og spille, og er det som avgjør om spillet samler støv på hylla eller ei.

Gameplay kan vel røft oversettes til "Spillerglede".

Lav Spillerglede i ett spill betyr lav Gameplay og vica versa.

Skrevet (endret)

Jeg tenker at gameplay er en blanding av grafikk/spilleglede/historie.

Er jeg langt ute på jordet nå..?

Endret av Stones_
Skrevet

Gameplayet kan jo selvfølgelig bli påvirket av grafikk og Lyd osv, men for meg er vel selve "Gameplayet" det som ligger i bunnen under alle lagene med Grafikk og Lyd.

Hvis du har ett godt nok Gameplay, så skal ikke Grafikken eller noen andre effekter sitt fravær dempe opplevelsen særlig.

Capishe?

Skrevet (endret)

Gameplay er interaktiviteten som finner sted mellom bruker og maskin innenfor spillets regler - "the magic circle".

Ikke story, ikke lyd, ikke grafikk.

Dog; story, lyd og grafikk kan gjøre gameplayen mer troverdig, "immersive", etc.

Er gameplayen dårlig, er gjerne spillet dårlig også.

Kan forøvrig nevne at det finnes mange bøker som prøver å forklare hva gameplay i spill er. Det er et avansert tema. :)

Endret av djorgen
Skrevet

for meg er gameplay måten spillet er bygd opp på, altså om det er elendig gameplay, så er ikke spillet morsomt i det hele tatt for det mangler elementer/ting som jeg kunne tenkt å hatt med

...

Skrevet
for meg er gameplay måten spillet er bygd opp på, altså om det er elendig gameplay, så er ikke spillet morsomt i det hele tatt for det mangler elementer/ting som jeg kunne tenkt å hatt med

Joda, men hva ER gameplay?

Skrevet

Gameplay er mekanikken i spillet. Du kan bytte ut alle enhetene i et strategispill med forskjellige fargede firkanter, gameplayet vil være det samme.

Gameplay er hvor fort en bil går fremover når du trykker inn gass-knappen i et bilspill. Gameplay er hvor treg den er på rattet. Gameplay er hvor vanskelig banen er.

Hvor mye et monster tåler, hvor mye skade det gjør, hvilke manøvre du må gjøre for å hamle opp med en boss, alt dette havner under det som kan kalles "gameplay".

Om du tar regelheftet til et brettspill og leser under "Slik spiller du" så finner du gameplayet.

Skrevet
spillspill...  :hmm:

Spillspilling.

Spillingen.

9170069[/snapback]

Hehe, mente ikke direkte oversettelse. Er ikke helt amøbe. :)

Skrevet

heh.. Meget vanskelig spørsmål, men EN ting kan man si, det har INGENTING med grafikk og lyd å gjøre...

Gameplay er vel rett og slett HVORDAN man spiller og HVA spillet er.

Dette høres kanskje litt diffust ut, men det er vel beste måte jeg kan forklare det på nå. (Meget trøtt)

Skrevet (endret)

jeg er en venn av zithor, og jeg fant denne diskusjonen såpass underholdene at jeg måtte bare svare.

gameplay er ikke noe med spillglede å gjøre, ja, det gir en større glede å spille om gameplayet er bra, men det har forsåvidt ingenting med hverandre å gjøre.

gameplay har heller ikke noe med lyd å gjøre, men det har en smule å gjøre med grafikk, ikke at teksturene i grafikken er noe bra, eller noe reflekterende bølger, eller rene overflater ect, men se for deg at du ikke komer deg ut av ett rom pga grafikken er så dårlig at man ikke ser forskjell på døren og vinduet ( the angry nintendo nerd har ett godt eksempel på dette, se linken:

- her er det så dårlig grafikk innendørs, at man kan bokstavligtalt gå rundt i en labyrint uten å komme seg ut)

så, ordet gameplay: la oss dele det opp først, shall we?

a game = ett spill, the game = spillet

a play = forestilling

som vi ser, har ikke dette noe særlig for seg, og er egentlig en liten "comic relief" :p

så ordet gameplay: det handler om hvordan det er å spillet spillet, om kontrollen er lett å bruke, eller om knappene er lett tilgjengelig, om det føles rett ut at skyteknappen på R1 på playstation kontrollen, eller om trekant er den naturlige skyteknappen, dette er kun en liten del av gameplayet, og kan som oftest stilles på i de fleste spill etter min erfaring hvertfall (dog noen er det ingen form for mulighet på)

en annen ting er hvordan brettet er bygd opp på, om den naturlige hoppet (eller dobbelhoppet) gjør det mulig å komme seg til neste platå, eller om designerene av spillet har gjort dette nesten praktisk umulig om ikke du må løpe med full løpefart fra hundre meter fra kanten, og du må hoppe når du "egentlig" står halveis utenfor avsatsen og man etter all logikk egentlig ikke kunne ha hoppet derfra

det er det jeg kommer på i farten, jeg kan sikkert komme med mer info, om zithor husker å si ifra til meg :p

håper jeg er til hjelp

edit: slash har egentlig sakt det meste :p

Endret av Zithor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...