Gå til innhold

Fisk fra oppdrett - farlig?


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Har hytte langs kysten og ikke langt fra oss er det er fiske-oppdrett. Det siger selvfølgelig mye fôr ut, og det tiltrekker seg mye fisk. Setter vi garn fra en stake like i nærheten kommer det som oftest fisk som har spist fôret fra oppdrettet, såkalte "pellets" (?).

 

Er det farlig / dårlig for oss mennesker å spise fisken?

Vurderer å kaste fisken ut til fugler (måker, havørn, skarv, tjeld, lunde, terner, hegrer, suler o.l.) :) Er det farlig for fuglene å spise slik fisk?

 

(Kategorien passet kanskje ikke helt perfekt, men det får så være, da jeg ikke har flere alternative kategorier.. :) )

 

Tuuusen takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt ufarlig. Pass litt på!

 

For til opdrettsfisk kan innholde antibiotika. Nå brukes det mye mindre antibiotika enn hva man gjorde tidligere, men man kan få fått opphopning av antibiotiske stoffer i bunsedientene under og rundt slike anlegg. Disse stoffene kan igjen føres videre til fisk i som lever der og denne fisken kan ha store konsentrasjoner av slike stoffer i seg.

Jeg ville vært litt forsiktig med å spise fisk som holder fast til rundt slike anlegg. Fisker man et lite stykke unna anleggene vil man også unngå den mest stedbunnende fisken. Hadde jeg fått fisk som var stappfull av pellets ville jeg gitt den til måkene. Best å være på en sikre siden.

Endret av Grizzly78
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ikke helt ufarlig. Pass litt på!

 

For til opdrettsfisk kan innholde antibiotika. Nå brukes det mye mindre antibiotika enn hva man gjorde tidligere, men man kan få fått opphopning av antibiotiske stoffer i bunsedientene under og rundt slike anlegg. Disse stoffene kan igjen føres videre til fisk i  som lever der og denne fisken kan ha store konsentrasjoner av slike stoffer i seg.

Jeg ville vært litt forsiktig med å spise fisk som holder fast til rundt slike anlegg. Fisker man et lite stykke unna anleggene vil man også unngå den mest stedbunnende fisken. Hadde jeg fått fisk som var stappfull av pellets ville jeg gitt den til måkene. Best å være på en sikre siden.

9219839[/snapback]

 

Helt enig med "Grizzly".

 

Var en tur på Skogseidvannet for 2 år siden. Hadde fått beskjed om at fisk over 1 kg ikke var matfisk, mindre fisk var visstnok greit å spise i følge de lokale.

Tok noen rundt 0,5 kg og de smakte rett og slett dritt!!

Endret av iggipop
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

*Rote litt opp i tråden* :)

 

Det er ikke farlig på noen måter å spise fisk som er stappfull av pellets. Men jeg ville ikke spist fisken, siden fôret består av utrolig mye fett. Altså; mye fett i fisken. Det er derfor man sulter oppdrettslaksen i ca to uker før slakting. Rett og slett for å få fettet vekk. Har med kvalitet å gjøre. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har dere røyka alle mann?

Oppdrettslaks/fisk er samme fisken dere kjøper i matbutikker.

Som sendes til Europa/østen/USA + Midtøsten - you name it. Som ett varemerke på

Kvalitetsmatvare fra Norge!!

 

Hva dere har spist for å bli så skada til å kunne påstå slike idiotiske ting er verre tror jeg!

Jeg håper dere alle som kan tro og påstå slike ting går litt inn i dere selv og gjør en innsats

for å bli kvitt idiotstempelet dere nettopp satt i deres egen panne!

 

Ellers oppfordrer jeg alle til å spise oppdrettslaks da den har høyere IQ enn dere!

 

Takk!

Endret av modolv
Lenke til kommentar
Har dere røyka alle mann?

Oppdrettslaks/fisk er samme fisken dere kjøper i matbutikker.

Som sendes til Europa/østen/USA + Midtøsten - you name it. Som ett varemerke på

Kvalitetsmatvare fra Norge!!

 

Hva dere har spist for å bli så skada til å kunne påstå slike idiotiske ting er verre tror jeg!

Jeg håper dere alle som kan tro og påstå slike ting går litt inn i dere selv og gjør en innsats

for å bli kvitt idiotstempelet dere nettopp satt i deres egen panne!

 

Ellers oppfordrer jeg alle til å spise oppdrettslaks da den har høyere IQ enn dere!

 

Takk!

 

Problemet er ikke oppdrettsfisken, men den fisken som svømmer i nærheten

av mærene.

Oppdrettsfisken blir sulteforet den siste tiden mens fisken som

er utenfor mærene hele tiden har "dårlig" for i seg.

Lenke til kommentar

quote]

 

Problemet er ikke oppdrettsfisken, men den fisken som svømmer i nærheten

av mærene.

Oppdrettsfisken blir sulteforet den siste tiden mens fisken som

er utenfor mærene hele tiden har "dårlig" for i seg.

 

Hvis ikke oppdrettlaksen er problemet, hvordan kan da den andre fisken som spiser pellets ikke være bra?

Det er jo samme fôret som oppdrettsfisken spiser! Det er jo å gå rundt grøten å si noe annet!!

Såklart annet fisk lever av å spise pellets som havner utenfor, den blir ikke dårligere å spise av den grunn.

Gjør dere selv en tjeneste og steng denne tråden.

Lenke til kommentar

Nå må du skjerpe deg! Hvis ikke du vet sikkert på ka du snakker bør du virkelig være forsiktig med å kalle folk for dumme eller idioter.

 

Farlig er det ikke men fisken (ikke laksefisk) som spiser spillfor får en annen smak og lukt og selvom det ikke er bevis på at det er farlig er det mange som syns det er udelikat med slike fisker. Har selv fått en del sei som var feite av spillfor og disse luktet ganske så anderledes enn vanlig sei.

 

 

Edit: Her er litt fakta som du kan lese. http://aftenbladet.no/lokalt/article655245.ece

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar

Problemet er at fisken blir smellfeit.

Noe som gjør den dårlig egnet til mat.

Og ingen oppdrettere får solgt en laks med så

høy fettprosent. Så den blir ikke foret den siste tiden.

Og f.eks sei som er rundt mærene er så feit at det

renner av dem. M.a.o dårlig smak.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vær litt obs når du sløyer av oppdrettsfisk, jeg kjøpte en frossen ørret for en tid siden som hadde furunkulose. Beskjeden fra en lærer på høyskolen (som underviser i bl.a. naturforvaltning og har rimelig god peiling på sånt) var at den er ikke farlig å spise men man gjør det ikke fordet. Furunkulose utvikler seg ved en kombinasjon av stress og riktig temperatur (gansnke varmt, tror det var vanntemperatur på 16+ og oppover) så villfisk og rømt oppdrettsfisk ved anleggene burde være trygge på denne årstiden. bare se etter tegn på unormale skader, og spesielt misfargede eller skadede gjeller som er et ganske sikkert tegn på sykdom.

Antibiotikadebattne her skal jeg ikke si noe om men det er et interessant spørsmål så jeg skal undersøke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...