Gå til innhold

Hjelp til hjemmestudio


fredonor

Anbefalte innlegg

Det er en stund siden jeg har drevet på med musikk på produksjonsnivå, men har nå tenkt å ta opp en gammel hobby fort å se hva som kommer ut av det. I den forbindelse trenger jeg litt hjelp til å finne fram i dagens marked. Sist jeg drev på het datamaskinen Atari og sequencerprogrammet Notator...

 

Jeg har kikket litt på sequencer/studioprogrammer, og det ser vel ut som Cubase er det som ser greiest ut - jeg synes det er mye greiere å jobbe med notasjon og rette på eventuelle feil gjennom notene - så var det resten da:

 

Lydkort - har skønt at et eksternt er rett vei å gå for å slippe unna støy forårsaket av PC'en, men hva skal jeg gå etter? Jeg trenger å kunne koble til gitar og mic, gjerne både fra forsterker og direkte (akustisk gitar med mic og vokalmic).

 

Masterkeyboard - Trenger 61 tangenter for å kunne jobbe ordentlig.

 

Og hva er egentlig kravene til prosessor, ram osv mht PC'en dette skal kobles til?

 

Husk: Dette er kun til hobbybruk, jeg har ikke tenkt å bruke 10-20.000 kroner på dette.

 

Om noen har noen tillegstips angående dette til en gammel rev som er i ferd med å komme i midtlivskrisa, så kom med dem :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert på dette, men kan forsøke å skrive ned noe iallefall ;)

 

Når det kommer til lydkort er det vel alltid noe støy. Man må vel ganske høyt opp i prisklasse for å unngå dette.

 

Har du sett på Mac? De er jo veldig gode til dette, men det er en smakssak. Selv kunne jeg tenkt meg en Macbook Pro hvis jeg holdt på med dette aktivt.

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar

Vel, med en kjøpeliste som består av:

Roland E-09 5150 (Sound1.no)

Audiofire 4 2950 (Sound1.no)

Cubase 4 6982* (Steinberg.com) *Forslagspriser for salg av programvaren i tyskland

Ender en opp med 15082,-

 

For et godt brukermiljø for lydredigering bør en ha en grei maskin med en del RAM og prosessorkraft, en 2 ghz Dual Core og 2GB RAM burde sikkert være veldig greit. :)

 

Cubase SX3 kan fåes av ymse personer med trebein, pappegøyer og nedsatt synsvinkel, men slikt prat er fy-fy på forumet, så det begrenser vi oss litt med :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har gjort noe lignende som deg kanskje. Arbeidet mye med musikkproduksjon på 80-90 tallet. Jeg gikk på skole sist vinter og en av de unge elevene der kommenterte da jeg fortalte ham at jeg hadde bygget en gitarforsterker av en gammel båndopptager:-" Båndopptager?? Jaaa, ække de no greier med noenlange bånd i? Trur fattern har en sånn liggendes neri kjellern..."

Jeg har brukt en del tid på å komme ajour og kan si noe:

 

Eksternt lydkort:

 

Sjekk ut Edirol, fex UA-25. Kanskje finner du et brukt. Det har kombi mic/jack(2 stk), phantom-feed,MIDI-in,flere utganger (line, monitor,mm.) Denne boksen koster rundt 2500, men spesifikasjonene er pro.Med det kortet nytt får du faktisk med Cakewalk Sonar LE(som er en helt fungerende, men noe begrenset utgave av amerikanernes svar på Qbase) i pakka, sammen med Korgs ML1, virtell utgave av Good Ole M1.

 

Dette vil gi deg noe å bryne deg på.Og med den programvaren har du egentlig alt du trenger for å spille inn haugevis med spor og hvor det er så mange parametere at noen måneder går fort.

Jeg vil gjerne si noe om Cubase kontra Cakewalk.

Amerikanerne går rett på sak: Det er ikke store bruksanvisningen der i gården, men lett å finne frem syntes jeg med erfaring fra analogt utstyr.

Tyskernes manual veier endel og skal du sjekke opp noe er det gjerne som dette:

" For å bruke funksjonen xxx er det viktig å forstå loopbacksynkroniserings-gestaltet i den 6 dimensjonen,førdu tenker på å være kreativ.

Men dette er slik jeg oppfatter det, og det etter at jeg hadde hatt Cakewalk i over et år og så kjøpte Cubase SE 3.Og jeg har kommet til at jeg ikke lenger MÅ vite ALT. Det jeg har funnet ut etter å ha prøvd endel forskjellige programmer er at det er deilig å kjøpe programmene. Er det noe, eller skjer det noe er det anstendig support å få, og jeg har hatt bruk for det for å lage meg et system som funker uten masse slark og som er sikkert i den forstand at musikken blir borte.

 

Generelt:

 

Uansett valg av lydkort er det viktig å velge et som er ASIO-kompatibelt. Direct- monitorfunksjon bla. er essensielt. Ved sammensetning av forskjellige komponenter kan man fort få høy latens . Steinbergfolka er flinke, ASIO teknologien er deres. Og de er veldig hjelpsomme, fort,men det er Cakewalkers også.

 

PC:

 

Den første tiden brukte jeg en Compaq Deskpro, det eneste jeg gjorde med den var å kjøpe 250 RAM så den fikk 500 tilsammen. Det fungerte merkelig bra, men jeg fikk noe heng ved stor bruk av effekter.(Stadig med Sonar LE)

Så dette sier vel egentlig at det er ikke NØDVENDIG med mye datakraft for å kjøre ganske avanserte 20-30 spors innspillinger.Med avansert mener jeg her med mange plug-ins(VST) og mye studioprogrameffekter ;-klang,delay,flanger,compressor osv,osv,osv...og det som tar mest kraft: Akustiske instrumenter og stemme.

 

 

Dette kan vel være noe å fundere på?

 

Kjemp Kampen og lykke til!

 

mvh

grandadi :innocent:

Endret av grandadi
Lenke til kommentar
Vel, med en kjøpeliste som består av:

Roland E-09        5150 (Sound1.no)

Audiofire 4          2950 (Sound1.no)

Cubase 4            6982* (Steinberg.com) *Forslagspriser for salg av programvaren i tyskland

Ender en opp med 15082,-

 

For et godt brukermiljø for lydredigering bør en ha en grei maskin med en del RAM og prosessorkraft, en 2 ghz Dual Core og 2GB RAM burde sikkert være veldig greit. :)

 

Cubase SX3 kan fåes av ymse personer med trebein, pappegøyer og nedsatt synsvinkel, men slikt prat er fy-fy på forumet, så det begrenser vi oss litt med :)

9204755[/snapback]

 

Takk for gode råd, jeg skal sjekke ut dette. Cubase kan jeg forresten få av en fetter av meg - helt lovlig :-) Da sparer jeg de penga...

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har gjort noe lignende som deg kanskje. Arbeidet mye med musikkproduksjon på 80-90 tallet. Jeg gikk på skole sist vinter og en av de unge elevene der kommenterte da jeg fortalte ham at jeg hadde bygget en gitarforsterker av en gammel båndopptager:-" Båndopptager?? Jaaa, ække de no greier med noenlange bånd i? Trur fattern har en sånn liggendes neri kjellern..."

Jeg har brukt en del tid på å komme ajour og kan si noe:

 

Eksternt lydkort:

 

Sjekk ut Edirol, fex UA-25. Kanskje finner du et brukt. Det har kombi mic/jack(2 stk), phantom-feed,MIDI-in,flere utganger (line, monitor,mm.) Denne boksen koster rundt 2500, men spesifikasjonene er pro.Med det kortet nytt får du faktisk med Cakewalk Sonar LE(som er en helt fungerende, men noe begrenset utgave av  amerikanernes svar på  Qbase) i pakka, sammen med Korgs ML1, virtell utgave av Good Ole M1.

 

Dette vil gi deg noe å bryne deg på.Og med den programvaren har du egentlig alt du trenger for å spille inn haugevis med spor og hvor det er så mange parametere at noen måneder går fort.

Jeg vil gjerne si noe om Cubase kontra Cakewalk.

Amerikanerne går rett på sak: Det er ikke store bruksanvisningen der i gården, men lett å finne frem syntes jeg med erfaring fra analogt utstyr.

Tyskernes manual veier endel og skal du sjekke opp noe er det gjerne som dette:

" For å bruke funksjonen xxx er det viktig å forstå loopbacksynkroniserings-gestaltet i den 6 dimensjonen,førdu tenker på å være kreativ.

Men dette er slik jeg oppfatter det, og det etter at jeg hadde hatt Cakewalk i over et år og så kjøpte Cubase SE 3.Og jeg har kommet til at jeg ikke lenger MÅ vite ALT. Det jeg har funnet ut etter å ha prøvd endel forskjellige programmer er at det er deilig å kjøpe programmene. Er det noe, eller skjer det noe er det anstendig support å få, og jeg har hatt bruk for det for å lage meg et system som funker uten masse slark og som er sikkert i den forstand at musikken blir borte.

 

Generelt:

 

Uansett valg av lydkort er det viktig å velge et som er ASIO-kompatibelt. Direct- monitorfunksjon  bla. er essensielt. Ved sammensetning av forskjellige komponenter kan man fort få høy latens . Steinbergfolka er flinke, ASIO teknologien er deres. Og de er veldig hjelpsomme, fort,men det er Cakewalkers også.

 

PC:

 

Den første tiden brukte jeg en Compaq Deskpro, det eneste jeg gjorde med den var å kjøpe 250 RAM så den fikk 500 tilsammen. Det fungerte merkelig bra, men jeg fikk noe heng ved stor bruk av effekter.(Stadig med Sonar LE)

Så dette sier vel egentlig at det er ikke NØDVENDIG med mye datakraft for å kjøre ganske avanserte 20-30 spors innspillinger.Med avansert mener jeg her med mange plug-ins(VST) og mye studioprogrameffekter ;-klang,delay,flanger,compressor osv,osv,osv...og det som tar mest kraft: Akustiske instrumenter og stemme.

 

 

Dette kan vel være noe å fundere på?

 

Kjemp Kampen og lykke til!

 

mvh

grandadi :innocent:

9223951[/snapback]

 

Takk for veldig gode råd! PC'en jeg kommer til å kjøre dette på har Athlon 1800+ prosessor og 1 gig RAM og så mye diskplass jeg bare vil :-) Som jeg svarte til forrigemann får jeg cubase, det er mulig jeg får cakewalk også.

 

En ting jeg lurer på er om cakewalk har notasjon sånn som cubase har. Jeg leser noter, og fungerer absolutt best om jeg kan rette feilene pølsefingrene mine gjør ved hjelp av noter.

Lenke til kommentar
, det er mulig jeg får cakewalk også.

 

En ting jeg lurer på er om cakewalk har notasjon sånn som cubase har. Jeg leser noter, og fungerer absolutt best om jeg kan rette feilene pølsefingrene mine gjør ved hjelp av noter.

9225438[/snapback]

Cakewalk har notasjon på samme måte som Qbase :thumbup:

Når det gjelder Keyboard kan du jo sjekke ut CME´s UF-serie fex.:

www.cme-pro.com

Endret av grandadi
Lenke til kommentar

Fredonor

Takk for veldig gode råd! PC'en jeg kommer til å kjøre dette på har Athlon 1800+ prosessor og 1 gig RAM

 

Har du tenkt å bruke mye VSTI`er? (virituelle instrumenter) I så fall tror jeg du vil få problemer med for lite maskinkraft. Selv hadde jeg tidligere Athlon XP 2800+ og 1 gig ram, dette fungerte ikke spesielt godt sammen med en 3-4 tunge VSTI`er

 

Grandadi

Jeg stusser litt over følgende "og det som tar mest kraft: Akustiske instrumenter og stemme".

Ett opptak er vel langt i fra det som krever mest resurser?!! Selvfølgelig litt avhengig av om en bruker mye annet software eller ikke, men for min del vil jeg si at opptak er noe av det som krever minst resurser/kraft.

Lenke til kommentar

Ren audioavspilling tar desidert minst kraft, vsti-er tar mye mer.

 

Den eneste merkbare forskjellen et audiospor gir på ytelsen er noen få MB mindre tilgjengelig ram.

Har man veldig mange spor (70-100++) kan harddisken begynne å slite om den er treg.

Lenke til kommentar

Jeg sysler også litt med dette, og har holdt på siden det het "Amiga", så da har jeg vel omtrent like lang fartstid :)

 

Til synth bruker jeg en gammel DX7 med et grey matter E- kort. Det er ikke så ofte jeg bruker lydene i den, men diverse softsynther er lydkilden. Jeg ga ikke stort for den gamle DX-en, (3000.-) og den har jo etter min meniing et veldig greit klaviatur. Har knottet på flere sk. "Pc- keyboards" som ikke er på langt nær så gode å spille på.

 

I tillegg til DX-en, har jeg handlet et Emu Xboard 25. Jeg har ikke plass til å ha DX-en permanet montert, men det lille emu- keyboardet funker fint til evt. bassting, trommer, og diverse pålegg.

 

Softsynter finnes det enorme mengder av, og jeg skal ikke påberope meg å ha noe som ligner oversikt, men synes Easydrummer har utrolig naturtro lyd. Instant trommeslager, uten ulempene (Møter opp full og stikker av med dama di..)

 

Av mer symfoniske lyder kan du kikke på EastWest sine produkter. Det låter utrolig bra.

Lenke til kommentar
Fredonor
Takk for veldig gode råd! PC'en jeg kommer til å kjøre dette på har Athlon 1800+ prosessor og 1 gig RAM

 

Har du tenkt å bruke mye VSTI`er? (virituelle instrumenter) I så fall tror jeg du vil få problemer med for lite maskinkraft. Selv hadde jeg tidligere Athlon XP 2800+ og 1 gig ram, dette fungerte ikke spesielt godt sammen med en 3-4 tunge VSTI`er

 

Grandadi

Jeg stusser litt over følgende "og det som tar mest kraft: Akustiske instrumenter og stemme".

Ett opptak er vel langt i fra det som krever mest resurser?!! Selvfølgelig litt avhengig av om en bruker mye annet software eller ikke, men for min del vil jeg si at opptak er noe av det som krever minst resurser/kraft.

9231186[/snapback]

 

Jeg kommer nok til å bruke noe, men dette er først og fremst til skisser. Drar med meg filene over til andre med fetere utstyr om jeg skal gjøre en noe proffere innspilling. Jeg kommer nok ikke til å kjøre det største og tyngste av VST på dette utstyret...

Lenke til kommentar
Det er en stund siden jeg har drevet på med musikk på produksjonsnivå, men har nå tenkt å ta opp en gammel hobby fort å se hva som kommer ut av det. I den forbindelse trenger jeg litt hjelp til å finne fram i dagens marked. Sist jeg drev på het datamaskinen Atari og sequencerprogrammet Notator...

 

Jeg har kikket litt på sequencer/studioprogrammer, og det ser vel ut som Cubase er det som ser greiest ut - jeg synes det er mye greiere å jobbe med notasjon og rette på eventuelle feil gjennom notene - så var det resten da:

 

Lydkort - har skønt at et eksternt er rett vei å gå for å slippe unna støy forårsaket av PC'en, men hva skal jeg gå etter? Jeg trenger å kunne koble til gitar og mic, gjerne både fra forsterker og direkte (akustisk gitar med mic og vokalmic).

 

Masterkeyboard - Trenger 61 tangenter for å kunne jobbe ordentlig.

 

Og hva er egentlig kravene til prosessor, ram osv mht PC'en dette skal kobles til?

 

Husk: Dette er kun til hobbybruk, jeg har ikke tenkt å bruke 10-20.000 kroner på dette.

 

Om noen har noen tillegstips angående dette til en gammel rev som er i ferd med å komme i midtlivskrisa, så kom med dem :-)

9164347[/snapback]

 

Her finner du alt du trenger og litt mer ;)

 

http://forum.gitarnorge.no/

 

Blad deg frem i forumet på musikkprodusksjon, så finner du en guide...om hvordan lage hjemmestudio. Er ikke så mye som skal til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...