Gå til innhold

no IDE 80 connector cable detected


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du kan telle ledere, 80 har 80 ledere og 40 har 40. Så er det en grov kabel har den gjerne 40 er den veldig fin og tett mellom lederene har den 80 om det sier deg noe :/

9157444[/snapback]

 

hmm, da har jeg visst 80 på DVD-rom og 40 på HDen. Tror jeg skal stjele den 80-pinnen fra DVDen og sette den på HDen jeg også kjøpe en til i morgen :)

Lenke til kommentar

tror ikke dvd'en bryr seg om den har 40leders kabel så du kan kanskje spare pengene. Ihvertfall kom ASUS hk'et mitt med en 40leders kabel for cd/dvd og 80leders kabel for disker. Ihvertfall om dem står på forskjellige porter og dvd kabeln har kun dvd'en kobla til

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
tror ikke dvd'en bryr seg om den har 40leders kabel så du kan kanskje spare pengene. Ihvertfall kom ASUS hk'et mitt med en 40leders kabel for cd/dvd og 80leders kabel for disker. Ihvertfall om dem står på forskjellige porter og dvd kabeln har kun dvd'en kobla til

9157596[/snapback]

 

 

Nå har jeg kobla om. Det funket ikke på IDE kanal 1, så jeg bruker kun kanal 2. Tror muligens kanal 1 ikke er helt bra. Kan diskene ta skade av 40 pins?

Lenke til kommentar

nei du kan bare oppleve litt redusert hastighet. Husk at den enden som har størst mellomrom til midtpluggen skal ned i hovedkortet (den er gjerne blå) og har du bare en disk å koble på så skal den stå i endestykket av kabelen og ikke midt på tror jeg. Får se om det hjelper :/

Lenke til kommentar
nei du kan bare oppleve litt redusert hastighet. Husk at den enden som har størst mellomrom til midtpluggen skal ned i hovedkortet (den er gjerne blå) og har du bare en disk å koble på så skal den stå i endestykket av kabelen og ikke midt på tror jeg. Får se om det hjelper :/

9158939[/snapback]

 

Det er jo samme hvilken vei kabelen står da. Tror ikke elektronene bryr seg. Var så vanskelig å få den blå delen på kortet så elektronene får vel bare lære noe nytt. Men flaut er det når jeg ser hvor mye fortere Pcen gikk nå :blush:

Lenke til kommentar

CS står for Cable Select. Det betyr at tilkoblingen på 80-leders signalkabel styrer hva som er master og slave (Master ytterst på kabelen). Det er helt rett det Hårek sier. 80-leders kabel må kobles riktig vei. Derfor er mange av kabelene også merket med Master og Slave der disse skal kobles til og har avvikende (gjerne blå) farve på den enden som skal til hovedkortet.

Lenke til kommentar
CS står for Cable Select. Det betyr at tilkoblingen på 80-leders signalkabel styrer hva som er master og slave (Master ytterst på kabelen). Det er helt rett det Hårek sier. 80-leders kabel må kobles riktig vei. Derfor er mange av kabelene også merket med Master og Slave der disse skal kobles til og har avvikende (gjerne blå) farve på den enden som skal til hovedkortet.

9160865[/snapback]

 

Så lenge disken står ytterst alene skal det vel ikke ha noe å si, jumperen er også satt til master. Men CS var nytt for meg. Vil det da si at jeg kan ta ut jumperne og ha primary ytterst og secondary på midten da? Må man aktivere CS noe sted?

Har problemer med en disk som har sluttet å virke. Når jeg setter den i finner PCen ingen av de to som er kobla i.

Lenke til kommentar

CS (Cable Select) er egen setting på harddisken (og står forklart på denne). Ved å la begge enhetene ha jumpersetting = CS ordner maskinen alt for deg. Den som plasseres ytterst på signalkabelen blir master og den andre slave. Veldig greit når du bytter IDE-enheter.

Lenke til kommentar
CS (Cable Select) er egen setting på harddisken (og står forklart på denne). Ved å la begge enhetene ha jumpersetting = CS ordner maskinen alt for deg. Den som plasseres ytterst på signalkabelen blir master og den andre slave. Veldig greit når du bytter IDE-enheter.

9161224[/snapback]

Takk Per, nå har PCIQen min steget noen hakk. Da skal jeg bare prøve den settingen før leverer inn min døde samsung tilbake. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...