Gå til innhold

VIA introduserer NR-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har veldig lyst på en via pc med mini eller nano itx =)

Hvordan er disse cpuene 1ghz vs pentium 3 1ghz?

Kan via sin 1,5ghz spille av hd materiell? 720p?mpeg2/4? evt andre formater som windows sitt og apple sitt...

9154332[/snapback]

 

ganske interessert i dette jeg også. men mer 1080p enn 720p :p en nano-itx pc er jo knall!

Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst på en via pc med mini eller nano itx =)

Hvordan er disse cpuene 1ghz vs pentium 3 1ghz?

Kan via sin 1,5ghz spille av hd materiell? 720p?mpeg2/4? evt andre formater som windows sitt og apple sitt...

9154332[/snapback]

 

ganske interessert i dette jeg også. men mer 1080p enn 720p :p en nano-itx pc er jo knall!

9154458[/snapback]

keep dreaming ^^

er ganske mye mer som skal til for å kjøre 1080p, kan jo kjøre noen flere steder i huset og sette de opp som cluster ^^

Vell og merke se det samme på alle :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Ta det med ro da... VIAs CPUer er ikke dritt, da passer bare ikke til bruksområdene dine. Som set-top-box eller filserver eller maskin for industrielt bruk, enkel carputer, casemodding, kontorpc, egentlig det aller meste som ikke krever alt for mye er de veldig bra.

 

Men for HTPC er de nok dessverre ikke veien å gå. C7 på 1GHz pwnes av PIII på samme frekvens, det er det bare å innse. Jeg synes nesten det er merkelig av VIA prøver å sikte seg så mye inn på HTPC-markedet når produktene egentlig ikke egner seg for det. De har MPEG-2 og MPEG-4-akselerasjon, men det er ikke drivere for den, men VIA bare laller videre om hvor bra den er. Om det kommer ordentlige drivere for den tror jeg at vi nærmer oss noe men inntil videre er nok dette mer egnet for enkle kontormaskiner/tynnklienter eller annen spesiell bruk.

 

Og forresten: er ikke alle prosessorer avanserte kalkulatorer? :)

 

-G.G.

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Ang HD avspilling, så kan jeg hvertfall si at med min X2 3800+ på 2 ghz

såvidt klarer å spille av en 1080p film. Det med VLC (som jeg tror bruker

begge kjernene?).

Dog, dette er sammen med et gammelt 6800gt kort. Med f.eks

ATI's hd 2400 eller 2600 kan det faktisk være at VIA sin CPU kan

klare å kjøre 1080p filmer. HD 2400 og 2600 skal visst være helt

rå på HD dekoding.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor alle skal ha det beste av skjermkort/cpu for å kjøre 1080p.. Tviler på at VIA'en klarer det noe spesielt bra (som også nevnes av andre), men for meg fungerer en centrino på 2ghz, et x700-kort og 1gb ram veldig bra til 1080p. (Da også med internett oppe i bakgrunn). Merker ingenting til hakking i lyd eller bilde, og er fornøyd med det..

(Bruker vlc og kmplayer litt om hverandre)

Lenke til kommentar
Ang HD avspilling, så kan jeg hvertfall si at med min X2 3800+ på 2 ghz

såvidt klarer å spille av en 1080p film. Det med VLC (som jeg tror bruker

begge kjernene?).

Dog, dette er sammen med et gammelt 6800gt kort. Med f.eks

ATI's hd 2400 eller 2600 kan det faktisk være at VIA sin CPU kan

klare å kjøre 1080p filmer. HD 2400 og 2600 skal visst være helt

rå på HD dekoding.

9157149[/snapback]

 

 

Min erfaring er at vlc bruker mer prosessorkraft på x264 en coreAVC, men det er mange faktorer på avspilling av HD materiale!

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor alle skal ha det beste av skjermkort/cpu for å kjøre 1080p.. Tviler på at VIA'en klarer det noe spesielt bra (som også nevnes av andre), men for meg fungerer en centrino på 2ghz, et x700-kort og 1gb ram veldig bra til 1080p. (Da også med internett oppe i bakgrunn). Merker ingenting til hakking i lyd eller bilde, og er fornøyd med det..

(Bruker vlc og kmplayer litt om hverandre)

9158649[/snapback]

Hvilket codec filmen bruker har mye å si. MPEG2 i 1080p fungerer fint på min PC, mens MPEG4 AVC hakker for mye til at det går an å se på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...