Gå til innhold

Pirat-razzia i Kina


Anbefalte innlegg

Normenn har oftest råd og betale M$ lisens men har en kineser det?

9148186[/snapback]

 

Men det er ikke grunn nok til å stjele Microsofts programvare. Det er akkurat det samme som å stjele en bil og si at om 1-2 år kommer jeg til å kjøpe bilen av mine egne penger...

9148258[/snapback]

Det var ikke det som jeg hintet til heller da. Mye av årsaken er jo det at de ikke har råd til programvare. Da blir det nesten godtatt og piratkopiere i kina. Og jeg sier ikke det er akseptabelt pga av det men virkeligheten har blitt sånn der.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normenn har oftest råd og betale M$ lisens men har en kineser det?

9148186[/snapback]

 

Men det er ikke grunn nok til å stjele Microsofts programvare. Det er akkurat det samme som å stjele en bil og si at om 1-2 år kommer jeg til å kjøpe bilen av mine egne penger...

9148258[/snapback]

 

Nei.

 

Det er ikke å stjele og det er ikke akkurat det samme.

 

Det er brudd på opphavsrett. Ikke det samme som å stjele.

 

Viktig å holde dem fra hverandre.

Lenke til kommentar

Tar du andres arbeid og selger det videre uten deres tillatelse vil jeg kalle det stjeling, ville ikke du? Jeg ser på piratkopiering som stjeling og syns det er synd at så mange kopierer filer ulovlig til hverandre og ødelegger for oss som betaler for filmene og spill/programmene sine.

Lenke til kommentar
Normenn har oftest råd og betale M$ lisens men har en kineser det?

9148186[/snapback]

Det spørs hva du mener med råd. Det handler om prioriteringer. En kineser kan jo avstå fra å kjøpe sykkel og bo på et kott i et par år i stedet for en leilighet så får han sikkert råd. I Norge må vi kanskje droppe å kjøpe oss et par nye sko, en bukse og et par t-skjorter så får vi råd. Det handler om prioriteringer og hva man har lyst til å nedprioritere for å få betalt MS-lisensen.

 

Men hvis jeg skulle ta deg på ordet så har jo alle nordmenn råd til å gi meg en ussel hundrelapp hver. Men er det riktig at de skal gjøre det bare fordi de har råd?

Lenke til kommentar
Normenn har oftest råd og betale M$ lisens men har en kineser det?

9148186[/snapback]

Det spørs hva du mener med råd. Det handler om prioriteringer. En kineser kan jo avstå fra å kjøpe sykkel og bo på et kott i et par år i stedet for en leilighet så får han sikkert råd. I Norge må vi kanskje droppe å kjøpe oss et par nye sko, en bukse og et par t-skjorter så får vi råd. Det handler om prioriteringer og hva man har lyst til å nedprioritere for å få betalt MS-lisensen.

 

Men hvis jeg skulle ta deg på ordet så har jo alle nordmenn råd til å gi meg en ussel hundrelapp hver. Men er det riktig at de skal gjøre det bare fordi de har råd?

9149601[/snapback]

Om en kineser må bo i kott i ett år for å ha råd med M$ lisens så er det noe som er galt da. Ikke rart de kopierer da syns nå jeg. Men de har jo trekt det litt langt da de selger det over disk.
Lenke til kommentar

HW melder at "Det er antatt at 82 prosent av all programvare i Kina er piratkopiert.". Så når Kinesiske myndigheter nå samarbeider med FBI mot piratvirksomhet, så burde det fakta at en undersøkelse også har avdekt at rundt 70 prosent av den Kinesiske regjeringens programvare er piratkopiert, sette den siden av saken i perspektiv.

 

Piratkopier av Windows Vista var vidt tilgjengelig, lettere å finne enn orginal varen, i Kina kun få dager etter lanseringen. Det samme var tilfelle i mange andre Asiatiske land. Piratkopier koster så lite som 10 kroner kontra en prislapp på den orginale kinesiske versjonen på rundt 1800 kroner.

 

Gjennomsnitts lønnen i Beijing ligger nå på omkring 27.000 kroner i året, under 10 prosent av det den er i Norge. Lønnen har steget mellom 5 og 10 prosent hvert år. Inntekts forskjellene derimot er enorme og økende for et sosialistisk paradis, 5 prosent av befolkningen eier mer enn 50 prosent av rikdommen.

 

Før en fordømmer den gjevne Kineser for lav moral bør en da spørre seg selv; ville jeg ha kjøpt et nødvendig programvare for 20.000 kroner når jeg kan få det for 100?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt Windows om det kostet meg 20.000,-. Jeg hadde brukt Linux og det mener jeg Kinesere også burde gjøre.

 

Bor de i kott så har de vel andre ting å prioritere enn en PC med Windows for pokker.

 

Det har alltid forundret meg at fattige mennesker i midtøsten/fra mine egne opphold der) som omtrent ikke har klær og mat alltid har en svær TV og fancy stereoanlegg. Selv hadde jeg ikke råd til slikt som fattig student og prioriterte helt andre ting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg reagerte også litt på det. Hvis det skulle vært noen som foretokk razziaer og arrestasjoner i andre land måtte det jo være CIA, som tross alt er en organisasjon som driver med operasjoner i utland.

9147240[/snapback]

Cen står vel for "central", tror begge byråene driver både i USA og ute i verden i samarbeid med andre tilsvarende byråer. CIA er vel mest ute og henter info.(Intelligence...). Aner ikke, men slik jeg har forstått det har forholdet mellom CIA og FBI aldri vært noe bra, pga noe kryssende ansvarsområder, dvs jeg tror konflikten har gått på at FBI mener CIA har fått oppgaver som naturlig burde vært deres.

 

Uansett, så må disse ligaene fakkes ved at myndigheter arbeider sammen. Tror faktisk de kriminelle er de eneste som tjener på at myndigheter ikke samarbeider over landegrenser. Det skal tross alt ikke være slik at dersom man gjør noe kriminelt i ett land, så skal man kunne stikke av til ett annet land. Det finnes selvsagt unntak der noen land har urimelige lover. Man kan skylde USA for å være kapitalister, etc etc, men akkurat her mener jeg faktisk de gjør noe konstruktivt over landegrensen... i _samarbeid_ med kineserne, hvem hadde trodd det for noen år siden. Verden går fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...