tomsi42 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg ser at Lua er populær i spilleverdenen; og et ikke helt ukjent fotoprogram, Adobe Lightroom, er også delvis programmert i Lua (ca 63%).Har også mulighet til å lage programmer i Lua for en av mp3 spillerene mine (Creative X-Fi 2) :!: Det jeg har sett tyder på ren syntax; lite særegenheter. Største ulempen er mangelen på objekter (dvs. man kan drive med objekt-orientert programmer i Lua, og det er litt mindre smertefullt enn i Perl. Men bra er det ikke). Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19035169
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Til spillprogrammering, om jeg var ung og hadde tid, ville jeg personlig valgt Python + C++ / C Men Lua skulle ha noen gode egenskaper som jeg nå ikke husker. Noen komparative fortrinn har de fleste språk. PHP, JavaScript (biblioteker http://javascriptlibraries.com/ holder for enkle nettspill). Noen som kjenner http://emberjs.com/ Endret 9. mars 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19035179
tomsi42 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg har ikke under noen omstendigheter tenkt å begynne med spillprogrammering. Men jeg kan tenke meg et ryddig språk som jeg kan lage greie små programmer i; som ikke er fullt av merkelige særegenheter. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19035191
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Da kan du nok bruke Lua. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19035218
Blåbær Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 LUA er egentlig scriptespråk og brukes mest for å gjøre enkle ting. Ev scripte i andre programmer, en av musikkprogrammene jeg bruker LUA hvis man vil scripte småting. http://renoise.com/tools Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19035241
tomsi42 Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Det er det inntrykket jeg har fått - et greit språk til de små (og litt større) programmene. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19035487
GeirGrusom Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Run-timen er også et poeng i seg selv når en velger en scriptmotor. CPython synes jeg er i overkant smertefull å implementere sammenlignet med LUA, fordi run-timen er litt komplisert å forholde seg til. Squirrel er også et scriptspråk som jeg har hatt god erfaring med. Det er ganske enkelt å bruke, samt at det har en syntaks som jeg har en tendens til å være veldig forenelig med. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19035710
tomsi42 Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Squirrel, den var ny Tydeligvis inspirert av Lua (med flere). Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19036025
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Det går jo greitt å kombinere Python med C / C++. Hva med Lua og Squirrel? Squirrel http://squirrel-lang.org/ var for øvrig nytt for meg også. Har denne http://www.squirrelsql.org/ noe med Squirrel å gjøre? Endret 10. mars 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19036070
tomsi42 Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Såvidt jeg har skjønt, så er det veldig enkelt å integrere Lua og C. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19036085
GeirGrusom Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Fant en MONSTER bug i C# i dag som jeg har klødd meg i hodet over. Jeg bruker ?? operatøren for å få en standardverdi fra Session variabler... Derimot er det noe veldig snodig med denne operatøren. Til tross for at MSDN og C# standarden hevder den er left associative, så er den faktisk ikke det. Derfor fikk jeg følgende feil: bool someValue = (bool)(Session["Abc123"] ?? false); someValue ble alltid false, men under debugging så hevdet debuggeren at resultatet skulle bli true. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms173224.aspx Hva i svarte er det de tenker med når de bytter dette fra en versjon av C# til den neste? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19043296
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Hva i svarte er det de tenker med når de bytter dette fra en versjon av C# til den neste? Hold deg til C elle C++ om du trenger en kompilator. Og så var det M$ da. De skulle kanskje aldri funnet opp C# og internet explorer så hadde de gjerne spart verden for en del trøbbel. Er forresten ?? en operator i den siste C++ og eller C standarden? Endret 12. mars 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19043312
GeirGrusom Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Hva i svarte er det de tenker med når de bytter dette fra en versjon av C# til den neste? Hold deg til C elle C++ om du trenger en kompilator. Og så var det M$ da. De skulle kanskje aldri funnet opp C# og internet explorer så hadde de gjerne spart verden for en del trøbbel. Er forresten ?? en operator i den siste C++ og eller C standarden? C# er ganske ålreit språk generelt. Men akkurat dette irriterer meg. Det minner litt om hvordan de byttet hva divisjonsoperatøren gjorde i Python 3.0. ?? er ikke i C++ etter det jeg vet. Det den brukes til er at dersom det ene uttrykket er null, så skal den returnere det andre. Kjekt for å få standardverdier. Endret 12. mars 2012 av GeirGrusom Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19043387
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 C# er ganske ålreit språk generelt. Men akkurat dette irriterer meg. Det minner litt om hvordan de byttet hva divisjonsoperatøren gjorde i Python 3.0. Mange har irritert seg på det. Enkelte lærebøker anbefaler også å bruke Python 2.7.+ Der er for lite kode til Python 3.+ hevders det. Jeg bruker begge. ?? er ikke i C++ etter det jeg vet. Det den brukes til er at dersom det ene uttrykket er null, så skal den returnere det andre. Kjekt for å få standardverdier. Men er NULL entydig definert? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19043411
GeirGrusom Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 C# er ganske ålreit språk generelt. Men akkurat dette irriterer meg. Det minner litt om hvordan de byttet hva divisjonsoperatøren gjorde i Python 3.0. Mange har irritert seg på det. Enkelte lærebøker anbefaler også å bruke Python 2.7.+ Der er for lite kode til Python 3.+ hevders det. Jeg bruker begge. ?? er ikke i C++ etter det jeg vet. Det den brukes til er at dersom det ene uttrykket er null, så skal den returnere det andre. Kjekt for å få standardverdier. Men er NULL entydig definert? I C++11 har du nullptr som er entydig definert og kan ikke forveksles med heltall slikk NULL kan. I C++03 er vel NULL definert til 0 og i C er NULL definert som (void*)0 om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19043420
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Men jeg tenkte på definisjonen av NULL i C#, Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19043443
tomsi42 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Rotet i gammel perl kode i dag. Og skjønte noe! Scary ... 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19043448
GeirGrusom Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Men jeg tenkte på definisjonen av NULL i C#, null i C# kan bety to ting: en null peker (i klassisk C sammenheng) og et null objekt. Null objekt er på langt nær den vanligste bruken, da C pekere ernoe man svært sjeldent benytter seg av i C#. .NET sin garbage collector vil flytte minne, eller slette minne som den selv føler for. Derfor er ikke et objekt i C# det samme som et objekt i C++. Det er ikke trygt å caste et .NET objekt til en peker ettersom objektet kan flytte på seg eller forsvinne helt fra minneområdet (for å unngå dette har man fixed syntaksen). Null er et definert objekt som ikke er en gyldig datamengde noen steder, og å benytte det til noe vil gi NullReferenceException. string myString = null; var str = myString.SubString(0, 4); // Null reference exception Som en peker derimot betyr det noe annet, og da er det rett og slett peker til 0 (som i C og C++). unsafe { int* myPtr = null; *myPtr = 100; } edit: Ett bruksområde til, for nullabel types. Nullable<T> er en struktur som gjør at value types kan også representere null verdi. I dette tilfellet så kan null brukes for å sjekke om en nullable er satt eller ikke void SomeFunc(int? argument) if(argument == null) return; if(argument == 50) throw new Exception("Value er femti "); if(argument == 0) throw new Exception("Value er 0, men ikke null"); Her er det egentlig bare kompilatormagi i gang, fordi int? er ikke det samme som en peker, men en struktur med en bool og en int. Endret 12. mars 2012 av GeirGrusom Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19043506
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 OK, hadde det i analogi med == og === operatorene i JavaScript og PHP blitt bedre om man hadde hatt en ?? og en ??? operator i C#? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19043632
GeirGrusom Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 OK, hadde det i analogi med == og === operatorene i JavaScript og PHP blitt bedre om man hadde hatt en ?? og en ??? operator i C#? Statisk typede språk har typisk ikke noen nytte av === operatøren. I de fleste tilfeller vet du hvilke datatyper du sammenligner, og du kan overlaste == operatøren om du ønsker det. En ??? operatør ville også vært overflødig av samme grunn: Resultatet vil være statisk typet. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/800754-programmeringsbaren-sm%C3%A5prat-om-det-du-elsker/page/84/#findComment-19044150
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå