Gå til innhold

Hvor ble det av Ericsson?


Anbefalte innlegg

Jeg også savner Ericsson som mobilprodusent. Den første tiden med Sony lovet bra, med den oppgraderte T68i og P800, samt en konseptmodell som desverre ikke nådde markedet; Z7 (eller var det Z8, kanskje?).

 

Har også gode minner fra T39, fullspekket med funksjoner og et fantastisk design. Dagens Sony Ericssoner har riktignok ok med funksjoner, men det fins ikke nyskaping, og da blir jeg lei.

 

Forresten, at SE klarte å komme med TrackID ser ikke jeg på som noen "rettferdiggjørelse" egentlig. Det er genialt, ingen tvil om det, men jeg ville likevel foretrukket en flett ny T39m over en W-hvasomhelst ...

9113308[/snapback]

 

TrackID er en genial greie, og det fungerer meget bra.

 

Heldigvis for SE utviklet de Walkmankonseptet, og har solgt masse telefoner på det. Også på en del ikke-walkman-modeller finner vi tilnærmet samme funksjoner.

At modeller med radio har RDS-radio, liker jeg veldig godt.

 

Ellers er jeg enig i at det ikke skjer mye nytt hos SE.

 

Jeg SE meget godt, og jeg kjøper normalt enten Nokia eller SE når jeg skal ha ny mobil.

 

Noe jeg personlig savner hos SE i forhold til Nokia, er:

 

- Ofte for dårlig effekt i handsfreehøyttaler.

 

- Man kan ikke velge varslingstone for kalenderpåminnelser. Den man hører er for kort og svak, om man i det hele tatt hører den når det foregår noe rundt en.

 

- Vibrasjonseffekten er for dårlig. Ikke alltid man merker den (jeg bruker mobilveske i beltet).

 

- Ikke mulighet for Active display (viser bl.a oppkommende kalenderoppføringer)

 

- Få SE-modeller tillater lading samtidig som man bruker datakabel eller headsett. Nokia har egen ladekontakt.

 

 

Dette finner jeg hos Nokia, men det jo ting SE har som ikke Nokia har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heldigvis for SE utviklet de Walkmankonseptet, og har solgt masse telefoner på det. Også på en del ikke-walkman-modeller finner vi tilnærmet samme funksjoner.

9113400[/snapback]

Det såkalte "walkmankonseptet" er vel ikke noe annet enn at den har mp3-spiller med oppjasset salgsnavn, Sony-logo og annen Sony-pynt i både programvare og på dekslene. Hvis du ser bort fra det fancy navnet, logoen og pynten så har vel de fleste nyere telefoner den samme egenskapen: mulighet for å spille av mp3. Jeg ser ikke på mp3-avspilling som noe nytt og unikt for SE. (Hvem var forresten først ute med mulighet for å spille av Mp3? Har på følelsen av at det ikke var SE)

 

- Få SE-modeller tillater lading samtidig som man bruker datakabel eller headsett. Nokia har egen ladekontakt.

9113400[/snapback]

I fare for å spore litt av fra temaet Ericsson så vil jeg bare svare raskt på det: Nokia har riktignok egen kontakt for lading med laderen samtidig som man bruker USB datakabel, men det kunne vært gjort ennå mer smidig: Lading via USB-kabelen. USB kan levere inntil 2,5W og dermed i teorien lade et 3,7V batteri på 1000mAh på 1,5 time. I praksis ville det nok blitt noe tap her og der så la oss si 2,5 time i praksis. Min splitter nye Nokia N73 har ikke denne muligheten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Heldigvis for SE utviklet de Walkmankonseptet, og har solgt masse telefoner på det. Også på en del ikke-walkman-modeller finner vi tilnærmet samme funksjoner.

9113400[/snapback]

Det såkalte "walkmankonseptet" er vel ikke noe annet enn at den har mp3-spiller med oppjasset salgsnavn, Sony-logo og annen Sony-pynt i både programvare og på dekslene. Hvis du ser bort fra det fancy navnet, logoen og pynten så har vel de fleste nyere telefoner den samme egenskapen: mulighet for å spille av mp3. Jeg ser ikke på mp3-avspilling som noe nytt og unikt for SE. (Hvem var forresten først ute med mulighet for å spille av Mp3? Har på følelsen av at det ikke var SE)

9113682[/snapback]

 

 

Walkman er ikke bare navnet og mp3-spiller. Det gikk på betjeningskomfort også. Gjerne assistert av egne taster eller taster med musikk-/radiostyring som en av tastefunksjonene.

 

Hvem som var først med mp3-avspilling? Lurer på om det faktisk var Siemens. Har jeg rett? Jeg har IKKE sjekka!

Lenke til kommentar
Skal vurdere sony ericsson igjen når de klarer å kombinere edge,3g og hsdpa i en telefon. Nå ser det ut til at walkman, og foto er det de har å by på og det er sikkert greit når man er 14.

 

En av de telefonene jeg har vært mest fornøyd med var nok Ericsson R320s

9107026[/snapback]

Fjortis? Og du kjøper da kamera- og mp3mobil hvorfor? Eller har du en N3510i? :D Tviler på det. Kamera og mp3 er nok det kjekkeste, 3mpx og bra mp3 er bre nok til en tur i f.eks Paris om du har glemt kameraet og mp3en til t-baneturen

Lenke til kommentar
Walkman er ikke bare navnet og mp3-spiller. Det gikk på betjeningskomfort også. Gjerne assistert av egne taster eller taster med musikk-/radiostyring som en av tastefunksjonene.

På samme måte som ikke-walkman-telefoner fra andre produsenter men med mp3-avspillingsmulighet og radio har betjeningskomfort i form av ekstra knapper og brukervennlig programvare? Det blir vel litt som diskusjonene om mp3-spillere må ha skjerm for å kalles mp3-spiller eller ikke. Produsentene har ulike programvare og ulik brukervennlighet og design med antall, form og plassering av knapper. Sony har valgt sin måte, men jeg ser ikke hva som gjør "walkman" mer unik enn det å være nok en tilbyder med egen variant av den samme egenskapen.

 

Hvem som var først med mp3-avspilling? Lurer på om det faktisk var Siemens. Har jeg rett? Jeg har IKKE sjekka!

9113711[/snapback]

Når du sier det så husker jeg Siemens SL45 var tidlig ute med det i hvert fall. I følge wikipedia var de først ute med kombinasjonen minnekort + mp3-spiller.

 

Redigert: Litt sent svart ja.

 

<..>

9107026[/snapback]

Fjortis? Og du kjøper da kamera- og mp3mobil hvorfor? Eller har du en N3510i? :D Tviler på det.

9113755[/snapback]

Jeg kjøpte nylig en mobil med både kamera og mp3-mulighet. Ikke på grunn av de funksjonene men fordi min gamle telefon hadde sviktende joystick og jeg ikke orket å krangle på om reklamasjonen er 2 eller 5 år. Når jeg først skulle kjøpe ny telefon så fantes det nesten ingen telefoner uten mp3 og kamera. Utvalget er rett og slett for dårlig.

Lenke til kommentar
<..>

9107026[/snapback]

Fjortis? Og du kjøper da kamera- og mp3mobil hvorfor? Eller har du en N3510i? :D Tviler på det.

9113755[/snapback]

Jeg kjøpte nylig en mobil med både kamera og mp3-mulighet. Ikke på grunn av de funksjonene men fordi min gamle telefon hadde sviktende joystick og jeg ikke orket å krangle på om reklamasjonen er 2 eller 5 år. Når jeg først skulle kjøpe ny telefon så fantes det nesten ingen telefoner uten mp3 og kamera. Utvalget er rett og slett for dårlig.

9113814[/snapback]

Masse quotes her

Men fra spøk til revolver, du må innrømme at det er kjekt å dra opp mobilen å ha et 5mpx elns kamrea i handa plutselig? Eller: Faen jeg glemte mp3, jaja, har mobilen med :p

Lenke til kommentar

Tja, overføldighet er alltid kjekt om man plutselig skulle trenge det. Hvis jeg er på fjelltur for tynt kledd er det kjekt om jeg oppdager at det ligger en tykk genser i ryggsekken som jeg helt hadde glemt av. Poenget er at man kan ha en ekstra mp3-spiller liggende å slenge eller et ekstra kompaktkamera liggende å slenge f.eks i bilen.

 

Dedikerte enheter er etter min erfaring bedre enn kombinerte enheter så fremt man sammenligner enheter fra samme årstall, tilsvarende prisklasser osv.

 

Men jeg skal ikke se meg helt uenig. Det er ikke mer enn ca en uke siden jeg gikk tom for minnekort på speilrefleksen og måtte ta i bruk kompaktkameraet. En liten stund senere gikk jeg jammen tom for batteri på det så da dro jeg frem mobilen. Kjekt å ha ørten enheter i reserve men det er ikke noe jeg gidder å betale noe særlig ekstra for. Det er tross alt litt unødvendig. Jeg burde heller være litt flinkere til å tømme minnekort og fylle batterier før jeg drar på tur. ;)

Lenke til kommentar

Det er mange forklaringer på opphavet til Sony-Ericsson. I følge svensk elektronikkpresse var det i praksis Sony som kjøpte mobiltelefondivisjonen til Ericsson fordi Ericsson slet økonomisk, men hadde en teknologi (patenter) som Sony ville ha tak i. Denne forklaringen er ikke så mye omtalt siden ny-jappene lenge påstod at Ericsson var en bedrift som var i for stor grad kontrollert av teknologer, sannsynligvis til blårussens irritasjon siden de ville ha toppstillingene selv. Interessant nok sier Ericsson-sjefen i dag at uten teknologene hadde de ikke eksistert.

 

At sjefen i Sony-Ericsson ikke er japaner er ikke noe som helst bevis på at det ikke er Sony som bestemmer, faktisk har Sony idag en toppsjef fra vesten.

 

Det hevdes i tråden at Sony-Ericsson utvikler produktene i hovedsak i Sverige, dette skulle jeg gjerne se kilder til. Mine kilder er svensk elektronikkpresse, hovedsaklig Elinor.

 

Den resterende delen av Ericsson lever videre, og selv om utviklingsavdelinegen i Sverige ikke er særlig nedskjært, er utviklingsavdelinegen i Kina idag større.

Lenke til kommentar
Det er mange forklaringer på opphavet til Sony-Ericsson. I følge svensk elektronikkpresse var det i praksis Sony som kjøpte mobiltelefondivisjonen til Ericsson fordi Ericsson slet økonomisk, men hadde en teknologi (patenter) som Sony ville ha tak i. Denne forklaringen er ikke så mye omtalt siden ny-jappene lenge påstod at Ericsson var en bedrift som var i for stor grad kontrollert av teknologer, sannsynligvis til blårussens irritasjon siden de ville ha toppstillingene selv. Interessant nok sier Ericsson-sjefen i dag at uten teknologene hadde de ikke eksistert.

 

At sjefen i Sony-Ericsson ikke er japaner er ikke noe som helst bevis på at det ikke er Sony som bestemmer, faktisk har Sony idag en toppsjef fra vesten.

 

Det hevdes i tråden at Sony-Ericsson utvikler produktene i hovedsak i Sverige, dette skulle jeg gjerne se kilder til. Mine kilder er svensk elektronikkpresse, hovedsaklig Elinor.

 

Den resterende delen av Ericsson lever videre, og selv om utviklingsavdelinegen i Sverige ikke er særlig nedskjært, er utviklingsavdelinegen i Kina idag større.

9114586[/snapback]

 

Nå er det hevet over en hver tvil at Sony og Ericsson eier en likeverdig part begge to. Ingen som kjøpte opp noen, men begge slet i mobilmarkedet, Sony slet kanskje mer enn Ericsson, så sammenslåingen var genial. Nå tjener begge partene penger på mobilproduksjonen igjen. Hvor topplederen kommer fra betyr vel i så måte null og niks.

 

Sony Ericsson benytter seg blant annet av teknologi utviklet av Ericsson mobile platform, som befinner seg i Lund i Sverige. Sony Ericsson har også en stor utviklingsavdeling i India. Dessuten har de små avdelinger rundt om i hele verden.

 

Alt dette finner du ved å lese på hjemmesidene til Sony Ericsson, Ericsson, Sony og Wikipedia.

Endret av poe
Lenke til kommentar
....fordi Ericsson slet økonomisk, men hadde en teknologi (patenter) som Sony ville ha tak i.

9114586[/snapback]

At Ericsson er verdensledene på mobilteknologi er det liten tvil om, og at det var nettopp dette som gjorde dem så interessant for Sony. Men vet ikke hvilke patenter du referer til?

 

Egentlig lå vel den teknologiske tyngdepunktet i Norden( les:sverige og finland) lenge (og gjør vel delvis det i dag), før amerikanere og asiater våknet.

 

Slik jeg forstår det er Ericsson et ledene selskap på så sentral- og nettverksiden og leverer løsninger til operatører verden over.

Er ikke tvil om SE nyter godt av at Eriksson forer dem med mobilteknologi.

Sony er vel ikke helt fri for å kunne bidra litt med teknologi.

 

Jeg er helt sikke på at SE innehar nødvendig tilgang på teknologi som gjør at de kan levere cutting- edge mobiler på løpende bånd. Når de ikke gjør det, er dette mest sannsynlig basert på markedsanalyser og strategiske valg om hva som gir markedsandeler. Tenker da på konseptløsningen som CyberShot, Walkman (og kanskje Bravia?) Om dette er en farbar vei vil bare fremtiden vise, foreløping har strategien med å få opp volumet lyktes.

Hvem som leder an i utviklingen og gjør de strategiske valgene i SE nå blir vel spekulasjoner, men jeg er helt sikker på at de vil unngå å havne i det uføre de var i på slutten av 90-tallet.

Men om blårussen fått for stor makt i SE er kanskje er relevant spørsmål?

 

Mitt ønsker fra SE en P1 med Walkmann og GPS, gjerne uten kamera (jeg hater mobilkamera, lurer på hvilket idiotselskap som introduserer 10Mp mobilkamera først? )

Er i dag en ulykkelig HTC-eier.

 

Bluetooth vel en Ericsson-oppfinnelse.

 

edit: stygge sknivefeil

Endret av Roncon
Lenke til kommentar
Nå er det hevet over en hver tvil at Sony og Ericsson eier en likeverdig part begge to. Ingen som kjøpte opp noen, men begge slet i mobilmarkedet, Sony slet kanskje mer enn Ericsson, så sammenslåingen var genial.

De kan nok være likeverdige nå, men det betyr ikke at de gikk inn som likeverdige; tvert om kan inngangsbeløpene ha vært forskjellige. Dette er ikke uvanlig, se bare på sammenslåingen Hydro-Statoil; noen kaller det fusjon, andre kaller det oppkjøp. Ericssons problemer er godt kjente, men jeg visste ikke at Sony slet like mye.
Nå tjener begge partene penger på mobilproduksjonen igjen. Hvor topplederen kommer fra betyr vel i så måte null og niks.
Enig, at det hadde mindre betydning var jo det jeg skrev.
Alt dette finner du ved å lese på hjemmesidene til Sony Ericsson, Ericsson, Sony og Wikipedia.

9114969[/snapback]

En bør alltid være skeptisk til hva en bedrift sier om seg selv.
Lenke til kommentar
....fordi Ericsson slet økonomisk, men hadde en teknologi (patenter) som Sony ville ha tak i.

9114586[/snapback]

At Ericsson er verdensledene på mobilteknologi er det liten tvil om, og at det var nettopp dette som gjorde dem så interessant for Sony. Men vet ikke hvilke patenter du referer til?

Jeg har aldri sett noen liste, men slik jeg fikk det forklart var det patenter relatert til radiodelen i mobiltelefoner.
Egentlig lå vel den teknologiske tyngdepunktet i Norden( les:sverige og finland) lenge (og gjør vel delvis det i dag), før amerikanere og asiater våknet.

I Japan var personsøkere populære i lange tider, inntil de ble erstattet av avanserte mobiltelefoner. USA var tidlig ute med mobile løsninger, men av en eller annen grunn ser det ikke ut til at mobiltelefoner er spesielt avanserte der, bl.a. er SMS ikke standard funksjon.
Slik jeg forstår det er Ericsson et ledene selskap på så sentral- og nettverksiden og leverer løsninger til operatører verden over.

Er ikke tvil om SE nyter godt av at Eriksson forer dem med mobilteknologi.

Sony er vel ikke helt fri for å kunne bidra litt med teknologi.

Sony var lenge kjent som et ledende teknologisk selskap, men de siste årene er det blitt mer stille fra dem, og det er rart at ikke de var ledende på MP3-siden. Muligens er grunnen at de nye topplederne er fra mediabransjen, og er mer opptatt av DRM enn f.eks. Apple.

Jeg er helt sikke på at SE innehar nødvendig tilgang på teknologi som gjør at de kan levere cutting- edge mobiler på løpende bånd. Når de ikke gjør det, er dette mest sannsynlig basert på markedsanalyser og strategiske valg om hva som gir markedsandeler. Tenker da på konseptløsningen som CyberShot, Walkman (og kanskje Bravia?) Om dette er en farbar vei vil bare fremtiden vise, foreløping har strategien med å få opp volumet lyktes.

Hvem som leder an i utviklingen og gjør de strategiske valgene i SE nå blir vel spekulasjoner, men jeg er helt sikker på at de vil unngå å havne i det uføre de var i på slutten av 90-tallet.

Men om blårussen fått for stor makt i SE er kanskje er relevant spørsmål?

Godt spørsmål, det kunne i så fall forklare hvorfor hvorfor japanske mobiltelefoner og systemene rundt er så mye bedre enn det en ser i Norge, ref http://www.boohooforyou.com/
Mitt ønsker fra SE en P1 med Walkmann og GPS, gjerne uten kamera (jeg hater mobilkamera, lurer på hvilket idiotselskap som introduserer 10Mp mobilkamera først? )

Er i dag en ulykkelig HTC-eier.

 

Bluetooth vel en Ericsson-oppfinnelse.

9115356[/snapback]

Ja.
Lenke til kommentar
I fare for å spore litt av fra temaet Ericsson så vil jeg bare svare raskt på det: Nokia har riktignok egen kontakt for lading med laderen samtidig som man bruker USB datakabel, men det kunne vært gjort ennå mer smidig: Lading via USB-kabelen. USB kan levere inntil 2,5W og dermed i teorien lade et 3,7V batteri på 1000mAh på 1,5 time. I praksis ville det nok blitt noe tap her og der så la oss si 2,5 time i praksis. Min splitter nye Nokia N73 har ikke denne muligheten.

9113682[/snapback]

 

Joda, Nokia har mulighet til dette, du må bare kjøpe egen USB kabel for dette.

Den kommer da med 1 pop port kontakt og 1 ladekontakt.. da får du ladet den via USB.

 

Men skulle vært unødig å kjøpe denne ved siden av!!

Lenke til kommentar
Nå er det hevet over en hver tvil at Sony og Ericsson eier en likeverdig part begge to. Ingen som kjøpte opp noen, men begge slet i mobilmarkedet, Sony slet kanskje mer enn Ericsson, så sammenslåingen var genial.

De kan nok være likeverdige nå, men det betyr ikke at de gikk inn som likeverdige; tvert om kan inngangsbeløpene ha vært forskjellige. Dette er ikke uvanlig, se bare på sammenslåingen Hydro-Statoil; noen kaller det fusjon, andre kaller det oppkjøp. Ericssons problemer er godt kjente, men jeg visste ikke at Sony slet like mye.
Nå tjener begge partene penger på mobilproduksjonen igjen. Hvor topplederen kommer fra betyr vel i så måte null og niks.
Enig, at det hadde mindre betydning var jo det jeg skrev.
Alt dette finner du ved å lese på hjemmesidene til Sony Ericsson, Ericsson, Sony og Wikipedia.

9114969[/snapback]

En bør alltid være skeptisk til hva en bedrift sier om seg selv.

9116305[/snapback]

 

Nå har det aldri vært snakk om en fusjon av Ericsson og Sony, men at de skilte ut den enheten som lagde mobiltelefoner, og dannet et nytt selskap under navnet Sony Ericsson. At Sony slet på mobilfronten trodde jeg var alment kjent.

Og hvis du gidder å trykke på linkene jeg postet tidligere i denne tråden, vil du se at Wikipedia har utfyllende informasjon om denne saken. At Ericsson eller Sony skulle fare med usann informasjon finner jeg meget lite sannsynlig, da Sony Ericsson AB er et børsnotert selskap med offentlige tall og regnskap. Så det ville være direkte straffbart å feilinformere slik som du hinter til...

 

Og for å spore bare litt av: Hvilken teknologi som er så grensesprengende mener dere Nokia står bak?

Lenke til kommentar
At Ericsson eller Sony skulle fare med usann informasjon finner jeg meget lite sannsynlig, da Sony Ericsson AB er et børsnotert selskap med offentlige tall og regnskap. Så det ville være direkte straffbart å feilinformere slik som du hinter til...

9120784[/snapback]

Spør Audi hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

Spør Ford hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

Spør BMW hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

Spør Toyota hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

Spør Mercedes hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

 

Tror du de svarer ærlig den samme produsenten og skriver sånt på hjemmesidene sine?

 

Spør de samme selskapene hvem av dem som slet mest med økonomien i 2001. Tror du de svarer ærlig og den samme produsenten alle sammen på hjemmesidene sine?

 

Det trenger ikke å være grove og klinkende klare løgner for å være misvisende.

Lenke til kommentar
At Ericsson eller Sony skulle fare med usann informasjon finner jeg meget lite sannsynlig, da Sony Ericsson AB er et børsnotert selskap med offentlige tall og regnskap. Så det ville være direkte straffbart å feilinformere slik som du hinter til...

9120784[/snapback]

Spør Audi hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

Spør Ford hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

Spør BMW hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

Spør Toyota hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

Spør Mercedes hvem som lager de beste bilene i verden for vanlige folk

 

Tror du de svarer ærlig den samme produsenten og skriver sånt på hjemmesidene sine?

 

Spør de samme selskapene hvem av dem som slet mest med økonomien i 2001. Tror du de svarer ærlig og den samme produsenten alle sammen på hjemmesidene sine?

 

Det trenger ikke å være grove og klinkende klare løgner for å være misvisende.

9121619[/snapback]

 

Nei men det var vel ikke reklame og propaganda det ble hintet til? Debatten slik jeg oppfattet den dreide seg om eierandeler og offentlig tilgjengelig regnskapstall.

 

Så spør gjerne Ford, Toyota, Mercedes, og BMW om Audi sitt resultat før skatt for år 2007, hvem som eier hvilke aksjer, så kan jeg garantere deg at svaret er identisk fra dem alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...