Gå til innhold

Hva er det mest realistiske rallyspille til PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Richard Burns Rally er det mest heftigste og det klart beste spillet ever. Grafikken er så bra at du ikke tenker over den (slik skal grafikknivået være!), samt at det kreves sinnsyke ferdigheter for å nå langt i spillet - og det er nettopp her spillet presterer. Du får utrolig mange guider for hvordan man for eksempel skal komme best ut av en type svinger, etc. Ratt og pedaler er et must vil jeg si. Du har omtrent uendelig med tuning-muligheter tilpasset en så realistisk følelse som mulig. Spillet kan dog virke litt uatraktivt på grunn av dette behovet for gode kunnskaper om teknikk, samt at det er svært krevende å kjøre.

Ingen over, ingen ved siden.

Skrevet (endret)

RBR er nok det mest realistiske ja, Dirt er i en helt annen klasse. Av andre rally/off road-spill så bør Cross Racing Championship nevnes. Et kjempemorsomt spill med flott grafikk og intense kamper mot en utspekulert AI. Flott banedesign og balanserte biler. Ble veldig positivt overrasket av dette spillet, med tanke på noen av spillene Invictus har laget før. Bør absolutt "sjekkes ut".

EDIT: Så nå at spillet kan kjøpes online for 121,08,- NOK. Absolutt et røverkjøp!

Endret av OpusNR1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Etter å ha kjørt det aller meste av PC-rallyspill samt WRC 3 og 4 på PS2 de siste tre årene er jeg ikke i tvil. RBR har den mest realistiske kjørefølelsen. Bare ligg å balanser på over/understyring rundt svingen, og da mener jeg hele svingen. Den er kanskje vanskeligere å styre inn (sette opp bilen før) i svingen. Du må ta i mer, bruke ratt og brems, evt håndbrems, mer. Du kan/må bruke alt gjennom svingen for å balansere bilen. Men dette er mer likt virkeligheten så langt jeg kjenner den fra 24 år bak rattet, både på jordet om vinteren og som kart- og noteleser fra ca. 20 rally. Hvis du bruker force-feedback på Logitech-ratt føles det som du har kontakt med bilen, styringen og dermed forhjulene. Du kan f.eks. "kjenne" at bilen er i ferd med å lette fra asfalten. Du vil typisk i en sving kjenne (og se) at bilen er i ferd med å understyre. Dette er ikke mulig i samme grad på noen av de andre spillene jeg har prøvd. Jeg begynte med Colin McRae 3 og 2005. Overgangen til RBR var litt hard men etter å ha prøvd de gamle spillene og WRC var dommen uungålig: svamp, gele.... ingen kontakt med bilen, sammenliknet med i RBR.

Jeg har siden kjøpt meg et Logitech-ratt for PS2 (usb) (husker ikke hva det heter men ikke G25, men som funker fint på PC) som også har 720 graders rotasjon i håp om å tillempe enda mer bilaktig rattbevegelse. Dette betyr 2.5 runder fra venste til høyre. Jeg spurte Henning Solberg da han besøkte Expert på Elverum 10/8-2007 hva de brukte på deres Ford Focus RS WRC 06. Han brukte 1.8 (648 grader) og som greit kan stilles inn i driverprogrammet. Videre sa han at de brukte det samme på grus og asfalt.

Last ned Ford Focus RS WRC og erstatt en av de gamle bilene i RBR. Bare se på replay hvordan noen RBR-entusiaster har klart å gjenskape den ekstra lange hjulopphengbevegelsen som jo Focus 06 og 07 er alene om i virkeligheten. Det er jo ikke uten grunn at Loeb ikke greide å henge med i Finland nå (Det gjelder å ha hjula lengst mulig på veien.

Joda, Ford Focus RS WRC 06 spec som jeg har kjørt er rask. Uten snarveier har jeg kjørt skolestrekka på 1:14.7. Jo, som dere kanskje har forstått er jeg en guttunge av en drømmer på 42, som har det gøy....

For at rallyspillsimulatorer skal funke billedmessig (skjermessig) er min erfaring at man må ha minst 50 bilder pr. sekund for å få skikkelig gjevn (hakkefri) bevegelse på (CRT-)skjermen. På RBR har jeg over 100 fps ved fin-vær og ved regn ca. 70 fps. Dette er med AMD Athlon 64 3700+, Socket 939, 2200MHz, Enkelkjerne, San Diego, 1GB DDR, Sapphire ATI radeon X800XT (XFX 7800 GS GDDR3 yter omtrent likt) uten antivirus og antispyware.

Sistnevnte skjermkort (støtter shader model 3 som er et krav for Colin McRae Dirt) greier bare mellom 5 og 20 fps med Dirt på min hardware, (1024x768 med alt av grafikkeffekter satt på minimum). Selv Nvidia 8800 GTX/ultra sliter med ca. 50 fps som jeg har sett i test. For dårlig hardware kan sikkert påvirke kjørefølelsen og styreresponsen. Så langt har Dirt vært bedre enn gamle Colin McRae 3 og 2005, men ikke like bra som RBR, men dette kan være påvirket av at jeg ikke har den mest ekstreme hardwaren. (Det var da ille hvor krevende Dirt er).

Det er jo påfallende at det har tatt nesten tre år etter lanseringen av RBR før noen har forsøkt på en oppfølger...... Det er IKKE av respekt for den eminente nå avdøde rallysjåføren Richard Burns.

post-136715-1186790320_thumb.jpg

Skrevet
Rally1965 Postet i dag, 02:24

Det er jo påfallende at det har tatt nesten tre år etter lanseringen av RBR før noen har forsøkt på en oppfølger...... Det er IKKE av respekt for den eminente nå avdøde rallysjåføren Richard Burns.

Ja, akkurat det syns jeg også er litt rart, og synd.

For selv om jeg har samme opplevelse som deg, og er 99% ening i alt du sier i ditt innlegg, mener jeg likevel det helt klart er forbedringspotensiale, også i RBR.

Spesielt synes jeg styrefølelsen og grepet i lav hastighet er vesentlig mye mer "ullen" enn det er i virkeligheten. Når man presser bilen slik man må for å gjøre gode tider, og kommer inn i "dansen" er fysikken veldig god syns jeg, men kjører man sakte er det ikke helt bra.

Men jeg antar det ansees som relativt risikabelt og virkelig satse på enda mer realisme enn feks RBR, markedet er snevert ifht til litt mer underholdnings-pregende spill som Dirt, NFS ol. Og jeg er ening med de som mener RBR fortsatt er det mest realistiske, i alle fall har jeg tilgode å prøve noe som kan overgå fysikken i RBR på rally.

Takk forresten for info om rattutslag i Hennings bil. Har selv både Logitech Momo Racing, og nå også G25 ratt her, og har stilt ned utslaget på G25 en god del. Det blir etter mitt syn ellers unaturlig mye man må vri, bare for å svinge litt.

Jeg syns spill som Dirt ser fint ut, og det er jo også absolutt morsomt, men særlig realistisk er det jo ikke. Kjøremessig syns jeg faktisk Collin2 var det beste Collin spillet, og for sin tid brukbar kjørefølelse.

Det beste enkelt-eksempelet jeg kan komme på for de som ikke helt ser hvorfor Dirt er urealistisk; prøv å kjør en virkelig bil i 100Kmt på grus, og hiv inn bremsen, så sammenlikner du den stopplengden med samme scenario i Dirt. Det stopper latterlig fort, som det alltid har gjort i arcade-spill.

@OpusNR1, forstår jeg deg rett at du mener CRC har en mer realistis fysikkmotor og styrerespons enn feks Dirt?

Kanskje man bør teste den demoen. :)

Skrevet

da det har kommet flere veldig bra poster om hvorfro RBR er bedre enn konkurentene sine inne rally, så velger jeg å bare bidra min støtte.

Go RBR :thumbup:

Skrevet (endret)

Richard Burns Rally er eneren ja!

For å legge til litt så er det et ganske frustrerende spill også. Dette fordi at det er realistisk på så mange måter. Har man bare et brett og en mus, anbefaler jeg ikke å forsøke, da det å styre en rallybil i slik fart på humpete og tildels hullete underlag er vanskelig når tingene er SÅ realistiske som her. Skaff deg et ratt, ihvertfall minimum en gamepad..

En annen ting: Hold deg på veien i dette spillet! Kjører du utfor, så må du vente på hjelp fra tilskuere o.a. for å komme tilbake på veien. Dette spillet har ikke snarvei med et tastetrykk for å komme inn på veien igjen. Så, når det gjelder realisme: Dette spillet er det nærmeste du kommer ekte vare!

Happy gaming! :)

Endret av Helgenen
Skrevet
*snip*

Spesielt synes jeg styrefølelsen og grepet i lav hastighet er vesentlig mye mer "ullen" enn det er i virkeligheten. *snip*

Det er noen feil i fysikkmotoren som gjør at grepet blir feil i visse situasjoner. Spesielt merkbart på asfalt ifølge utviklerene av spillet. Men uansett, RBR leverer så det holder. Den visuelle atmosfæren og fartsfølelsen gir skikkelig sug i magen når det 'sitter'. Jeg håper virkelig at Petter Solberg Rally har muligheten til å kjøre på RBR nivå. Kommer det til pc forresten?

Ha en fin dag. :)

Skrevet

Ja ok huffadhemi, da er nok utgiver klar over forbedringspotensialet, men regner ikke med at det kommer noe nye og revelusjonerende patch'er til Burns, så det skal bli spennende å se hvordan det Solberg spillet blir. Jeg følger ikke så godt med, men er det altså regnet som noe som skal bli en direkte utfordrere til RBR?

Som Helgenen nevner er jo RBR irriterende vanskelig, og personlig foretrekker jeg spill der alle biler og baner er tilgjengelig, uten noe fjas, samt gode setup muligheter. Men for å gjøre slike spill mer salgbare til "massene" kunne de jo kanskje med fordel legge inn litt mer hjelpemuligheter enn hva som er tilfelle med feks Burns. Syns nok spill som feks GTR også har løst mulighetene for setup og testing på en veldig mye bedre måte, og det er både vanskelig og realistisk for de som ønsker det, samtidig som det er arcade/enkelt for de som vil ha det, i et og samme spill.

Dette med setup systemet er også et område der jeg syns RBR kunne vært forbedret, så jeg håper noen vil ta stafettpinnen et hakk videre.

Skrevet

Men er det sånn ordtlig karriere mode på DIRT og Ricard Burns eller hvertfall sånn farts etapper osv. sånn det er i ordtlig rally eller er det rallycross liksom??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...