Gå til innhold

Objektiv til å ta bilde av hund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For meg er 70-200 f2.8 uaktuellt av flere grunner:

 

1. Det er DIGERT

2. Det veier MYE

3. Det KOSTER skjorta

 

Tror jeg hadde lagt den igjen hjemme jeg, da jeg hadde vært livredd for å herpe det på mine skogsturer :) Men at det er et sykt bra objektiv er det liten tvil om.

Herpe objektivet, eller skauen ? Skal være solide disse objektivene ;)

 

Jeg anbefaler

 

Canon 70-200 f4

eller den omtalt Sigmaen :)

 

Jeg elsker å ha 50mm, da jeg er mer i denne enden enn i 150mm enden :) Men min hund er igjen som limt til meg på turene våre .)

9091591[/snapback]

 

70-200 f/4 (uten USM) er et hendig og kompakt alternativ. F4 er kun en blender, så det burde ikke ha så mye å si. Det er større sjanse for at du vil savne området 50-70mm

 

Tom

Lenke til kommentar
Er det virkelig nødvendig å sitere med ALT dette?? :ohmy:

9091673[/snapback]

 

BEKLAGER SISTE GANG JEG GJØR DET NÅ.

9091682[/snapback]

Du er ny her, så vi vil jo helst være snill med deg. Vi ønsker oss så gjerne nytt friskt blod som deg, MEN KAN DU SLUTTE Å ROPE SLIK. Det er litt dårlig nettikette, for å si det på den måten ;)

Nå skal jeg ikke kjefte noe mer på deg, for det du skriver er helt ok..

Lenke til kommentar
Er det virkelig nødvendig å sitere med ALT dette?? :ohmy:

9091673[/snapback]

 

BEKLAGER SISTE GANG JEG GJØR DET NÅ.

9091682[/snapback]

Når vi først er igang: Slå av caps lock'en din! ;)

9091687[/snapback]

 

OT: Sist gang jeg satt på en datamaskin som kun hadde store bokstaver, var i 1982... (før jeg fikk Commodore 64 ;) )

 

Tom

Lenke til kommentar
FLOTTE BILDER OG EN SKJØNN HUND.

SER DU HAR 135MM F/2 OBJEKTIVET KAN JEG SPØRRE HVA DU BRUKER DETTE MEST PÅ?

9091644[/snapback]

 

Takk..... :-)

 

Bruker 135mm mye til portretter. Litt langt, så det krever litt tilvenning, men er også et veldig godt objektiv.

 

Jeg ville anbefalt deg å prøve 70-200 objektivet om du har anledning til det, evt leie et en helg om du har noen i nærheten som leier ut. Da kan du se om det blir for stort for ditt bruk eller ikke. Hadde jeg måttet velge ett objektiv, er det uten tvil det jeg ville beholdt, men det er selvfølgelig en smakssak :-D

Lenke til kommentar

Takk takk alle sammen for innspill :D

 

Tomsi 42 : Tror du det holder med 24-70mm f2,8 objektivet da?

 

Hadde faktisk først en plan om å kjøpe følgende: 16-35mm f2,8-- 24-70mm f2,8---70-200mm f2,8

 

Men så var jeg innom tanken på å kjøpe: 17-55mm f2,8--60mm macro f2,8-- 135mm f2--og kanskje 70-200mm f2,8 eller f4

 

Men så er det jo så mange som skryter av sigma linsa 50-150, vet ikke om det er på grund av pris eller for at den virkelig er så god at de pengene ekstra i canon sine objektiver ikke er vits å legge til? :hmm:

 

Jammen ikke lett dette her, skulle helst hatt alle objektivene med for å virkelig fått prøvd ut de forskjellige. Vil jo gjerne ha noe som dekker det meste.

 

Ang utleie av objektiv i nærheten av Stavanger eller Bryne, er jeg faktisk ikke sikker på. Noen som bor i nærheten og vet om utleie?

Lenke til kommentar

Det er ikke lett dette her.

 

Planen min er å ende opp med Tokina 12-24mm f/4 , Tamron 17-50mm f2.8, Sigma 50-150mm f2.8, Sigma 1.4x konverter, og Sigma 135-400mm e.l. Jeg trenger ikke høy kvalitet over 200mm...

 

Foreløpig har jeg kun Tamron 17-50mm av den samlingen.

 

Den første Canon lista er jo fristende. Jeg ville muligens valgt Canon 24-105 f/4 L IS USM istedet for 24-70mm. Med IS så tror jeg at f/4 holder.

 

Et annen ting å tenke på er jo om du skal oppgradere til 5D eller et av de andre fullformats-objektivene; da er Sigma'en utelukket, ettersom den er for crop kameraer.

 

Tom

Lenke til kommentar

Min objektivpark blir som følgende

 

12-24 f4

17-55 f2.8

50-150 f2.8

85 f1.8

30mm f1.4

 

Skulle klare meg med den. De øvrige objektivene jeg har blir ikke regnet som en del av parken, men ligger å slenger inntil videre :)

 

 

Edit:

 

Jeg tar nesten bare bilder av hunden min. I skogen kommer 17-55 til å være påmontert nesten hele tiden. I parker og åpne områder bruker jeg 50-150

 

85mm er utelukket til portretter :)

30mm 1.4 (bare må ha det, siden det får så skryt. Billig og morsomt å leke seg litt med)

 

12-24 er jeg ikke sikker på i det hele tatt :) Muligens kjøper jeg ikke dette med det første føre jeg virkelig merker at behovet er der :)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
HVA OM VI ALLE SKREV ALT MED CAPSLOCK INNE, DA HADDE FORUMET VÆRT MYE BEDRE FOR SVAKSYNTE, BRA TILTAK! :p

 

dette er den dårligste idéen jeg har hørt hittil idag. bruk vanlige, små bokstaver heretter.

 

jeg har ryddet litt unødvendig quoting og satt inn spoilertag på grunn av store bilder.

Lenke til kommentar

Til Madusius; jeg tåler heldigvis litt så jeg tar en spøk, forstår jo at dere bare vil ha meg på rett vei ang hva som er godkjent og ikke på forumet.

 

Til deg ilpostino: så beklager jeg alt ekstra arbeidet du har måttet ha etter meg, sorry

 

Og til alle dere andre takk for hjelpen, nå får jeg virkelig gå i tenke boksen og prøve å finne ut hvilke objektiver som blir bra for meg og mitt bruk.

 

Men tar gjerne imot forslag til for og mot objektiver hvis dere har erfaringer dere vil dele med meg.

 

Ha en fin foto dag :D

Lenke til kommentar

Her er min ærlige mening, om den betyr noe for deg:

 

Først og fremst må du se an hvilket område du ønsker å ta bilder i. Bor du på fjellet og har en engelsk setter er kanskje det ikke så viktig å ha vidvinkel og normalzoom, men heller kanskje tele eller supertele.

 

Jeg bor i Oslo, og er hovedsakelig i Lillomarka. Her er det rimelig bra med skog og kratt og jeg opplever at jeg skulle ønske jeg hadde mer vidvinkel enn zoom i dette området. Men i områder der skogen er rydda, er jeg veldig fornøyd med brennvidden på min Sigma 50-150.

 

I dag var jeg på Bygdøy og plaga åkern til Kongen. Her kunne jeg kanskje tenkt meg enda mer tele, når hunden herja og løp.

 

Det jeg prøver å få frem her er at du må nesten bestemme deg for brennvidden din først og fremst. Siden jeg hovedsaklig er i Lillomarka eller skogen er jeg rimelig fornøyd med mitt 50-150. På fjellet eller i parker/åkre kunne man kanskje hatt mer zoom.

 

 

Det neste du må sørge for er å ha en sykt rask autofokus. Jeg sliter litt med å få skarpe bilder av hunden min. Spesielt når han løper mot meg. Nå skal det legges til at jeg er en elendig fotograf.

 

http://farm2.static.flickr.com/1372/844380...52fd19a4a_o.jpg

 

Men da er spørsmålet om jeg skulle brukt mindre blender for å øke dybdefokusen. Er litt usikker, men dybdefokusen går vel 2/3 bakover og 1/3 fremover fra fokuspunkt? (rett meg om jeg tar feil). Kanskje en langt større blender vil gi meg en skarpere hund i bevegelse? Dette kommer jo også an på avstanden da. Men da må man jo vurdere brennvidden og områdene man ferdes i først.

 

Hvis så er tilfellet syns jeg at f4 objektivet til Canon kanskje ikke er et dumt valg.

En venninne av meg benytter denne og hun tar meget solide bilder (www.amerikanskbulldog.no forumet der finner du bildene hennes nickname Ane). Tørr ikke legge de ut her, siden det er hennes, men kan jo fortelle hvor du finner de :) (forumet er overlegent bra for deg som liker hunder også)

 

Så jeg syns du bør vurdere følgende:

 

1. Hvilket område ferdes du i, og hvilken brennvidde skal du ha

2. Hvordan hund har du. Racer eller en som bare dilter helt inntil deg på turen

3. Hva skal du ellers bruke objektivet til?

4. Lysstyrke er helt klart et ankerpunkt. Dog må man stille seg spørsmålet: Er det virkelig verdt det?

5. Prisen - Hva har jeg råd til?

 

 

For om du velger f4 linsa til Canon får du MYE turutstyr, ferier ol for mellomlegget til f2.8 linsa. Jeg betviler ikke at f2.8 linsa er knallbra og er bedre også optisk sett + byggekvalitet. Men klarer du å ta sylskarpe bilder av hunden i 210 mot deg eller klarer du samme jobben med f4 linsa?

 

Jeg legger ut litt flere bilder i Sigma tråden nå straks. Så kan du se, hva jeg som er helt GRØNN får til med Sigmaen. Jeg kan ihvertfall si at jeg er fornøyd med denne, selv om jeg sliter med skarpe bilder av min superracer. Dog har jeg tenkt til å bli bedre slik at dette i fremtiden ikke er et problem :)

 

 

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende innlegg oivind_dahle.

 

Det er jo dette som er så vanskelig, å vite hvor du mest kommer til å ta bilder. Men det jeg er helt sikker på er at kvalitet går foran pris. Og ikke mist god lysstyrke er viktig for meg, føler bruksområde til hvor en kan bruke objektivet øker da.

 

Jeg er ganske fersk jeg også innen fotografering, men har lært meg så pass at å kjøpe kvalitet og det en har mest lyst på svarer seg i lengden.

 

Jeg bor nærme både strand, fjell, park og ikke minst skog.

Drømmen må jo da være å få leid div objektiver med forskjellig zoom, vidvinkel, lysstyrke osv, for å se hva de forskjellige står for og hva som passer til mitt bruk. Så er det noen som vet om utleie muligheter for objektiver i Rogaland så bare rop ut.

 

Takk for link til hunde forum, skal innom der og se litt.

Hunden jeg skal ha er en Portugisisk Vannhund, så det blir nok bilder av denne i de fleste områder + at jeg har 2 barn som også er i farta litt.

 

Ha en fin dag

Lenke til kommentar

At du vil gå for kvalitet frå start av, syns eg eigentleg er ganske bra. Heilt enig i at kvalitetsoptikk både vil halde lenger, og når du veks inn i bruken av den, gi deg mykje meir enn dersom du kjøper noko som berre er sånn halvveis godt.

 

Er også heilt for det å kjøpe det du har lyst på. Lettare å ta det i bruk også då. :)

Lenke til kommentar
HVA OM VI ALLE SKREV ALT MED CAPSLOCK INNE, DA HADDE FORUMET VÆRT MYE BEDRE FOR SVAKSYNTE, BRA TILTAK! :p

 

dette er den dårligste idéen jeg har hørt hittil idag. bruk vanlige, små bokstaver heretter.

 

jeg har ryddet litt unødvendig quoting og satt inn spoilertag på grunn av store bilder.

9094083[/snapback]

 

Ta litt humor da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...