Gå til innhold

Home Server RTM sluppet


Anbefalte innlegg

Hvis man først skal kjøre windows-server, hvorfor velge dette foran windows server 2003?

9089936[/snapback]

 

Ehh... prisen?

Vet du hva Windows Server 2003 koster?

Windows Home Server er en nedstrippet versjon av 2003, men samtidig har den fått inn endel funksjonalitet som 2003 Server ikke har, og som er ment å gjøre det enklere for "hvermansen" å bruke. Backup-programvaren er et eksempel på dette.

9091072[/snapback]

 

Tenkte faktisk ikke på prisen, aner ikke hva det koster. Får det gratis av NTNU, og det kjører brillefint på serveren min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 2003 Server koster skjorta bare så det er klart. Den er jo også beregnet for bedriftsmarkedet, ikke nerder på gutterommet :)

 

 

En ting jeg ikke ser er nevnt her er muligheten for add-ins. Add-ins er 3djeparts programvare som man kan installere gjennom WHS konsolen, like enkelt som å legge til en plugin til Firefox f.eks.

 

Du kan få WHS til å laste ned torrenter for deg, bare installer uTorrent Add-in og så når du laster ned .torrent fila bare lagrer du den i en shared folder som du har satt uTorrent til å overvåke. Da kan den automatisk laste ned torrenten, uten at du trenger å bruke ressurser på f.eks spill-maskinen din.

 

Du kan også legge inn Add-ins som automatisk pakker opp .zip filer. Dvs jeg kan laste ned en .torrent fil, hive den i en shared folder med WHS, og WHS laster ned torrenten, pakker den opp til rett folder (samt hvis det er en .iso fil så kan den automatisk mounte den med Deamon tools), og så streame innholdet videre med WebGuide.

 

Webguide er ganske genialt, du kan dele musikk, video og bilder med f.eks familie og venner ved å enkelte legge de til som brukere i Webguide. Da kan de gå inn på dinadresse.liveshare.com, logge seg inn og se alt du vil de skal ha tilgang på. Har du et TV-kort tilkoblet kan du også streame live-kanaler over dette.

 

Etterhvert som WHS blir mere utbredt så kommer det nok flere Add-ins også, og da kan det bli riktig spennende..

 

 

 

Man kan si hva man vil om WHS vs. Ubuntu, men pr dags dato til meg så står Ubuntu serveren side om side med WHS og det er nok WHS'n som blir mest brukt hos meg..

Lenke til kommentar
Tenkte faktisk ikke på prisen, aner ikke hva det koster. Får det gratis av NTNU, og det kjører brillefint på serveren min.

9101064[/snapback]

Sjekk hva lisensen tillatter at du gjør, for du har neppe de samme rettighetene som du får ved å kjøpe en fullversjon av produktet.

 

GNU/Linux er uansett et helt fritt OS :)

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke ser er nevnt her er muligheten for add-ins. Add-ins er 3djeparts programvare som man kan installere gjennom WHS konsolen, like enkelt som å legge til en plugin til Firefox f.eks.

 

Du kan få WHS til å laste ned torrenter for deg, bare installer uTorrent Add-in og så når du laster ned .torrent fila bare lagrer du den i en shared folder som du har satt uTorrent til å overvåke. Da kan den automatisk laste ned torrenten, uten at du trenger å bruke ressurser på f.eks spill-maskinen din.

Mange torrent-klienter støtter jo slikt i utgangspunktet, dvs overvåking av en mappe hvor du kan slenge inn .torrent filene, også starter de automatisk. Jeg har gjort sånt på linux-servern min i årevis :)

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke ser er nevnt her er muligheten for add-ins. Add-ins er 3djeparts programvare som man kan installere gjennom WHS konsolen, like enkelt som å legge til en plugin til Firefox f.eks.

 

Du kan få WHS til å laste ned torrenter for deg, bare installer uTorrent Add-in og så når du laster ned .torrent fila bare lagrer du den i en shared folder som du har satt uTorrent til å overvåke. Da kan den automatisk laste ned torrenten, uten at du trenger å bruke ressurser på f.eks spill-maskinen din.

Mange torrent-klienter støtter jo slikt i utgangspunktet, dvs overvåking av en mappe hvor du kan slenge inn .torrent filene, også starter de automatisk. Jeg har gjort sånt på linux-servern min i årevis :)

9102601[/snapback]

 

Jada, flere bittorrent klienter og som du sier, linux kan også gjøre dette. Men spørsmålet er: Klarer mor di å sette det opp selv? Neppe, men med WHS så er det faktisk en mulighet.. Jeg sier ikke at noenting i WHS er revolusjonerende på noen spesiell måte, men at det gir hvermansen et veldig lett tilgang på disse funksjonene, noe man ikke kan si om linux. (ihvertfall ikke enda)

Endret av aurstad
Lenke til kommentar
Jada, flere bittorrent klienter og som du sier, linux kan også gjøre dette. Men spørsmålet er: Klarer mor di å sette det opp selv?

Moren min klarer akkurat å bruke PCen sin til de mest grunnleggende oppgaver, så noen server i tillegg blir såklart overkill. Hun har overhodet ingen bruk for noen server, og den tar opp ekstra plass og bruker strøm (vitsen er vel at den skal stå på 24/7).

 

Men hvis hun faktisk hadde drevet med bittorrent, så hadde hun nok klart å enable en slik funksjon i bt-klienten sin.

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke ser er nevnt her er muligheten for add-ins. Add-ins er 3djeparts programvare som man kan installere gjennom WHS konsolen, like enkelt som å legge til en plugin til Firefox f.eks.

 

Du kan få WHS til å laste ned torrenter for deg, bare installer uTorrent Add-in og så når du laster ned .torrent fila bare lagrer du den i en shared folder som du har satt uTorrent til å overvåke. Da kan den automatisk laste ned torrenten, uten at du trenger å bruke ressurser på f.eks spill-maskinen din.

Mange torrent-klienter støtter jo slikt i utgangspunktet, dvs overvåking av en mappe hvor du kan slenge inn .torrent filene, også starter de automatisk. Jeg har gjort sånt på linux-servern min i årevis :)

9102601[/snapback]

 

Jada, flere bittorrent klienter og som du sier, linux kan også gjøre dette. Men spørsmålet er: Klarer mor di å sette det opp selv? Neppe, men med WHS så er det faktisk en mulighet.. Jeg sier ikke at noenting i WHS er revolusjonerende på noen spesiell måte, men at det gir hvermansen et veldig lett tilgang på disse funksjonene, noe man ikke kan si om linux. (ihvertfall ikke enda)

9102782[/snapback]

 

WHS har endel interessante funksjoner, spent på å se hvordan det blir mot den snart forestående Ubuntu Home server. Er det fortsatt mulig å hente ned RC-versjonen av WHS?

 

AtW

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke ser er nevnt her er muligheten for add-ins. Add-ins er 3djeparts programvare som man kan installere gjennom WHS konsolen, like enkelt som å legge til en plugin til Firefox f.eks.

 

Du kan få WHS til å laste ned torrenter for deg, bare installer uTorrent Add-in og så når du laster ned .torrent fila bare lagrer du den i en shared folder som du har satt uTorrent til å overvåke. Da kan den automatisk laste ned torrenten, uten at du trenger å bruke ressurser på f.eks spill-maskinen din.

Mange torrent-klienter støtter jo slikt i utgangspunktet, dvs overvåking av en mappe hvor du kan slenge inn .torrent filene, også starter de automatisk. Jeg har gjort sånt på linux-servern min i årevis :)

9102601[/snapback]

 

Jada, flere bittorrent klienter og som du sier, linux kan også gjøre dette. Men spørsmålet er: Klarer mor di å sette det opp selv? Neppe, men med WHS så er det faktisk en mulighet.. Jeg sier ikke at noenting i WHS er revolusjonerende på noen spesiell måte, men at det gir hvermansen et veldig lett tilgang på disse funksjonene, noe man ikke kan si om linux. (ihvertfall ikke enda)

9102782[/snapback]

 

WHS har endel interessante funksjoner, spent på å se hvordan det blir mot den snart forestående Ubuntu Home server. Er det fortsatt mulig å hente ned RC-versjonen av WHS?

 

AtW

9102908[/snapback]

 

 

http://connect.microsoft.com/WindowsHomeServer

Lenke til kommentar
De spesifikasjonene der er like lite verd som en tomt på Jupiter så lenge de ikke lar seg kombinere med Windows Home Server. Microsoft krever at man kjøper en splitter ny maskin for å få brukt Windows Home Server. Hvis du klarer å få tak i en splitter ny maskin med Pentium III 1GHz prosessor og 70GB harddisk så skal jeg bli imponert. Link gjerne til nettbutikken eller butikken som selger en slik ny (=ubrukt) maskin med den nevnte Windows-versjonen på

 

 

 

hmmmm jasså ... MÅ ha en splitter ny maskin??

 

jeg kjører WHS på en gammel maskin med 939 x2 4600 AMD prossesor 2gb minne 80gb hdd, dvd leser og et gammelt skjermkort, eneste jeg ikke har klart å få til å funke er lyd drivern men så har jeg ikke bruk for lyd på en server heller da.

har nå for litt siden satt in en 320G hdd til pga backup og skal utvide mye på det området etter hvert men vil kjøpe WHS i oem når den kommer til høsten.

 

så det att man MÅ ha en splitter ny maskin er ganske så uriktig.

og bare så det er sagt så er jeg betatester :)

 

har i tilleg en clarkconnect server jeg bruker som gateway, vpn, web og mysql server. det som er litt kult er at jeg kan kople til clarkconnect servern med vpn fra laptoppen min fra hvor som helst og dermed få hele nettverket mitt som vanlig samt at WHS klienten tar sin backup som normalt men det krever jo litt linje så den bruker jeg å kutte ut. jeg laster heller over bildene mine via "nettverket"

 

 

Måtte legge til en liten ting her som mange kan ha nytte av å vite.

WHS blir i første omgang IKKE lansert med en connector til vista 64 og bacup vill dermed ikke virke for vista 64 intil vidre, om eller når den kommer vites ikke.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar
hmmmm jasså ... MÅ ha en splitter ny maskin??

 

Du missforsto fullstendig.

Selvsagt er det mulig å installere det på hvilken som helst maskin. Det han mener, er at den bare blir solgt sammen med en ny maskin. Dvs. at man ikke kan kjøpe det separat og installere på gamle maskiner.

 

Personlig er jeg ikke sikker på at dette stemmer, og uttalelsene til MS selv har vel ikke vært 100% klare.

Lenke til kommentar
Du missforsto fullstendig.

Selvsagt er det mulig å installere det på hvilken som helst maskin. Det han mener, er at den bare blir solgt sammen med en ny maskin. Dvs. at man ikke kan kjøpe det separat og installere på gamle maskiner.

 

Personlig er jeg ikke sikker på at dette stemmer, og uttalelsene til MS selv har vel ikke vært 100% klare.

 

 

joda den vil komme ut i oem / retail for dem som vil bruke det på sine egen maskiner. leter man litt på MS sine sider finner man det ut. desuten er det bekreftet gjennom forumet for betatestere.

 

jeg kommer garantert til å kjøpe en når den kommer i løssalg enten som oem eller retail ( hvis den ikke blir for dyr da) men jeg har 6 måneder på meg da det er ca den tida jeg har igjen av min beta tester lisens :)

 

må bare si at WHS funker utrolig bra og jeg har en clarkconnect server i tilleg og disse utfyller hverandre utrolig bra, clarkconnect med web,dhcp,vpn og firewal

WHS med bacup,streming over nettverk og tilgjenglighet til dine filer fra hvor som helst.

Lenke til kommentar
Du missforsto fullstendig.

Selvsagt er det mulig å installere det på hvilken som helst maskin. Det han mener, er at den bare blir solgt sammen med en ny maskin. Dvs. at man ikke kan kjøpe det separat og installere på gamle maskiner.

 

Personlig er jeg ikke sikker på at dette stemmer, og uttalelsene til MS selv har vel ikke vært 100% klare.

joda den vil komme ut i oem / retail for dem som vil bruke det på sine egen maskiner. leter man litt på MS sine sider finner man det ut. desuten er det bekreftet gjennom forumet for betatestere.

9117664[/snapback]

Mener du at den vil komme som retail fra dag 1? Har du noen kilder på det?

 

Min uttalelse tok utgangspunkt i at retail ikke ville bli tilgjengelig fra starten slik det står i artikkelen som startet denne tråden. Jeg sa at inntil videre (fra lansering av OEM til lansering av retail) så man kjøpe en splitter ny PC for å få tak i WHS uten hverken å leke pirat eller bruke en beta-versjon. Men hvis du har gode kilder på at den blir tilgjengelig som retail fra første dag så skal jeg trekke uttalelsen min.

Lenke til kommentar
Mener du at den vil komme som retail fra dag 1? Har du noen kilder på det?

 

 

jeg sa heller aldri noe om dag 1, men den kommer. og vi må nok ikke vente så alt for lenge heller.

vil nesten tro at hvis man laster ned 120 dagers fra MS så er man riktig nær men dett er bare gjetting fra min side, desuten ville det gi dem som vil en mulighet til å teste det ut før man kjøper.

regenr med at det vil ta en stund enda før vi ser di første WHS (ferdig maskine) på plass i hylla rundt om kring. ( og da mener jeg inne på lager)

er tross alt ikke lenge siden den var RTM og det tar vel fort en 3-4 uker i produksjon. + kansje litt tid før di ferdige oem maskina finner veien ut til oss.

 

WHS er derimot allerede ute for dem som vil teste i 120 dager. og jeg håper det ikke drøyer så mye lenger før jeg kan kjøpe min lisens i oem/retail form (uten maskin)

den er jo tross alt ventet i hyllene i høst.. og med ca 30 dager + - litt til ferdig servere kommer så ville jeg tro at en oem/retal i løs vekt ikke er så veldig langt unna. men det er for MS og vite og oss å gjette. får å si det på en annen måte begge deler kommer når det kommer. men en ting er sikkert og det er at jeg skal ha en når den kommer, servern sår å venter på å bli oppgradert fra RC ...

 

 

jeg la ikke merke til at du skreiv " inntil vidre" så beklager det. ( men er jo ikke helt riktig da siden man kan teste den i 120 dager )

 

 

 

Om det stemmer så blir i hvert fall kravet ganske høyt inntil retail-utgaven lanseres. Dvs. inntil da så kreves det at man kjøper en splitter ny maskin. Jeg vet ikke hvor billige og begrenset maskinvaren er i de nye maskinene blir, men antar at det man må kjøpe en maskin med minimum Pentium E2140, 512MB DDR2-ram, 160GB harddisk, kabinett, DVD-brenner, PSU og hovedkort med integrert grafikk. Minimum.

 

 

jeg er litt usikker på om dvd brenner vil være å finne i disse maskinene da di kommer som ferdig innstalert men kan godt hende, jeg har i allefal røska ut min. har ikke bruk for dvd brenner på en server.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

var en liten tur inne på komplett og fant dette:

Microsoft Windows Home Server OEM Engelsk

Vårt varenr.: 339482/Produsentens varenr.: CCQ-00015

Tilgjengelighet: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 3 dager)  kr 1.395,-

kr 50,-/md. (36 md.) 

 

den er ikke på lager men har ikke sett WHS i ferdigbox til salgs heller, hmm kansje dem kommer samtidig..

 

uansett jeg bestiller så fort den kommer på lager :)

 

den er ikke på lager men har bestilt alikevel så kansje jeg ikke havner sist i køen.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...