Gå til innhold

Home Server RTM sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor er alle bilder av windows home server med aero. Altså hva er poenget med det? desto mindre grafisk desto mer kan serveren jobbe med det den skal :)

9090883[/snapback]

 

Bildene er vel tatt fra de andre (vanlige) PCene i familiehuset? Trodde Home Server kun var en boks (PC) med nettverkskabel - ikke noe mus, tastatur eller skjerm, o.l. Var i hvertfall det de nevnte på presentasjonen hos Microsoft for en stund siden.

Lenke til kommentar
Det kommer 'Software-only' også, til salgs, så slapp av.

9089806[/snapback]

 

Har du en kilde til dette? Har hørt begge deler.

 

AtW

9090141[/snapback]

 

 

Det var først snakk om at det ikke kom, men det ble så bestemt at det skal komme. Har du sjekket datoen på de forskjellige kildene?

Lenke til kommentar
hvorfor er alle bilder av windows home server med aero. Altså hva er poenget med det? desto mindre grafisk desto mer kan serveren jobbe med det den skal :)

9090883[/snapback]

 

Bildene er vel tatt fra de andre (vanlige) PCene i familiehuset? Trodde Home Server kun var en boks (PC) med nettverkskabel - ikke noe mus, tastatur eller skjerm, o.l. Var i hvertfall det de nevnte på presentasjonen hos Microsoft for en stund siden.

9090937[/snapback]

ja, men uansett hvor det kommer opp, så er det bilder med aero :p

Men vill uansett si at ubuntu server, debian etc er mye bedre valg :)

Lenke til kommentar
Hvis man først skal kjøre windows-server, hvorfor velge dette foran windows server 2003?

9089936[/snapback]

 

Ehh... prisen?

Vet du hva Windows Server 2003 koster?

Windows Home Server er en nedstrippet versjon av 2003, men samtidig har den fått inn endel funksjonalitet som 2003 Server ikke har, og som er ment å gjøre det enklere for "hvermansen" å bruke. Backup-programvaren er et eksempel på dette.

Lenke til kommentar
Det kommer 'Software-only' også, til salgs, så slapp av.

9089806[/snapback]

 

Har du en kilde til dette? Har hørt begge deler.

 

AtW

9090141[/snapback]

 

 

Det var først snakk om at det ikke kom, men det ble så bestemt at det skal komme. Har du sjekket datoen på de forskjellige kildene?

9090948[/snapback]

http://www.microsoft.com/windows/products/...er/default.mspx

 

Available in stores fall 2007 står det ihvertfall på hjemmesiden dems :)

Lenke til kommentar

Noen som har kjennskap til hvordan HS vil takle disker som død? F.eks RAID5 vil jo takle en død disk uten problemer. Per i dag kjører jeg 2xRAID5 i Windows server, og den eneste fordelen jeg ser med å kjøre HS er enklere administrasjon, men et krav da er jo at dataintigret beholdes ved trøbbel.

Lenke til kommentar
Hmm... i disse "MS kopierer alle andre" tider, er det jo litt morsomt at Ubuntu også har lansert en Ubuntu Home Server.

9091082[/snapback]

Ubuntu ja, men det har i lang tid finnes enkle distroer av linux og *BSD for rutere, NAS osv. som kan administreres via et enkelt webgrensesnitt.

 

Et eksempel er Openfiler, som lar deg sette opp RAID/LVM via webgrensesnitt, og kan dele ut filer via mange forskjellige protokoller (SMB, NFS, FTP, HTTP/WebDAV...)

 

Personlig liker jeg spesielt godt de enkle ruterdistroene, men til en kraftigere server vil jeg normalt foretrekke å sette opp en general-purpose distro isteden. Mange distroer har tross alt blitt så enkle å installere, f.eks. Ubuntu, Fedora, openSUSE, Debian...

Lenke til kommentar
Hmm... i disse "MS kopierer alle andre" tider, er det jo litt morsomt at Ubuntu også har lansert en Ubuntu Home Server.

9091082[/snapback]

Ubuntu ja, men det har i lang tid finnes enkle distroer av linux og *BSD for rutere, NAS osv. som kan administreres via et enkelt webgrensesnitt.

 

Et eksempel er Openfiler, som lar deg sette opp RAID/LVM via webgrensesnitt, og kan dele ut filer via mange forskjellige protokoller (SMB, NFS, FTP, HTTP/WebDAV...)

 

Personlig liker jeg spesielt godt de enkle ruterdistroene, men til en kraftigere server vil jeg normalt foretrekke å sette opp en general-purpose distro isteden. Mange distroer har tross alt blitt så enkle å installere, f.eks. Ubuntu, Fedora, openSUSE, Debian...

9091148[/snapback]

 

 

Dette gjelder ikke bare deg, men veldig mange i denne tråden. HS er IKKE for meg og deg (vi kan sikkert bruke standard 2003 server eller en linux-distro av noe slag og få mye mer funksjonalitet). Dette er for "mora di", onkel i Trondheim, Per Olav fra Bergen og alle andre som har mer enn en pc i huset og trenger ett enkelt sted å kunne ha dataene sine der de trenger mer eller mindre null teknisk kunnskap for å få nytte av det. Disse får ikke installert OG SATT OPP Ubuntu, 2003 server, Debian, Vista som lagrings- og mediaserver. Tenk på hvem Microsoft prøver å treffe med produktet, ikke på oss som leser hw.no og kan installere openSUSE i søvne. OBS OBS!

Lenke til kommentar
Lagringsservere til privat bruk har ofte veldig lave krav til maskinvaren ut over at den må takle store harddisker og et raskt nettverkskort. Dette betyr at Microsoft vil tvinge folk til å kjøpe en ofte unødvendig maskin for å få Windows Home Server.

9089956[/snapback]

Og hva er de urimelige maskinkravene du sikter til? Jeg sjekket og fant ut at systemkravene er en Pentium III på 1 ghz, med 512 RAM og 70 GB med HDD.

Med andre ord så kan du sette opp hjemmserveren med de billigste komponentene som er å få tak i.

 

De ga ut en oppdatert versjon av Windows95 som het OSR2 eller noe slikt, med noen nyttige nye funksjoner. Om jeg ikke husker helt feil var det umulig å kjøpe denne løst, den ble kun levert som OEM gjennom "de store" PC-produsentene. Ganske råttent gjort :(

9090316[/snapback]

 

Det kom seks versjoner av Windows 95, og det var vel kun de to siste som kunne kalles for brukbare, for noe ihvertfall. Personlig fikk jeg nok av win95 ganske tidlig, og holdt meg til OS/2 frem til jeg ble tvunget over til Windows NT.

De 4 siste versjonene var OEM.

 

While Windows 95 was originally sold as a shrink-wrapped product, later editions were provided only to computer OEMs for installation on new PCs. The term OEM Service Release is frequently abbreviated OSR, as in OSR1 or OSR2.1. Thus, for example, OSR1 was the OEM release that was identical to Windows 95 retail with Service Pack 1 applied (with the addition of Internet Explorer). In order to maintain compatibility with existing programs, Windows 95 has an internal version number of "4.00.950", regardless of the internal build number, thus reflecting Windows 95's alternative identity as "Windows 4.0" (similarly, the original edition of Windows 98 has an internal version number of Windows 4.10.1998.) Later versions are sometimes referred to by the trailing letter appended to this version string, such as Windows 95 B for OSR2 and OSR2.1.

 

Den versjonen du fikke kjøpt løst hadde faktisk ikke støtte for hverken USB, FAT32 eller UDMA, det var det kun de to siste OEM versjonene som hadde.

Lenke til kommentar
"Windows Home Server vil trolig ikke være tilgjengelig som et selvstendig produkt, men vil bli levert som ferdig installerte OEM-versjoner."

feil WHS vil komme ut som selvstendig OEM DVD også

 

"the system builder version are also heading into the distribution channels and will be available in the next couple of months."

http://blogs.technet.com/homeserver/archiv...16/ship-it.aspx

9091639[/snapback]

til og med bill gates har sakt at folk kan få kjøpt oem version vis dem har en server eller bygger server

http://metahost.origindigital.com/microsof...0070515_500.asx (starter 37:15)

så hardware burde gjøre litt mere research :hmm:

Lenke til kommentar
Du velger duplisering på de viktige filene, så speiler denne disse over flere disker.

9091126[/snapback]

 

Ok, så den fungerer mao som vanlig, dvs mister du disken så mister du dataen om du ikke har manuelt sørget for backup?

 

AtW

9092280[/snapback]

 

Manuelt og manuelt, du har ei liste over de delte mappene så dobbelklikker du på den mappa du vil duplisere, og velger "enable folder duplication", så skjer alt automatisk.

 

Det er forsåvidt manuelt, men det er ikke slik at du må sitte og kopiere mappa fra en HD til en annen.

 

Det er omtrent like lite arbeid som det er å dele ei mappe i Windows.

Lenke til kommentar
De du nevner går ikke på PC men "proprietære" bokser/enheter .

Windows Home Server er et PC operativ system .

Og alle OS til PC / "normal server" er å få tak i som software only installasjon  og vi kan nok forvente at denne kommer i det minste som OEM cd kjøpbar sw/lisens uten hw.

9090310[/snapback]

 

Hva med "Embedded" versjoner av windows da, de tror jeg iallefall ikke man får kjøpt som privatperson, kun hvis man lager bankterminaler osv... og personlig liker jeg endel features i Embedded (iallefall på papiret, har aldri fått tak i)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...