Gå til innhold

108 i 60 sone


moonwalk68

Anbefalte innlegg

Når dere snakker om at dere har kjørt 84.6 i 60 sona. Er det da trekt ifra feilmarginen på speedometeret?

 

Det er jo alltid en feilmargin på 6-7-8km/t på ¨så og si alle biler.

 

Jeg har en vane nå, selvom jeg bare har hatt lappen i 5 dager, så kjører jeg 10km/t i over, dette er da ikke i 30 og 40 sone selvfølgelig. Men slik som 60-70-80-90-100 sonene. Men siden denne feilmarginen er her så har vel dette ikke noe og si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke alle speedometre har feilmargin. Og ikke alle er på 6-7 km/t. Feilmarginen på speedometere er avhengig av hjulene og vil normalt være forskjellig på sommer og vinterhjul.

 

Når noen oppgir farten med desimaler må dette være det tallet raderen har gitt minus sikkerhetsmarginen den har. Det er med andre ord revnende likegyldig hva bilens speedometer har vist.

Lenke til kommentar

I min bil (88-modell Volvo 240) kan det stemme rimeleg godt at avvika er prosentvise, i fylgje uhøgtidelege målingar gjort med GPS og desse "Din fart"-skilta som står rundt om kring. Viser fartsmålaren 50 km/t har eg målt reell fart til rundt 45 km/t, og viser han 100 km/t har eg målt reell fart til rundt 90 km/t (båe delar målt med sommardekk på). Så det ligg vel rundt 10% avvik, eit tal som eg har høyrt at andre har sagt er vanleg for litt eldre bilar. :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Når dere snakker om at dere har kjørt 84.6 i 60 sona. Er det da trekt ifra feilmarginen på speedometeret?

 

Det er jo alltid en feilmargin på 6-7-8km/t på ¨så og si alle biler.

 

Jeg har en vane nå, selvom jeg bare har hatt lappen i 5 dager, så kjører jeg 10km/t i over, dette er da ikke i 30 og 40 sone selvfølgelig. Men slik som 60-70-80-90-100 sonene. Men siden denne feilmarginen er her så har vel dette ikke noe og si?

9092134[/snapback]

 

 

10km/t gir deg 1500,- i bot..Det vet jeg godt..

Dette er faktisk den eneste boten jeg har fått siden jeg begynte å kjøre bil.

Og det er nå 12-13 år siden..

 

Jeg vet godt hvordan det er og nettopp ha fått lappen..Du kjenner høyrefoten

på gasspedelen klør nesten..Du vil bare kjøre gassen i bånn og kjenne adrenalinen

flyte gjennom kroppen..Jeg har selv hatt sånne øyeblikk men jeg tenker meg godt om og tenker at jeg slet for å få lappen (dysleksien min) og den kostet mye penger.

Lenke til kommentar
Trøsten er at man lærer av slike erfaringer......not  :p

 

(81 i 50 sonen vet jeg av erfaring gir 5 mnd.)

9094440[/snapback]

 

 

Tro meg, jeg har lært:P det har blitt noen par våkne netter i det siste.

9097531[/snapback]

 

Det går over. Du skal se at du blir blid igjen når du får lappen tilbake. Å starte å kjøre igjen etterpå er den beste terapien. Bare ta det litt rolig i starten :ph34r:

Lenke til kommentar
Her om dagen lå jeg i 120, i 60 sonen. Møtte politiet i motsattkjøreretning. (I utrykning)

Godt det ikke var etter meg!

9097799[/snapback]

 

En gang lå jeg på E6 i 110 (90 sone) når politet kommer etter med fullt blålys. De skulle ta en som kjørte forbi meg i enda større tempo :-)

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Her om dagen lå jeg i 120, i 60 sonen. Møtte politiet i motsattkjøreretning. (I utrykning)

Godt det ikke var etter meg!

9097799[/snapback]

 

En gang lå jeg på E6 i 110 (90 sone) når politet kommer etter med fullt blåluss. De skulle ta en som kjørte forbi meg i enda større tempo :-)

9098367[/snapback]

Flaks der ja.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg hører er ikke fengsel i Norge så ille. 21 dager er ikke all verden, og man er ingen fæl person selv om man driter seg skikkelig ut en eller to ganger i livet på denne måten. :)

9103727[/snapback]

 

Det er sant:) men ufattelig surt likevell, så igjen: kommer til å gjøre ganske mye for å ikke havne i fengsel..men de fleste sier at jeg ligger i faresonen, men at jeg kommer til å få betinget i stedenfor.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg hører er ikke fengsel i Norge så ille. 21 dager er ikke all verden, og man er ingen fæl person selv om man driter seg skikkelig ut en eller to ganger i livet på denne måten. :)

9103727[/snapback]

 

Det er sant:) men ufattelig surt likevell, så igjen: kommer til å gjøre ganske mye for å ikke havne i fengsel..men de fleste sier at jeg ligger i faresonen, men at jeg kommer til å få betinget i stedenfor.

9108459[/snapback]

Fikk beskjed om at jeg var bare 10 km/t unna fengselsstraff når jeg ble stoppa i 96 km/t i 60 sone.

Riktig nok kom den beskjeden ifra en overivrig verdensmester på politikammeret som satte meg i samme kategori som skikkelig hardbarka kriminelle da...

Lenke til kommentar
Såvidt jeg hører er ikke fengsel i Norge så ille. 21 dager er ikke all verden, og man er ingen fæl person selv om man driter seg skikkelig ut en eller to ganger i livet på denne måten. :)

9103727[/snapback]

 

Det er sant:) men ufattelig surt likevell, så igjen: kommer til å gjøre ganske mye for å ikke havne i fengsel..men de fleste sier at jeg ligger i faresonen, men at jeg kommer til å få betinget i stedenfor.

9108459[/snapback]

Fikk beskjed om at jeg var bare 10 km/t unna fengselsstraff når jeg ble stoppa i 96 km/t i 60 sone.

Riktig nok kom den beskjeden ifra en overivrig verdensmester på politikammeret som satte meg i samme kategori som skikkelig hardbarka kriminelle da...

9135097[/snapback]

 

hehe, mulig han sa det, for det er 2 lover som "overlapper" hverandre. Den ene sier 106, og den andre sier 110..så det er vell alt ettersom omstendighetene osvosv.

Siden jeg aldri har vert borti en eneste overtredelse så fatter jeg ikke at jeg skal havne i fengsel av den grunn..og fengselsstraff kan enten være ubetinget eller betinget..

Mulig jeg sier dette er fordi jeg er fremdeles pinlig nervøs over hele greien:P

Lenke til kommentar
I min bil (88-modell Volvo 240) kan det stemme rimeleg godt at avvika er prosentvise, i fylgje uhøgtidelege målingar gjort med GPS og desse "Din fart"-skilta som står rundt om kring. Viser fartsmålaren 50 km/t har eg målt reell fart til rundt 45 km/t, og viser han 100 km/t har eg målt reell fart til rundt 90 km/t (båe delar målt med sommardekk på). Så det ligg vel rundt 10% avvik, eit tal som eg har høyrt at andre har sagt er vanleg for litt eldre bilar. :)

9092960[/snapback]

Jeg anbefaler ikke å stole på disse "Din fart"-boksene i vertfall. Mange ganger jeg har kjørt igjennom slike med nåla langt over 70 i 60-sone, og sett "61", "60", "58", osv. Andre ganger har jeg sett "64" med nåla akkurat på 70.

 

Spesielt sliter disse boksene om flere biler kommer etterhverandre virker det som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...