Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det å slå mennesker


pumba50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn i all hovedsak enig, men det finnes gråsoner for alt da.

 

Hadde jeg slått noen uprovosert? Aldri

Hadde jeg slått noen som snakka dritt om meg? Nei

Hadde jeg slått noen som snakka dritt om min døde kamerat? Kanskje

Hadde jeg slått for å hjelpe en kamerat som ble angrepet? Utvilsomt

 

Men det har vel forsåvidt å gjøre med at jeg ser på de to siste som "angrep" like mye som å fysisk bli angrepet selv.

Lenke til kommentar

Det er litt interessant hvis man studerer dyreverdenen. Alle dyr har en eller annen metode dem kan beskytte seg med, enten flykte eller bruke noe voldelig. Ulver har skikkelig nasty tenner, krokodiller har tykt lag med panser på ryggen og enorme kjever for å ta livet av byttet.

 

elefanter har støttenner for å beskytte seg. Osv Osv. Vi mennesker, hva faen har vi, nå må jeg nesten tenke meg om. Ja, vi har jo hender og føtter vi kan bruke. Tviler på at vi biter noe særlig, men unntak er alltid å finne, kanskje mest hos jenter vil bitt bli utført.

 

Men ting kan tyde på at vold har en hensikt, og den skal brukes varsomt. Det er klart, ingen ønsker å bruke blind vold i hytt og pine, dem som gir uttrykk for det er vel kanskje litt usikker på seg selv og omverdenen. Men vold har sin plass, helt klart, både for beskyttelse og jakt.

Lenke til kommentar
Det er litt interessant hvis man studerer dyreverdenen. Alle dyr har en eller annen metode dem kan beskytte seg med, enten flykte eller bruke noe voldelig. Ulver har skikkelig nasty tenner, krokodiller har tykt lag med panser på ryggen og enorme kjever for å ta livet av byttet.

 

elefanter har støttenner for å beskytte seg. Osv Osv. Vi mennesker, hva faen har vi, nå må jeg nesten tenke meg om. Ja, vi har jo hender og føtter vi kan bruke. Tviler på at vi biter noe særlig, men unntak er alltid å finne, kanskje mest hos jenter vil bitt bli utført.

 

 

9104694[/snapback]

 

 

mennesker har intligens ikke instinkt

Lenke til kommentar
Det er litt interessant hvis man studerer dyreverdenen. Alle dyr har en eller annen metode dem kan beskytte seg med, enten flykte eller bruke noe voldelig. Ulver har skikkelig nasty tenner, krokodiller har tykt lag med panser på ryggen og enorme kjever for å ta livet av byttet.

 

elefanter har støttenner for å beskytte seg. Osv Osv. Vi mennesker, hva faen har vi, nå må jeg nesten tenke meg om. Ja, vi har jo hender og føtter vi kan bruke. Tviler på at vi biter noe særlig, men unntak er alltid å finne, kanskje mest hos jenter vil bitt bli utført.

 

 

9104694[/snapback]

 

 

mennesker har intligens ikke instinkt

9104987[/snapback]

Vi har også voldelige egenskaper. :)

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har vært i litt for mange slosskamper, ja. Før klarte jeg ikke at noen "bestemte" over meg. Liker fremdeles ikke å bli kommandert av fremmede. Om det er en lærer eller noe sånt så er det greit, men ikke tilfeldige folk jeg møter som oppfører seg som om de kan bestemme over meg. Hater det, men greier å kontrollere meg nå.

 

For å gi et eksempel kan jeg fortelle om en episode jeg husker veldig godt (og er utrolig lite stolt av). Jeg og noen venner hadde akkurat kommet på en fest (vi kjente nesten ingen der, men vi var da invitert). Jeg går inn på kjøkkenet hvor en del folk står å snakker sammen, de ber meg lukke døren etter meg, jeg mener de kan lukke døren selv siden de står nærmere, men de nekter. De prøver å dytte meg bort til døren for å få meg til å lukke den osv. Vet ikke hva som skjedde, men plutselig sto vi utenfor, meg mot 4-5 andre som skulle banke meg. Ja, jeg fikk bank...men husker jeg hadde det helt fantastisk etterpå; jeg lukket aldri den døren.

 

Syns selv det hele høres ganske sykt ut. Jeg kunne jo bare lukket døren. Det var bar en dør for faen! Men akkurat der og da føltes det som om jeg gjorde akkurat det riktige. Det er heldigvis site gangen jeg var i en slosskamp...og det er 5 år siden nå.

9076470[/snapback]

 

 

Jeg har det også slik. At jeg blir drit sur hvis folk kommanderer meg.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har vært i litt for mange slosskamper, ja. Før klarte jeg ikke at noen "bestemte" over meg. Liker fremdeles ikke å bli kommandert av fremmede. Om det er en lærer eller noe sånt så er det greit, men ikke tilfeldige folk jeg møter som oppfører seg som om de kan bestemme over meg. Hater det, men greier å kontrollere meg nå.

 

For å gi et eksempel kan jeg fortelle om en episode jeg husker veldig godt (og er utrolig lite stolt av). Jeg og noen venner hadde akkurat kommet på en fest (vi kjente nesten ingen der, men vi var da invitert). Jeg går inn på kjøkkenet hvor en del folk står å snakker sammen, de ber meg lukke døren etter meg, jeg mener de kan lukke døren selv siden de står nærmere, men de nekter. De prøver å dytte meg bort til døren for å få meg til å lukke den osv. Vet ikke hva som skjedde, men plutselig sto vi utenfor, meg mot 4-5 andre som skulle banke meg. Ja, jeg fikk bank...men husker jeg hadde det helt fantastisk etterpå; jeg lukket aldri den døren.

 

Syns selv det hele høres ganske sykt ut. Jeg kunne jo bare lukket døren. Det var bar en dør for faen! Men akkurat der og da føltes det som om jeg gjorde akkurat det riktige. Det er heldigvis site gangen jeg var i en slosskamp...og det er 5 år siden nå.

9076470[/snapback]

 

 

Jeg har det også slik. At jeg blir drit sur hvis folk kommanderer meg.

9105076[/snapback]

Dere tar dere selv for høytidlige. Eller gjorde for arbakadarba.

Lenke til kommentar

Var ganske temperamentsfull som barn, så det ble litt slossing. Sloss en del i barnehagen og på barneskolen. Litt småslossing med min yngre bror også da jeg var barn, men det var ikke skikkelig slossing, vi slo ikke til hverandre i ansiktet.

 

Kan ikke huske at jeg har vært i noen skikkelige slosskamper siden barneskolen, eller blitt utsatt for noe vold siden den gang. Har blitt mye roligere, og det er ikke egentlig så mange som ypper til bråk heller.

 

Synes egentlig det bare er idiotisk med slåssing. Ypper derfor aldri til slosskamp, men ikke faen om jeg står å ser på at en kompis blir banket opp heller.

Indeed. Heldigvis har det ikke dukket opp situasjoner som har krevet min assistanse så langt. Men hvis noe skjer så må man jo hjelpe vennene sine. Det beste er selvsagt å avverge at noe skjer i første omgang.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Husker det var en kid på barneskolen som fløy på meg fordi jeg tok tilbake lua han hadde tatt av venninna mi. Fikk relativt vondt, men ikke noen alvorlige ettervirkninger, heldigvis.

 

Da jeg var yngre var pappa alltid veldig hardhendt, og jeg var redd for han i mange år, men tempetamentet hans har heldigvis roa seg ned etterhvert.

 

Mamma og jeg er like ille temperament og.. Det har utvikla seg fysisk mer enn en gang. Jeg er heller ikke den som bare står der og tar imot, så.. Ja.

Jeg har også flere ganger bare måttet gå for å ikke slå hu. Noe som enkelte ganger har endt i å bli låst ute midt på vinteren uten særlig med klær ol.

Da har jeg vært eldre enn jeg var med pappa, så det har vel egentlig bare endt i at jeg har mista mer og mer respekt for mamma. Og rett og slett ikke skjønt åssen i hælvete hu kan ture som hu gjør mot andre mennesker (meg).

 

 

Har også hatt et par episoder med mammas samboer. Fått noen fiker, fått fulle esker kasta på meg, ol. Mista mer og mer respekt for han, men også blitt redd.

Vi har ikke lenger det nære forholdet vi hadde for bare noen år siden pga dette.

Og jeg blir livredd omtrent hver gang han hever stemmen i min retning for at det kommer noe sånt igjen.

 

 

Heldigvis er alt dette en stund siden. Og, på tross av at jeg fortsatt bor hjemme, har jeg veldig lite kontakt med både mamma og stefar.

Lenke til kommentar
Hepp,

 

Det å slå hos ungdom er meget populært. Det kommer stadig vekk tapere å slår meg i armen. Rart det blir krig i verden?

9105040[/snapback]

Du er ikke alene, kamerat.

 

Jeg kan ikke noe for det, men hver gang noen slår til meg så jeg får vondt (forutsatt at slaget kommer nogenlunde uprovosert), tenker jeg at vedkommende som slår antageligvis har en alvorlig grad av mangel på sosial intelligens.

 

Jeg kan rett og slett ikke få sagt hvor mye det irriterer meg med sånne som skal slå og slåss hele tiden. Det rare er at jeg på ingen måte er noe alvorlig offer for vold, men jeg utsettes stadig for de "små" og "ufarlige" slagene som gjør inntrykk i lengden. Jeg er så glad for å denne tråden kom opp så jeg kan lese og skrive litt.

Lenke til kommentar
Sure thing. Rasisme er bare et virkemiddel brukt av gamle, redde og ignorante mennesker, og folk som prøver å være patrioter uten å gjøre mer enn å kalle brune mennesker niggere og be de dra hjem, for så å bli stukket ned av en familie på 50. Kort sagt, rasisme er den intellektuelt underutvikledes virkemiddel for å få fram noen andres mening.

9085984[/snapback]

 

 

men det du skrev istad om at man burdte sende ut folk hvis man ikke klarte og oppføre seg.. "verdens beste land burde ha verdens beste folk!" burdte ikke dette også gjelde nordmenn da? (selvom man ikke kan sende dem ut, det vet jeg jo) men prinsippet! ja, dette begynner å bli veldig ot, men gidder ikke lage en ny tråd om det ikveld..

9086217[/snapback]

 

Nordmenn er nordmenn, vi er født og oppvokst her med norsk moral, kultur og levemåte. Utlendinger, derimot har sin egen kultur, sin egen oppfattning av rett og galt, sitt eget språk, for ikke å nevne at 'fremmede' religioner spiller inn og forvrir levemåten om til det ugjenkjennelige!

 

Derfor syns jeg det er rett å kaste ut utlendinger, mens nordmenn skal få være i landet de har rett til å være i!

Lenke til kommentar
Det er litt interessant hvis man studerer dyreverdenen. Alle dyr har en eller annen metode dem kan beskytte seg med, enten flykte eller bruke noe voldelig. Ulver har skikkelig nasty tenner, krokodiller har tykt lag med panser på ryggen og enorme kjever for å ta livet av byttet.

 

elefanter har støttenner for å beskytte seg. Osv Osv. Vi mennesker, hva faen har vi, nå må jeg nesten tenke meg om. Ja, vi har jo hender og føtter vi kan bruke. Tviler på at vi biter noe særlig, men unntak er alltid å finne, kanskje mest hos jenter vil bitt bli utført.

 

 

9104694[/snapback]

 

 

mennesker har intligens ikke instinkt

9104987[/snapback]

 

Jeg ville si det motsatte. Jeg mener mennesker har instinkt og at våre tanker og handlinger styres av instinkter. Vår evne til og gjøre mer utover det andre skapninger kan skyldes bare at vi instinktivt er bygd til og improvisere.

Lenke til kommentar

Selv har jeg kke opplevd mye vold. Jeg er veldig glad for å slippe å bo sammen med noen som er voldelige/slår osv...Og jeg blir så utrolig lei meg når jeg hører om barn som blir slått/ banka av familie. Må være noe av det værste som kan skje. Vet jo om noe som har hatt vold i hjemmet, og ikke her klart seg så bra etter en slik oppvekst, håper så inderlig at tilfeller med vold i hjemmet ikke kommer til og øke med årene..

Lenke til kommentar
Jeg ville si det motsatte. Jeg mener mennesker har instinkt og at våre tanker og handlinger styres av instinkter. Vår evne til og gjøre mer utover det andre skapninger kan skyldes bare at vi instinktivt er bygd til og improvisere.

Vi har begge deler. Grunnen til at mange tror vi ikke har instinkter er at vi rasjonaliserer rundt våre handlinger. F.eks. grunnen til at vi vil ha sex skyldes jo i bunn og grunn instinkter, men så blir det igjen forsterket av kulturen vi lever i. I tillegg til dette har vi jo også mer rasjonelle tankemønstre. Vi regner f.eks. ikke mattestykker med instinktene våre.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd vold i hjemmet, riktignok ble de to eldre brødrene mine riset litt etter å ha vært uoppdragelige, men bare sånn disiplinært sett, ikke for voldens skyld.

 

For et par måneder siden hadde jeg og en kompis kommet ut fra en Kiwi-butikk og var på vei hjem da en tidligere klassekamerat kom ropanes etter meg. Det var riktignok en til, men han så jeg ikke før jeg fikk et slag i munnviken etter å ha blitt beskyldt for å ha veltet crosseren hans. Aner ikke helt hvorfor jeg ikke tok igjen, men fyren var sikkert beruset så jeg bare løp vekk jeg. Visste at han ikke var stabil uansett. Når det kommer til med crosseren har jeg verken sett crossern hans eller veltet den. Rimelig uprovokasert vold, sier nå jeg. Jeg valgte å ikke anmelde, men hadde tanna vært brukket, hadde jeg definitivt gjort det.

 

EDIT: Jeg har ofte krangla/sloss/fått bank av brødrene mine, helst det siste, men det er sånn man må regne med. Jeg er takknemmelig, tåler bare litt mer i ettertid. :cool:

Endret av Parad0x
Lenke til kommentar
Selv har jeg kke opplevd mye vold. Jeg er veldig glad for å slippe å bo sammen med noen som er voldelige/slår osv...Og jeg blir så utrolig lei meg når jeg hører om barn som blir slått/ banka av familie. Må være noe av det værste som kan skje. Vet jo om noe som har hatt vold i hjemmet, og ikke her klart seg så bra etter en slik oppvekst, håper så inderlig at tilfeller med vold i hjemmet ikke kommer til og øke med årene..

9111610[/snapback]

 

Det finns en grense fra "vold" og respekt slag.

 

Har en kompis som skriker "jæ*la h0re" til mor og far si, og de sier bare at han ikke skal si sånn, han er 19 år ..

Han veier 45kg og truer mange, mange med juling, inkl meg.

 

hadde jeg vært far/mor hans, da skulle jeg faen meg vist han respekt, ikke nødvendigvis 2 cola flasker med vann så han slipper blåmerker, men å gjøre han redd i 2 minutter funker.

 

For han skulle gjerne prøvd å utøve vold på meg eller noen venner av meg, da gir jeg faen i om han veier 45kg og har minimalt med iq.

 

- Alle har vel fått juling av brødre, aner ikke hvor mye jeg har tatt imot, men på en måte er det greit, det var 2 års forskjell på broren min og meg, han var eldre.

Før så var jo det mye forskjell og han jula meg lett, men vet ikke, han har ikke tørt i det siste, om det er fordi han har vokst opp, eller fordi vi er like sterke vet jeg ikke.

 

Men kort og godt, litt motgang og nedtur trenger alle, hjelper bare på å styrke forholdet det.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
Selv har jeg kke opplevd mye vold. Jeg er veldig glad for å slippe å bo sammen med noen som er voldelige/slår osv...Og jeg blir så utrolig lei meg når jeg hører om barn som blir slått/ banka av familie. Må være noe av det værste som kan skje. Vet jo om noe som har hatt vold i hjemmet, og ikke her klart seg så bra etter en slik oppvekst, håper så inderlig at tilfeller med vold i hjemmet ikke kommer til og øke med årene..

9111610[/snapback]

 

Det finns en grense fra "vold" og respekt slag.

 

Har en kompis som skriker "jæ*la h0re" til mor og far si, og de sier bare at han ikke skal si sånn, han er 19 år ..

Han veier 45kg og truer mange, mange med juling, inkl meg.

 

hadde jeg vært far/mor hans, da skulle jeg faen meg vist han respekt, ikke nødvendigvis 2 cola flasker med vann så han slipper blåmerker, men å gjøre han redd i 2 minutter funker.

 

For han skulle gjerne prøvd å utøve vold på meg eller noen venner av meg, da gir jeg faen i om han veier 45kg og har minimalt med iq.

 

- Alle har vel fått juling av brødre, aner ikke hvor mye jeg har tatt imot, men på en måte er det greit, det var 2 års forskjell på broren min og meg, han var eldre.

Før så var jo det mye forskjell og han jula meg lett, men vet ikke, han har ikke tørt i det siste, om det er fordi han har vokst opp, eller fordi vi er like sterke vet jeg ikke.

 

Men kort og godt, litt motgang og nedtur trenger alle, hjelper bare på å styrke forholdet det.

9113534[/snapback]

 

 

Ja..enig.

Lenke til kommentar

Henger ikke i miljøer hvor vold blir utøvd så mye, ingen av mine venner eller meg er de som kommer i slosskamp ofte.

 

Men en ting, en fyr i klassen min (annen klasse videregående) rakket ned på meg og kjæresten min kl. 1 på msn til meg rett etter vi hadde fått sommerferie. Har egentlig aldri hatt så mye med han å gjøre i løpet av skoleåret, men han begynte altså å snakke dritt til meg rett etter skoleslutt.

 

Dette gir meg lyst til å gi han en på trynet når skolen begynner på igjen. Blir det helt feil?

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke gjort det, men det har jo ikke nødvendigvis noe å gjøre med at ikke han kunne fortjent det. Men kunne ikke selv fått til å gå hen og slå til noen på bakgrunn av noe de har gjort for lenge siden. Prøv heller å snakke med han?

 

Forresten, når du nevner det med miljøer så er det litt rart. Jeg kjenner nemlig flere som relativt ofte slåss, og noen har gjort ting jeg ikke engang gidder å snakke om, og som jeg ikke respekterer på noen måte. Det som er rart er at selv om jeg ser hva de gjør og hvor feil det er så kommer jeg neppe til å "ta avstand fra" dem, fordi de var vennene mine fra før de gjorde det. Hadde jeg ikke kjent dem fra før de gjorde det ville jeg antageligvis syntes at de var idioter, men sånn er det nå ikke, kjenner dem jo for helt andre ting.

Å si til dem hvor feil det er er jo en annen ting, selv om det sjelden har noen effekt.

(Sorry om de setningene ble litt kryptiske, håper dere skjønner hva jeg mener.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...