Gå til innhold

Ikke noe priskutt for PS3 (PS3)


Anbefalte innlegg

Europa existerer ikke får Sony,tror ikke de vet at vi fins.Bare US som får priskutt var jo inte noe nytt.(større marked)De har litt og lære fra MS.samme priser overalt og ut samme dato.Og alle er fornøyde.

 

Men bryr meg lite,kunne ikke tenke meg betale hverken 5 eller 6 tusen for PS 3..

9068938[/snapback]

Microsoft er i en særstilling i forhold til Sony, som faktisk er avhengig av å tjene penger på konsollen. Dette med prissetting i forhold til ulike marked er komplisert. Det handler ikke om å selge flest mulig konsoller, men å maksimere profitten (ok, veldig forenklet). Noen marked må man kanskje selge med tap for å senere kunne tjene penger, mens i andre kan de selge med noe gevinst. Personlig mener jeg markedsavdelingen hos Sony har gjort et smart trekk når de lanserte denne pakken. Nå kommer en del som har ventet på prisnedgang ned fra gjerdet, uten at prisen faktisk er senket (en må likevel regne med at salget av ekstra håndkontrollere og de aktuelle spillene vil gå en del ned). Regner med at Sony greier å riste ned ytterlige noen personer av gjerdet når prisen senkes et hakk før julesalget starter.

 

For øvrig må økonomene på den samme avdelingen ha en utrolig spennende jobb.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, Game-tilbudet er jo fantastisk bra da. 5399,- for alt sammen. Tenk hvis man uansett skulle ha kjøpt to av de spillene samt en ekstra kontroll så blir det hele 1800 kroner. Man betaler da bare 3600,- for selve konsollen...

 

Spent på om Elkjøp vil prøve å overgå dette...

Lenke til kommentar
Tar opp igjen dette spørsmålet fra den andre tråden:

 

Prisen på en 60GB Playstation 3 er nå 499 dollar i USA, eller i underkant av 2.900 kroner. Til sammenligning er veiledende pris i Norge 6.000 kroner. Altså er maskinen over dobbelt så dyr her til lands. En annen forumbruker hevdet denne sammenligningen ikke er gyldig på grunn av lave amerikanske lønninger.

 

Det stemmer ikke. Amerikanske lønninger er gjennomsnittlig lavere enn norske, men siden det norske prisnivået er så høyt, er faktisk kjøpekraften større hos den jevne amerikaner. (Se tabell)

 

Det står forklart i denne rapporten fra Statistisk Sentralbyrå (SSB):

 

Det nominelle lønnsnivået i Norge er blant de høyeste i OECD-området, men det er også prisnivået. Dette fører til at den relative kjøpekraften av en norsk gjennomsnittslønn er lavere enn nominelt nivå skulle tilsi. Likevel plasserer Norge seg klart i det øvre middelsjiktet blant de 25 landene vi har sammenliknet i denne artikkelen.

 

post-44038-1184328068_thumb.jpg

 

Konklusjon: Vi betaler betydelig mer for en Playstation 3 enn amerikanske forbrukere, også når man regner med relativ kjøpekraft. :thumbdown:

9065855[/snapback]

 

Statistisk sentralbyrå kan ryke å reise når de er så uprofesjonelle som de er. Norge er en velferdsstat, det er ikke USA.

 

I USA må man legge av penger til utdanning til ungene, betale sykeforsikring, spare til egen pensjon, etc. Dette er ting nordmenn slipper å tenke på fordi vi har det inkludert så skal vi sammenligne med USA må vel alt dette tas hensyn til først, deretter kan man begynne å sammenligne.

 

Statistisk sentralbyrå sine statistikker har maaaaange svakheter og er ikke noe annet enn indikasjoner :hmm:

Lenke til kommentar
Statistisk sentralbyrå kan ryke å reise når de er så uprofesjonelle som de er. Norge er en velferdsstat, det er ikke USA.

 

I USA må man legge av penger til utdanning til ungene, betale sykeforsikring, spare til egen pensjon, etc. Dette er ting nordmenn slipper å tenke på fordi vi har det inkludert så skal vi sammenligne med USA må vel alt dette tas hensyn til først, deretter kan man begynne å sammenligne.

 

Statistisk sentralbyrå sine statistikker har maaaaange svakheter og er ikke noe annet enn indikasjoner  :hmm:

9070773[/snapback]

Ja, dette er allerede nevnt tidligere i tråden. All statistikk av denne typen gir vel kun indikasjoner?

 

Dersom du fortsatt synes denne diskusjonen er interessant foreslår jeg at du oppretter en ny tråd for dette, så kan vi fortsette diskusjonen der.

Lenke til kommentar
Ja, dette er allerede nevnt tidligere i tråden. All statistikk av denne typen gir vel kun indikasjoner?

 

Dersom du fortsatt synes denne diskusjonen er interessant foreslår jeg at du oppretter en ny tråd for dette, så kan vi fortsette diskusjonen der.

9070886[/snapback]

 

Dette var vel mitt eneste innslag i saken, likevel skjønner jeg ikke hvorfor det skal taes opp i egen tråd. Denne tråden omhandler prisen til PS3 og at det ikke ble noe priskutt i Europa og diskusjon rundt dette.

 

Å da diskutere pris kontra kjøpekraft ser jeg ikke er OT.

 

Skjønner likevel at noen liker å leke moderatorer her og har kanskje ett stort ønske om å bli en. Frem til det eventuelt skjer bør man vel holde til seg selv hva man synea andre bør gjøre, ihvertfall når personene holder seg til tema :ermm::hmm:

 

EDIT: I linken din til tidligere i denne tråden er ikke noe av dette faktisk nevnt så hva mener du egentlig med det? :hmm:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Er det en av dere som har kjøpt bundle hos Game til 5399,- som kunne tatt bryet med å skanne inn sin kvittering og dele med oss andre? Så kan vi teste ut om Elkjøp praktiserer prisgaranti fremdeles. Har desverre ikke noen Game i mitt nærområde og ser ikke ut som de er på nett for øyeblikket.

 

Lars

Lenke til kommentar
Er det en av dere som har kjøpt bundle hos Game til 5399,- som kunne tatt bryet med å skanne inn sin kvittering og dele med oss andre? Så kan vi teste ut om Elkjøp praktiserer prisgaranti fremdeles. Har desverre ikke noen Game i mitt nærområde og ser ikke ut som de er på nett for øyeblikket.

 

Lars

9071331[/snapback]

 

Elkjøp sin prisgaranti gjelder desverre ikke mot butikker utenfor lokalområdet, heller ikke mot internett desverre.

 

Treffer du rett person i Elkjøp så ordner det seg likevel men nå kan det være fare for at du treffer ferieavløsere, etc som har hendene litt bundet som ikke kan løsne litt på prisen i forhold til regelverket til Elkjøp.

 

Men ved å være litt pågående på en vennlig måte kommer du ofte langt :thumbup:

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ja, dette er allerede nevnt tidligere i tråden. All statistikk av denne typen gir vel kun indikasjoner?

 

Dersom du fortsatt synes denne diskusjonen er interessant foreslår jeg at du oppretter en ny tråd for dette, så kan vi fortsette diskusjonen der.

9070886[/snapback]

 

Dette var vel mitt eneste innslag i saken, likevel skjønner jeg ikke hvorfor det skal taes opp i egen tråd. Denne tråden omhandler prisen til PS3 og at det ikke ble noe priskutt i Europa og diskusjon rundt dette.

 

Å da diskutere pris kontra kjøpekraft ser jeg ikke er OT.

 

Skjønner likevel at noen liker å leke moderatorer her og har kanskje ett stort ønske om å bli en. Frem til det eventuelt skjer bør man vel holde til seg selv hva man synea andre bør gjøre, ihvertfall når personene holder seg til tema :ermm::hmm:

 

EDIT: I linken din til tidligere i denne tråden er ikke noe av dette faktisk nevnt så hva mener du egentlig med det? :hmm:

9071058[/snapback]

 

Tror du skal ta det litt rolig i svingene nå - Jeg tror ikke brannslange prøver å leke moderator, han påpeker ganske enkelt at det faller utenfor trådens emne å diskutere norsk mot amerikansk handlekraft - noe jeg sier meg enig i. Ja, det er relatert til tråden med tanke på priskuttet, men å diskutere seg fram til hvem som har størst kjøpskraft i en tråd som handler om prisen på en konsoll blir faktisk off-topic.

 

--

 

Snakket med min lokale "Game" butikk i dag, han ventet inn konsoller på tirsdag eller onsdag, og regnet med at han solgte de ut rimelig fort til annonsert pris på 5399,-

 

Han ville ikke spekulere på om prisen ville falle ytterligere, men sa han ville holde seg på konkuransedyktig nivå uansett. Verdt og merke seg er at han sa tilbudet til game ikke ville vare mer en toppen 2-3 uker.

Lenke til kommentar
Tror du skal ta det litt rolig i svingene nå - Jeg tror ikke brannslange prøver å leke moderator, han påpeker ganske enkelt at det faller utenfor trådens emne å diskutere norsk mot amerikansk handlekraft - noe jeg sier meg enig i.  Ja, det er relatert til tråden med tanke på priskuttet, men å diskutere seg fram til hvem som har størst kjøpskraft i en tråd som handler om prisen på en konsoll blir faktisk off-topic.

9071405[/snapback]

 

Vel, kommer med kun ett innlegg angående ett tema som faktisk blir diskutert opp og ned her i tråden.

 

Da blir jeg beskyldt for å repetere det de andre allerede har sagt og han linker til en side der det ikke står noe om det jeg har nevnt i innlegget mitt.

 

Så her skal andre få diskutere som man vil men med en gang jeg kommer med ett innlegg om tema så blir jeg plutselig oppfordret til å ta dette i ett eget emne.

 

Det er vel ikke jeg som har for høy fart i svingene, det må enkelt å greit være lov til å si i franår folk leker moderatorer her.

 

Edit: Moderatorting lar jeg moderatorene ta seg av....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Dro ned en tur på Norges beste Elkjøp-butikk (Leangen så klart) for å kjøpe en PS3. Desverre har de ikke noen igjen på lager og får trolig ikke inn før slutten av måneden, den er også borte i nettbutikken.

 

Dette var surt for jeg tror nok jeg hadde fått samme pris som de billigste i Trondhem....

 

Vel, da får det vel vente :cool:

 

Edit: Skriveleif :whistle:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Vel, kommer med kun ett innlegg angående ett tema som faktisk blir diskutert opp og ned her i tråden. Da blir jeg beskyldt for å repetere det de andre allerede har sagt og han linker til en side der det ikke står noe om det jeg har nevnt i innlegget mitt.

9071461[/snapback]

I innlegget ditt står det:

"I USA må man legge av penger til utdanning til ungene, betale sykeforsikring, spare til egen pensjon, etc. Dette er ting nordmenn slipper å tenke på fordi vi har det inkludert så skal vi sammenligne med USA må vel alt dette tas hensyn til først, deretter kan man begynne å sammenligne."

 

I innlegget jeg lenket til står det:

"[...]en slik nettolønnssammenlikning gir et "kunstig godt" bilde i forhold til den normale forbruker jo større forskjeller det er i landet, og jo mindre det statlige dekker."

 

Så her skal andre få diskutere som man vil men med en gang jeg kommer med ett innlegg om tema så blir jeg plutselig oppfordret til å ta dette i ett eget emne.

9071461[/snapback]

Dette har Stikko kommet med et godt nok svar på. Du må forøvrig gjerne ta diskusjonen om hvorvidt Brannslange leker moderator eller ei i en ny tråd ;)

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Vel, å påpeke at to ting er forskjellige er ikke det samme som å faktisk å nevne forskjellene.

 

Stikko har ikke kommet med en god forklaring på noe, med en så åpen trådoverskift var jeg laaangt innefor topic, enkelt å greit.

 

Derfor blir det feil å oppfordre andre brukere til å ta ting i andre tråder fordi det ikke passer dem selv....

 

Uansett.... NÅÅÅÅ er vi ihvertfall OT, så skal vi være enige om at vi er uenige da så lar vi prisdiskusjonen gå videre :thumbup:

 

Edit: Skriveleif

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Ok. Jeg trodde de statlige velferdsordningene i USA og Norge var rimelig kjent for alle som har påbegynt grunnskolen, og at det dermed holdt å påpeke at det var en forskjell.

9072504[/snapback]

 

OK, min feil, fornøyd....

 

Kan vi heller fortsette tråden nå?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...