Gå til innhold

Styre vifter med potmeter?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sitter her med et par vifter i PC-kabinettet som bråker utrolig mye, siden jeg kan ha dem enten av eller på. Har heller ikke penger å bruke på viftestyring og tenkte jeg like gjerne kunne gjøre det til et bittelite prosjekt for å ha noe å gjøre.

Så følgende spørsmål til dere med litt mer peiling blir:

 

-Vil det i det hele tatt fungere ved kun å lodde på potmeter? (Da med tanke på impedans osv. , siden det er spole i viftene.)

 

-Tenkte også noe i retning av spenningsregulatorer, noen som har noen forslag?

 

 

Takker på forhånd for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja eit potmeter i serie med vifta vil fungere fint som regulator.. er slik de fleste "ferdige" regulerbare viftene er konstruert.

verdier er noko anna.. orker ikkje bjynne å rekne på det nå, men sitter med ei regulerbar mist vifte i handa og den har eit potmeter på maks 100ohm

Lenke til kommentar
ja eit potmeter i serie med vifta vil fungere fint som regulator.. er slik de fleste "ferdige" regulerbare viftene er konstruert.

verdier er noko anna.. orker ikkje bjynne å rekne på det nå, men sitter med ei regulerbar mist vifte i handa og den har eit potmeter på maks 100ohm

9062021[/snapback]

 

Toppers, tusen takk for svar. :D

 

Regner med at den Mist-vifta di også går på tolv volt, og det er vel ikke mye forskjell på strømforbruk, så da skal det forhåpentligvis gå bra med 100ohm (får man håpe).

Lenke til kommentar

Som jeg alltid prøver å si når noen snakker om potmeter og vifter:

En vifte er en spole, og kan derfor ha STORT strømtrekk ved oppstart, så derfor må en eventuell motstand tåle MYE EFFEKT!

 

Det aller tryggeste å gjøre er å enten kjøpe et ferdig potmeter som er beregnet til dette bruket (som feks på microplex), eller kjøpe en ferdig viftekontroll som bruker pulsbreddeprinsippet til å redusere spenning over viften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...