Gå til innhold

Macroobjektiv til Canon EOS 400D


Anbefalte innlegg

Har noen tips til et godt macro-objektiv som passer bra sammen med Canon EOS 400D. Det er kanskje et ganske enkelt spørsmål, men i og med at jeg nettopp har fått mitt første speilreflekskamera så har jeg egentlig ikke helt klart å sette meg skikkelig inn i "speilrefleksverdnen" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for EF-S 60mm fra Canon.

Sylskarpt objektiv, rimelig, lydløs og svinerask fokusmotor samt at objektivet ikke endrer lengde ved fokusering (internal focus) - i motsetning til f.eks Sigmaen og Tamronen som er 'teleskop' design. 60mm er dessuten en anvendelig brennvidde til alminnelig fotografering (det er forsåvidt 70 og 90mm også)

Lenke til kommentar

Jeg er skammelig fornøyd med mitt Canon EF 100mm f/2.8 USM Makro objektiv. Skarpt, kjapp fokus, og for meg bra brennvidde (tilsvarer jo 160mm, greit til foto av insekter etc). Har hørt mye bra om EF-S 60mm også! Er du på et stramt budsjett eller overhodet ikke tenker på fullformat så kan nok den fungere like bra.

 

Ser Sigma har en 105mm til omtrent samme prisen som EF-S 60mm. Kjenner ikke akkurat til objektivet, men...

Lenke til kommentar

Insekter osv. så vil jeg anbefale.

 

SIGMA 105/2,8 EX MACRO

 

Denne koster ca. 4000 og er litt lengre (brennvidde) enn det som de andre nevnte, fordelen er at du kan komme like tett uten å måtte stikke trynet inn i et insekt, sjangsen for at du får tatt bildet uten at den lille krabaten har sprunget er også større.

 

Men 100mm fra Canon er selvfølgelig ikke å forakte det heller:-) men det har ikke 1:1 i størrelsesforhold slik som sigmaen har, og det er en relativt stor ulempe vil jeg si.

Lenke til kommentar

Både Canon 100 Macro og Sigma 105 Macro er meget bra. Selv har jeg tilgang til begge da jeg har Canon sin på jobb og Sigma sin privat. Canon har intern fokusering og raskere AF. Sigma har litt tregere AF og ekstern fokusering, men en ytters enklel omskifting fra AF til MF. Der Canon har en liten filleknapp, drar du bare fokusringen til deg på Sigma'n og så har du MF. Manuell fokus bruker jeg vel så ofte som AF. Blir også veldig fasinert av den eksterne fokusen til Sigma'n selv om den kanskje trekker litt støv inn i objektivet. Prisen til Sigma ligger på ca 3600 mot Canon 4700. Jeg fortrekker Sigma'n.

 

Her er et par bilder jeg tok her om dagen under identiske forhold slik at dere kan sammenlikne - Sigma først og deretter Canon:

post-879-1184262190_thumb.jpg

post-879-1184262229_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har noen tips til et godt macro-objektiv som passer bra sammen med Canon EOS 400D. Det er kanskje et ganske enkelt spørsmål, men i og med at jeg nettopp har fått mitt første speilreflekskamera så har jeg egentlig ikke helt klart å sette meg skikkelig inn i "speilrefleksverdnen" :)

9057834[/snapback]

 

Se litt på Sigma sin 150mm også.

Greit å ha litt ekstra avstand til insekter etc.

Hadde 100mm Canon før, men gikk tilbake til Sigma 150mm nå nylig.

 

P.S Sigma 150mm fikk meget bra i test i svenske Foto, "slo" Canon 100mm.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Jeg må bare nevne denne (ikke helt seriøst, prisen tatt i betraktning): http://diglloyd.com/diglloyd/blog.html

 

Zeiss ZF 100mm f/2 macro-planar. Sjekk den MTF'en! På et cropkamera er den superskarp fra hjørne til hjørne ved f/2.

 

Riktignok er den kun manuellfokusert, og den er for Nikon, så Canonfolket må bruke nedbelendet lysmåling, men hallo...! Dette ser jo helt vilt ut. Prisen snakker vi ikke om... :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Både Canon 100 Macro og Sigma 105 Macro er meget bra. Selv har jeg tilgang til begge da jeg har Canon sin på jobb og Sigma sin privat. Canon har intern fokusering og raskere AF. Sigma har litt tregere AF og ekstern fokusering, men en ytters enklel omskifting fra AF til MF. Der Canon har en liten filleknapp, drar du bare fokusringen til deg på Sigma'n og så har du MF. Manuell fokus bruker jeg vel så ofte som AF. Blir også veldig fasinert av den eksterne fokusen til Sigma'n selv om den kanskje trekker litt støv inn i objektivet. Prisen til Sigma ligger på ca 3600 mot Canon 4700. Jeg fortrekker Sigma'n.

 

Her er et par bilder jeg tok her om dagen under identiske forhold slik at dere kan sammenlikne - Sigma først og deretter Canon:

9061250[/snapback]

 

 

 

Har du brukt forskjellig lyssetting når du tok bildene?

Jeg syns bildene virket vel mye forskjellig med lyset..

Hva mener dere andre...

 

Jeg skal kanskje gå til innkjøp av Canon 2.8 100mm Macro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...